Jump to content

Janssons Frestelse med sardiner?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt göra en LCHF-variant av Janssons Frestelse till julafton, men hittade ingen ansjovis i affären. Eftersom jag inte kommer att ha tid att handla de närmsta dagarna så köpte jag, i ren panik, sardiner istället. Är det någon matkunnig person som vet ifall man kan använda sardiner istället för ansjovis i en Jansson, eller blir det inte gott?

God Jul på er!

Det blir nog gott med sardiner! Vad tänker du använda i stället för potatis? Jag gör min jansson på jordärtskocka som innehåller många kh men i form av inulin som är en fruktospolymer som vi inte kan omvandla till glukos.

Vad bra! =). Men jag kanske behöver salta mer än vad som står i receptet då? Eftersom ansjovis innehåller mer salt,,,

Jag använder rättika istället för potatis! Jaha, betyder det att "nettokolhydraterna" i jordätskocka blir noll? 

Du får testa om det är "värt" det  :)

Oftast reagerar jag o min fru inte så väldigt, fast jag minns en gång när det var rätt kraftfull gasutveckling och ordentligt bubbligt...

Anledningen till att jag började på LCHF är för att jag har en mycket känslig mage (innan LCHF gick jag runt och pruttade heeeela tiden, var både lös- och hård i magen, hade halsbränna lite då och då etc.), så därför är jag försiktig med sådant som kan ge gasig mage! Undviker till och med lök just på grund av detta. Men tack ändå för tipset =)

• Like 2

Anledningen till att jag började på LCHF är för att jag har en mycket känslig mage (innan LCHF gick jag runt och pruttade heeeela tiden, var både lös- och hård i magen, hade halsbränna lite då och då etc.), så därför är jag försiktig med sådant som kan ge gasig mage! Undviker till och med lök just på grund av detta. Men tack ändå för tipset =)

Ja då ska du nog inte ens prova... Fast det är synd, för mos eller gratänger med jordärtskocka i blir sagoligt gott  :)

• Like 1