jenveka Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Hej! Jag äter LCHF och har det sista ätit grönsaker med lite mer kolhydrater i t ex sötpotatis och butternut pumpa. Märker dock att jag både mår sämre och bättre av det. Märker framför allt av att tarmen mår sämre. Undrar nu om det finns någon bra sida på internet som har någon lista på samtliga grönsaker som har lite kolhydrater i sig. Blir lite enformigt med broccoli och blomkål i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspxDen här länken hade vi i en annan tråd. Det pratas så mycket om att det måste vara ovanjordgrönsaker, men det finns bra rotfrukter också. Rättika och kålrabbi innehåller ju typ ingenting. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Vad har kålrabbi och rättika för energi innehåll? Saknar dom i tabellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 De finns på Matkalkyl: http://matkalkyl.se/se-kalrabbi.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Jag tycker kolhydratmängden per portion (din egen portionsstorlek) är viktigare än per 100g rot- eller grönsak. På mitt finländska julbord fanns kålrotslåda gjord på 3 kg kålrötter och 150 gram smör. Hela den satsen räcker flera dagar för en familj och innehåller totalt 150 gram kolhydrater. En normal portion innebär 5-10 gram kolhydrater. Den mängden kolhydrater vid en av dagens måltider fungerar helt bra ihop med icke-strikt LCHF. Om portionen är lite mindre ryms den bra inom en ram på 20 gram kolhydrater per dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 http://www.hertzmanfrukt.se/sortiment/naringstabell/ http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almelia Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-gronsaker.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Kålrabbi är ingen rot, det är en stam, en mycket god sådan. För övrigt tycker jag att rotselleri är undervärderad. Tror inte att den innehåller särskilt mycket kolhydrater heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Rotselleri har 4,9 gr kolhydrater det är okej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Älskar rotselleri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag experimenterade igår. Gjorde stavar av kålrabbi och behandlade dem lika som jag skulle gjort med klyftpotatis, dvs olivolja och vitlökssalt och sedan 20 min i ugnen. De var fortfarande lite för krispiga så antingen får man förkoka dem, eller som jag micra dem efteråt. I vilket fall var det riktigt jättegott. OK, en annan smak än potatis, men fortfarande jättegott.Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå.Så till god entrecote med ett fantastiskt tomat-och persiljesmör tog kålrabbin slut men rättikan blev kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Mera experiment idag. Gjorde jordärtskockssoppa... Skockor är väl lite för mycket kh, men de är så fantastiskt goda och smaken finns även om man "späder ut" den. Dessutom är en del av stärkelsen i jordärtskockor sånt som vi inte kan tillgodogöra oss. Se denna tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/3076-rötbetor/page-2 Tillsammans med skockor och lök kokade jag bitar av rättika och bitar av butternutsquash i grönsaksbuljong för att fylla ut soppan med färre kolhydrater. Och så en redig gräddskvätt i det hela sedan när jag mixat det. Ingen kan säga att det inte är skocksoppa! Jättegod! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Sötpotatis har väl en hel del kolisar, men butternutpumpa/vintersquash ligger bara på 4,8, så den är väl OK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 "Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå." Testa förkoka rättikan först, då går smaken bort 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 "Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå." Testa förkoka rättikan först, då går smaken bort Tack, absolut ska vi testa det... Rättika är ny för mej, så jag har inte hela potentialen ännu. Tänkte bara att det skulle vara skönt med nåt okomplicerat bara till köttet. Men det måste funka kanon med förkokt stekt rättika till pytt i panna. I kväll blir det kålrabbi igen, med tomatsmöret... Alltså repris från igår, för det var så himla suveränt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Kålrabbi tycker jag är allra godast rå. Jag älskar kålrabbi! Såg dom för första gången på ett torg i Wien 1976 och köpte med mig en påse hem. 1983 odlade jag kålrabbi för första gången. Dom är ganska lättodlade. Rättika har jag odlat en gång. Dom sår man i juli-aug. Dom blev en halvmeter långa och jättefina men en del blev förstörda eftersom vi bara åt dom råa som rädisor och inte hann äta upp alla. Intressant att läsa om tillagning här i tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts