Antonius Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Tjena! jag gjorde nyss ett blodprov för att kolla mina näringsnivåer i kroppen och alla visade på bra nivåer förutom kalcium som var ovanligt högt. Jag ska nu göra ett nytt test för att se om kalcium även kommer ligga högt denna gången och risken finns att det kommer det. Jag har en del märkliga symtom och ont i magen som jag tycker kan härledas till hyperkalcemi. Hur kommer man tillrätta om det blir fastslaget att man har Hyperkalcemi? måste jag då opereras? Jag har läst att det ökar risken för hjärt och kärlsjukdom samt även stroke och annat.. Hjälp behövs! Känner mig lost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Tjena! jag gjorde nyss ett blodprov för att kolla mina näringsnivåer i kroppen och alla visade på bra nivåer förutom kalcium som var ovanligt högt. Jag ska nu göra ett nytt test för att se om kalcium även kommer ligga högt denna gången och risken finns att det kommer det. Jag har en del märkliga symtom och ont i magen som jag tycker kan härledas till hyperkalcemi. Hur kommer man tillrätta om det blir fastslaget att man har Hyperkalcemi? måste jag då opereras? Jag har läst att det ökar risken för hjärt och kärlsjukdom samt även stroke och annat.. Hjälp behövs! Känner mig lost. Om jag minns rätt, du äter inte mejeriprodukter, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 20, 2013 Author Share Posted December 20, 2013 bara Ghee.. ingen annan nej, då hälsan inte är på topp än på långa vägar hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Ditt symtom kan vara tecken på mycket allvarlig sjukdom, cancer. Tyvärr. Om du har några som helst misstankar om tumörsjukdom, sitt inte still i båten utan begär alla prover du kan komma på som kan snabba på antingen diagnos eller att allvarlig sjukdom kan uteslutas. Primary hyperparathyroidism and malignancy account for about 90% of cases of hypercalcaemia. (Ur http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercalcaemia ) Edit: länk rättad. Läs gärna denna skrämmande berättelse: http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/gastinlagg-katastrofvarden-i-sverige.html Ursäkta denna otrevliga information men "better safe than sorry". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 20, 2013 Author Share Posted December 20, 2013 Vilka tester skulle det kunna vara? Jag ska testa mig för en koloskopi.. för jag har ont i magen, och har bajsat blod och svart.. sen blir det förmodligen även en gastroskopi.. Jag ska göra om blodprovet för att se om jag har förhöjda kalciumvärden.. Jo jag försöker så gott jag kan, min husläkare jobbar för fullt med... Det är lugnt, jag är förberedd på det mesta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Tjena! jag gjorde nyss ett blodprov för att kolla mina näringsnivåer i kroppen och alla visade på bra nivåer förutom kalcium som var ovanligt högt. Jag ska nu göra ett nytt test för att se om kalcium även kommer ligga högt denna gången och risken finns att det kommer det. Jag har en del märkliga symtom och ont i magen som jag tycker kan härledas till hyperkalcemi. Hur kommer man tillrätta om det blir fastslaget att man har Hyperkalcemi? måste jag då opereras? Jag har läst att det ökar risken för hjärt och kärlsjukdom samt även stroke och annat.. Hjälp behövs! Känner mig lost. Hur högt låg du i kalcium och vad är referensvärdet? Jag hade för högt kalcium en gång på 80-talet men nästa gång så var det normalt. Vad har du mer för symptom än ont i magen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 20, 2013 Author Share Posted December 20, 2013 hudbesvär (lite klåda, torr hy och så) lite eksemaktig. Jag har inte jätteont i magen nu... det är mer lite skavande och så.. men klart man blir orolig när det går ut blod i avföringen. Det går perioder* ibland gör mer ont, annars inte. Ska nog ringa vårdcentralen imorgon.. Jag fick bara ett snabbt svar att jag låg ovanligt högt över telefon, men jag ska bara göra om det nu.. men funderar på om man ska åka in akut istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 hudbesvär (lite klåda, torr hy och så) lite eksemaktig. Jag har inte jätteont i magen nu... det är mer lite skavande och så.. men klart man blir orolig när det går ut blod i avföringen. Det går perioder* ibland gör mer ont, annars inte. Ska nog ringa vårdcentralen imorgon.. Jag fick bara ett snabbt svar att jag låg ovanligt högt över telefon, men jag ska bara göra om det nu.. men funderar på om man ska åka in akut istället. Var det inte vårdcentralen som tog kalciumprovet? Om du var där så berättade du väl att du hade blod i avföringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 20, 2013 Author Share Posted December 20, 2013 Gick bara till en drop in, där de tog prover snabbt. så att.. nä men får väl ringa då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Samla ihop alla symtom du har. Skriv ner dem på ett papper och ta med dig till läkarbesöket. Det är så lätt att glömma bort att nämna alla symtom man har. Verkar de sega på vårdcentralen så tveka inte att åka in akut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Här hittade jag lite tips: http://www.medhelp.org/posts/Family-Health/hypercalcemia-with-low-associated-PTH/show/228037 With a normal thyroid test, it would be unlikely that thyroid disease is present. The possible causes of a high calcium in the setting of low PTH would be cancer or vitamin D excess. A vitamin D level can be obtained to help differentiate the two (elevated in vitamin D excess, decreased in cases of cancer). Regarding cancer, at age 31, there are no routinely age-appropriate cancer tests. However, with the blood in the sputum, a bronchoscopy can be considered if the bleeding continues. If there is evidence of blood in the stool, a colonoscopy can be considered. Blood in the urine can necessitate a prostate exam. These options can be discussed with your personal physician. Followup with your personal physician is essential. This answer is not intended as and does not substitute for medical advice - the information presented is for patient education only. Please see your personal physician for further evaluation of your individual case. (Min sammanfattning av den engelska texten ovan: undersök sköldkörtel och bisköldkörtel. Om PTH är lågt och det inte finns tecken på D-vitaminförgiftning, så pekar detta mot cancer som orsak. För att undersöka orsaken till blödningarna i tarmen rekommenderas koloskopi.) Dessutom kan det vara värt att fundera på om symtomen kanske stämmer med sjukdomen sarkodios: http://en.wikipedia.org/wiki/Sarcoidosis#Skin Symtomen liknar i mångt och mycket cancer, men sarkodios är en betydligt trevligare diagnos. Den sjukdomen brukar tydligen gå över av sig självt. Jämför dina hudutslag med bilden som du hittar i länken ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Jag kommer få vänta ett tag på min koloskopi, jag ska ta om ett blodprov om någon vecka. Måste få hemskickat papprerna först. Aj då det lät inget trevligt det där :/. Jag skulle gärna vilja ha ordnat min koloskopi på en gång.. bör jag göra en gastroskopi med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Jag tycker det är svårt att säga om utslagen var lika mina.. Men vissa utslag sitter som nästan i huden fast de är röda och inte bruna som personens utslag ovanför på bilden. Hennes nedre utslag på kindbenet var dock inte lika mina.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Jag har inget blod i urinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag kommer få vänta ett tag på min koloskopi, jag ska ta om ett blodprov om någon vecka. Måste få hemskickat papprerna först. Aj då det lät inget trevligt det där :/. Jag skulle gärna vilja ha ordnat min koloskopi på en gång.. bör jag göra en gastroskopi med? Äter du stora doser D-vitamin? Om man har börjat få för höga doser D-vitamin inlagrat i kroppen så kan det tydligen leda till hyperkalcemi, plus lite andra diffusa symtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Vad jag har förstått så tas hypekalcemi på allvar och utreds så snart som möjligt så om nästa blodprov också visar på förhöjt kalcium så kommer du säker få en tid för utredning snart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Gick bara till en drop in, där de tog prover snabbt. så att.. nä men får väl ringa då. Jag blir ju lite nyfiken eftersom det brukar vara svårt att själv få bestämma om prover skall tas. Bad du dom ta en del prover eller hur gick det till? Med tanke på ditt hälsotrassel så undrar jag vad du äter en vanlig dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Ja just nu så äter jag mest viltkött (kronhjort, älg, ren) +lamm och nötfärs. Har varit tvungen att utesluta alla mejeriprodukter dessutom helt kaseinfritt, inklusive smör, äter numera ghee. En del grönsaker slinker ner också emellanåt. Jag tillhör nog en av dem som måste vara mest strikt med kosten.. Dock börjar jag må mer och mer bättre nu när jag dessutom har börjat rotera kosten. Ska ändå göra en del undersökningar, däremot börjar jag må lite bättre. Jag är dessutom allergisk mot ägg, kokos och ja det mesta inom LCHF väg. Även känslig för grönsaker.. Däremot misstänker jag att jag även har haft magnesiumbrist då jag mådde väldigt mycket bättre när jag började käka mandlar (däremot började det klia i halsen av dem så småningom). Magnesium och D vitamin behövs ju bland annat för att kalcium ska lagras in rätt och korrekt till benstommen och inte i kroppens mjuka vävnader där kalcium rent utav blir toxiskt. D vitamin och magnesium har hjälpt mig mycket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Ja just nu så äter jag mest viltkött (kronhjort, älg, ren) +lamm och nötfärs. Har varit tvungen att utesluta alla mejeriprodukter dessutom helt kaseinfritt, inklusive smör, äter numera ghee. En del grönsaker slinker ner också emellanåt. Jag tillhör nog en av dem som måste vara mest strikt med kosten.. Dock börjar jag må mer och mer bättre nu när jag dessutom har börjat rotera kosten. Ska ändå göra en del undersökningar, däremot börjar jag må lite bättre. Jag är dessutom allergisk mot ägg, kokos och ja det mesta inom LCHF väg. Även känslig för grönsaker.. Innebär det att du äter mer kött än vad som rekommenderas? Tar du några tillskott av mineraler eller vitaminer? Det är troligt att dina hälsoproblem beror på kosten och det finns risk att ditt höga kalciumvärde beror på att skelettet håller på att kalkas ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Det vet jag inte, jag räknar inte hur mycket kött/protein jag äter. Dock är jag mån om att ta lagom med kött, Magnesium och D vitamin är främst det jag tar. Jag funderar på att komplettera sedan med både multivitamin/mineral. Däremot är jag inte säker på att jag behöver det. Magen mår lite bättre och jag mår bättre rent allmänt, jag tror att kroppen börjar suga åt sig näringen nu. Däremot väntar jag ändå på en koloskopi, Det har du säkert rätt i! Magnesium är väl ungefär det som man kan tänka sig få brist/få i sig för lite utav när man äter LCHF? Stora mängder av det hittar du främst i nötter, mandlar osv. Min kropp reagerar även väldigt negativt på mejeriprodukter så även det är uteslutet. D vitamin och magnesium tror jag kommer hjälpa till med kalciumregleringen, att kalciumet går dit de ska (till skelettet) och inte till kroppens vävnader. Dessutom har min tarm bråkat länge, så jag tror även att mina problem är kostrelaterade. Däremot så ska även en del undersökningar göras för säkerhetsskull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Det vet jag inte, jag räknar inte hur mycket kött/protein jag äter. Dock är jag mån om att ta lagom med kött, Magnesium och D vitamin är främst det jag tar. Jag funderar på att komplettera sedan med både multivitamin/mineral. Däremot är jag inte säker på att jag behöver det. Magen mår lite bättre och jag mår bättre rent allmänt, jag tror att kroppen börjar suga åt sig näringen nu. Däremot väntar jag ändå på en koloskopi, Det har du säkert rätt i! Magnesium är väl ungefär det som man kan tänka sig få brist/få i sig för lite utav när man äter LCHF? Stora mängder av det hittar du främst i nötter, mandlar osv. Min kropp reagerar även väldigt negativt på mejeriprodukter så även det är uteslutet. D vitamin och magnesium tror jag kommer hjälpa till med kalciumregleringen, att kalciumet går dit de ska (till skelettet) och inte till kroppens vävnader. Dessutom har min tarm bråkat länge, så jag tror även att mina problem är kostrelaterade. Däremot så ska även en del undersökningar göras för säkerhetsskull. Men om du äter lagom med kött och det bara slinker ner grönsaker emellanåt, vad i hela friden äter du då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jag äter alltid kött.. varenda dag av olika slag såsom vilt - kronhjort, ren, älg. Inklusive nötfärs+lamm ibland även fisk. Till det äter jag ghee (rent smörfett) vilket mättar bra, och lite grönsaker+tillskott. Jag säger inte att jag äter för lite kött... Jag äter mig mätt, varken för mycket eller för lite kött, lagom är bäst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag äter alltid kött.. varenda dag av olika slag såsom vilt - kronhjort, ren, älg. Inklusive nötfärs+lamm ibland även fisk. Till det äter jag ghee (rent smörfett) vilket mättar bra, och lite grönsaker+tillskott. Jag säger inte att jag äter för lite kött... Jag äter mig mätt, varken för mycket eller för lite kött, lagom är bäst. Om du nästan bara äter kött och fett så är det nog rätt säkert att hälsoproblemen beror på kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Om du nästan bara äter kött och fett så är det nog rätt säkert att hälsoproblemen beror på kosten. Jag förstår inte varför en kost som består av kött och fett samt en del grönsaker då och då skulle kunna orsaka hälsoproblem? I alla fall inte så länge man inte överäter protein och ser till att få i sig C-vitamin. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Man skulle ju klara sig bara med ägg och broccoli om man nu vill äta ensidigt...och ändå få alla näringsämnen om jag förståt det rätt. Även med kött och fett bara kan man ju ändå variera väldigt mycket med. Lite grönsaker som tillbehör räcker långt.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag förstår inte varför en kost som består av kött och fett samt en del grönsaker då och då skulle kunna orsaka hälsoproblem? I alla fall inte så länge man inte överäter protein och ser till att få i sig C-vitamin. Det skulle ju vara lättare att avgöra om jag såg näringsfördelningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jag skrev att jag mådde bättre när jag åt på detta viset. Jag menar att det är vilt, ghee, lite grönsaker, nöt och lamm + D vitamin och magnesiumtillskott som har gjort att jag nu börjar må bättre. Så det är inte absolut den kosten som har orsakat problem. Den typen av kosthållning har snarare gynnat mig. Jag har ätit väldigt brett, så jag har fått i mig ordentligt med näringsämnen också. Troligast är förklaringen = uteslutande av allergener, förbättrad kalciumomsättning tack vare magnesium och D vitamin, samt en ökad näringstillförsel tack vare ren, älg, kronhjort, fisk, nöt och lamm, ghee och grönsaker av de slag som jag tål. Däremot har kasein, spannmål och även icke rotation av olika livsmedel orsakat problem för mig. Kasein+icke rotering har även det skapat jätteproblem trots spannmålen varit borttagna sedan länge. Det är när jag först börjat äta brett och varierat samt utesluta alla mejeriprodukter och ta tillskott av D vitamin och Magnesium som jag har börjat må mycket bättre. Jag är allergisk mot det allra mesta som traditionell LCHF innebär: Ägg, mejeriprodukter, smör (t o m) kokosfett osv.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Om du har hyperkalcemi är det sannolikt inte någon bra idé att ta D-vitamin eftersom det kan förvärra tillståndet. Prata med en läkare om detta och be att få ditt 25-OH-D uppmätt. När du vet hur det värdet ligger kan du göra en bedömning om du kan fortsätta med D-vitamintillskott eller om du bör ta en paus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jag fick ta om ett blodprov för mina kalciumvärden, jag får svar imorgon om hur kalkvärdena ligger till utav min läkare. Andreas (Kostdoktorn) skrev så här: Vid några ovanliga sjukdomar kan normalisering av D vitamin ge risk för ökat kalkvärde i blodet. Har man någon av dessa sjukdomar bör man vid ökat intag/solning kontrollera kalkvärdet hos läkare: *Tumör i bisköldkörteln, med överproduktion av bisköldkörtelhormon (primär hyperparatyreoidism) - enligt teoretiska resonemang. Dock har test med upp till 7000 enheter D-vitamin dagligen inte visats ge problem. Observera att den kanske vanligaste orsaken till lätt stegrat bisköldkörtelhormon är D- vitaminbrist (sekundär hyperparathyreoidism) och då är D- Vitamin såklart bara bra. Granulomatösa sjukdomar: Sarkoidos och tuberkulos Vissa cancerformer som lungcancer och non-Hodgkin lymfom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Off topic: din nya avatar är hemskt söt (vit toast med djävulshorn och röd ögonskugga). Den borde sys upp som gosedjur, att glädja alla barn (och föräldrar) med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Haha ja visst är den? , söt och talande. Djävulshorn på bröd . En bild säger mer än tusen ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag fick ta om ett blodprov för mina kalciumvärden, jag får svar imorgon om hur kalkvärdena ligger till utav min läkare. Andreas (Kostdoktorn) skrev så här: Vid några ovanliga sjukdomar kan normalisering av D vitamin ge risk för ökat kalkvärde i blodet. Har man någon av dessa sjukdomar bör man vid ökat intag/solning kontrollera kalkvärdet hos läkare: *Tumör i bisköldkörteln, med överproduktion av bisköldkörtelhormon (primär hyperparatyreoidism) - enligt teoretiska resonemang. Dock har test med upp till 7000 enheter D-vitamin dagligen inte visats ge problem. Observera att den kanske vanligaste orsaken till lätt stegrat bisköldkörtelhormon är D- vitaminbrist (sekundär hyperparathyreoidism) och då är D- Vitamin såklart bara bra. Granulomatösa sjukdomar: Sarkoidos och tuberkulos Vissa cancerformer som lungcancer och non-Hodgkin lymfom. Har dom kollat pth? Av det du beskrivit så får jag intrycket att du äter väldigt lite kalcium. Om du gett en heltäckande beskrivning av matintaget så är det troligare att det förhöjda kalciumet kommer från ditt skelett än från kosten. Blöder tandköttet lätt om du använder tandtråd? Har du känt av någon stelhet i några leder eller några andra symptom än dom du beskrivit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Jag fick svar från läkaren idag nu har mitt höga kalciumvärde gått ner till normalnivåer! , så jag har ingen hyperkalcemi. Däremot blev jag nu remitterad till både en koloskopi och en gastroskopi undersökning då jag fortfarande har ont i magen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag fick svar från läkaren idag nu har mitt höga kalciumvärde gått ner till normalnivåer! , så jag har ingen hyperkalcemi. Däremot blev jag nu remitterad till både en koloskopi och en gastroskopi undersökning då jag fortfarande har ont i magen! Jag trodde inte att du hade någon sjukdom men om du verkligen är rädd om din hälsa så behöver du nog se över ditt mineralintag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag skulle prova dricka benbuljong. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Benbuljong är bra till och för det mesta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Jo jag har hälsobesvär, dock mår jag bättre och bättre för var dag som går! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Kika även på Kalium.. nu verkar du ju bli bättre på en strikt LCHF, men Kalium ihop med Magnesium är viktigt för en massa saker. Och det är lätt att missa Kalium på LCHF. Sen så det där med mejerierna tror jag handlar om Laktos.. som bildar gas i tarmen.. och är den redan inflamerad så gör det svinont. Som laktosintollerant och utan tarmproblem så får jag koliksmärtor av för mycket Laktos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts