Jump to content

Angående LCHF och Alkohol

Silandor

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny med LCHF, bara ätit som man ska i en vecka idag. Jag är överviktig, så anledningen att jag började med LCHF är för jag vill gå ner i vikt men självklart också för hälsans skull. Men utan att gå in på sådana saker för mycket så drar jag min fråga direkt istället. 

Jag dricker alkohol i princip nästan aldrig, och när jag väl gör det så är det mest cider jag dricker då jag inte är så jätte förtjust i öl, dricker väl öl ibland. Har hört att vin och stark sprit med tex kolsyrat vatten smaksatt med lime är då ett bättre alternativ när man äter enligt LCHF. Jag har läst att alkohol påverkar ju ämnesomsättningen och kan förhindra viktnedgång. Men då är frågan, hur länge håller viktnedgångs störning effekten? Jag menar håller den effekten igång i te x veckor eller dagar? Vet att alla är olika men bara så man har en viss uppfattning om det. 

Tänkte dra en fråga till och det är tips isåfall på vad man kan dricka. Vet att det är nej till cider och öl men typ drinkar som är starksprit som är smaksatt med något, aldrig varit glad för att dricka ren sprit så :)

MVH
Mattias

Alkohol för min del innebär: Torrt rött eller vitt vin från de gamla länderna, ej USA, de sockrar sitt vin till förbannelse,

Whisky, Rom, all ickesötad stakrsprit, det brukar räcka för min del, blir mest vin till maten som går ner.

Öl: Tar en flaska 33 cl varje midsommar till snapsen...och det är typ Bright... :D

Torrt vin enligt mig = allt under 3 g socker /liter.

Under tiden jag gjorde min viktresa kunde jag inte dricka. Ett glas vitt vin eller två och jag stod still på vågen en hel vecka, inget kul. (Hade 25 kilo som skulle bort och gick "bara" ner max 0,5 kilo i veckan så jag hade ingen lust att vänta ännu längre, hehe).

Men det verkar, som allt annat, vara individuellt. De få månader min man hängde på mig gick han ner i raskare takt än jag gjort, trots att han fuskade mer och drack vin ibland (liiiite avundsjuk blev jag allt).

• Like 1

Är man inte mycket för att dricka alkohol ska man inte tvinga sig till det. Jag har försökt hela livet att bli som andra i det avseendet när det gäller alkohol utan att lyckas. Jag har aldrig gillat smaken av alkohol och jag har aldrig gillat att känna mig det minsta påverkad (vilket jag gör av ett halvt glas vin) och min mage har aldrig tålt det.

Sedan jag började med LCHF har jag inga problem med magen längre och nu handlar det bara om smaken och tillståndet. Jag har alltid varit avundsjuk på de som ser fram emot fredag och "vad gott det ska bli med ett glas vin". Nu när jag inte kan skylla på magen längre får jag acceptera att allt är inte för alla - jag gillar helt enkelt inte alkohol och inget mer med det.

Jag tycker inte att man ska behöva skylla på något för att bli accepterad som en som föredrar alkoholfria alternativ. Man ska inte behöva skylla på sjukdom, religion eller något annat. Det kan räcka med att man "inte gillar" det ska inte behövas någon annan förklaring.

• Like 4

Testade en flaska rött delad så det blev en glas per kväll för morgonsockrets skull inte så länge sen. Märkte inget på viktnedgången men gick inte upp heller. Kan hända så ligger jag just nu rätt så viktstabilt att det påverkade men tror som Tuva att det är individuellt hur vi påverkas av.. klarar du av rött vin med inte så mycket kolhydrater i så finns ju folk som rekommenderar det framför allt om man ska dricka alkohol överhuvudtaget..

Så här till jul kan man ju göra LCHF glögg. Låt apelsinzest och glöggkryddor dra i 10-15 cl sprit och blanda sedan med torrt rött vin. Vi dricker det osötat, men man kan ju ha sötningsmedel i. Om man har blandkostare hemma kan man ju ha en skål med muskovadosocker för de som vill ha.

Under min viktreduktion har jag druckit vin regelbundet men i synnerliga moderata mängder. Jag bestämde mig för att inte banta den här gången utan försöka äta och dricka på ett sådant sätt att det inte skulle vara någon större skillnad när viktreduktionen var klar och det har gått bra  :). Viktnedgången har legat på ca 1 kg/månad.

Nu när jag är klar vet jag knappt vad jag skall liberalisera kosten med. Har infört lite frukt (gärna som dessert), bönor med ojämna mellanrum och jag kommer att vilja ha ett kex till osten ibland men i övrigt så...

Jag tror därför det är en bra idé och följa råden i tråden och pröva dig fram till vad just din egen kroppen klarar.  Om metabolismen inte är allt för förstörd tror jag det är bra att försöka att inte banta, utan lägga grunderna till en kost som du kan leva med resten av livet. 

• Like 1

Har svårt att tro att dricka cider (helst torr) en gång i veckan är ett problem...utom om du har väldigt svårt att gå ner i vikt..och då tycker jag att det är bättre att införa en fastedag eller två och behålla några "glädjeämnen" istället .  ;)

• Like 2

Jag antar att vodka hamnar i samma grupp som whiskey och rom? At det är ok att köra med lite sodavatten? Hur e det med tex Absolut Päron alltså smaksatta vodkor?

Vodka är detsamma som whiskey och rom, ja. Sodavatten = ok. De smaksatta Absolut-sorterna är vad jag vet inte sötade, så de ska också vara ok.

Det är nog olika vissa sorter är sötade men en drink som är god är vodka 1/2 pressad lime och clubsoda

När det gäller smaksatt sprit är det samma som smaksatt vatten i Sverige, noll kolisar. Men på en fi landsfälja kan du inte lita på drinkar, eller ens smaksatt vatten. Där måste man kolla innhållsförteckningen.

Ett glas torr cider eller två lär endast ha marginell effekt. Problemet är väl snarast tilltugget till detta, sammantaget med den vanliga maten. Totalmängden av protein och kolisar kan stoppa viktnedgången den dagen. Alkoholen i sig kan också fördröja lite. Värt att nämna är att om man "smuttar" i sig lite större mängd av whisky odyl så brukar ofta omdömet tappa så man faller för frestelser - dessas i kombo med alkoholen ger definitivt viktökning.