Jump to content

[Litteratur] Boktips: Myllymäki Såser

Jäderås

Recommended Posts

Ett litet boktips för er som behöver lite sås-inspiration till er LCHF-mat. Eller vill lägga lite extra krut på nyårssåsen :)

Jag har sätt i många trådar att folk söker tips på hur de skall variera sina såser till maten. Dom har tröttnat på sin vanliga bea. Då kan jag rekommendera kocken Tommy Myllymäkis nya kokbok "Myllymäki såser". Han ä inte på något sätt förespråkare för LCHF men man kan lugnt säga att han inte är fettskrämd om man tittar i hans recept. Jag fick den som tidig julklapp så jag har bara hunnit testa hans rödvinssås + fond, vilken var god förstås. Många såser är LCHF-vänliga (det är väl så när man gör riktig mat från grunden). Någon redning här och där som man säkert kan klara sig utan. Dessertsåserna är väl undantaget. 

Kapitel i boken (159 sidor):

1. förord

2. vad är sås

3. såsen genom tiderna

4. såslexikon

5. grundutrustning

6. vinägretter, dressingar, majonnäser

7. smörsåser

8. gräddsåser

9. tomat-och grönsakssåser

10. skysåser

11. dessertsåser

12. fonder

13. tommy om boken

14. register

Adlibris har den för runt 200 kr: http://www.adlibris.com/se/bok/saser-9789127136014?;utm_campaign=PricerunnerCpc&utm_source=Pricerunner&utm_medium=referral

Gott nytt år alla!

• Like 5