Peter79 Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Hej! Jag har lite problem att veta vad man kan/bör äta. Jag är väldigt begränsad i matlagningskunskaper så jag vill gärna ha det enkelt Det jag är mest orolig för är att jag köper fel saker. En "tumregel" är ju <4-5g kolhydrater / 100g Men innebär detta att man i stort sett kan köpa och äta vad som helst som har denna fördelning? Jag förstår ju att det finns bättre och sämre fett osv. Men hur är det? Jag tänker mest på det faktum att det är väldigt enformigt att äta bearnaisesås till köttet varje gång man äter. Jag har kollat på tex. Färdiga kalla såser, såsom räksallad, smörgåssallad och lite andra. Det är ju rätt mycket konstgjort skit i dem, men rent enrgimässigt är det högt fettinnehåll och lågt kolhydratsinnehåll. Innebär detta att det är ok att äta då? Eller? Jag är mest ute efter lite variation till maten, en av de stora missarna jag gjorde första gången jag testade LCHF, åt nästan alltid samma sak, vilket resulterade i att jag blev riktigt illamående vid bara tanken på att äta. Och det var ju bra för vikten, men inte så bra för hälsan. Jag vill kunna äta kött/fisk/fågel med flera olika alternativ till såser. För övrigt läste jag också att fet ost är bra, men sen såg jag ett annat inlägg att man ska passa sig för tex. Gräddost, eftersom den var osyrad eller något sådant. Men den har 38% fett. Så det är ju inte så enkelt att allt fett är ok. det var mest detta som fick mig att börja undra om de andra livsmedlen, med mycket fett och lite kolhydrater, finns det mat/såser/osv även här som man ska passa sig för eller helt avstå? MVH Nybörjaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Såser med låg kh% tycker jag man som huvudregel kan låta ingå i kosten. Detta med mindre lämpliga sorters fett brukar man mena omega-6, som det finns mycket av i t.ex. solros, soja eller majsolja. De anses driva inflammation, vilket kan bidra till åderförkalkning och hjärt/kärlsjukdom. Ofta kan man dock finna kalla såser där det står i klartext vilka oljor de använt, ofta är det rapsolja som har rätt mycket omega-3 i förhållande till de andra, så den tycker nog de flesta är ok. På vissa förpackningar står det bara "vegetabilisk olja", då kan man misstänka mycket omega-6. Allra bäst är så klart att göra egna såser på smör eller kokosfett, men det kräver att du lär dig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Egentligen handlar det först och främst om att äta riktig mat.. sen, mindre kolhydrater och mer fett! Såå.. du blir nog tvungen att uppgradera dina matlagningskunskaper hur som helst.. såvida du inte väljer att äta på en bra resturang! Men.. det är inte ett sånt stort steg som många tror.. skillnaden mellan att värma på något färdigt i stekpannan och att steka en kött/fiskbit är minimal. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Ja, det låter ju rimligt. Jag har för avsikt att bli bättre på att laga mat. Det var mest så jag vet vad man kan äta eller inte. Men i regel så kan man alltså äta vad som, bara det innehåller lite kolhydrater? Men sen kan man ju välja bättre och sämre alternativ då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Ja, det låter ju rimligt. Jag har för avsikt att bli bättre på att laga mat. Det var mest så jag vet vad man kan äta eller inte. Men i regel så kan man alltså äta vad som, bara det innehåller lite kolhydrater? Men sen kan man ju välja bättre och sämre alternativ då Det tycker jag låter som en bra start! Sedan får du komma fram till vad som är din melodi allteftersom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Ja, det låter ju rimligt. Jag har för avsikt att bli bättre på att laga mat. Det var mest så jag vet vad man kan äta eller inte. Men i regel så kan man alltså äta vad som, bara det innehåller lite kolhydrater? Men sen kan man ju välja bättre och sämre alternativ då Kolla in på bloggen Tommy tappar. Han kan variera kryddsmör i det oändliga och så knepigt är det ju inte att mosa lite smör med olika smaksättningar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Kolla in på bloggen Tommy tappar. Han kan variera kryddsmör i det oändliga och så knepigt är det ju inte att mosa lite smör med olika smaksättningar Det hade jag faktiskt inte tänkt på, det var ett bra tips, kanske strunta i all fabrikstillverkade skräpalternativ och köra massor med olika kryddsmörer istället 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Det hade jag faktiskt inte tänkt på, det var ett bra tips, kanske strunta i all fabrikstillverkade skräpalternativ och köra massor med olika kryddsmörer istället Du kommer att bli en stjärnkock till slut på smöravdelningen. Jag kan börja med att ge dej min favorit, beasmör... Jag har tyvärr inga som helst riktiga mått så ta det med en nypa salt det jag skriver. Jag har hållit på så länge så det sitter i ögonen. Du får smaka dej fram Ca50g smör, ca 1 msk hackad dragon.. Mer om den är färsk, kanske lite mindre om den är torkad, massor med hackad persilja, ca 1,5 msk vitvinsvinäger. Mosa ihop och låt stå kallt. Om man använder färska kryddor kan det vara svårt att få in vinägern i smöret. Jag har ett fusktips :-) några korn guarmjöl binder hur mycket vätska som helst och gör det lätt att mosa ihop 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Du lär dig rätt snabbt att göra olika såser och kryddsmör! Kalla som varma! Vanligt skirat smör är gott tex till stekt torsk. Skysåser gör du enklast på stekflottet.. äventuellt monterar du lite smör på slutet.. kryddan kan vara lite vad som helst.. från buljongpulver, soya, en skvätt rödvin.. bara fanatasin som sätter gränsen. Coleslawe är lätt att göra, likaså tartarsås.. olika cream cheese finns att köpa, osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Du kommer att bli en stjärnkock till slut på smöravdelningen. Jag kan börja med att ge dej min favorit, beasmör... Jag har tyvärr inga som helst riktiga mått så ta det med en nypa salt det jag skriver. Jag har hållit på så länge så det sitter i ögonen. Du får smaka dej fram Ca50g smör, ca 1 msk hackad dragon.. Mer om den är färsk, kanske lite mindre om den är torkad, massor med hackad persilja, ca 1,5 msk vitvinsvinäger. Mosa ihop och låt stå kallt. Om man använder färska kryddor kan det vara svårt att få in vinägern i smöret. Jag har ett fusktips :-) några korn guarmjöl binder hur mycket vätska som helst och gör det lätt att mosa ihop Beasmör är supergott. En favvo hela grillsäsongen . Om någon behöver recept, som tex jag, så har Marianns LCHF ett bra recept http://mariannslchf.se/bearnaisesmor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Tack för alla tips ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Kan tipsa om smörsås (beurre blanc). Passar underbart till fisk. Du behöver hacka schalottenlök och sjuda ihop med vinäger/vitt vin, sila av den efter en stund och vispa ihop den återstående vätskan med en väldans massa smör. Krydda med salt och peppar, lite citron, klart. Googla på smörsås eller beurre blanc för att hitta lämpligt recept. Sedan är det bra att komma ihåg att just den här såsen är en grundsås, som alltså går att smaksättas efter tycke - till exempel med olika örter eller varför inte pepparmix. Olika sorters vinäger (balsamico, rödvins) går också att använda när du gör "grundvätskan" ihop med lök i början. Övrigt tips: Om intresse finns så läs på om de s.k grundsmakerna - vilka de är, vilka som kompletterar/framhäver/dämpar varandra osv. Kan man det så är det mycket lättare att vara kreativ i köket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts