Jump to content

Waranbehandling

Limp

Recommended Posts

Jag har en närstående som har fått förmaksflimmer och man sätter in waranbehandling som åtgärd. Personen tillhör den gamla stammen med kostvanor, men kommer nu släppa åtminstone potatisen på doktorns ordination. Om jag förstått rätt så kan waranbehandling medföra brist på k-vitamin och det rekommenderas mörkgröna grönsaker för att täcka bristen. Någon som vet mer ?  

Vitamin K motverkar waran som är livräddande om man har och har haft förmaksflimmer längre än 48 timmar. Warandosen ställs in efter blodprov för att det ska bli rätt och börjar man då äta mer gröna grönsaker så får man öka dosen waran. Man ska inte förändra matvanorna medan man står på waran.

Waranbehandling är nödvändig i några månader innan man försöker med en elkonvertering för att stoppa flimret såvida det inte sker inom 48 timmar. Det för att bli av med eventuella blodproppar i vänster förmak som är mycket vanligt i samband med förmaksflimmer.

Jag går på Waran sen flera år pga av förmaksflimmer, jag har fått ett par elkonverteringar under åren och dom har alla funkat bara som mest några veckor och sen har flimret kommit tillbaka. Jag hade från början endast flimmer då och då varför det dröjde till jag fick en möjlig TIA och flimret upptäcktes strax efter detta på en rutinkontroll hos min husläkare. Jag varierar min kost men inte så mycket men får förstås gå och kolla PKvärde regelbundet. Min hjärtläkare tycker inte att jag har så stora problem av mitt flimmer så att jag behöver en ablation ("bränning" i hjärtat så att "sidvägarna" till/i sinusknutan försvinner) och det har jag accepterat så länge. Det jag fått höra är att man ska ta det försiktigt med typ grönkål, spenat etc, dvs mat som innehåller k-vitamin, precis som "Slacktivisten" skriver. Jag äter både grönkål och spenatsoppa lite då och då men frossar förstås inte i det. Tycker inte det är nåt problem. (Om man fått för högt PKvärde pga av att man råkat ta för mycket Waran så är K-vitamin direkt "återställande", det är bl a därför som man tycker Waran är bra, det är lätt att åtgärda överdosering... det har jag fått höra i alla fall.

Jag har en närstående som har fått förmaksflimmer och man sätter in waranbehandling som åtgärd. Personen tillhör den gamla stammen med kostvanor, men kommer nu släppa åtminstone potatisen på doktorns ordination. Om jag förstått rätt så kan waranbehandling medföra brist på k-vitamin och det rekommenderas mörkgröna grönsaker för att täcka bristen. Någon som vet mer ?  

Det är viktigare att sluta med spannmål och socker än att sluta med potatis.

• Like 2

Det är viktigare att sluta med spannmål och socker än att sluta med potatis.

Jag tror ju inte förmaksflimmer har så mycket med kosten att göra, men visst har du rätt, socker, potatis, bröd och alla andra snabba kolhydrater går bort, eftersom man mår mycket bättre utan dom, fast jag tror inte det påverkar flimret särskilt mycket, har i alla fall inte gjort det för mig på dom ca två år som jag ätit (liberalt) LCHF. Jag mår mycket bättre än förr, är piggare och har mer energi tycker jag, men flimret är ungefär som förr, dom gånger jag testar att ta pulsen...

• Like 2

Nu kommer jag till nåt helt annat i den här diskussionen. Jag undrar lite över D-vitamin. Jag tar nu vintertid 4 tabl av D-vitamin och den sorten som Kostdoktorn rekommenderar och som jag beställer vi ShoppingNet tror jag det heter. Nu läser jag att man rekommenderar bara 1-2 tabl för vuxen. Jag har för mig att Kostdoktorn nån gång skrev att man vintertid kan ta upp till 5 per dag? Nån som vet nåt om detta?. Skriv gärna till mig på awd@glocalnet.net. Det är så himla svårt hitta tillbaka när man gjort ett inlägg.

Nu kommer jag till nåt helt annat i den här diskussionen. Jag undrar lite över D-vitamin. Jag tar nu vintertid 4 tabl av D-vitamin och den sorten som Kostdoktorn rekommenderar och som jag beställer vi ShoppingNet tror jag det heter. Nu läser jag att man rekommenderar bara 1-2 tabl för vuxen. Jag har för mig att Kostdoktorn nån gång skrev att man vintertid kan ta upp till 5 per dag? Nån som vet nåt om detta?. Skriv gärna till mig på awd@glocalnet.net. Det är så himla svårt hitta tillbaka när man gjort ett inlägg.

Detta har diskuterats i andra trådar på forumet, sök "D-vitamin" på hela forumet.

Eller läs helt enkelt Doc's information: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Det optimala vore att testa D-vitaminhalten i blodet först och sedan supplementera den dos du väljer (t.ex. 5000 IE per dag) i några månader, och sedan testa igen. Jag vill gärna ligga kring 125 nmol/L, vilket är den halt man uppmätt för nåt år sedan i två fritt levande svarta populationer i Afrika, dvs det borde vara den naturliga nivån för vår biologiska art.

• Like 1