Jump to content

Kolesterol

ShantiNura

Recommended Posts

För 2 månader sedan låg mitt kolesterol på 8,9. HDL 1,8. LDL 8.3. Triglycerider 1,7.

Idag ligger värdena på kolesterol 7,3. HDL 1,7. LDL 4,6. Triglycerider tog dom inte då d va lågt förra ggr..

Kan någon förklara om jag ligger ok i mina värden el om dom behöver ner mer?

Mvh Mirana

Riktigt så skulle jag personligen inte uttrycka det hela.. utan kolesterolmätningar är så goda screeningar för symptom som många andra standard screeningar är.. de kan visa på något symptom som man kan behöva undersöka närmare.

Högt kolesterol är absolut en varningssignal över att det är nåt fel som är trasigt, men DET är ju inte felet.

Det är ju samma sak som att säga att det är brandmännens fel att det brinner för att det är så många brandmän så fort det är övertänt...

Sen kan man ju diskutera nivån av vad som menas med högt kolesterol... den är ganska godtyckligt satt vad jag har förstått.

Äldre människor med högt kolesterol lever längre... uppenbarligen har kolesterol en skyddande verkan.

För kvinnor verkar inte kolesterolhalten vara lika stor varningssignal som för män...

Men sen handlar det ju om olika nivåer. Själv har jag haft nivåer som fått varenda läkare att dra igång skrämselhicka och blåljus... och med den ärftliga belastning jag har bör man väl ta sånt på allvar. Jag har fixat det med kosten utan medicin.

• Like 1

Så tänker jag med stoscha. Vad gjorde du för ändringar i din kost?

God Jul

Hyfsat strikt LCHF och periodisk fasta 5:2 har fått alla mina värden utom triglycerider att bli helt OK utan någon som helst medicinering. Jag har ätit pantetine också, men jag måste snacka med min läkare först för att förstå om de gjort nytta eller inte.

Triglycriderna måste jag väl nästan tvingas till asketisk eremit för att få ner, och det vet jag inte om det är värt. De är i alla fall all time low nu

Här kan du läsa att 40% av den minskade dödligheten i hjärtsjukdomar berorpå sänkt kolesterol... ;-)

http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-h%C3%B6gt-kolesterol?gclid=CKeOjLO_ursCFQkd3godsFMAew

Vad är sant...

"It is well established that several antioxidant nutrients are protective factors in heart disease. The medical establishment has expended a great amount of money and time in the last 60 years fighting the use of vitamin E or selenium for treating or preventing heart disease, though many physicians now take vitamin E themselves. But people who study free radical chemistry recognize that polyunsaturated fats are highly susceptible to oxidation, and that saturated fats tend to slow their degradation, acting to some extent as antioxidants. Several experiments and observations have shown that cholesterol itself can protect against damaging oxidation of polyunsaturated fats, protecting DNA and other vital components of the cell. A consistent program to prevent the oxidation of cholesterol would have to include all of the vitamins and minerals that are involved in antioxidant defense, avoidance of nutrients that exacerbate the destructive oxidations, and an effort to normalize the hormones and other factors, such as carbon dioxide, that have protective effects against free radical oxidation. A low level of cholesterol might increase susceptibility to the oxidants. "

http://raypeat.com/articles/articles/cholesterol-longevity.shtml

Det man kan säga som rör kolesterol är att det används för produktion av bra hormoner. Att ha låg eller hög nivå på kolesterol kan tyda på antingen att sköldkörtelns funktion är dålig, hypotyroidism, eller hyperthyroidism. Dvs att det är något annar som stör omvändlingen av kolesterol till hormoner. 

Det personen som skapade tråden bör göra är att undersöka sköldkörteln. 

Hur?

Genom att mäta puls, kroppstemperatur. 

Samt, värden på TSH samt Total T3 och Totala T4 nivåer kan vara hjälpsamt. (inte bara Fritt T3/T3).

Sköldkörteln samverkar mkt med levern då den inaktiva formen av hormon som produceras i sköldkörteln görs om till den aktiva formen av levern. 

Att ha bra lever funktion är alltså också viktigt.

Att äta lever en gång i veckan, för vitamin A samt K2 är bra. 

Samt 1 ägg om dagen. 

Att undvika fleromättat fett är också ytterst viktigt! (hämmar imunförsvar, sköldkörtelns fuktion, etc)

7,3/1,7=4,29

Bör ligga under 6, helst 5 eller under, jättebra om det är 4 eller under.

"After the age of fifty, low cholesterol is clearly associated with an increased risk of dying from a variety of causes. A study of old women indicated that a cholesterol level of 270 mg. per 100 ml. was associated with the best longevity (Forette, et al., 1989). "Mortality was lowest at serum cholesterol 7.0 mmol/l [=270.6 mg%], 5.2 times higher than the minimum at serum cholesterol 4.0 mmol/l, and only 1.8 times higher when cholesterol concentration was 8.8 mmol/l. This relation held true irrespective of age, even when blood pressure, body weight, history of myocardial infarction, creatinine clearance, and plasma proteins were taken into account."

• 5 months later...

Det är så tråkigt med dessa motstridiga uppgifter. Men det verkar som nyare forskning visar på att det, åtmiinstone för äldre personer inte är så känsligt med högre kolesterol. Jag menar 95% av alla männniskor över 50 faller ju i den "onormala" gruppen med förhöjt kolesterol enligt Livsmedelsverkets gränsvärden.
Sist läste jag också  att äldre kvinnor får lägre dödsfall i hjärt kärlsjukdom om de har högre kolesterolvärden.

Ett färskt exempel:

En bekant, en kvinna strax 54 år fick utskrivet medicin mot höga blodfetter. Jag sade till henne att ta reda på vilka värdena var. Hon fick endast reda på att det var 2,8 och skulle vara under 2,5. Jag antar då att det är det onda LDL de menade.
Min reaktion blev att det är för det första ett lågt värde för en person som inte har hjärtkärlsjukdom i släkten eller diabetes.

Själva har jag en del statistik på mig själv från undersökningar på min arbetsplats för flera år sedan. Där  talade man också om för mig att man inte bara kan titta på LDL utan det är kvoten mellan det onda LDL och det goda HDL kolesterolet som säger nåt.

Mina värden:
1998   LDL 3,58,  HDL 1,  Triglycerider 1,01  Kvot LDL/HDL 3,58

2001 LDL 3,8,  HDL 1,44,  Triglycerider 1,  Kvot LDL/HDL 2,7

2004 LDL 3,2,  HDL 1,62,  Triglycerider 1,  Kvot LDL/HDL 1,97

2007 LDL 3,9,  HDL 2,1,  Triglycerider 1,  Kvot LDL/HDL 1,86

Skall jag också äta statiner eller, med mina hemska LDL värden? Jag har ju stadigt fått bättre HDL värden och har låga värden på Triglycerider så det kanske är bra ändå? Jag är 52 år..

Uppskattar lite kommentarer runt detta. Jag har förstått att det är vitt skilda skolor bland läkare. Att läkemedelsindustrin har påverkan, att det finns pengar med, förstår jag också. Det har alltså gått så lång att man inte kan lita på läkare längre? Kanske man aldrig har ? :)

Så här såg mina värden ut i december och min läkare kvittrade

P-Apolipoprotein A1 1,2,  P-Apolipoprotein B 0,76,  P-ApoB/ApoA1 0,7,  P-Kolesterol 5,6,  fP-Triglycerider 4,3,  P-HDL-kolesterol 0,69,  P-LDL/HDL 2,7,  P-LDL-kolesterol 1,9

Nästa prov ska jag ta på onsdag och då förväntar jag mej att de är ännu bättre... Till och med normala.

Jag läste i Fass att mina betablockerare hade höjda kolesterol och triglycerider som biverkning, så då kastade jag dem i januari. Jag har haft nästan ett halvår medicinfritt nu, och mår bättre än jag gjort de senaste 8 åren, men jag ska nog prata blodtryck med nån så snart jag har ett medicinfritt blodprov, för det är lite läskigt högt..

• Like 1