Jump to content

Ahaa! : "...utan också att vara försiktig med proteinmängden."

Arnstein Bjone

Recommended Posts

Jeg har nå vært svært flink med LCHF i ca 30 dager, men har ikke gått ned ett eneste gram. Jeg tror nå det skyldes for mye protein. Jeg leste om dette for noen dager siden, men først litt info/historikk i tilfelle at det er noen der uten som kan rettlede meg.

LCHF fungerte fint for meg i 2010 (Fra 136 kg til 120 kg på 6 mndr.(er nå 185 cm)), men så slappet jeg mer og mer av, og var snart tilbake i gamle vaner, med muligens mer karboer enn noensinne. 140 kg nå det siste året. En stor andel av dette utgjøres av en "ølvom" (som ikke skyldes øl..)

25. i november var jeg hos legen; Hun skrev da i journalen "Nyoppdaget diabetes". Det fikk meg til å reagere. Jeg tilhører nok alle de som ikke "tar seg sammen" før man får sannheten mitt i ansiktet.

Hun vet jeg er opptatt av LCHF og ernæring, selv om jeg ikke har vært flink til å følge opp min kunnskap.

Men, vi ble enige om at jeg skulle forsøke å holde blodsukkeret nede med kostholdsendring. Her ser du resultatet, med noen få kommentarer:

2013-12-21_Blodsukker.jpg

Jeg bor alene (og stortrives med det..), jobber hjemmefra (bla. som arkitekt) og er B-menneske. Vel, snarere ett "C-menneske". Dagene starter mellom 09:00 og 12:00, og slutter mellom 16:00 og 02:00. Spiser når jeg er sulten, vannligvis 2-4 ganger pr døgn, ofte med litt småspising innimellom (som feks. litt ribbe, gravlaks o.l.). Hovedinntaket av mat er som regel i løpet av kvelden. Har røykt siden jeg var 12 år (er nå 58), og mosjonerer ikke.... Jeg vet at det er mye som må endres der.. og har bla. kjøpt e-sigarett...

Jeg har brukt mye sukkerfri brus hele mitt liv. Gikk nå over til sitronsaft med stevia (pulver, 95% stevioder), men for mye stevia er visst heller ikke bra...

Jeg var svært sterk og sprek i min ungdom, og holdt dette noenlunde ved like fram til jeg ble ca 35 år. Da veide jeg 92 kilo. Så startet forfallet for fullt.

For noen dager siden leste jeg Andrea's 15 råd ang. vektreduskjon og tror nå at dette er årsken til at jeg ikke går ned i vekt:

"Knepet i det läget brukar inte bara vara att undvika alla uppenbara större kolhydratkällor (sötsaker, bröd, pasta, ris, potatis) utan också att vara försiktig med proteinmängden".

Nå har jeg bestilt blodsukker/ketonmåleren GlucoMan LX plus (og strips fra apoteket)

Jeg passer nå enda nøyere på karboene (<20g/døgn), og har kuttet kraftig ned på proteinene (<100g/dag, forsøker <50 g).Slik har jeg spist disse 2-3 dager etter at "jeg fant feilen", uten at jeg kan merke noen endringen. Men, det tar vel noen dager før jeg når "optimal ketose"..? Eller, er ikke det mulig før jeg får blodsukkeret enda lavere..?

Jeg tar medisin for høyt blodtrykk (80 mg valsartan). Det ligger nå på 130-150/80-90. Tar atorvastatin 10 mg for kolestrolet  Nylig fikk jeg også blodfortynnende (apixaban, 5 mg morgen og kveld pga hjerteflimmer (i forkammeret, tror jeg legen sa).

Tar veldig gjerne imot kommentarer og synspunkter på alt dette!

Jeg er tykkhudet og tåler å høre sannheten, så det er ikke nødvendig å "pakke inn" dine råd/synspunkter :-).

Her ser du forøvrig mine blodverdier for snart 2 år siden. Da hadde jeg vært tilbake i mitt gamle karbokosthold igjen i ca halvannet år:

2012-02-20_Blodanalyse_Arnstein.jpg

• Like 1

For noen dager siden leste jeg Andrea's 15 råd ang. vektreduskjon og tror nå at dette er årsken til at jeg ikke går ned i vekt:

"Knepet i det läget brukar inte bara vara att undvika alla uppenbara större kolhydratkällor (sötsaker, bröd, pasta, ris, potatis) utan också att vara försiktig med proteinmängden".

Nå har jeg bestilt blodsukker/ketonmåleren GlucoMan LX plus (og strips fra apoteket)

Jeg passer nå enda nøyere på karboene (<20g/døgn), og har kuttet kraftig ned på proteinene (<100g/dag, forsøker <50 g).Slik har jeg spist disse 2-3 dager etter at "jeg fant feilen", uten at jeg kan merke noen endringen. Men, det tar vel noen dager før jeg når "optimal ketose"..? Eller, er ikke det mulig før jeg får blodsukkeret enda lavere..?

Jeg tar medisin for høyt blodtrykk (80 mg valsartan). Det ligger nå på 130-150/80-90. Tar atorvastatin 10 mg for kolestrolet  Nylig fikk jeg også blodfortynnende (apixaban, 5 mg morgen og kveld pga hjerteflimmer (i forkammeret, tror jeg legen sa).

Tråkigt att höra att du drabbats av sjukdom. Jag drabbades också av högt blodtryck - men med lchf och viktminskning på ca. 10 kg är jag nu nere på normala nivåer igen. Precis som du har jag jagat den optimala ketosen och funnit att du mer eller mindre måste leva på cocosfett och max 100 gr protein om dagen (samt 0 gr. kolhydrater) för att nå denna ketos. En del verkar kunna frossa på grönsaker,majs, smör/ost samt andra mejerier m.m och ändå komma i ketos - tyvärr gäller detta inte mig. Hoppas du bryter igenom, men glöm alla rosenröda drömmar om lchf-bröd och annat smaskigt som du läser om i de glättade recepttidningarna som florerar. Cocosfett och max 100 gr protein är det som gäller om du vill tappa i vikt!! - tyvärr. Eller plåga dig med viktväktarena. Det är min erfarenhet iallafall, kanske nån annan har nått positivare att komma med?

Mnjae.. glöm det med proteinmängden i ditt fall, det är mer för friska som vill komma i "optimal ketos"!

Det är snarare din"nyoppdagete diabetes" som utgör problemet, du lider helt enkelt av metabolt syndrom.

Tror snarare att mer fett kött, mindre kolhydrater och mindre öl skulle vara en utväg?

Mnjae.. glöm det med proteinmängden i ditt fall, det är mer för friska som vill komma i "optimal ketos"!

Det är snarare din"nyoppdagete diabetes" som utgör problemet, du lider helt enkelt av metabolt syndrom.

Tror snarare att mer fett kött, mindre kolhydrater och mindre öl skulle vara en utväg?

Mindre øl er ikke mulig. 0 liter siste 3 mndr :-)

• Like 2

Mindre øl er ikke mulig. 0 liter siste 3 mndr :-)

Alltid en bra början.. och du vet en fördel med fett kött är att det oftast är självbegränsande, man blir väldigt mätt på en kombination av protein och fett.

Börjar du dra i alla trådar på en gång är det stor risk för att trådarna trasslar in sig i varandra.. börja i rätt ända med minimum kolhydrater, ät fritt av fett kött/fisk och grönsaker med lite stärkelse.

Alltid en bra början.. och du vet en fördel med fett kött är att det oftast är självbegränsande, man blir väldigt mätt på en kombination av protein och fett.

Börjar du dra i alla trådar på en gång är det stor risk för att trådarna trasslar in sig i varandra.. börja i rätt ända med minimum kolhydrater, ät fritt av fett kött/fisk och grönsaker med lite stärkelse.

Njaaa... Jeg vet ikke om jeg vil gå imot Andreas råd og "ät fritt av fett kött/fisk" slik du foreslår. (Andreas: "....utan också att vara försiktig med proteinmängden" (Råd nr 14; Kom i optimal ketos)

Och det finns goda skäl till varför rådet kommer som nr 14, det är med andra ord oftast inte något av det första man skall lägga sig vinn om utan kommer rätt långt ner på skalan!

Dvs rådet om optimal ketos är underordnat blodsockerkontroll och att undvika hyperinsulinemi!

När du väl börjar närma dig din normalvikt kan du börja fundera på optimal ketos.. och huruvida det kan ha någon betydelse för att bli av med de sista kilona!

• Like 1