Jump to content

Nutella till frukost!

Malin303

Recommended Posts

Igår vid middagsbordet berättade min åttaårige son en intressant grej.

Nästa termin ska de arbeta med tema kroppen, och igår hade de tjuvstartat med att prata om mat och näring. De fick berätta vad de åt till frukost en vanlig dag, antagligen med baktanken att komma fram till att det är viktigt med en bra frukost så man orkar med skolan.

Det var mycket smörgåsar, en del gröt , fil och flingor, en ägg o bacon (gissa vems unge ;) ) och slutligen då en pojke som äter rostat bröd med nutella på. Tre såna mackor och ett glas oboy.

Jag höll på att smälla av! :o

Och min son var uppriktigt bekymrad: "Det kan väl inte vara bra, mamma". Nutella är ju sånt vi har i smeten när vi gör vårt favoritjulgodis..

Stackars unge!

Det är en av de stökigare pojkarna, och jag tror att åtminstone hälften av stökigheten kan relateras till för lite sömn och så dessa horribla matvanor. Han sitter väl och somnar på lektionerna när blodsockret går i botten, och vad gör en åttaåring då? Jo, han far upp ur stolen och hittar på nåt.

Jag har fått skit för att jag serverar ägg och bacon till barnen, men det kunde jag bemöta med goda argument.

Hur fan försvarar man nutella till frukost?! :angry:

• Like 6

Nutella är väl inte optimalt. Men det mesta är så dåligt att jag inte tycker Nutella är värre än mycket annat. Marmelad, Fruktyoghurt med mer socker än i läsk, Flingor med mer socker än i godis, vitt bröd, apelsinjuice. Oboy innehåller ändå mjölk.

Det kanske är så att Nutellapojken äter näst bäst i klassen?!

• Like 2

Mmmm - så gott, fick mig att tänka tillbaka på min ungdomstid som au-pair i Italien. :)  Det blev MYCKET nutella och bröd till frukost. Eller en stor kopp kaffelatte med biscotti. Jag var inte precis mager när jag kom hem...

Mina au-pair barn åt ungefär som jag. Man undrar ju nu hur det klarade förmiddagen i skolan?

• Like 1

Min unges klasskompisar äter ofta (om de äter) kakor till frukost gärna med "mjölk"fyllning. Har även sett mjölkchokladbitar och klubbor(!). Intas på vägen till skolan. Sen måste man skicka med mellanmål som de äter innan lunch (12.30) så att de inte dråsar ihop. Kan vara allt från frukt till vitt bröd med nutella eller muffins. 

Efter skolan är det samma visa som mellanmålet tidigare... 

Medelhavskost i ett nötskal ;)

• Like 2

Nutella är väl inte optimalt. Men det mesta är så dåligt att jag inte tycker Nutella är värre än mycket annat. Marmelad, Fruktyoghurt med mer socker än i läsk, Flingor med mer socker än i godis, vitt bröd, apelsinjuice. Oboy innehåller ändå mjölk.

Det kanske är så att Nutellapojken äter näst bäst i klassen?!

Du har helt rätt. Vår son är lite av en kolhydratsjunkie (bara jag som äter LCHF, svårt att ge barnen LCHF då... Även om vi äter "ren" mat till middag), jag "späder" hans fruktyoghurt till hälften (minst)  med fil. Roade mig med att räkna ut hur mycket socker han åt om jag inte skulle spä, och han kunde lika gärna druckit 2 dl coca cola till frukost och ätit en macka med magert margarin och lite ost...

Fruktyoghurten innehåller 13g socker per 100 gram, svårt att hitta fruktyoghurt med mindre sockerinnehåll... Skrämmande.

• Like 1

Du har helt rätt. Vår son är lite av en kolhydratsjunkie (bara jag som äter LCHF, svårt att ge barnen LCHF då... Även om vi äter "ren" mat till middag), jag "späder" hans fruktyoghurt till hälften (minst)  med fil. Roade mig med att räkna ut hur mycket socker han åt om jag inte skulle spä, och han kunde lika gärna druckit 2 dl coca cola till frukost och ätit en macka med magert margarin och lite ost...

Fruktyoghurten innehåller 13g socker per 100 gram, svårt att hitta fruktyoghurt med mindre sockerinnehåll... Skrämmande.

Jag vet att de låter bökigt men kan du inte köpa 1/2 liter, 10% youghurt (typ turkisk naturell) och ha i en massa frysta bär. Kör några varv med stavmixern och sen har du yoghurt hela veckan. Blir lite smoothie över det hela eller spä den med fil (eller grädde) så blir den mer rinnig.

• Like 1

Jag vet att de låter bökigt men kan du inte köpa 1/2 liter, 10% youghurt (typ turkisk naturell) och ha i en massa frysta bär. Kör några varv med stavmixern och sen har du yoghurt hela veckan. Blir lite smoothie över det hela eller spä den med fil (eller grädde) så blir den mer rinnig.

Det är ett bra tips, men jag tror tyvärr sonen (7 år) skulle bli alltför skeptisk... Så min plan är att fasa ut den söta yoghurten mer och mer, att bara ta en liten mängd söt yoghurt och mer fil vartefter...

Sedan kanske ditt förslag ovan kan funka!

• Like 1

Det är ett bra tips, men jag tror tyvärr sonen (7 år) skulle bli alltför skeptisk... Så min plan är att fasa ut den söta yoghurten mer och mer, att bara ta en liten mängd söt yoghurt och mer fil vartefter...

Sedan kanske ditt förslag ovan kan funka!

Jag gör så ibland och oftast på helgerna. Mest vanlig 3%-ig naturell yoghurt. Om jag har så blir det en matsked turkellergrekellerrysskiyoghurt och så späder jag med en liten skvätt standardmjölk för konsistensens skull och så lite frysta bär och ner med stavmixern. Jag tar ett glas på helgen till frukost men min dotter får i en tesked honung nermixad i sin, men det överlever hon nog!

Till vardags får min lilla 16-åriga dotter två kokta ägg, te med lite mjölk och havregrysngröt (där jag smyger i en bra klick smör) hon äter det med lite lingonsylt och standardmjölk. Hon är inte riktigt 180 cm än så jag får kanske öka smörmängden lite?

• Like 2

Nutella och kakor till frukost är typisk medelhavskost, särskilt för barn.

Vuxna väljer vanligtvis mellan brioche fylld med marmelad, eller brioche fylld med choklad/nutella som tilltugg till caffe latten.

Eller så bara shottar de en espresso och kör en cigg till det. Som med fördel röks inomhus.

500full.jpg

• Like 1