Jump to content

Felix potatisgratäng - falsk marknadsföring?

Ti Ti

Recommended Posts

I Felix TV-reklam för potatisgratäng framställs det som att den bara innehåller grädde, potatis och kryddor.

Men det här är deras egen innehållsdeklaration

:

Potatis, grädde (18%), vatten, mjukost (8%) (ost, vatten, smör, skummjölkpulver, smältsalt natriumfosfat, naturlig arom, citronsyra), ost (7%), lök (4%), förtjockningsmedel (modifierad stärkelse och xantan), salt, och kryddextrakt (peppar och vitlök).

Förtjockningsmedel och citronsyra är väl knappast kryddor? Och 'naturlig arom' tycker jag är ett lurigt uttryck, det kan innebära nästan vad som helst.

• Like 2

I Felix TV-reklam för potatisgratäng framställs det som att den bara innehåller grädde, potatis och kryddor.

:

Potatis, grädde (18%), vatten, mjukost (8%) (ost, vatten, smör, skummjölkpulver, smältsalt natriumfosfat, naturlig arom, citronsyra), ost (7%), lök (4%), förtjockningsmedel (modifierad stärkelse och xantan), salt, och kryddextrakt (peppar och vitlök).

Förtjockningsmedel och citronsyra är väl knappast kryddor? Och 'naturlig arom' tycker jag är ett lurigt uttryck, det kan innebära nästan vad som helst.

Varför bry sig vi äter väl inte det ändå.

:

Vi har folk i familjen som äter potatis och jag fick för ett ögonblick upp hoppet om att kunna ta några genvägar i matlagningen...  ;)  Blev också riktigt irriterad över hur de får det att framstå :angry:  Mejlade Felix förra veckan, men jag har inte fått svar än. 

Definitivt falsk marknadsföring. Precis som alla andra företag, för alla liknande produkter, inklusive produkter som ser rätt oskyldiga ut vid första anblicken som t ex krossade tomater. Jag menar, krossade tomater borde innehålla exakt just krossade tomater och inget annat väl? Men nej då, de kan mycket väl innehålla tillsatt socker!

Slutsats: Det gäller att undvika allt processat i möjligaste mån och alltid läsa på innehållsförteckningen om man dristar sig till att köpa något i paket.

Att maila dem kan vara en bra idé, då kanske dessa företag inser att vi existerar som konsumentgrupp och att folk inte är så naiva att de går på deras reklam okritiskt. Men jag är inte särskilt förhoppningsfull. I affären där jag brukar handla finns en 10 meter lång frysdisk fylld med enbart potatisprodukter. Den skulle inte finnas där om folk inte köpte detta junk. 

Skicka Felix ett mail och klaga/ifrågasätt. Det brukar jag roa mig med ibland :). Det roligaste var när jag frågade Scan varför deras färdigköttbullar luktar fis när man öppnar paketet. Dom svarade faktiskt seriöst något i stil med att "deras tekniker jobbade med problemet" :)

... och det är ju inte bara när man öppnar paketet som de luktar så ... 

Många år sedan jag slutade köpa den produkten, så de måste jobbat förgäves på att få bort lukten i ett par decennier. Mitt förslag till deras tekniker är att de slutar ha (soja?)bönor smeten, och håller sig till kött i de så kallade köttbullarna. Då kommer de inte att lukta fis.

• Like 2

... och det är ju inte bara när man öppnar paketet som de luktar så ... 

Många år sedan jag slutade köpa den produkten, så de måste jobbat förgäves på att få bort lukten i ett par decennier. Mitt förslag till deras tekniker är att de slutar ha (soja?)bönor smeten, och håller sig till kött i de så kallade köttbullarna. Då kommer de inte att lukta fis.

Jag har aldrig förstått hur folk kan äta dessa färdiga köttbullar. De smakar skit och köttfärsen verkar vara utspädd med brosk. Jag har aldrig frivilligt ätit den sortens produkt.

• Like 2

Vi har folk i familjen som äter potatis och jag fick för ett ögonblick upp hoppet om att kunna ta några genvägar i matlagningen...  ;)  Blev också riktigt irriterad över hur de får det att framstå :angry:  Mejlade Felix förra veckan, men jag har inte fått svar än. 

Tack TrolleLisa, jag äter inte själv potatis i någon form men stör mig så in i hoppsan på falsk marknadsföring. Hoppas du får svar. Om inte, låt oss veta så kan vi nog trumma upp större intresse - inte för potatis, men för falsk marknadsföring! Och mailbomba Felix <evilgrin>