Jump to content

Ketoner i urinen

Plong

Recommended Posts

Hej!

Jag och min man har varit till och från lchf i ett par år, och har nu bestämt oss för att det är något vi vill fortsätta med. Vi har kört vad jag tänker som ganska strikt i två månader nu, och vi mår jättebra! Jag är smal och vill inte gå ner i vikt, jag gick ner först men motar det med att äta mer fett. Den stora vinsten för mig är att slippa sockersuget, att vara sorgsen när blodsockret dippar och överlycklig när jag ätit något. Nu är jag lugn i kroppen och mår alltid bra...

Vi har testat urinen med Keto-diastix, och jag blir förbryllad över att jag och min man får olika värden. Vi ligger båda på "negativ" på Glukos, men på Ketoner ligger min man på negativ och jag är uppe i värdet 8mmol/L. Jag vet att de här stickorna är trubbiga mätinstrument, men det är ändå intressant tycker jag... Jag undrar om ni andra som testat skulle vilja svara vilka värden ni ligger på? Är det här något man bör oroa sig för?

Det krävdes inte lång tids experimenterande för att se att det beror på vätskemängden... Och det kanske jag borde tänkt på innan. Det jag märkte när jag mätte upp vatten (jag tycker att jag hört att två liter vatten är en bra daglig mängd) var att jag dricker alldeles för lite. Så jag lärde mig, men inte det jag trodde... :-)