Paleo 2.0 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Vad jag förstår så är dessa två vitaminer metaboliskt kopplade till varandra, alltså ökar man intaget av vitamin D så bör man även öka intaget av vitamin A. Annars finns det risk att man får vitamin A brist. The reason for both of these clinical features is that they likely have a co morbid lack of Vitamin A in the diet to offset the raised supplemental Vitamin D3. Each cell in our body has 2 vitamin A receptors for every Vitamin D receptor. So as our vitamin D level rises, our endogenous Vitamin A source is used up even quicker. We need to make sure we are getting enough of the fat soluble Vitamin A too as Vitamin D3 goes up. These two vitamins are metabolically coupled. - http://www.jackkruse.com/what-can-you-find-about-your-own-health/ Hittade denna information för ett tag sedan då jag kände mig väldigt låg och sex driften va typ i botten.Hade under ett par veckors tid ökat mitt intag av D till ca 7000-9000 units per dag, innan dess har jag även tagit men i formatet 4000-6000 units per dag.Efter att ha läst på Jack Kruses sida så började jag ät ca 200g Ekologisk Leverpastej i veckan.Det blir ca 7000-11000 units av vitamin A i veckan. Hur som jag märkte skillnad efter 2 dagar då jag va helt återställd.Någon som hört om detta tidigare eller varit med om samma sak, jag är mest förvånad om att jag inte sätt det nämnas någonsin här på kostdoktorns sida/forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag skrev om det i tråden "immunförsvaret" även om jag inte specifikt nämnde just vitamin A. Höga doser av enskilda mineraler och vitaminer kan orsaka brist på andra. Vitamin A och D både samarbetar och konkurrerar. För mycket och för lite skämmer allt som man brukar säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Allting är ju såklart fråga om vad vi äter i kostvägen för att få på detta sättet in alla andra näringsämnen utan brist. Vettigaste enligt mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Då får vi prova lite A-vitamin också på vintern, men är inte A-vitamin farligt att överdosera? Förr gav man ju AD-droppar till ungarna, men det är bara D-droppar numera. Men det kanske är lättare att hitta lagom genom att äta mat än kosttillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Då får vi prova lite A-vitamin också på vintern, men är inte A-vitamin farligt att överdosera? Förr gav man ju AD-droppar till ungarna, men det är bara D-droppar numera. Men det kanske är lättare att hitta lagom genom att äta mat än kosttillskott. Det är nog bättre att äta leverpastej. Det har jag också gjort men det kom av sig när jag upptäckte att den ena ekologiska leverpastejen frätte hål på aluminiumformen den låg i. Aluminium är ju inte bra att få i sig. Sedan köpte jag en annan sorts ekologisk men den smakade förfärligt. Då köpte jag lammlever men förmådde inte äta den. Jag har alltid avskytt lever men leverpastej går an. Sedan finns det ju säkert fler mineraler och vitaminer som påverkas av höga doser D-vitamin än just vitamin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har hört, tror det var Sally Fallon från Weston A. Price Foundation, att vitamin A, D och K har en koppling till varandra. Dessa bör tas tillsammans i speciella doser för att man ska kunna tillgodogöra sig dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har hört, tror det var Sally Fallon från Weston A. Price Foundation, att vitamin A, D och K har en koppling till varandra. Dessa bör tas tillsammans i speciella doser för att man ska kunna tillgodogöra sig dem. Hur är det med vitamin E, det är ju också en fettlöslig vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Vet inte. Det hörde jag inget om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ät ägg, så får ni i er A-vitamin... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ät ägg, så får ni i er A-vitamin... Då kan jag ju inte ha brist. :-) Det går åt minst 20 per vecka på 2 personer här. Så lätt att glömma vilken fantastisk mat det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag gör min egen leverpastej på ekologisk kycklinglever 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag använder nedanstående recept men ersätter smör med ghee och grädde med kokosgrädde. Jag kryddar med 1 tsk torkad mejram, 1 tsk torkad timjan samt 1 kruka persilja. http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Mycket intressant! Ska testas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag använder nedanstående recept men ersätter smör med ghee och grädde med kokosgrädde. Jag kryddar med 1 tsk torkad mejram, 1 tsk torkad timjan samt 1 kruka persilja. http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/ Den här julen orkar jag inte experimentera. Det enda jag lovat att göra till julbordet är min peppargravade lax. Men leverpastej är ju inte bara julmat, så den bara måste jag nog testa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Den här julen orkar jag inte experimentera. Det enda jag lovat att göra till julbordet är min peppargravade lax. Men leverpastej är ju inte bara julmat, så den bara måste jag nog testa Det är viktigt att inte steka levern för länge, då blir inte leverpastejen rosa. Jag använder också bakplåtspapper istället för plastfolie, mycket smidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Får äta en jävla massa ägg om man ska komma upp i dagliga RDI't för vitamin A, du täcker dagliga intaget av vitamin E med ett ägg iaf så ingen fara där Lever är att föredra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ett par fina gamla inlägg på Whole Health Source om sambanden mellan vitamin A, D och K2 och diverse spårämnen/mineraler (magnesium, zink, bor): http://wholehealthsource.blogspot.se/2010/04/magnesium-and-vitamin-d-metabolism.html http://wholehealthsource.blogspot.se/2008/06/vitamin-k2-menatetrenone-mk-4.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Goda nyheter för mig som älskar lever! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Levergryta är skitgott oavsett vad man har i den. Det är något magiskt med lever för såsen blir alltid gudomligt god. Svamp och lever är bra kombination. Sen kan man göra leverbiff. Jag tycker att det blir bättre konsistens om man blandar köttfärs med mald lever. Mal levern i matberedaren om du inte har köttkvarn. Proportionerna kan man bestämma själv, jag kör nog 1/3 färs och 2/3 mald lever. Lammlever är mild, annars ungnötslever. Grislever funkar bara att göra leverpastej av, tycker jag, sen jag slutade äta korvkaka. Min leverpastej gör jag på fett, färskt sidfläask, späck, grislever, lök, grädde, ägg, ansjovis och kryddor. Men som lantbrukare är vi ju förstås i besittning av en hushållsassistent - inköpt till gården på 1960-talet. En bra investering. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Jag gör också leverbiffar (1/3 lever + 2/3 köttfärs + massor med kryddor). Ett bra sätt att få i sig lever. Och vill man få i sig hjärta går det bra att köra i mixern och blanda i köttfärssåsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Hjärtana kör vi i lammsmäckarna. Men vi är gotländska lammbönder förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts