Jump to content

SVT Kunskapskanalen - Maten som gör dig fet

Per Wikholm

Recommended Posts

Råkade hamna mitt i detta program, och häpnade! Får man säga sånt här nu, har detta blivit sanningen? Hur får Livsmedelsverket m fl myndigheter ihop ekvationen? Tänker på din bok Per som kom för, vadå, fyra år sedan? Före sin tid.

Hoppas nån på mitt jobb ser det här programmet och börjar tänka.

• Like 1

Råkade hamna mitt i detta program, och häpnade! Får man säga sånt här nu, har detta blivit sanningen? Hur får Livsmedelsverket m fl myndigheter ihop ekvationen? Tänker på din bok Per som kom för, vadå, fyra år sedan? Före sin tid.

Hoppas nån på mitt jobb ser det här programmet och börjar tänka.

Vad var det dom sa?

Det pekar lite på att vi uppnått den kritiska massa som gör det rumsrent att säga det som de säger!

Det är ju inte bara detta programmet.. utan det har varit liknande i Sverige, Australien, USA och om det förekommit något på ett annat språk skall jag låta vara osagt.

Hur som helst.. programmen är väldigt lika.. väldigt lika Pers bok för övrigt!

http://www.adlibris.com/se/bok/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden-9789172411425

• Like 2

Kommer den i repris på kunskapskanalen? Här i finland får vi bara se svt live. Ytterst sällan på svt -play då vi räknas som utomlands.

Om du exempelvis köper anonymiseringstjänsten Ipredator (https://ipredator.se/) eller någon annan svensk (viktigt!) VPN-tunnel kan du se alla play från var som helst i världen, och du kan surfa anonymt annars också. De stora kontokortsbolagen med påtryckning från upphovsrättsindustrin (alltså inget domstolsbeslut) har bestämt att tjänsten är olaglig och därför kan du inte använda vanliga kort när du betalar. Det bästa du kan göra är att be någon datanörd som växlat in Bitcoin att gå in och köpa tjänsten till dig.

Annars kan du bara söka på Google och skriva torrent efter så kommer det mesta upp - oftast på Youtube.

• Like 1

^Torrentar får jag inte ladda ner ;) strängt förbjudet av ägaren till vår egen server. Dvs min man. Men något annat smått olagligt ska säkert gå an. :) I framtiden ska vi försöka få internet-TV också. Just nu är det inte ens möjligt för oss att se svt live där vi bor i södra Finland. Men släkten kan.

^Torrentar får jag inte ladda ner ;) strängt förbjudet av ägaren till vår egen server. Dvs min man. Men något annat smått olagligt ska säkert gå an. :) I framtiden ska vi försöka få internet-TV också. Just nu är det inte ens möjligt för oss att se svt live där vi bor i södra Finland. Men släkten kan.

Du kan hitta serien från igår på Youtube då laddar du inte ner torrentar då streamar du!

Naturligtvis har svensk tv slätat ut budskapet med att ge programmet titeln "Maten som gör dig fet - sockerfällan"

Originaltiteln placerar skulden där den hör hemma "The men who made us fat"

En hel del av översättningarna inne i programmet "avidentifierar" också det personliga ansvaret hos makthavarna och matindustrin så långt det går

Dålig översättning eller medvetet editerat???

• Like 4