Jump to content

LCHF och insulinkänslighet samt insulinresistens


Limp
 Share

Recommended Posts

Jag har länge funderat på de olika påståenden om att LCHF skulle göra en känsligare mot blodsockersvägningar än om man åt blandkost. Så jag letade reda på mina överblivna stickor och Freestyle-apparaten. Tanken var att kolla om det gått åt bättre eller sämre i mitt fall. Jag kommer ihåg från tiden jag började med LCHF hur blodsockret sköt i höjden med vanlig blandkost och även med LCHF-mat med minimalt med kolhydrater. Jag låg också under utredning om diabetes typ 2...

 

I morse var det dags att använda en del av mina kvarvarande stickor:

 

Kl 0830 blodsockermätning före frukost på fastande mage = 4,7 mmol

 

- Till frukost åt jag två ägg och 120 gram bacon. Med tanke på att jag inte mätte mer under förmiddagen kanske det inte spelar någon roll egentligen vad jag åt.

 

Kl 1542 blodsockermätning strax före middag = 5,0 mmol

 

- Till middag åt jag efter min egen talltriksmodell, dvs. fläskkarré med bearnaisesås och kryddsmör, hemma gjort cole slaw och den sista tredjedelen handlade om massor med gurka och röd paprika. Måltiden 

innehöll ca. 54 gram proteiner, ca. 125 gram fett och ca. 10 gram kolhydrater.

 

Kl 1618 blodsockermätning direkt efter middagen = 4,9 mmol

Kl 1642 blodsockermätning en ½ timme efter middagen = 6,3 mmol

kl 1718 blodsockermätning en timme efter middagen = 5,7 mmol

Kl 1818 blodsockermätning två timmar efter middagen = 5,0 mmol

 

Det ser ju ut att vara bra värden under omständigheterna....återgång till det normala efter "lagstadgade" två timmar. Nu kanske var kolhydratintaget av lägsta laget, men det känns att jag har inga som helst resistensproblem, om jag äter som jag äter... kanske snarare omvänt.

 

Jag har stickor kvar till en test till och ska göra det om några dagar. Undra om man skulle våga höja kolisarna något ?

Link to comment
Share on other sites

Jag testar ju hela tiden eftersom jag har diabetes2, men jag kommer sällan upp över 6 med min kost, dvs liberal LCHF med kanske runt 20-40g kolisar per dag. Julafton fuskades det med en halv öl, sill från sockrad lag, en smörgås, chokladtårta 70% och lite annat som jag inte kommer ihåg. Resultatet blev 6,1 mmol  och det känns väl rätt OK tycker jag. Jag har testat med en banan och då drog det iväg till 6,8 mmol, vilket raskt försvann med hjälp av en snabb promenad. Har inte vågat mig på en ren glukosbelastningstest än men kanske en dag när modet rinner till ...  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är teorien att en person som äter LCHF skulle reagera sämre på en måltid baserad på blandkost än innan man åt LCHF? Och om det visar sig vara sant, går det att få tillbaka sin gamla "förmåga" och hur lång tid tar det i sådana fall?

Man räknar med att det tar ungefär tre dygn för kroppen att återgå till en "normal" kolhydratförbränning, med normala blodsockervärden och i lågkolhydratkostares tycke höga, eller åtminstone högre insulinnivåer.

 

Bukspottkörteln tar lite "semester" vid lågkolhydratkost, och behöver lite tid för att komma tillbaka på jobbet :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det är kanske just denna "semester" som medfört att min reglering fungerar mycket snabbare nu än innan ? Jag kommer ihåg en av mina tester drygt ett år sedan som slutade i att blodsockret normaliserades först efter 3-4 timmar.

 

Finns det vedertagen fakta någonstans att läsa just om förändringar i resistens och insulinnivåer samt återställning, eller pratar vi även i detta fallet om "gamla" sanningar ? Dvs. ett plus ett, som lansle blivit tre av någon anledning ? Antingen har jag en udda kropp eller att mina egna iaktagelser är felaktiga och bygger kanske också på felaktiga grunder. Men hur vi än vänder och vridet på detta, upplever jag fler och fler gånger att det som normalt påstås vara "den allerådande sanningen", stämmer inte riktigt alltid i mitt fall. Sådant sätter myror i huvet på en och gör att man blir mer och mer motströms och ifrågasättande. Det är kanske därför vi myntat uttrycket att våra kroppar är så olika och fungerar därefter... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är kanske just denna "semester" som medfört att min reglering fungerar mycket snabbare nu än innan ? Jag kommer ihåg en av mina tester drygt ett år sedan som slutade i att blodsockret normaliserades först efter 3-4 timmar.

 

Finns det vedertagen fakta någonstans att läsa just om förändringar i resistens och insulinnivåer samt återställning, eller pratar vi även i detta fallet om "gamla" sanningar ? Dvs. ett plus ett, som lansle blivit tre av någon anledning ? Antingen har jag en udda kropp eller att mina egna iaktagelser är felaktiga och bygger kanske också på felaktiga grunder. Men hur vi än vänder och vridet på detta, upplever jag fler och fler gånger att det som normalt påstås vara "den allerådande sanningen", stämmer inte riktigt alltid i mitt fall. Sådant sätter myror i huvet på en och gör att man blir mer och mer motströms och ifrågasättande. Det är kanske därför vi myntat uttrycket att våra kroppar är så olika och fungerar därefter... 

Vill inte sticka ett hål på din bubbla, men hade du verkligen räknat med några extrema höjningar med 10g kolhydrater och 54g protein?

10g kh är ungefär 50g kokt potatis, dvs väldigt väldigt lite.

 

Om du skulle få jättehöga värden av denna mängd hade du varit i väldigt dåligt skick. Testa äta motsvarigheten av en "vanlig måltid" (kanske 2-3 medelstora potatisar) så får du se hur det verkligen ligger till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med Mikael här, lågt intag ger litet utslag.. dvs normalt för LCHF!

 

Den funktionella insulinresistensen som uppkommer av en lågkolhydratkost ses när man äter en sk normalportion av kolhydrater.. dvs upp till 50-60E% kolisar!

 

Det är altså den förmågan att hantera stora mängder kolhydrater som man kan bli tvungen att uppreglera under några dagar.

 

Klarar man inte relativt små mängder handlar det sannolikt mer om ett kroniskt tillstånd.. dvs förmodligen en fullt utvecklad diabetes typ 2!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Vill inte sticka ett hål på din bubbla, men hade du verkligen räknat med några extrema höjningar med 10g kolhydrater och 54g protein?

10g kh är ungefär 50g kokt potatis, dvs väldigt väldigt lite.

 

Det går inte sticka hål i någons erfarenheter :P

 

Det jag nämligen jämför är ungefär motsvarande mängder kolhydrater från början av mitt LCHF ätande och nuet. Jag har ätit ungefär lika hela tiden. Iofs äter jag kanske några gram mer kolisar i dagsläget p.g.a grönsakerna och vitkålen jag stoppar i mig. Alltså, det är inte mängden mmol som är det primärt intressanta, utan återställningstiden min kropp har. En förändring till det positiva... hoppas jag. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har sakta glidit över från fakir till strikt LCHF och sedan vidare med hjälp av en ökande mängd grönsaker. Numera liknar mitt ätande liberal LCHF fast på nedre gränsen. Det som förvånat mig är att jag tror mig ha haft vissa övergångsbesvär. Huvudvärk mm allmänna irritationsbesvär liksom ett generellt sämre mående. Nu har humöret dock stabiliserat sig och livet "leker" igen. Jag äter någonstans mellan 20-40 gram kolhydrater om dagen och de består uteslutande av grönsaker utan rotfrukter eller annat.

 

Ikväll gjorde jag min första blodsockertest för att utröna hur de ökade kolhydraterna hanteras av min kropp. Så här gjorde jag...

 

- jag mätte blodsockret före kvällsmaten till 4.7 mmol

- jag åt en mängdmässigt tung middag bestående av nötfärsbiffar med bea samt grönsaker som vitkål, isbergssallad och röd paprika i majonäs och creme fraiche spetsat med olivolja. Det handlade om ca. 122 gram fett, 46 gram proteiner och drygt 30 (troligen felberäknat siffra) gram kolhydrater dvs. ca. 1,5 i Skaldemans ratio.

- ca. 1 timme efter första blodsockermätningen, dvs en ½ timme efter maten, mätte jag blodsockret till 5.8 mmol

- efter ytterligare en timme visade blodsockermätaren 5.6 mmol

- ca. 2,5 timmar efter kvällsmaten låg blodsockret på 5.2 mmol.

- därefter mätte jag inget mer

 

Ett lysande resultat tycker jag jämfört med första testet från 26 december då jag åt tre gånger mindre kolhydrater.

 

I fortsättning kommer jag inte öka kolhydraterna mycket mer, utan har nog hittat en bra och fungerande nivå som jag kommer tillämpa tillsvidare. Dock kommer jag testmäta litet mer för att kolla om det finns en stabilitet i kroppen eller om kvällens resultat var bara slumpen. Målet mitt är att flytta fokus helt från funderingarna kring vad äta och vilka mängder till att äta det som är gott utan större betänkligheter beträffande konsekvenserna. Dvs. hitta en nivå inom lågkolhydratkost som kroppen klarar av och hantera med ett känt reservutrymme. . 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis klämt i mig dagens kvällsmat och nu börjar den härliga fastan:

 

- blodsocker = 4,9 mmol före maten

- middagen bestod av 600 gram mat.Därav ca. 200 gram smörstekt torsk, 40 gram smör och olja, 73 gram creme fraiche och majonäs samt 287 gram grönsaker.

- det blev litet mindre kolhydrater idag... "bara" 10 gram samt 80 gram fett och 40 gram proteiner. Siffrorna ger ett hyggligt S-ratio på 1.6

- nu väntar vi på att klockan ska bli 18:30 och den andra blodsockermätningen ska äga rum

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sen så skall man skilja på insulinkänslighet och insulinresistens!

 

Man kan ha bra insulinkänslighet upp till en viss nivå.. och därutöver kan insulinresistens inträda.

 

Dvs.. vi behöver inget insulin för att hantera glukos.. så länge mängden är låg.. det sköter GLUT1 rätt bra.

 

Och sen kan GLUT4 ta hand om ytterligare med hjälp av insulin om så skulle krävas, .. men när man överskrider sina GLUT4s förmåga.. då hjälper inte allt insulin i värden!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag väckarklockan på ringning, så att jag inte bommar blodsockertesterna. För övrigt mätte jag det lägsta blodsockret som jag någonsin haft. För att vara säker, mätte jag två gånger.

 

- blodsockret före kvällsmaten = 3,7 mmol

- en nästan 600 grams måltid, bestående av 250 gram grönsaker, 240 gram hjortskav och resten sås och fett. Summa = 97 gram fett, 56 gram proteiner och 9 gram kolisar.

- kolisarna blev idag totalt litet i lägsta laget, men det kan inte hjälpas. M.a.o åt jag strikt LCHF idag.

- nu blir det och vänta på att klockan ringer... oj... vad jag mår tjockt just nu

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag väckarklockan på ringning, så att jag inte bommar blodsockertesterna. För övrigt mätte jag det lägsta blodsockret som jag någonsin haft. För att vara säker, mätte jag två gånger.

 

- blodsockret före kvällsmaten = 3,7 mmol

- en nästan 600 grams måltid, bestående av 250 gram grönsaker, 240 gram hjortskav och resten sås och fett. Summa = 97 gram fett, 56 gram proteiner och 9 gram kolisar.

- kolisarna blev idag totalt litet i lägsta laget, men det kan inte hjälpas. M.a.o åt jag strikt LCHF idag.

- nu blir det och vänta på att klockan ringer... oj... vad jag mår tjockt just nu

Du mår tjockt? Är det bra eller dåligt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett av mina utryck när jag är proppmätt... knappast att betrakta som dåligt  ;)

 

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=tjock

 

- Klockan ringde till slut och gav 6.2 mmol i blodsocker en timme efter maten

- nästa mätning vid 2 timmar efter maten

- resultatet 2 timmar efter maten blev 5.4 mmol

 

Alltså, ungefär som 3 månader sedan... va det nu är värt. I morgon ska jag försöka få upp kolisarna igen. Får nog bunkra extra paprika för det. 

 

Jag har också börjat fundera på om maten från i förgår var rätt beräknat beträffande kolhydraterna ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det går bara inte... alltså, att äta en massa kolhydrater som naturlig mat. Jag äter ju maten som jag älskar... som jag tjatat om så mycket... och har problem få upp kolhydraterna ? Ett rent i-landsproblem av den onödigaste typen och därmed struntar jag fortsättningen i dem också. De blir ju inte så höga hur jag än äter och jag vill inte vräka i mig 600-700 grams middagar hur länge som helst heller.

 

- mätning före maten = 4,3 mmol

- kvällsmål som bestod av 318 gram grönsaker, 146 gram sås, 50 gram fett och olja samt 100 gram stekt lax

- summa måltid = 120 gram fett, 32 gram proteiner och 23 gram kolhydrater. S-ratio = 2+

- klockan 18.10 ringer väckarklockan för blodsockermätning igen... 1 timme efter maten

- mätningen gav 7.3 mmol

- nästa gång kl 19.10

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där är ju för de flesta med lite taskig glukosmetabolism helt OK värden. Själv försöker jag emellertid vara striktare och hålla mig på max 6 en timme efter maten. Det kanske är dumt, jag vet inte. Min favoritmat är sån som höjer bg med 1, max.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att blodsockret skulle ha gått ner mer på två timmar än vad det gjorde och då börjar man fundera ?

 

- två timmar efter maten resulterade i 6,4 mmol

- nu får vi se vad tre timmars gränsen säger ? 

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att blodsockret skulle ha gått ner mer på två timmar än vad det gjorde och då börjar man fundera ?

 

- två timmar efter maten resulterade i 6,4 mmol

- nu får vi se vad tre timmars gränsen säger ? 

 

När man äter så mycket fett och protein så tar det väl längre tid innan det går ner?

Link to comment
Share on other sites

Ja... nog är regleringen min kanske litet långsam, men dock inte helt död. Tretimmars värdet blev 5,7 mmol. Fortsättninsvis kommer jag äta utan kontrollräkningar och  mätningar, eftersom jag nu vet att kosten ger kolisar mellan strikt och liberalt LCHF. Jag får väl äta ett par tre fyra månader så och mäta sedan på nytt om det blivit någon förändring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja... nog är regleringen min kanske litet långsam, men dock inte helt död. Tretimmars värdet blev 5,7 mmol. Fortsättninsvis kommer jag äta utan kontrollräkningar och  mätningar, eftersom jag nu vet att kosten ger kolisar mellan strikt och liberalt LCHF. Jag får väl äta ett par tre fyra månader så och mäta sedan på nytt om det blivit någon förändring.

Jag tror inte riktigt att jag förstår...din blodsockerkurva efter maten ser väl jättebra ut?

 

Sen så är det väl så att kolhydraterna i grönsaker består av ganska mycket fiber...och de bryts ju ner på annat sätt än vanliga kolhydrater till glukos (bakterier i tarmarna) och det tar lite längre tid. Så det är inte så konstigt att det finns ett litet blodsockerpåslag under en lite längre tid (och antagligen bara ett ganska måttligt insulinpåslag). Om jag resonerar helt tokigt kan ju Zepp eller någon annan kunnig typ rätta mig.

Link to comment
Share on other sites

Näe.. för glukosen når blodet först!

 

Och man brukar säga att man tar upp cirka 1 gram glukos per kilo och timme!

 

Så 23 gram kolhydrater borde vara ute i blodet inom en timme!

 

Ni brukar ju säga här i forumet att man sänker GI med fett och i så fall kommer ju toppen senare. Det brukar ju vara jag som är skeptisk till att blodsockret höjs långsammare när man äter mycket fett tillsammans med kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Ni brukar ju säga här i forumet att man sänker GI med fett och i så fall kommer ju toppen senare. Det brukar ju vara jag som är skeptisk till att blodsockret höjs långsammare när man äter mycket fett tillsammans med kolhydrater.

Det sänker GI.. inte GL.. dvs det fördröjer upptaget.. dvs man får en något lägre spik i glukosvärdet!

 

Handlar mer om teori.. dvs GI är mätt på så sätt att man bara intar 50 gram kolhydrater från en viss föda.. det är en värdelös mätmetod.. GI som koncept oxå!

 

För hur ofta äter du bara ett livsmedel åt gången.. ett som inte är samansatt med något annat!

 

Dvs om du kollar skillnaden mellan att äta en skiva vitt bröd.. oså sen en skiva vitt med smör!

 

Hur ofta äter man bara en skiva vitt bröd.. eller något annat bröd heller för den delen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...