Jump to content

julmatstips a la Aftonbladet (Viktklubb)

Kenta

Recommended Posts

Ovärdeliga tips från Viktklubbs egen dietist på http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/mat/openarticle/18030873

(på sätt och viss vill jag inte att ni besöker sidan - jag vill egentligen inte bidra till att förbättra deras besöksstatistik för en sådan rutten propagandasida)

Ett axplock:

Julskinka - ok om du tar bort fettranden

Lutfisk - perfekt! minimalt med fett

Kokt potatis - ger bra mättnadskälla

Och mycket motvilligt erkänner hon att sill och lax innehåller "bra fett" men givetvis med förbehållet att det trots allt handlar om "en hel del fett".

Ja på den vägen fortsätter det....

Är det inte snudd på tjänstefel att kalla sig dietist och samtidigt sprida sådana här förlegade kostråd som strider mot allt vad modern vetenskap heter?

Det är rent av sorligt att dessa "experter" ger svenska folket dåligt samvete på grund av naturlig, nyttig och mättande mat, och i stället vill lära oss att äta blodsockerhöjande skräp med allt vad det innebär. Tvärtemot vad all vetenskap visar.

• Like 4

Man kan göra Jansson också: förkoka potatisen, använda lättmjölk och torrmjölk, så blir det inte så mycket fett! Det lärde jag mig hos Viktväktarna en gång för länge sedan. Och nej, jag har inte testat receptet; jag gillar inte substitut. Men det är skönt att slippa sådana tankar...:-)

• Like 2

Att majoriteten av dagens dietister är livrädda för allt vad fett heter kan man på något sätt förstå i och med att det är den sanning de har fått lära sig (sen att de inte tagit sitt ansvar och uppdaterat sina kunskaper utöver det som står i 70-talets läroböcker är självklart en katastrof).

Men så här i juletider blir man förundrad över att dietister till höger och vänster basunerar ut att det enda vi ska akta oss för är fett och kalorier.

Gång på gång rekommenderas vi i stället att äta sockerchocker som torkad frukt, russin, ris med mera.
Jag börjar seriöst undra om dietister ens får lära sig begreppet blodsocker?
Jag blir så ledsen när jag på nära håll ser folk som lyssnar på dessa råd och vad det leder till för deras hälsa.

• Like 2

Dietisterna lär tydligen i sin utbildning att den enda vetenskap här i världen som inte förändras är läran om kosten.  Inom allt annat sker en utveckling, vi måste alla ta till oss nya rön. men inte inom kostläran.  Följer inte dietisterna med inom ny forskning? Dom kan ju engelska , eller?? Följden blir att dietisterna gör sig själva mer och mer överflödiga. Jag  avböjer numera att ta  råd av en dietist eftersom jag får råd som gör mig frisk här hos "Kostdoktorn".Min diabetessköterska är även hon konstruktiv, nyfiken och stödjande.   Dietisten jag mötte när jag fick diabetes 2  var helt inkörd på tallriksmodellen för diabetiker . Frukt förstås ! Man måste ju unna sig! Socker till den sockersjuke !! När jag försiktigt försökte ta en debatt sa hon att hon var övertygad om att om tio år så skulle det visa sej att hon hade rätt!

Det går inte att debattera  med en människa som  har en sådan inställning. 

Tänk vilken nytta dietisterna skulle gjort om dom hade varit en spjutspets inom kostforskningen.! Det hade säkert gjort deras yrkesuppgift mer spännande och råden mer konstruktiva. 

• Like 4