Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hej. Jag har en teori om att Ancel Keys som skapat skräcken för fett och mättat fett, och därigenom fetmaepidemin och västerländska sjukan (metabolt syndrom), kan bidragit till flest döda människor av alla människor någonsin (speciellt om man även räknar med framtiden). 2011 säger WHO att 30 miljoner barn var överviktiga och 2008 var 500 miljoner män och kvinnor feta. Sen på det, all diabetes (335 milj 2011), cancer (7.6m döda 2005), osv. Visst, en hel del människor räknas ju in både som feta och har diabetes, och långtifrån alla dör av just detta.Vad tror ni om det påståendet?Toplista för politiska massmord: Joseph Stalin (Sovjetunionen) 42.672.000 Mao Tse-tung (Kina) 37.828.000 Adolf Hitler (Tyskland) 20.946.000 Chiang Kai-shek (Kina) 10.214.000 Vladimir lllitj Lenin (Sovjetunionen) 4.017.000 Tojo Hideki (Japan) 3.990.000 Pol Pot (Kambodja) 2.397.000 Yahya Kahn (Pakistan) 1.500.000 Joseph Broz Tito (Jugoslavien) 1.172.000 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Intressant tanke och jag håller till viss del med. Det Keys gjorde är oförlåtligt och om några år när vi en gång för alla slängt hans teorier på historiens sophög borde någon göra en sammanställning av dessa eländiga siffror. Frågan är dock om det är han ensam som ligger bakom katastrofen? Jag anser nog att de som skrev rekommendationerna för de amerikanska kostråden utan att göra en ordentlig faktakontroll på Keys påståenden är lika skyldiga och en särskild plats i helvetet borde inrättas för personen som gjorde det där famösa omslaget till Time magazine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Nu ska vi ju komma ihåg att han inte alls var ensam. Han hade god hjälp med att sprida budskapet att fett är farligt. McGovern-kommittén måste ju räknas in bland de som hjälp honom allra mest. Nu, i modern tid, får han ju hjälp av stora myndigheter i flertalet länder, plus stora industrier. Det är, tycker jag, inte riktigt schysst att beskylla honom ensam för allt elände. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Så forskare ska inte behöva ta nåt ansvar för fusk i sina rapporter för det är ju andra som bestämmer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag har tänkt i samma banor,,,, Funderar på varför de som är ansvariga för massvaccineringen mot influensan bara får en klapp på axeln när de sände så många till livslång sjukdom - en skandal som jämförs med nerosedynets,,,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Så forskare ska inte behöva ta nåt ansvar för fusk i sina rapporter för det är ju andra som bestämmer? Fusket avslöjades riktigt tidigt som du säkert vet. Ändå gick beslutsfattarna på Ancel Keys linje. Nja, jag tycker inte han ensam kan hållas ansvarig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Jo det vet jag. Okey delad ansvarig då. Vi delar antal döda med tre . Tror fortfarande han kommer ligga högst på listan om 20 år.Utan Keys kanske fettskräcken kommit igång ändå. Fast WW2 kanske hade kommit igång utan Hitler med? Trots det säger man Hitler är ansvarig för mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hej. Jag har en teori om att Ancel Keys som skapat skräcken för fett och mättat fett, och därigenom fetmaepidemin och västerländska sjukan (metabolt syndrom), kan bidragit till flest döda människor av alla människor någonsin (speciellt om man räknar med även framtiden). 2011 säger WHO att 30 miljoner barn var överviktiga och 2008 var 500 miljoner män och kvinnor feta. Sen på det, all diabetes (335 milj 2011), cancer (7.6m döda 2005), osv. Visst, en hel del människor räknas ju in både som feta och har diabetes, och långtifrån alla dör av just detta. Vad tror ni om det påståendet? Toplista för politiska massmord: Joseph Stalin (Sovjetunionen) 42.672.000 Mao Tse-tung (Kina) 37.828.000 Adolf Hitler (Tyskland) 20.946.000 Chiang Kai-shek (Kina) 10.214.000 Vladimir lllitj Lenin (Sovjetunionen) 4.017.000 Tojo Hideki (Japan) 3.990.000 Pol Pot (Kambodja) 2.397.000 Yahya Kahn (Pakistan) 1.500.000 Joseph Broz Tito (Jugoslavien) 1.172.000 Verkligen! Man undrar hur mycket insikt han hade innan dog. Om han fattade hur mycket skada han har ställt till med, fast i början handlade han säkert i god tro. Han var ju övertygad om att han hade rätt och kunde rädda världen, men så fel det blev. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Okey delad ansvarig då. Vi delar antal döda med tre . Tror fortfarande han kommer ligga högst på listan om 20 år. Jag har lite problem med att förknippa Ancel Keys med personer som Stalin, Hitler, Mao och de andra. Visst, han visste såklart att han fuskade med datan, men jag tror inte han var ond. Han var nog övertygad om att han löst en viktig gåta som skulle hjälpa mänskligheten. I efterhand är det såklart lätt att se hur åt h-vete fel han hade och vilka katastrofala följder det fick. Jag tycker faktiskt det är värre det myndigheter och stora företag gör nu, som fortsätter fast vi vet hur illa det gick. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Ja många menar väl men råkar döda folk ändå. Visst får de då kanske lägre straff för just det men de blir fortfarande straffade (dråp istället för mord). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja många menar väl men råkar döda folk ändå. Visst får de då kanske lägre straff för just det men de blir fortfarande straffade (dråp istället för mord). Det måste ju vara skönt för dig att stå på moralens podium och titta ner på oss vanliga människor. När läkare gör fel, ska de i finkan för mord alt dråp då? De gör förmodligen inte fel med flit, men vafan, skicka dem till giljotinen direkt i alla fall... eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Tycker de är lite väl snälla mot läkare som gjort många fel. Var väl en läkare för ett par år sedan som hade gjorde typ 40 grova fel både i Sverige och Norge (varav minst 10 döda), och de funderade på om han skulle behålla licensen eller inte.Ignorerar påhoppet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Tycker de är lite väl snälla mot läkare som gjort många fel. Var väl en läkare för ett par år sedan som hade gjorde typ 40 grova fel både i Sverige och Norge (varav minst 10 döda), och de funderade på om han skulle behålla licensen eller inte. Ignorerar påhoppet . Det var inte menat som ett påhopp. Tog du det så ber jag om ursäkt. Jag tyckte bara klivet från Hitler, Stalin och Mao till Ancel Keys kändes förbenat långt. De tre förstnämnda gjorde det de gjorde med avsikt. Det har jag svårt att tro om Ancel Keys. Nu är jag ju såklart inget fan av just honom, eftersom jag håller med dig i det att han medvetet fuskade med sin forskning och det har lett åt pipan för många människor. Ändå tycker jag det är skillnad på att t ex gasa ihjäl ett helt folkslag (nästan), jämfört med att tala om för folk att de ska passa sig för att äta fett. Sen kan jag hålla med om att man ibland inte tar läkarnas snedsteg på tillräckligt stort allvar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag stänger denna tråd då den är väl osmaklig. Medicinska misstag och överlagda mord är inte samma sak. Inte heller är någon enskild person ensamt ansvarig. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts