mätningar och prover (exemplet lågdensitetslipoprotein)

henrym1978

Recommended Posts

Hej

kan någon hjälpa till att reda ut begreppen och vad de står för?

Jag har på hälsokontrollen fått (bland annat) S-LDL mätt. Svaret är uttryckt i mmol/l.

Sen har jag läst om LDL-C och LDL-P där LDL-C mäts i mg/dl och LDL-P mäts i mmol/l (artiklar från USA).

För att förvirra mig ännu mer har jag hittat fS-LDL på min brors provresultat. Uttryckt i mmol/l.

a/ Innebär det att när man mäter S-LDL (eller fS-LDL) så mäter man vad amerikanen kallar LDL-P?

b/ Mäter vi i så fall någonsin det amerikanen kallar LDL-C?

c/ Är något av "S-" resp "fS-" en indikation på att värdet inte är mätt utan uppskattat med Friedewalds formel?

[Det är inte mol respektive gram-frågan jag är ute efter. Och deciliter och liter klarade jag av efter att ha kollat med barnen ;) ]

HM

Ok, jag ska förklara varför jag frågar. Kolesterolvärdet har näst intill ingen koppling alls till risk för hjärt-kärlsjukdom. Oro inför den risken är den vanligaste anledningen till varför folk undrar över deras värden. Är man kvinna har det ingen koppling alls. Är man äldre lever man längre om man har högre kolesterolvärden.

Är inte säker.. men har för mig f står för fastande och S för serum?

Så det kan stå fS-HDL.

LDL-C är kolesterolet i dessa.. ofast har man räknat fram detta med Freidewalds formel.

LDL-P är antalet LDL partiklar.. altså egentligen det som vi brukar benämna APOb.

http://www.docsopinion.com/2012/11/21/the-difference-between-ldl-c-and-ldl-p/

• Like 1

"LDL-P är antalet LDL partiklar.. altså egentligen det som vi brukar benämna APOb."

Ja, så blir det, och när jag gick tillbaka till det jag läst om LDL-P var halterna i storleksordningen 1000 nmol/l, inte mmol/l som jag skrev. Ni som mätt ApoB, i vilken enhet får ni det uttryckt?

"LDL-C är kolesterolet i dessa.." tolkar jag då som att man i USA räknar mg, medan vi dividerar med molekylvikten (esterform eller fri form av kolesterol?) och får det i antal men det är vårt LDL (och troligen Friedewalds).

Mina mätningar är efter (minst) fyra timmars fasta, men jag fick inget "fS"...