Jump to content

Är strikt LCHF lämpligt för ungdomar?

Peter B

Recommended Posts

Har funderat lite på detta...det är i och för sig mest teoretiskt....tyvärr så hamnar mina ungar inte ens i närheten av strikt LCHF  ;)

Men när man är ung så är det ju meningen att man ska växa och utvecklas och insulin är väl ett viktigt tillväxthormon...vid strikt LCHF ligger rimligtvis insulinet konstant lågt...finns det risk att man utvecklas långsamt och sent?  ...

• Like 1

Inget i ett barns utveckling hämmas av att de inte äter kolhydrater. De kommer växa och frodas, precis som de ska. Sedan kan man förstås diskutera om en strikt LCHF-kost är nödvändig för barn och ungdomar. Är de kolhydratintoleranta så bör de nog äta en rätt strikt LCHF. Är de inte det kan de äta lite kolhydrater av god kvalitet utan större problem.

• Like 1

Inget i ett barns utveckling hämmas av att de inte äter kolhydrater. De kommer växa och frodas, precis som de ska. Sedan kan man förstås diskutera om en strikt LCHF-kost är nödvändig för barn och ungdomar. Är de kolhydratintoleranta så bör de nog äta en rätt strikt LCHF. Är de inte det kan de äta lite kolhydrater av god kvalitet utan större problem.

Tja...rimligtvis påverkas ju utvecklingen av kosten? Den utveckling vi ser mot långa stora barn och tidig pubertet är ju inte orimligt att anta att det kan ha kopplingar mot kolhydratrik kost...så det är väl inte otänkbart att det omvända förhållandet kan leda till alltför långsam utveckling...

• Like 1

Om anledningen till varför våra barn blir långa och stora, samt når puberteten tidigt beror på den kolhydratrika kosten innebär inte det att de blir taniga, småväxta och når puberteten först vid 30-års åldern om de inte får kolhydrater.

Tittar man i Weston A Price bok Nutrition and Physical Degeneration ser man att de folk som i sin traditionella kost haft väldigt lite kolhydrater inte för den skull drabbades av att bli småväxta och sen pubertet. Det verkar med andra ord inte som att det finns något att oroa sig över om man inte matar barn och ungdomar med en massa kolhydrater.

• Like 1

Nej, men om logiken ska hålla och det är kolhydraterna som styr borde de i alla fall bli kortare och få sin pubertet senare, eftersom de inte åt lika mycket kolhydrater. Kolhydrater (i kosten) är inte essentiellt överhuvudtaget. Det finns inget "medfött" i kolhydrater som vi behöver för att leva och frodas.

Jag känner mig lite osäker på just detta ... I grund och botten är jag ju LCHF förespråkare :) Men att hålla nere insulinproduktionen under tonåren med strikt LCHF låter ändå inte som en självklarhet för mig ... Nu är nog detta som sagt ganska teoretiskt eftersom det är väldigt få ungdomar som äter strikt ...men i takt med att vi LCHF:are blir fler och fler ;) ...så kan det ju faktiskt bli en reell frågeställning.

Svaret är väl som alltid att det är individuellt. Vad skulle fördelarna vara? Riskerna? Ur ett individperspektiv.

Jag önskar själv att jag hade vetat om lchf redan när jag var i tonåren, då hade jag sluppit ligga och vara dålig i migrän så många dagar av mitt liv. Och sluppit hemska biverkningar av mediciner.

Eftersom jag råkar vara kort så skulle man väl då ha skyllt min längd på lchf, men nu åt jag ju inte det, utan blev kort ändå.

Det finns ju studier på barn som ätit ketogen kost pga epilepsi, dock är ju dessa barn väldigt sjuka och tar starka mediciner, så man vet ju inte vad som kommer av vad. Och de verkar t ex äta en hel del oljor, till skillnad från smörätandet inom lchf. Så helt jämförbart blir det förstås inte.

"Children on the diet grow normally, but the growth of younger children seems to be slowed more than that of older children. Those on the diet for >6 years were typically in the <10th percentile for height and weight. Growth seems to increase rapidly after diet discontinuation. Children on the KD are monitored carefully and regularly by a registered dietitian for weight and height slowing."

http://pediatrics.aappublications.org/content/119/3/535.full

Att vanliga friska ungdomar skulle lyckas hålla sig i ketos hela tiden låter osannolikt. Man måste ju vara högmotiverad och väldigt strikt för att lyckas med det. Vi lever i en högkolhydratskultur.

• Like 3

Friska ungdomar skall inte vara strikta på någon diet, det de kan undvika är främst socker i stora lass!

Håller med dig men kanske bör vi diskutera vad som lämplig mängd mjölmat. Tittade på en av William Davis föreläsningar om vete och ringar han in en sanning är det inte att leka med! 

Svårt att veta vad som är moderata mängder men kanske bara mjölmat några gånger vecka? 

Samt inte bara hålla sig till ovanjord grönsaker och inte vara för restriktiv med frukt, nötter, bär och mejerier?

Japanska ungdomar blir väl generellt större/längre än sina föräldrar? Sedan om det är pommes fritesen eller hamburgaren kan ju vara svårt att veta.

Jag är mer inne på paleo-stuket för den som inte är sjuk. Lite högre mängd kolhydrater per dygn och inget spannmål. Människan kan hantera frukt efter säsong och honung med för den delen innan vi blir sjuka.

Min småttingar är mackomaner och trots att ingen är överviktig tror jag putmagarna kommer sig av mjölet. Tyvärr har jag inte övertygat deras far att vi ska ta striden med dem.

• Like 3

Hade jag börjat redan då skulle jag sluppit ungdomsfinnar & bestående ärr, huvudvärk flera gånger i veckan i åratal och att nu idag vara tämligen insulinresistent

Mycket elände har ju gått att reversera med Lchf men nog hade det varit bättre att öht slippa drabbas av det

• Like 3

Vi skulle börja med och få bort allt skräp som våra barn och ungdomar får i skolan. En frisk ungdom tycker jag inte ska äta strikt LCHF, det ska räcka med att ta bort det mesta av allt socker och vetemjöl. 

Det bästa är om våra barn/ungdomar kan få vettig mat hemma utan lättmargariner och lightprodukter 

Idag lever många ungdomar på snabbmat, läsk och chips/godis. Lättillgängligt, billigt och gott.  Ljusår från LCHF.

Själv så födde jag upp mina barn på sötlimpa med lätt o lagom, oboy och frostyflakes med lättmjölk.. Ja jag kan bara skratta åt eländet idag och numera äter mina vuxna barn riktig mat och mycket sparsamt med socker. :)

• Like 2

Mja, jag tror personligen att en riktigt strikt LCHF varken är nödvändig eller ens optimal för vår hälsa OM vi inte redan har kört vår metabolism i diket - vilket ungdomar inte hunnit göra. För dem ser jag inga som helst nackdelar med att äta en liberal LCHF med rotfrukter och en och annan frukt om de gillar det. 

Tar vi bort socker och spannmål ur kosten och bara äter den frukt vi vill äta och ger bävern i att dricka den (juice är ett okynne) så hamnar vi ju nästan "påtvingat" i low carb (d.v.s. under 130 gr kolhydrater om dan). Vi har ju dessutom som djurart i alla tider alltid ätit både rotfrukter och frukter beroende på tillgång. Inuiterna valde ju inte frivilligt en uttalad "extrem" lågkolhydratskost.  :) De fick ju dessutom kontra bristen på fruktågrönt med att äta rå sällever och jag vill hellre äta vitkål eller en apelsin istället, hehe. De smaskade dessutom gärna i sig både olika sorters tång och maginnehållet i de djur då fångade, en sorts fermenterad ööööh sallad.  :unsure: Återigen finns det alternativ som jag hellre äter för att ge mina snälla magbakterier de bästa förutsättningarna - och de gillar stärkelse, gör de.  :wub:

• Like 5

Vi är nog alla överens om att liberal LCHF är en ideal kost för de flesta...:)

Men det skulle vara ganska intressant att veta hur strikt LCHF ( <20g kh/dag) påverkar ungdomar...ingen som har lust och testa på sin unge under några års tid? ...och rapportera här sen? ;)

Kolhydratintoleranta personer klarar sig bra på en kolhydratreducerad kost, men klarar sig sämre på en kolhydratrik kost.

Kolhydrattoleranta personer klarar sig bra på en kolhydratreducerad kost, och klarar sig bra på en kolhydratrik kost.

Uppskattningsvis är ca 70-75% av världens befolkning på ett eller annat sätt, och i olika omfattning, kolhydratintoleranta.

Detta påstående, om jag minns korrekt, kommer från Jeff Volek. Det är en uppskattning, men jag tycker det verkar trovärdigt.

• Like 2

Peter B, det hade varit intressant, men det förutsätter att skolan är med på det... För att inte tala om resten av omgivningen.

Det är svårt nog att få skolan att servera glutenfritt till ett barn som är glutenkänslig (=får magproblem men inte visar på glutenintolerans i ett test). Valfrihet är reserverat för vegetarianer och religiösa.

• Like 3

Men har jag inte läst att när jägare/samlare övergick till att bli jordbrukare blev de kortare? Kommer inte ihåg var jag läst det, men i flera böcker.

Jag har också läst och sett i någon dokumentär att efter övergången till jordbruk blev människorna kortare och fick hål i tänderna. Men vi blev fler, många fler.

Jag är helt övertygad om att alla mår bäst av att undvika spannmål och socker, även ungdomar. Men det är väldigt svårt att styra dem. Det man kan göra är att laga mat som de gillar och blir mätta av när de äter hemma.

De vill vara som sina kompisar, inte vara annorlunda. Sedan är det ju gott med pasta och allt med socker i. Det man som förälder kan göra är att erbjuda bra alternativ hemma så de inte äter mer av dessa produkter än vad som är nödvändigt för att de är hungriga. Kör man på så här (med lagom mycket information under tiden) blir det i alla fall en kolhydratreducerad kost.

• Like 3

Peter B, det hade varit intressant, men det förutsätter att skolan är med på det... För att inte tala om resten av omgivningen.

Det är svårt nog att få skolan att servera glutenfritt till ett barn som är glutenkänslig (=får magproblem men inte visar på glutenintolerans i ett test). Valfrihet är reserverat för vegetarianer och religiösa.

Haha...jag skämtade ;-) (kanske bäst och säga det)...jag tror inte att strikt LCHF är lämpligt för växande ungdomar...om de inte har något allvarligt hälsoproblem som kosten "åtgärdar"....Liberal LCHF är jag dock övertygad om att det är helt rätt.

• Like 2

Jag menar att det viktiga för barn och ungdomar är att undvika stora mängder socker samt spannmål, så man unviker gluten och liknande potentiellt skadliga ämnen.

Då skulle man förmodligen undvika en massa övervikt samt många autoimmuna sjukdomar skulla aldrig bryta ut.

Det jag är osäker på när det gäller skydd mot autoimmun sjukdom, är i vilken grad mejeriprodukter är en bakomliggande orsak.

EN hög kh% från frukt o grönt inkl rotfrukter är säkert OK för barn och ungdomar, liksom andra människor om de inte är kolhydratintoleranta.

Om anledningen till varför våra barn blir långa och stora, samt når puberteten tidigt beror på den kolhydratrika kosten innebär inte det att de blir taniga, småväxta och når puberteten först vid 30-års åldern om de inte får kolhydrater.

Det var en intressant tanke. Dock hindrar insulinet andra tillväxthormon så det kanske jämnar ut sig?

Jag menar att det viktiga för barn och ungdomar är att undvika stora mängder socker samt spannmål, så man unviker gluten och liknande potentiellt skadliga ämnen.

Då skulle man förmodligen undvika en massa övervikt samt många autoimmuna sjukdomar skulla aldrig bryta ut.

Det jag är osäker på när det gäller skydd mot autoimmun sjukdom, är i vilken grad mejeriprodukter är en bakomliggande orsak.

EN hög kh% från frukt o grönt inkl rotfrukter är säkert OK för barn och ungdomar, liksom andra människor om de inte är kolhydratintoleranta.

Är det svart eller vitt med mejeriprodukterna? Jag menar det verkar i resonemangen här på forumet att antingen tål man mejerier eller inte och detta ur flera aspekter. Laktosintolerans, viktstop, trigga sötsug, funkar inte vid vissa sjukdomstillstånd och kanske fler reaktioner?

Själv har jag gått ner fin, fint i vikt, blir behagligt mätt, de triggar inget sug osv. Mår helt enkelt bra av dem och de är en viktig källa till fett för mig.

När jag läser och försöker lära mig här på forumet, verkar det helt klart att de med autoimmuna sjukdomar mår bättre utan mejerierna. Vet vi dock om det handlar om hönan eller ägget? Ger de sjukdom eller är det vid sjukdom som man inte klarar? Ställer det metabola syndromet till det runt mejerierna?

Orsaken till att jag funderar är att när jag lyssnar på olika nätföreläsningar av forskare nämner de odramatisk mejerier som en del av kosten och Annika Dahlqvist har på sin blogg ifrågasatt, ifrågasättandet av mejerierna.

Behöver de kanske hanteras som kolhydraterna, individuellt?

• Like 1

Är det svart eller vitt med mejeriprodukterna? Jag menar det verkar i resonemangen här på forumet att antingen tål man mejerier eller inte och detta ur flera aspekter. Laktosintolerans, viktstop, trigga sötsug, funkar inte vid vissa sjukdomstillstånd och kanske fler reaktioner?

Själv har jag gått ner fin, fint i vikt, blir behagligt mätt, de triggar inget sug osv. Mår helt enkelt bra av dem och de är en viktig källa till fett för mig.

När jag läser och försöker lära mig här på forumet, verkar det helt klart att de med autoimmuna sjukdomar mår bättre utan mejerierna. Vet vi dock om det handlar om hönan eller ägget? Ger de sjukdom eller är det vid sjukdom som man inte klarar? Ställer det metabola syndromet till det runt mejerierna?

Orsaken till att jag funderar är att när jag lyssnar på olika nätföreläsningar av forskare nämner de odramatisk mejerier som en del av kosten och Annika Dahlqvist har på sin blogg ifrågasatt, ifrågasättandet av mejerierna.

Behöver de kanske hanteras som kolhydraterna, individuellt?

Jag tror att det viktigaste för att undvika autoimmun sjukdom är en bra tarmflora och en tarmbarriär som är intakt. Kost som ger obalanserad tarmflora ska man vara försiktig med (för mycket spannmål och socker) och man ska vara försiktig med antibiotika.

Jag funderar på om mjölkprodukter kanske skulle tålas bättre om de var fermenterade och inte så processerade (homogeniserade, pastöriserade).