Något är skumt: högt BS och järnmättnad. Några idéer?

Totto
 Share

Recommended Posts

Jag har känt mig trött och konstig ett tag, och gick till doktorn som tog en del blodprover, bland annat järn och blodsocker. Till min stora förvåning var blodsockret högt, jag som är så försiktig med kolhydrater! Dessutom var transferrinmättnaden förhöjd, 58% (10-50). Min läkare har viftat undan detta, eftersom ferritinet var normalt, liksom Hb.Jag ska dock ta fler prover på blodsockret.

Är det någon som känner till något om eventuell koppling mellan högt blodsocker och hög järnmättnad? Det tycks vara uteslutet att jag har hemokromatos, eftersom det inte var något fel på vare sig lever eller ferritin och det är ju skönt. Men jag är i alla fall extremt trött, håglös, blir lätt anfådd och har fått öronsusningar.

Av övriga blodprover kan man se att M-MCHC har fallit och nu är på undre referens, vilket jag ju tycker är skumt om jag nu har så mycket järn i mig, och att också M-MCH har sjunkit en bit.

Jag ska tillbaka på måndag för att kolla B12, folat och blodsocker. Har fått tjata för att få detta.

Under alla åren jag gick med odiagnostiserad hypotyreos var mitt blodsocker lågt, oavsett vad jag åt, så det känns lite konstigt med högt helt plötsligt.

Några idéer?

Jag har känt mig trött och konstig ett tag, och gick till doktorn som tog en del blodprover, bland annat järn och blodsocker. Till min stora förvåning var blodsockret högt, jag som är så försiktig med kolhydrater! Dessutom var transferrinmättnaden förhöjd, 58% (10-50). Min läkare har viftat undan detta, eftersom ferritinet var normalt, liksom Hb.Jag ska dock ta fler prover på blodsockret.

Är det någon som känner till något om eventuell koppling mellan högt blodsocker och hög järnmättnad? Det tycks vara uteslutet att jag har hemokromatos, eftersom det inte var något fel på vare sig lever eller ferritin och det är ju skönt. Men jag är i alla fall extremt trött, håglös, blir lätt anfådd och har fått öronsusningar.

Av övriga blodprover kan man se att M-MCHC har fallit och nu är på undre referens, vilket jag ju tycker är skumt om jag nu har så mycket järn i mig, och att också M-MCH har sjunkit en bit.

Jag ska tillbaka på måndag för att kolla B12, folat och blodsocker. Har fått tjata för att få detta.

Under alla åren jag gick med odiagnostiserad hypotyreos var mitt blodsocker lågt, oavsett vad jag åt, så det känns lite konstigt med högt helt plötsligt.

Några idéer?

Kollade dom kalium och vad låg det på i så fall?

Vad brukar du äta? LCHF kan ju numera se ut på väldigt olika sätt.

Kalium var strax under referens, natrium på undre referens. Jag äter mest sånt som jag och min man odlar själva, plus ost och grädde.

Massor av broccoli t ex. Man kan nog säga att vi äter husmanskost, där jag kör en LCHF-variant och min man knaprar knäckebröd som mellanmål medan jag käkar nötter.

Jag kom på en sak till. Fettinlagring i levern kan ge förhöjda ferritinvärden och högt fasteblodsocker. Läste någonstans för ett tag sedan att man kan ha fettinlagring i levern utan att det syns på levervärdena. Har också för mig att man kan kolla det genom ultraljud.

Har du stått still eller gått upp något i vikt under senaste tiden?

Kalium var strax under referens, natrium på undre referens. Jag äter mest sånt som jag och min man odlar själva, plus ost och grädde.

Massor av broccoli t ex. Man kan nog säga att vi äter husmanskost, där jag kör en LCHF-variant och min man knaprar knäckebröd som mellanmål medan jag käkar nötter.

Jag har också legat lågt i kalium. Har för mig att det låg på 3,3. Det kan ha något med saken att göra. Jag har jobbat mycket med kosten för att komma på fötter igen och mitt råd är att undvika ost och att inte äta mer protein än dagsbehovet. Öka gärna grönsaksintaget. Nu finns det ju grönkål i affärerna som är kungen av grönsaker. Kanske är det bra att undvika alla mjölkprodukter ett tag men viktigast är ost och keso.

Tar du d-vitamin?

Tji mediciner utöver sköldkörtelmedicin och en liten dos Symbicort. Tji infektion och crp lågt. Leukocyter  7.8 (3.5-8.8 ) så det är väl inte alarmerande heller.

MKJ, varför ska jag undvika ost men äta mer grönkål?

Nån som vet något som kan orsaka hög järnmättnad som inte är hemokromatos?

Hb 140, vilket är lågt för mig, och som sagt sjunkande MCH och MCHC vid nedre refererns,

Tji mediciner utöver sköldkörtelmedicin och en liten dos Symbicort. Tji infektion och crp lågt. Leukocyter  7.8 (3.5-8.8 ) så det är väl inte alarmerande heller.

MKJ, varför ska jag undvika ost men äta mer grönkål?

Nån som vet något som kan orsaka hög järnmättnad som inte är hemokromatos?

Hb 140, vilket är lågt för mig, och som sagt sjunkande MCH och MCHC vid nedre refererns,

Ost är inte bra om man har kaliumbrist.

Jag vet inte om det är så farligt att ha 3,4 istället för 3,5 i kaliumvärde. Jag är mer intresserad av vad för hög transferrinmättnad kan ställa till med. Eller hänger kalium ihop med järnet i kroppen? Om hypotyreos kan jag mycket, men blodet och järnets alla irrgångar är mig en gåta.

Någon annan som har förhöjd järnmättnad? Eller finns det någon lågkolhydratisk hematolog i faggorna kanske? Jag ska snacka med hematologmottagningen på det lokala lasarettet och höra om de tycker att jag ska släppa det eller gå vidare. Det som är taget är MCV. MCH, MPV, MCHC, EVF, RDW, Erytrocyter, leukocyter och trombocyter plus diverse järnprover, ferritin 82, serumjärn 30, transferrinmättnad .58 och det var högt, ska ligga på ca .30 men absolut inte över .50 för kvinnor. Vad vet jag, jag kanske egentligen är en man, då är det normalt eftersom gränsen för dem går vid .60

Hb1ac eller vad det heter, långtidssocker tog jag också, det låg på övre referens 46, och ett blodsocker 8,3 tre timmar efter att jag ätit ett mellanmål, det är osannolikt högt för mig som brukat ha max ca 5-6 efter måltid, beroende på vad jag ätit.

Dessutom lever och galla, bra värden där, kalium en tiondel under referens, natrium på nedre referens, kreatinin 68 och det är kanske lite högt för mig, ska kolla i gamla provsvar. Och så ska vi ta B12, folat och fastesocker på måndag.

Jag vet inte om det är så farligt att ha 3,4 istället för 3,5 i kaliumvärde. Jag är mer intresserad av vad för hög transferrinmättnad kan ställa till med. Eller hänger kalium ihop med järnet i kroppen? Om hypotyreos kan jag mycket, men blodet och järnets alla irrgångar är mig en gåta.

Någon annan som har förhöjd järnmättnad? Eller finns det någon lågkolhydratisk hematolog i faggorna kanske? Jag ska snacka med hematologmottagningen på det lokala lasarettet och höra om de tycker att jag ska släppa det eller gå vidare. Det som är taget är MCV. MCH, MPV, MCHC, EVF, RDW, Erytrocyter, leukocyter och trombocyter plus diverse järnprover, ferritin 82, serumjärn 30, transferrinmättnad .58 och det var högt, ska ligga på ca .30 men absolut inte över .50 för kvinnor. Vad vet jag, jag kanske egentligen är en man, då är det normalt eftersom gränsen för dem går vid .60

Hb1ac eller vad det heter, långtidssocker tog jag också, det låg på övre referens 46, och ett blodsocker 8,3 tre timmar efter att jag ätit ett mellanmål, det är osannolikt högt för mig som brukat ha max ca 5-6 efter måltid, beroende på vad jag ätit.

Dessutom lever och galla, bra värden där, kalium en tiondel under referens, natrium på nedre referens, kreatinin 68 och det är kanske lite högt för mig, ska kolla i gamla provsvar. Och så ska vi ta B12, folat och fastesocker på måndag.

Det kan mycket väl hänga ihop och 3,5 i kalium är också lågt. Man behöver nog upp över 4 för att det skall var riktigt ok.

Jag har kollat i tidigare provsvar och kalim har sjunkit från 4,4 till 3,4 på tre veckor, frågan är varför och om det är något tillfälligt och om inte, ska jag ägna mig åt att undvika ost och men dricka kokvattnet från broccolin eller be att få utreda saken?

Hur mycket hoppar kalium från prov till prov?

Jag har kollat i tidigare provsvar och kalim har sjunkit från 4,4 till 3,4 på tre veckor, frågan är varför och om det är något tillfälligt och om inte, ska jag ägna mig åt att undvika ost och men dricka kokvattnet från broccolin eller be att få utreda saken?

Menar du att du har övervägt att inte låta vårdcentralen utreda vidare :o

Vårdcentralen gör inget utan att man har med sig blåslampa. På måndag ska jag kolla fasteglukos, B12 och folat. Mormor hade perniciös anemi, mor har stått på B12, blandat tabletter och injektioner sen hon var i min ålder, dvs drygt 40 år, så det är nog bra att kolla men jag fick ta ett telefonledes strypgrepp på min läkare för att få dessa prover.

Säg inte att jag ska byta vårdcentral. Det finns inga andra där jag bor. De vårdcentraler som ligger några mil bort är nog inte bättre de, tyvärr.

Kalium lär det dröja innan nån testar igen.

Vårdcentralen gör inget utan att man har med sig blåslampa. På måndag ska jag kolla fasteglukos, B12 och folat. Mormor hade perniciös anemi, mor har stått på B12, blandat tabletter och injektioner sen hon var i min ålder, dvs drygt 40 år, så det är nog bra att kolla men jag fick ta ett telefonledes strypgrepp på min läkare för att få dessa prover.

Säg inte att jag ska byta vårdcentral. Det finns inga andra där jag bor. De vårdcentraler som ligger några mil bort är nog inte bättre de, tyvärr.

Kalium lär det dröja innan nån testar igen.

Behöver du be dom om att utreda det höga blodsockret? Det låter ju väldigt konstigt i så fall.

Vad sa dom om transferrinmättnaden?

Var du fastande båda gångerna du tog kalium?

Om kroppen av någon anledning behöver tillverka mer blod så tar den av det lagrade ferritinet, vid ett sådant tillfälle kan både transferrinet och serumjärnet öka, eftersom man har "dragit" ur depåerna.

Jag tycker att det låter som en infektion/inflammation någonstans.

En annan orsak kan vara en ovanligt stor mensblödning, men det förklarar inte det förhöjda blodsockret.

Det kanske är läge att de kollar upp så du inte har Conns sjukdom eller liknande. De är på väg att vilja kolla det på mig här, eftersom jag har 3.3 i S-Kalium. Försöker få dem att fatta att ihop med intracellulär magensiumbrist följer kaliumbrist också. Dock kan mitt låga S-Kalium bero på faktumet att jag inte gillar nålar och har panikångest (temporär hypokalemi är en av grundstenarna för att panikångest alls ska kunna ske).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Conns_sjukdom

Hej alla!

Jag har lågt blodtryck så conns är det nog inte.

Jag har gått igenom gamla prover och inser att de flesta som har med röda blodkroppar och järn har sjunkit de sista åren. Jag har tillgång till en "Laborwerte visualisieren" via nätet som räknar ut var inom referensen man befinner sig. eller hur långt utanför om det är aktuellt. Sen har jag gjort en graf av dessa värden  som jag ska ge min läkare. Allt är inom referens, men de sista åren har MCH och framförallt MCHC sjunkit, det senare drastiskt, och Hb har dragit sig från toppen av referensen till mitten.Även en hel del andra blodvärden här ändrat sig. Jag tolkar det som jag har anemi, skulle i så fall vara första gången sen jag hade påssjuka som åttaåring.

Kan anemi ge problem med minnet? Och känselbortfall i händer och fötter? Anemi känns ändå rätt osannolikt eftersom Hb fortfarande ligger på 140.

Äter du inget kött eller fisk?

Jag äter massor av kött. ägg och fisk. Fisken odlar vi inte själva utan fiskar i havet eller på Ica, mycket saltsill fiskar vi på Ica. I övrigt håller vi höns och får och byter till oss en del nöt eller gris från andra bönder. Eftersom vi har egna djur äter vi också sånt som kanske inte är så vanligt nuförtiden, rimmad lammtunga är en favorit, njursauté, lever m.m.

Med tanke på hur mycket animalier vi äter borde jag ha högt B12. Vi får se vad provsvaren visar.

Jag äter massor av kött. ägg och fisk. Fisken odlar vi inte själva utan fiskar i havet eller på Ica, mycket saltsill fiskar vi på Ica. I övrigt håller vi höns och får och byter till oss en del nöt eller gris från andra bönder. Eftersom vi har egna djur äter vi också sånt som kanske inte är så vanligt nuförtiden, rimmad lammtunga är en favorit, njursauté, lever m.m.

Med tanke på hur mycket animalier vi äter borde jag ha högt B12. Vi får se vad provsvaren visar.

Min fundering är om det kan ha blivit för mycket animalier i förhållande till vegetabilierna. Har du kollat hur mycket det blir av olika näringsämnen?

Var du fastande båda gångerna dom mätte kalium?

• 3 weeks later...

Jag hittade en studie som visade att lågt kalium korrelerar med högt transferrin men nu när jag skulle ta fram den så hittar jag inte var jag sorterade in den.

Eftersom endast 2 % av kroppens kalium finns i blodet så säger heller ett blodprov allt. Du kan ha mer brist än provet visar.

Tack MKJ! Hittar du studien är jag intresserad.

Nu har jag hittat den men det var transferrin och inte transferrin saturation. Jag har rotat lite till och hittat en del som kanske kan vara intressant men jag är inte klar än.

I tabell 3 på sidan 4 kan du se både kalium och transferrin.

http://synapse.koreamed.org/Synapse/Data/PDFData/2158EBP/ebp-5-102.pdf