Gå till innehåll

Recommended Posts

Tänkte ge boken Matrevolutionen till min farmor i Julklapp och då behöver jag eran hjälp.

Saken är den att hon är 80+ gammal och börjar liksom skaka och har svårt att skära kött som ett exempel. Som vi alla vet så får man ju också omställningsbesvär när man ställer om kosten till lågkolhydrat kost som huvudvärk, känner sig hänging och pissar väldigt mycket etc etc.

Är det en bra idé att låta någon som min farmor att äta LCHF? Finns det någon som är gammal här på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter när ni bytte till LCHF kost? Om hon nu tycker att LCHF låter intressant och vill testa det, behöver jag då gå in som extrastöd under omställningen tills det att den positiva effekten börjar dra igång?

Annat som kan vara bra att veta är att farfar dog för några år sedan så hon lever ensam.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din farmor i övrigt är klok i huvudet och kan läsa är det väl alltid bra att ge böcker i julklapp. Man är inte dum bara för att man är 80 bast. Morsan är 92 och vi debatterar kost livligt. För att inte säga högljutt.

Länk till inlägg

Om din farmor i övrigt är klok i huvudet och kan läsa är det väl alltid bra att ge böcker i julklapp. Man är inte dum bara för att man är 80 bast. Morsan är 92 och vi debatterar kost livligt. För att inte säga högljutt.

Har inte sagt att hon är dum för att hon är 80+ gammal, utan det jag undrar över är hur omställningsbesvären är för en gammal person som henne.

Länk till inlägg

Hur mår tanten i övrigt? Har hon diabetes? Är hon överviktig?

Mamma är 86, har alla kända (och okända) sjukdomar utom diabetes och hjärtbesvär, är mager som en skrika men kristallklar i huvudet. Jag uppmuntrar henne till att stampa ner potatisen med bregott och ta en matsked kokosolja på mackan som alternativ till landstingets söta näringsdrycker. För henne är det viktigaste att hon får så bra näring som möjligt och finner njutning i att äta.

När man är äldre kan det vara svårt tåla såväl kött som grönsaker så det gäller att hitta det som både smakar gott och ger mesta möjliga näring per portion.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Saken är den att hon är 80+ gammal och börjar liksom skaka och har svårt att skära kött som ett exempel.

Är det en bra idé att låta någon som min farmor att äta LCHF?

Mättade och enkelomättade fetter ger bra byggblock till hjärnan. DHA hjälper till att skapa nya och starka synapser.

(Kanske kan det t.o.m. hjälpa skakningarna att minska något?)

En annan sak... om hon får problem med skakningar kanske ljudboksvarianten av Matrevolutionen är en god idé?  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack för dem svar man har fått än så länge.

Hon har inte diabetes vad jag vet och är heller inte överviktig, däremot fick jag reda på att hon har svårt att läsa för att synen börjar bli sämre. Då är nog ljudbok ett bättre alternativ. Saken är bara den att hon inte är så teknisk utav sig, så jag undrar vad det finns för alternativ med ljudböcker. Kan man fixa det på CD skiva eller liknande?

Länk till inlägg