Athenasmatte Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Hej! Jag hade tänkt göra en LCHF-variant av Janssons Frestelse till julafton, men hittade ingen ansjovis i affären. Eftersom jag inte kommer att ha tid att handla de närmsta dagarna så köpte jag, i ren panik, sardiner istället. Är det någon matkunnig person som vet ifall man kan använda sardiner istället för ansjovis i en Jansson, eller blir det inte gott? God Jul på er! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Det blir nog gott med sardiner! Vad tänker du använda i stället för potatis? Jag gör min jansson på jordärtskocka som innehåller många kh men i form av inulin som är en fruktospolymer som vi inte kan omvandla till glukos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Det blir nog gott med sardiner! Vad tänker du använda i stället för potatis? Jag gör min jansson på jordärtskocka som innehåller många kh men i form av inulin som är en fruktospolymer som vi inte kan omvandla till glukos. Vad bra! =). Men jag kanske behöver salta mer än vad som står i receptet då? Eftersom ansjovis innehåller mer salt,,, Jag använder rättika istället för potatis! Jaha, betyder det att "nettokolhydraterna" i jordätskocka blir noll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Det betyder att nettokolhydraterna omvandlas till butyrat och gas i tjoktarmen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Det betyder att nettokolhydraterna omvandlas till butyrat och gas i tjoktarmen! Det låter inte så bra? =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 ja tycker kålrabbi blir bäst 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Det låter inte så bra? =/ Du får testa om det är "värt" det Oftast reagerar jag o min fru inte så väldigt, fast jag minns en gång när det var rätt kraftfull gasutveckling och ordentligt bubbligt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Du får testa om det är "värt" det Oftast reagerar jag o min fru inte så väldigt, fast jag minns en gång när det var rätt kraftfull gasutveckling och ordentligt bubbligt... Anledningen till att jag började på LCHF är för att jag har en mycket känslig mage (innan LCHF gick jag runt och pruttade heeeela tiden, var både lös- och hård i magen, hade halsbränna lite då och då etc.), så därför är jag försiktig med sådant som kan ge gasig mage! Undviker till och med lök just på grund av detta. Men tack ändå för tipset =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Anledningen till att jag började på LCHF är för att jag har en mycket känslig mage (innan LCHF gick jag runt och pruttade heeeela tiden, var både lös- och hård i magen, hade halsbränna lite då och då etc.), så därför är jag försiktig med sådant som kan ge gasig mage! Undviker till och med lök just på grund av detta. Men tack ändå för tipset =) Ja då ska du nog inte ens prova... Fast det är synd, för mos eller gratänger med jordärtskocka i blir sagoligt gott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Ja då ska du nog inte ens prova... Fast det är synd, för mos eller gratänger med jordärtskocka i blir sagoligt gott Ja, det kan jag tänka mig! Synd att man har så känslig mage =( 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts