inga-lill Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nämen.....vad ska man säga...trodde Läkartidningen skojat till det... http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/Kultur/2013/12/Barna-Hedenhos-ater-farligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nu börjar säkert larmet mot Stenålderskost. Kul med lite nya rubriker på löpsedlarna! Verkar nästan lika farligt som LCHF med bl.a. förstoppning som följd. Trots kritiken i tidningen att de inte äter kolhydrater har jag som följt julkalendern mest sett barnen frossa i flingor, läsk och pizza. En enda gång vad det smör med gås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hahaha - att de bara orkar. Ja, vi åt säkert fel kost i några hundratusen år, det är väl därför människosläktet är nästan utdött ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 För ett par veckor sedan skrev jag ett skämtsamt satiriskt blogginlägg om att Livsmedelverket gick ut och varnade för Hedenhösdieten. Eftersom många tog det på allvar blev jag till slut tvungen att påpeka att det var just satir. Men verkligheten har idag kommit ifatt min dikt. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10375/Familjen-Hedenhos-bjuder-pa-smorgas-gas-med-smor-pa.aspx 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nä, hörde precis en intervju på radion (PP3 i P3) med nån från läkartidningen, artikeln var menad som ett skämt. Så inget att oroa sig över. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nä, hörde precis en intervju på radion (PP3 i P3) med nån från läkartidningen, artikeln var menad som ett skämt. Så inget att oroa sig över. Jag tyckte det var svinkul Fast att det var ironiskt menat blev inte helt tydligt förrän i avdelningen Diskussion. Well played av läkartidningen! Och även kul att läsa kommentarerna som följde! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Sen angående Sagan om ringen; Frodo med flera får så kallat Lembas-bröd att äta. Detta bröd påstås mätta hur mycket som helst, men i filmen ser man tydligt att det hela tiden varit frågan om vanligt vetebröd. Jag tycker att man borde läsa på innan man gör en så konstig dokumentär som Sagan om ringen. Att vanligt bröd mättar hur mycket som helst är faktiskt inte det enda faktafelet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Hmm....då var det ju ganska kul... :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Eh, jag tycker nog att det framgår tydligt i introduktionen att artikeln är ett skämt: "Bertil Almqvists böcker om familjen Hedenhös utgör emellertid en unik källa till kunskap om kosten under stenåldern. Medan befintlig litteratur gör antaganden om kost under en mycket lång tidsperiod (paleolitisk, mesolitisk och neolitisk tid), utspelar sig Barna Hedenhös-äventyren exakt kring 1950 före Kristus, alltså för fyra tusen år sedan.Syftet med vår studie var att analysera kosten i Hedenhös-böckerna. Vi har inte haft tillgång till Sveriges Televisions julkalenderprogram, utan i denna litteraturstudie har vi utgått från vår egen sagoläsning av Bertil Almqvist böcker." Kanske att man förlorar förmågan till humor efter för lång tid utan kolhydrater. (Jo, det var också ett skämt.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Eh, jag tycker nog att det framgår tydligt i introduktionen att artikeln är ett skämt: "Bertil Almqvists böcker om familjen Hedenhös utgör emellertid en unik källa till kunskap om kosten under stenåldern. Medan befintlig litteratur gör antaganden om kost under en mycket lång tidsperiod (paleolitisk, mesolitisk och neolitisk tid), utspelar sig Barna Hedenhös-äventyren exakt kring 1950 före Kristus, alltså för fyra tusen år sedan. Syftet med vår studie var att analysera kosten i Hedenhös-böckerna. Vi har inte haft tillgång till Sveriges Televisions julkalenderprogram, utan i denna litteraturstudie har vi utgått från vår egen sagoläsning av Bertil Almqvist böcker." Kanske att man förlorar förmågan till humor efter för lång tid utan kolhydrater. (Jo, det var också ett skämt.) Haha, ja. Kanske skummade lite där Kan även bero på jag inte är helt närvarande eftersom jag blivit redigt förkyld, vilket nu inträffat för fjärde gången på raken efter ett större intag kolhydrater (någon mer som upplevt detta fenomen?). Tur att det inte är juletid året runt... (Janssons, can't help it, eller så vill jag bara inte ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Haha, ja. Kanske skummade lite där Kan även bero på jag inte är helt närvarande eftersom jag blivit redigt förkyld, vilket nu inträffat för fjärde gången på raken efter ett större intag kolhydrater (någon mer som upplevt detta fenomen?). Tur att det inte är juletid året runt... (Janssons, can't help it, eller så vill jag bara inte ) alla är däckade av flunsa nu, kolisar eller inte. men rekommenderar jansson med kålrabbi. Smakar precis som den ska 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nja, helt på skämt var inte artikeln i Läkartidningen. Så här säger Katarina Bälter i en uppdaterad version av Aftonbladets artikel: "Men trots att texten snarare ska ses som ett roligt inslag än en seriös varning, så menar Katarina Bälter att den mat som Hedenhösarna äter inte är något hon skulle rekommendera. – Nej, kosten ska vara varierad och man ska äta mycket frukt och grönt, vilket Hedenhösarna inte verkar göra. Ur både hälso-och miljö synpunkt skulle det vara bra om vi alla åt mindre kött." SLUT CITAT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Nja, helt på skämt var inte artikeln i Läkartidningen. Så här säger Katarina Bälter i en uppdaterad version av Aftonbladets artikel: "Men trots att texten snarare ska ses som ett roligt inslag än en seriös varning, så menar Katarina Bälter att den mat som Hedenhösarna äter inte är något hon skulle rekommendera. – Nej, kosten ska vara varierad och man ska äta mycket frukt och grönt, vilket Hedenhösarna inte verkar göra. Ur både hälso-och miljö synpunkt skulle det vara bra om vi alla åt mindre kött." SLUT CITAT Fast jag äter mindre kött och mer grönsaker nu än innan. Jag borde alltså vara i mål då enligt henne. Förutom frukten då, för frukt äter jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Skrev tidigt ett långt svar på artikeln men det blev visst inte godkänt. Nämnde forskningsartiklar som motbevisade artiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 alla är däckade av flunsa nu, kolisar eller inte. men rekommenderar jansson med kålrabbi. Smakar precis som den ska Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts