Jump to content

Grönsaker med < 5g/100g?

jenveka

Recommended Posts

Hej! Jag äter LCHF och har det sista ätit grönsaker med lite mer kolhydrater i t ex sötpotatis och butternut pumpa. Märker dock att jag både mår sämre och bättre av det. Märker framför allt av att tarmen mår sämre. Undrar nu om det finns någon bra sida på internet som har någon lista på samtliga grönsaker som har lite kolhydrater i sig. Blir lite enformigt med broccoli och blomkål i längden.

Jag tycker kolhydratmängden per portion (din egen portionsstorlek) är viktigare än per 100g rot- eller grönsak. På mitt finländska julbord fanns kålrotslåda gjord på 3 kg kålrötter och 150 gram smör. Hela den satsen räcker flera dagar för en familj och innehåller totalt 150 gram kolhydrater. En normal portion innebär 5-10 gram kolhydrater. Den mängden kolhydrater vid en av dagens måltider fungerar helt bra ihop med icke-strikt LCHF. Om portionen är lite mindre ryms den bra inom en ram på 20 gram kolhydrater per dag.

• Like 1

Jag experimenterade igår. Gjorde stavar av kålrabbi och behandlade dem lika som jag skulle gjort med klyftpotatis, dvs olivolja och vitlökssalt och sedan 20 min i ugnen. De var fortfarande lite för krispiga så antingen får man förkoka dem, eller som jag micra dem efteråt. I vilket fall var det riktigt jättegott. OK, en annan smak än potatis, men fortfarande jättegott.

Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå.

Så till god entrecote med ett fantastiskt tomat-och persiljesmör tog kålrabbin slut men rättikan blev kvar.

Mera experiment idag. Gjorde jordärtskockssoppa... Skockor är väl lite för mycket kh, men de är så fantastiskt goda och smaken finns även om man "späder ut" den. Dessutom är en del av stärkelsen i jordärtskockor sånt som vi inte kan tillgodogöra oss. Se denna tråd

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3076-rötbetor/page-2

Tillsammans med skockor och lök kokade jag bitar av rättika och bitar av butternutsquash i grönsaksbuljong för att fylla ut soppan med färre kolhydrater. Och så en redig gräddskvätt i det hela sedan när jag mixat det.

Ingen kan säga att det inte är skocksoppa! Jättegod!

• Like 3

"Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå."

Testa förkoka rättikan först, då går smaken bort ;)

• Like 1

"Sen provade jag rättika behandlat som råstekt potatis, dvs små tärningar i stekpanna med smör, salt och paprikapulver. Det kommer jag inte att göra igen. Rättikasmaken slog igenom för mycket ändå."

Testa förkoka rättikan först, då går smaken bort ;)

Tack, absolut ska vi testa det... Rättika är ny för mej, så jag har inte hela potentialen ännu. Tänkte bara att det skulle vara skönt med nåt okomplicerat bara till köttet. Men det måste funka kanon med förkokt stekt rättika till pytt i panna.

I kväll blir det kålrabbi igen, med tomatsmöret... Alltså repris från igår, för det var så himla suveränt

Kålrabbi tycker jag är allra godast rå. Jag älskar kålrabbi! Såg dom för första gången på ett torg i Wien 1976 och köpte med mig en påse hem. 1983 odlade jag kålrabbi för första gången. Dom är ganska lättodlade.

Rättika har jag odlat en gång. Dom sår man i juli-aug. Dom blev en halvmeter långa och jättefina men en del blev förstörda eftersom vi bara åt dom råa som rädisor och inte hann äta upp alla. Intressant att läsa om tillagning här i tråden.

• Like 1