stoscha Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag har ännu inte blivit uppringd av min läkare på metabolmottagningen... han har väl annat för sej. Men i vårt landsting finns den förnämliga tjänsten att man kan logga in och titta på alla provsvar själv, så jag kunde inte hålla mej längre. Nu är ju inte jag nån läkare, men inte annat än jag kan förstå borde jag få ganska godkänt på det mesta. Triglyceriderna var all time low och det tror jag beror på att jag fastade 22 timmar före provtagning. (Skulle väl tro att de flesta av er skulle bli totalskrämda av mina värden i alla fall: 4,3) Resten ligger inom grön zon utom Totalkolesterol som var över 5 men sånt är vi ju överens om att det bara är att strunta i och HDL. Jag har alltid haft lågt HDL, ändå är de nöjda med värdena?? De två senaste gångerna har läkarna sagt att de har legat bra, trots att de varit 0,6 resp 0,7. Denna gång 0,69... ? Men jag fick ett brev från blodmottagningen också. De har kommit på att jag har låga leukocyter och trombocyter. Bägge värdena har sjunkit ytterligare sedan förra provet för 3 månader sedan. I maj hade jag riktigt risiga värden, men det kan ju berott på att jag fick världens flunsa efter att ha pussat på barnbarnet. Men i höst har jag varit frisk, så det borde inte ha gått åt nåt specellt. De tog benmärgsprov i september och hittade inget konstigt. Jag har googlat för att se vad man kan göra åt det men hittar inget bra. Lustigt nog blev jag inte varnad för att äta Trombyl - man ska ju inte knapra acetylsalicylsyra när blodplättarna är få, men ingen har sagt nåt... Det jag hittar i övrigt är att brist på B12 kan stöka till det, men en LCHF:are som äter både kött och mejeri har väl inte brist på sånt precis. Alla här ute som är så kunniga på kost och vad kroppen behöver, vad ska jag göra åt eländet...? Har blivit golvad av en flunsa till nu, så så här kan vi inte ha det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Det är en sak att äta kött med B12, en annan sak att ha problem med Intrisic factor som krävs för upptag av B12! Har man problem med magen och med syran samt magslemhinnan kan man få sådana problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag vet att man i USA rekommenderar alla över 50 år att äta tillskott av B12, oavsett vilken kost man äter. Som Zepp säger är B12 mer komplicerat än hur mycket maten innehåller. Rökning är ytterligare en faktor som kan hindra upptag. A careful look at 3,000 men and women in the ongoing Framingham Offspring Study found 39 percent with plasma B12 levels in the “low normal” range--below 258 picomoles per liter. http://www.ars.usda.gov/is/pr/2000/000802.htm För mer info kan du kolla intervjun med Sally Pacholok som har skrivit boken "Could it be B12?". http://www.youtube.com/watch?v=L4hzhdREDng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag är lite tveksam till att ta B 12 om man inte har dokumenterad brist. Det gäller också folat men båda ingår i många multipreparat. En väninna blev ordinerad B 12 trots att hon inte hade brist och hon mådde skit av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Lyckligtvis slutade jag att röka för många år sen, och jag har inga kännbara problem med magen iaf. Vad ska jag hitta på då? Me like det här forumet med massor med insatta kreativa människor. Det här är google i kubik eller ännu mer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag har ännu inte blivit uppringd av min läkare på metabolmottagningen... han har väl annat för sej. Men i vårt landsting finns den förnämliga tjänsten att man kan logga in och titta på alla provsvar själv, så jag kunde inte hålla mej längre. Nu är ju inte jag nån läkare, men inte annat än jag kan förstå borde jag få ganska godkänt på det mesta. Triglyceriderna var all time low och det tror jag beror på att jag fastade 22 timmar före provtagning. (Skulle väl tro att de flesta av er skulle bli totalskrämda av mina värden i alla fall: 4,3) Resten ligger inom grön zon utom Totalkolesterol som var över 5 men sånt är vi ju överens om att det bara är att strunta i och HDL. Jag har alltid haft lågt HDL, ändå är de nöjda med värdena?? De två senaste gångerna har läkarna sagt att de har legat bra, trots att de varit 0,6 resp 0,7. Denna gång 0,69... ? Men jag fick ett brev från blodmottagningen också. De har kommit på att jag har låga leukocyter och trombocyter. Bägge värdena har sjunkit ytterligare sedan förra provet för 3 månader sedan. I maj hade jag riktigt risiga värden, men det kan ju berott på att jag fick världens flunsa efter att ha pussat på barnbarnet. Men i höst har jag varit frisk, så det borde inte ha gått åt nåt specellt. De tog benmärgsprov i september och hittade inget konstigt. Jag har googlat för att se vad man kan göra åt det men hittar inget bra. Lustigt nog blev jag inte varnad för att äta Trombyl - man ska ju inte knapra acetylsalicylsyra när blodplättarna är få, men ingen har sagt nåt... Det jag hittar i övrigt är att brist på B12 kan stöka till det, men en LCHF:are som äter både kött och mejeri har väl inte brist på sånt precis. Alla här ute som är så kunniga på kost och vad kroppen behöver, vad ska jag göra åt eländet...? Har blivit golvad av en flunsa till nu, så så här kan vi inte ha det! Tar du hög dos vitamin D eller andra tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Tar du hög dos vitamin D eller andra tillskott? 4000 IE D-viyamin på vinterhalvåret, biosoft blåbärsextrakt för mitt nattseende 200 mgr och magnesium vid behov. Annnars bara betablockerare, trombyl efter min kärlkransröntgen och levaxin, essentiellt skölkörtelhormon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 4000 IE D-viyamin på vinterhalvåret, biosoft blåbärsextrakt för mitt nattseende 200 mgr och magnesium vid behov. Annnars bara betablockerare, trombyl efter min kärlkransröntgen och levaxin, essentiellt skölkörtelhormon 2000 IE är ju det högsta som anses säkert och det kan ju vara så att ett högre intag konkurrerar med andra mineraler och vitaminer vilket i sin tur kan leda till påverkan på biokemin i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 2000 IE är ju det högsta som anses säkert och det kan ju vara så att ett högre intag konkurrerar med andra mineraler och vitaminer vilket i sin tur kan leda till påverkan på biokemin i kroppen. Fast när man solar bildas D-vitamin motsvarande 10.000 IE innan funktionen slås av, så den dosen måste ju vara säker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag har tagit 5000ie sedan flera år bakåt förutom ett år när jag hade 10000ie under 1år. Inga brist sjukdomar har upptäckts. Så detta med 2000ie ligger säker långt under den säkra nivån enligt mina erfarenheter och vad jag har läst om ämnet dvitaminbehov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Jag har ännu inte blivit uppringd av min läkare på metabolmottagningen... han har väl annat för sej. Men i vårt landsting finns den förnämliga tjänsten att man kan logga in och titta på alla provsvar själv, så jag kunde inte hålla mej längre. Nu är ju inte jag nån läkare, men inte annat än jag kan förstå borde jag få ganska godkänt på det mesta. Triglyceriderna var all time low och det tror jag beror på att jag fastade 22 timmar före provtagning. (Skulle väl tro att de flesta av er skulle bli totalskrämda av mina värden i alla fall: 4,3) Resten ligger inom grön zon utom Totalkolesterol som var över 5 men sånt är vi ju överens om att det bara är att strunta i och HDL. Jag har alltid haft lågt HDL, ändå är de nöjda med värdena?? De två senaste gångerna har läkarna sagt att de har legat bra, trots att de varit 0,6 resp 0,7. Denna gång 0,69... ? Men jag fick ett brev från blodmottagningen också. De har kommit på att jag har låga leukocyter och trombocyter. Bägge värdena har sjunkit ytterligare sedan förra provet för 3 månader sedan. I maj hade jag riktigt risiga värden, men det kan ju berott på att jag fick världens flunsa efter att ha pussat på barnbarnet. Men i höst har jag varit frisk, så det borde inte ha gått åt nåt specellt. De tog benmärgsprov i september och hittade inget konstigt. Jag har googlat för att se vad man kan göra åt det men hittar inget bra. Lustigt nog blev jag inte varnad för att äta Trombyl - man ska ju inte knapra acetylsalicylsyra när blodplättarna är få, men ingen har sagt nåt... Det jag hittar i övrigt är att brist på B12 kan stöka till det, men en LCHF:are som äter både kött och mejeri har väl inte brist på sånt precis. Alla här ute som är så kunniga på kost och vad kroppen behöver, vad ska jag göra åt eländet...? Har blivit golvad av en flunsa till nu, så så här kan vi inte ha det! För att vara på den säkra sidan tycker jag att du skall be om att få ta prover för immunbrist, med tanke på att du verkar få lite infektioner nu och då (om jag förstod dig rätt) Det du ska be att få testa är en Proteinfraktion/Elfores och ett prov som heter IgG-subklasser. De proverna visar om du har normalt med antikroppar i blodet och om din kropp klarar av att bilda dessa. Prata med hematologerna om detta, det ligger på deras bord dessa sjukdomar och prover. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 I studier där man gett 10.000 IU per dag har man inte kunnat finna några negativa effekter. Michael Holick, en vitamin-d expert som forskat länge på området, säger att toxisk nivå förmodligen ligger runt 50.000 IU per dag under längre tid. Jag har precis fått hem The Vitamin-D Solution, skriven av just denna Michael Holick, men jag har inte hunnit läsa den än. 2.000 IU per dag anses säkert för barn. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 D-vitaminerna har återgivit mej mitt liv.. Förr om åren slocknsde solen 1/9 och jag levde i gråskalor iminst 6 mån. Så jag tar vad skit som helst om det är deras fel :-) Jag har tom plockat fram ljustrrapilampan igår. Jag tycker det är märkligt att de bara tar nya prover, så jag ska kolla om de inte har kollat IgG. Jag känner igen begreppet. Det är skitkul att ha tillgång till sin journal. Jag ser proverna så snart min läkare har vidimerat dem och jag ser tomhans kommentarer. Jag har gjort en översikt över vartenda blodprov sedan de började med det här, så på kolersyerolsidan har jag järnkoll. Det jag tänkte mest påannars är om det är nånting jag har missat...det går ju som bekant inte att diskutera kost med läkare. Sist jag var på blodmottagningen låtsades läkaren att hon inte visste vad LCHF var... "är det nån sorts diet, eller?" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Fast när man solar bildas D-vitamin motsvarande 10.000 IE innan funktionen slås av, så den dosen måste ju vara säker. Förmodligen så är det nog så att så höga doser är säkra. Men jag tycker ändå att man skall ha i åtanke att det är väldigt individuellt hur mycket D-vitamin kroppen absorberar och lagrar av ett D-vitamintillskott och att "stänga av funktionen" i kroppen fungerar endast när vi får i oss D-vitamin genom solstrålar, inte när vi tillför D-vitamin i tablettform. Ska man vara på den säkra sidan så ska man väl egentligen kolla halten i blodet, speciellt om man äter höga doser under lång tid 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 D-vitaminerna har återgivit mej mitt liv.. Förr om åren slocknsde solen 1/9 och jag levde i gråskalor iminst 6 mån. Så jag tar vad skit som helst om det är deras fel :-) Jag har tom plockat fram ljustrrapilampan igår. Jag tycker det är märkligt att de bara tar nya prover, så jag ska kolla om de inte har kollat IgG. Jag känner igen begreppet. Det är skitkul att ha tillgång till sin journal. Jag ser proverna så snart min läkare har vidimerat dem och jag ser tomhans kommentarer. Jag har gjort en översikt över vartenda blodprov sedan de började med det här, så på kolersyerolsidan har jag järnkoll. Det jag tänkte mest påannars är om det är nånting jag har missat...det går ju som bekant inte att diskutera kost med läkare. Sist jag var på blodmottagningen låtsades läkaren att hon inte visste vad LCHF var... "är det nån sorts diet, eller?" Jag har också fått ett nytt liv på vintern tack vara tillskott av D-vitamin men det räcker med 400 IE per dag för att mitt humör skall bli bra. Det som kan ställa till det om man tar höga doser av enskilda vitaminer eller mineraler är att dom påverkar andra vitaminer och mineraler i kroppen. Terapeuter som jobbar med sådant säger att man alltid skall äta en multipreppis i botten och aldrig ta jättedoser av enskilda vitaminer eller mineraler. Man kan alltså orsaka brister genom att ta höga doser av en enda sak. När det gäller studier så beror ju slutsatserna på vad man letar efter och hur länge man givit tillskott. Som syster skriver kan man inte jämföra med det man får från solen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har ju egentligen inga bra tips...men skriver ändå Har för mig att du äter en del mediciner kan det inte vara desssa som orsakar problemen ( biverkningar)...om det är så är det nog svårt att kompensera detta på egen hand...kanske man kan titta över medicineringen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Jag har slängt de flesta pillren nu, äter bara betablockerare, acetylsalicylsyra och skölkörtelhormon. De två förstnämnda har jag ätit sen 2008 och immunförsvaret började dala för nåt år sen. Skulle mycket väl kunna tänka mej att det varit nån biverkning av kolesterolmediciner, men jag slängde de sista av dessa piller i augusti, så då skulle jag väl repa på mej lite på den tiden? Om det är så att jag inte tål D-vitaminer kommer jag inte att behöva dem om 2 månader, så vi får se vad som händer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har slängt de flesta pillren nu, äter bara betablockerare, acetylsalicylsyra och skölkörtelhormon. De två förstnämnda har jag ätit sen 2008 och immunförsvaret började dala för nåt år sen. Skulle mycket väl kunna tänka mej att det varit nån biverkning av kolesterolmediciner, men jag slängde de sista av dessa piller i augusti, så då skulle jag väl repa på mej lite på den tiden? Om det är så att jag inte tål D-vitaminer kommer jag inte att behöva dem om 2 månader, så vi får se vad som händer Om du ändå skall ta nya prover så kanske du kan få mäta D-vitamin också. Vad var det som gjorde att dom tog prov på leukocyter och trombocyter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har slängt de flesta pillren nu, äter bara betablockerare, acetylsalicylsyra och skölkörtelhormon. De två förstnämnda har jag ätit sen 2008 och immunförsvaret började dala för nåt år sen. Skulle mycket väl kunna tänka mej att det varit nån biverkning av kolesterolmediciner, men jag slängde de sista av dessa piller i augusti, så då skulle jag väl repa på mej lite på den tiden? Om det är så att jag inte tål D-vitaminer kommer jag inte att behöva dem om 2 månader, så vi får se vad som händer Jag tror att du tål D-vitaminerna alldeles väl och är övertygad om att de låga värdena på leukocyter och trombocyter inte beror på de. Sen verkar det som att vissa människor går runt helt normalt med låga värden, och man hittar aldrig något fel Det finns alltid en viss procent av befolkningen som ligger endera under eller över i referensvärden på alla prover man kan ta, och det är så det ska vara. Men jag tycker ändå att du ska kolla upp det här med immunförsvaret, det är en underdiagnostiserad åkomma i vårt land, och det finns hjälp att få, om man ofta drabbas av infektioner. LCHF eller inte, hjälper inte mot den defekten i vårt immunförsvar, då den ofta är medfödd, men kanske inte märks av förrän i vuxen ålder. Men LCHF förbättrar och gör att virusar och bakterier trivs sämre i kroppen, och man kanske inte behöver lika många antibiotikakurer vid en LCHF-kost 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Är inte detta med sköldkörtelhormonerna som kan ställa till både väldigt olika och väldigt konstiga reaktioner hos oss. Har en väninna som efter struma operation enligt läkarna alltid haft riktiga värden gällande levaxin och medicinerna men hon har ändå mått väldigt dåligt av det hela. Kan det ha sin förklaring till brist av immunförsvar också ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har slängt de flesta pillren nu, äter bara betablockerare, acetylsalicylsyra och skölkörtelhormon. De två förstnämnda har jag ätit sen 2008 och immunförsvaret började dala för nåt år sen. Skulle mycket väl kunna tänka mej att det varit nån biverkning av kolesterolmediciner, men jag slängde de sista av dessa piller i augusti, så då skulle jag väl repa på mej lite på den tiden? Om det är så att jag inte tål D-vitaminer kommer jag inte att behöva dem om 2 månader, så vi får se vad som händer Jag tror att acetylsalicylsyra ska krossas (om de är i tablettform) innan man tar dem, de kan fräta sönder magsäcken så man får små hål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Om du ändå skall ta nya prover så kanske du kan få mäta D-vitamin också. Vad var det som gjorde att dom tog prov på leukocyter och trombocyter? Förra gången jsg hade flunsa träffade jag en nyfiken underläkare som inte gillade mina värden och remitterade mej till blodmottsgningen.. Vet inte varför metabolmottagningen tagit prover utan att bry sej om dem. Möjligen för att se om de inte kunde hitta nåt fel på min kost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Är inte detta med sköldkörtelhormonerna som kan ställa till både väldigt olika och väldigt konstiga reaktioner hos oss. Har en väninna som efter struma operation enligt läkarna alltid haft riktiga värden gällande levaxin och medicinerna men hon har ändå mått väldigt dåligt av det hela. Kan det ha sin förklaring till brist av immunförsvar också ? Jag har ätit Levaxin i över 30 år, men i o f s har jag alltid varit däckad av flunsa runt jul historiskt. Det är väl mest de senaste åren som jag hållit mej bättre på benen. Kostbytet har gjort mej mindre kænslig i alla fall. Förut var jag nästan död efter lunch om jag hade glömt ta dem på morgonen. Ja utan Levaxin överlever jag ju inte och betablockerare är inte roligt att vara utan - provade en vecka för några år sen, men det var i o f s före kostbyte. Tror egentligen inte att jag skulle behöva Trombyl, men törs inte experimentera med att ta bort den själv eftersom jag har stent 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Jag tror att acetylsalicylsyra ska krossas (om de är i tablettform) innan man tar dem, de kan fräta sönder magsäcken så man får små hål. Det står inget sånt på dem, men det är ju inga problem att tugga dem. Ska börja med det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Förra gången jsg hade flunsa träffade jag en nyfiken underläkare som inte gillade mina värden och remitterade mej till blodmottsgningen.. Vet inte varför metabolmottagningen tagit prover utan att bry sej om dem. Möjligen för att se om de inte kunde hitta nåt fel på min kost Jag är inte helt säker på att jag förstår men var det så att dom tog en del prover på vårdcentralen på grund av influensan och när dom inte var bra så fick du ta fler på metabolmottagningen? Vilka prover brydde dom sig inte om och var det vårdcentralen eller metabolmottagningen som inte brydde sig om dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ni som tar megadoser av D-vitamin, varför just den dosen? Har ni startat på en lägre dos och provat er fram till när det känts bra eller hur har ni kommit fram till just den dosen ni tar? Har ni kollat på vårdcentralen om ni hamnat inom referensvärdena? D-vitamin lagras ju i kroppen så tar man mer än man förbrukar så ökar ju mängden i kroppen hela tiden. Det innebär ju att eventuella nackdelar kan dröja med att visa sig. Om överdos minskar andra mineraler och vitaminer så kan man ju dessutom ta överdos ett tag ytterligare innan det andra minskat så mycket att man får symptom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Jag är inte helt säker på att jag förstår men var det så att dom tog en del prover på vårdcentralen på grund av influensan och när dom inte var bra så fick du ta fler på metabolmottagningen? Vilka prover brydde dom sig inte om och var det vårdcentralen eller metabolmottagningen som inte brydde sig om dom? Jag är ju uppkollad sen flera år tillbaka med diverse blodprover från metabolmottagningen eftersom jag har (haft) så gräsliga kolesterolvärden. Min läkare där har varit väldigt negativ till min kosthållning tidigare, så jag gissar att han tagit en massa extra prover bara för att se om det inte går att slå ner på hur farligt det är på nåt sätt. I somras när jag hade slängt sista kolesterolpillret tappade de förtioelva rör, så jag tror att han VERKLIGEN ville hitta nåt fel. Underläkaren på VC tittade på alla värden som fanns inskrivna och blev fundersam... Men hon var ju utbildad till allmänpraktiker och inte specialist, så det är väl kanske därför specialisterna inte har brytt sej. Fattar bara inte varför proven tagits om ingen orkat reagera på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Ni som tar megadoser av D-vitamin, varför just den dosen? Har ni startat på en lägre dos och provat er fram till när det känts bra eller hur har ni kommit fram till just den dosen ni tar? Har ni kollat på vårdcentralen om ni hamnat inom referensvärdena? D-vitamin lagras ju i kroppen så tar man mer än man förbrukar så ökar ju mängden i kroppen hela tiden. Det innebär ju att eventuella nackdelar kan dröja med att visa sig. Om överdos minskar andra mineraler och vitaminer så kan man ju dessutom ta överdos ett tag ytterligare innan det andra minskat så mycket att man får symptom. Jag gick in på 4000 IE på en gång. Jag har öht inte varit funktionsduglig höst och vinter... Har tom knaprat lyckopiller för att kunna stå upp och utföra ett arbete. Jag läste på kostdoktorns sida och tog i rejält för att få effekt men inte orimligt hög dos. http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Det står inget sånt på dem, men det är ju inga problem att tugga dem. Ska börja med det Samma gäller trombylen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ni som tar megadoser av D-vitamin, varför just den dosen? Har ni startat på en lägre dos och provat er fram till när det känts bra eller hur har ni kommit fram till just den dosen ni tar? Har ni kollat på vårdcentralen om ni hamnat inom referensvärdena? D-vitamin lagras ju i kroppen så tar man mer än man förbrukar så ökar ju mängden i kroppen hela tiden. Det innebär ju att eventuella nackdelar kan dröja med att visa sig. Om överdos minskar andra mineraler och vitaminer så kan man ju dessutom ta överdos ett tag ytterligare innan det andra minskat så mycket att man får symptom. Jag började på 5000 IE (ganska hög dos, men det var när jag visste att jag hade MS och kopplingen MS/d-vitamin är något som har diskuterats ett tag). Efter 2 månader på 5000 IE fick jag äntligen ta prov, värdet var fortfarande lågt. Tog 10000 IE per dag i två månader, tog nytt prov, nu bra nivå. Nu tar jag 5000 IE varje dag. Enligt min neurolog har han inte sett någon som har haft problem med den nivån, men det är ju olika från person till person. Vissa tycker att man ska kolla sina värden en gång per år (Wahls tycker 2 ggr per år!) när man har MS. Min läkare ville inte kolla när jag var där i oktober (kollade i april). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Samma gäller trombylen. Jo det är ju de som är acetylsalicylsyran.... Jag förstod det. Jag väljer helst Ibuprofen om jag ska ha det för feber eller mesta värken... OK, den är också giftig, men med mina levervärden avstår jag helt från Paracetamol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jo det är ju de som är acetylsalicylsyran.... Jag förstod det. Jag väljer helst Ibuprofen om jag ska ha det för feber eller mesta värken... OK, den är också giftig, men med mina levervärden avstår jag helt från Paracetamol. Jag använder aspirin och treo, men jag är noga med att tuggga/krossa tabletterna. Läkarna ska informera om det, men gör det tydligen inte (min pappa äter trombyl). Man vill ju liksom inte skapa en läckande tarm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag gick in på 4000 IE på en gång. Jag har öht inte varit funktionsduglig höst och vinter... Har tom knaprat lyckopiller för att kunna stå upp och utföra ett arbete. Jag läste på kostdoktorns sida och tog i rejält för att få effekt men inte orimligt hög dos. http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ Ja så var det ju för mig också men jag ville inte äta läkemedel. Jag var fullständigt kaputt under vintern och varje år fick jag en ny krämpa som debuterade under vintern. Det blev en otrolig skillnad när jag började äta D-vitamin men jag åt bara 400 IE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag är ju uppkollad sen flera år tillbaka med diverse blodprover från metabolmottagningen eftersom jag har (haft) så gräsliga kolesterolvärden. Min läkare där har varit väldigt negativ till min kosthållning tidigare, så jag gissar att han tagit en massa extra prover bara för att se om det inte går att slå ner på hur farligt det är på nåt sätt. I somras när jag hade slängt sista kolesterolpillret tappade de förtioelva rör, så jag tror att han VERKLIGEN ville hitta nåt fel. Underläkaren på VC tittade på alla värden som fanns inskrivna och blev fundersam... Men hon var ju utbildad till allmänpraktiker och inte specialist, så det är väl kanske därför specialisterna inte har brytt sej. Fattar bara inte varför proven tagits om ingen orkat reagera på dem. Om du menar leukocyter och trombocyter så fick du ju brev. Menar du att du bara fick ett besked men att dom inte bryr sig om värdena? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Förmodligen så är det nog så att så höga doser är säkra. Men jag tycker ändå att man skall ha i åtanke att det är väldigt individuellt hur mycket D-vitamin kroppen absorberar och lagrar av ett D-vitamintillskott och att "stänga av funktionen" i kroppen fungerar endast när vi får i oss D-vitamin genom solstrålar, inte när vi tillför D-vitamin i tablettform. Ska man vara på den säkra sidan så ska man väl egentligen kolla halten i blodet, speciellt om man äter höga doser under lång tid Jag håller med om att man borde testa halten i blodet t.ex. en gång om året, men jag vet bara inte var man kan göra det enkelt. Efter ett år på LCHF blev jag ju "frisk" och kan inte längre få allting testat gratis. Ett test hann jag få via vårdcentral för drygt ett år sedan, och det låg efter ett halvår med 5.000 IE per dag precis som två testade afrikanska utomhuslevande populationer. Alltså jag förmodar då att det är "rätt" nivå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Jag har tittat efter nu och i september tog de prover IgA, IgM och IgG och de var bra allihop. De gjorde också nåt som heter Prot fakt (bedomn) så det har de också kollat. Mina B12-värden var också OK. Om den delen av immunförsvaret är OK så kanske jag ska sluta larva mej då . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Jag har ju varit totaldäckad av influensa hela helgerna och i fredags hade jag turen att få komma till min egen husläkare för att få antibiotika. Jag har haft samma husläkare i nästan 20 år, så jag har ett stort förtroende för henne. Det var hon som skickade mej med akutremiss när jag hade så grav kärlkramp, bara för att ingen brytt sej om hennes tidigare remiss till hjärtavdelningen. Jag är fortfarande listad på den hälsocentralen trots att den ligger totalt fel utifrån var jag bor nu. Jag brukar ju inte ränna på VC och de sista gångerna jag varit akut har jag träffat andra, men tänk, hon kom ihåg mej... Och till och med kände igen mej. Första ordet... Du behöver fortfarande gå ner lite i vikt :-) I vilket fall var hon mycket intresserad av mina kolesterolvärden och undrade hur jag kunnat åstadkomma det utan mediciner. Med stämbandsinflammation och rasande hostattacker är det ju lite svårt att förklara, för hon kände varken igen orden LCHF eller 5:2, (inte hon heller! Läkare måste verkligen vara selektiva tidningsläsare) så jag kände att jag inte riktigt nådde fram. Därför skrev jag ett långt mail till henne med länkar till kostdoktorn, Annika Dahlqvist och Ann Fernholm. Som jag känner min läkare kommer hon allvarligt att läsa och ta in informationen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Jag tillhörde tidigare samma "stålmannasläkte" som många andra gör. Dvs. jag resonerade tidigare att sjukvården besöker man bara när man är döende och litet smärta får man tåla under tiden självläkning sker. Sedan höll jag på att stryka med p,g,a egen dumhet med stälmannattityden att inte besöka doktorn. Hamnade på sjukhus sista sekunden och livet mitt räddades. Så nog fungerar systemet ! Men att få in i tjurskallen att det finns vård och få även mot mindre åkommor, går fortfarande inte riktigt in där. Det har iofs blivit bättre, liksom att hela min hälsa blivit mycket bättre med lågkolhydratkost. Jag har inte varit varken snuvig eller annat sedan jag införde extra D-vitaminet. Jag reser mycket i tjänsten och träffar hostande människor överallt, men basiluskerna verkar inte bita på mig... peppar, peppar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ni som tar megadoser av D-vitamin, varför just den dosen? Har ni startat på en lägre dos och provat er fram till när det känts bra eller hur har ni kommit fram till just den dosen ni tar? Har ni kollat på vårdcentralen om ni hamnat inom referensvärdena? D-vitamin lagras ju i kroppen så tar man mer än man förbrukar så ökar ju mängden i kroppen hela tiden. Det innebär ju att eventuella nackdelar kan dröja med att visa sig. Om överdos minskar andra mineraler och vitaminer så kan man ju dessutom ta överdos ett tag ytterligare innan det andra minskat så mycket att man får symptom. Jag tar 120 mikrogram per dag (men har slarvat lite då och då i höst). Det baserade jag på info via kostdoktorn. Sen efter några månader mätte jag blodhalten och hade 90 nmol/liter. Ok men lite i underkant. Jag gjorde denna koll förra hösten och jag var gravid då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 120 mikrogram är alltså lika med 4800 IE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vi med autoimmuna sjukdomar har ofta brist på D-vitamin och behöver därför ganska höga doser. Safe upper limit ligger på 4000IU, inte 2000, men det får man utgå ifrån gäller för friska människor. Autoimmuna sjukdomar och brist på B12 verkar också vara en vanlig kombo. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Fick svar på nya proverna per brev "värdena ligger i stort sett oförändrade". Jag loggade in och förväntade mej en förbättring eftersom jag kastat betablockrrarna också, och de har försämrat immunförsvar som sällsynt biverkning. Men skiten har sjunkit ytterligare! Visserligen är det bara två månader sedan så det kanske tar ett tag innan det vänder, men nu åker acetylsalicylsyran också! Har jag för få blodplätter behöver jag inget blodförtunnande. Jag kan få blåmärken ändå. Har slutat med D-vitaminerna för säsongen men kanske ska återuppta dem på lägre dos... C-vitamin har man ju hört länge ska ruska om immunförsvaret. Kan det vara värt? Hur mycket då i så fall? Borde jag börja med probiotika? Faderullan, jag ska ju snart ner och pussa på barnbarnet igen... jag var sjuk hela förra sommaren och orkade inte med trädgården. Jag som har så många projekt på gång kan inte ha en sån säsong igen. Nåt måste göras pronto om jag såska hälla i mej en halv hälsokostbutik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Fick svar på nya proverna per brev "värdena ligger i stort sett oförändrade". Jag loggade in och förväntade mej en förbättring eftersom jag kastat betablockrrarna också, och de har försämrat immunförsvar som sällsynt biverkning. Men skiten har sjunkit ytterligare! Visserligen är det bara två månader sedan så det kanske tar ett tag innan det vänder, men nu åker acetylsalicylsyran också! Har jag för få blodplätter behöver jag inget blodförtunnande. Jag kan få blåmärken ändå. Har slutat med D-vitaminerna för säsongen men kanske ska återuppta dem på lägre dos... C-vitamin har man ju hört länge ska ruska om immunförsvaret. Kan det vara värt? Hur mycket då i så fall? Borde jag börja med probiotika? Faderullan, jag ska ju snart ner och pussa på barnbarnet igen... jag var sjuk hela förra sommaren och orkade inte med trädgården. Jag som har så många projekt på gång kan inte ha en sån säsong igen. Nåt måste göras pronto om jag såska hälla i mej en halv hälsokostbutik. Hur var immunförsvaret innan du började med LCHF? Har du bra kondition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Stoscha, vilka prover? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Hur var immunförsvaret innan du började med LCHF? Har du bra kondition? Jag prenumererade på en flunsa lagom till jul varje år före LCHF. Kondition vet jag inte ens hur det stavas. Det är bara sista månaden som jag inte haft nära döden upplevelse av att lufsa genom Stockholms station när jag varit sen till tåget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Stoscha, vilka prover? Mina vita blodkroppar och blodplättar håller på att tunnas ut... Nedåtgående trend hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Mina vita blodkroppar och blodplättar håller på att tunnas ut... Nedåtgående trend hela tiden Använder du mikrovågsugnen mycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Generella tips annars är pro-biotika (prescript-assist), curcumin och kanske colostrum (har ej provat själv, men har precis beställt). Aids/HIV patienter tar colostrum för att reglera/stärka deras immunförsvar. D-vitamin har du redan sagt. DHA (omega 3)? Mat: surkål, lever och äggula 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Använder du mikrovågsugnen mycket? Bara att värma rester. Lagar aldrig mat i micron. Tror inte vår dinosauriemicro skulle klara det. Det var nog den första som såldes i Uppsaa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Bara att värma rester. Lagar aldrig mat i micron. Tror inte vår dinosauriemicro skulle klara det. Det var nog den första som såldes i Uppsaa Mycket mikrovågsmat ska get lite vita blodkroppar, det var därför jag frågade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts