Jump to content

Enkla tips & råd för nybörjare (vi lär ju bli några fler till årsskiftet)

Mattias Nordahl

Recommended Posts

Mitt bästa tips för första veckorna: Ät dig mätt på protein och fett, så slipper du det mesta av kolhydratssuget. Vikten kommer förmodligen att rasa ändå, därför att du kissar ut en massa vätska som kroppen nu släpper. Sedan kan du börja tänka på hur mycket du äter och vilka proportioner etc... ;)

• Like 4

Bra initiativ, och precis som du säger riktigt väl tajmat.

Det första man som nybörjare bör tänka igenom är varför man byter levnadsstil. Vet man vad man gör och vilka mål man har blir det lättare att komma på banan när man slirar till. Alla är inte ute efter viktminskning, många behöver hälsofördelarna och en del har inte blivit sjuka ännu men vill bara må allmänt bra.

Sen måste man lära sej tålamod. LCHF är ingen Quick fix utan en livsstil. Ska man gå ner förtielva kilo i veckan ska man ta nån oseriös svältdiet i stället en kort period, men då är ju risken att man får gå ner samma kilon en gång till eftersom sånt sällan håller. Det här är en viktnormaliserande kost som innebär dels att det kan ta lite tid innan något händer beroende på hur mycket man har misshandlat kroppen innan och dels kanske man inte hamnar på sin målvikt, eftersom knoppen och kroppen kanske har olika mål.

För motivationen är ett annat supertips som jag alltid använder att läsa Mys blogg lchfingenjören. Ingen kan som hon komma med peppning och bra tips när sockertrollet lägger krokben eller när man tycker för synd om sej själv.

• Like 6

Ja, det jag brukar skriva är ju "ta det lugnt, ät när du är hungrig och ta inte till nya knep varje vecka". Vänta några månader med utvärdering. Och var inte rädd för att äta; även om det blir mycket i början så lugnar det ner sig när kroppen vant sig.

• Like 4

Jag skrev det här inlägget i april. Och även om jag läst på väldigt mycket mer sen dess tycker jag nog det fortfarande är bra råd för nybörjare. Sedan är det såklart så att alla är olika, några kanske måste testa lite olika varianter, men jag tycker nog att början skall vara enkel. Då är det större chans att man faktiskt fortsätter och sen med tiden lär sig mer och mer, och därmed undviker att bli en i Rössners statistik över de som inte klarar av att hålla sig kvar i kosten.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1828-komplicera-inte-f%C3%B6r-mycket/

• Like 1

Snart exakt två år sedan jag la om kosten till LCHF (visste inte då att det fanns en sådan förkortning/rörelse). Några råd:

1. Bestäm dig för att gå "all in" de första fyra månaderna och gör inte detta halvhjärtat (ger i sämsta fall dåligt resultat och man lägger av i brist på motivation/bra resultat).

2.Ta bort allt socker och livsmedel med mycket socker i, ta bort alla spannmålsprodukter, dra även ned ordentligt på stärkelserika rotfrukter, ät ordentligt med smör, grädde, kokosolja/-fett, olivolja, och ovanjordsgrönsaker.

3. Börja varje dag med ett stort glas vatten med 1-2 krm salt för att hålla vätskebalansen och mineralbalansen.

4. Komplettera varje dag med minst 2500 IE D-vitamin, 2000 mg Omega 3 samt 250 mg Magnesium.

5. Fuska aldrig under de fyra första månaderna. Man bara lurar sig själv att "det funkar nog ändå". Det gör det med stor sannolikhet inte. Att vara strikt i början gör att man får bra resultat och förstår "det fina i kråksången".

5. Ät bara när du är hungrig på riktig och sluta när du är mätt. Blir du sugen på mellanmål så ta en bit fet ost, en ostskiva eller två med smör på (eller Bregott Ekologiskt..gott!).

6. Läs "Matrevolutionen", "Ett sötare blod", "Varför vi blir feta - och vad vi ska göra åt det" (av Gary Taubes). Kunskap är viktigt!

7. Prata inte så mycket med alla andra utan gör det till din egen grej. Folk har så mycket fördomar och okunskap så deras godkännande och kritik kan du klara dig utan...tills du har koll och lite mer skinn på näsan!

Lycka till! icon_smile.gif

• Like 7

Mitt råd är att ta ett beslut om hur länge du ska satsa och då satsa helhjärtat för bästa resultat.

Läs igenom grunderna ordentligt och avvik inte från detta.

Alldeles för många provar LCHF utan att egentligen bry sig om grunderna och har inte förstått vad det hela handlar om och när de inte får önskade resultat så är det självklart fel på kosten.  

• Like 4

Med all respekt för att gå "all in" i början, skulle jag vilja ge en annan möjlighet. Det kan ju vara lite olika vad som fungerar för olika personer.
När jag började med lchf, så var jag intresserad av idén och tyckte det verkade vettigt, men jag var lite feg och vågade inte ta steget fullt ut med en gång. Så jag började med att byta ut pasta, potatis och ris mot blomkål/broccoli, samt allt bröd mot Finn Crisp. Jag åt inte så jättemycket fett i början.
Sedan hade/har jag ett stort sockerberoende och klarade inte att bryta det rakt av, men jag minskade mitt godisätande från "varje dag" till "så sällan som möjligt" (=en gång/vecka ungefär).

Denna kostförändring räckte för att jag skulle börja gå ner i vikt sakt men säkert. Det uppmuntrade mig att fortsätta, och gå över mer och mer till lchf och äta mer fett, till exempel smör och kokosolja.
Jag har gått ner 10 kg på ett år, och blivit fri från olika besvär, jag mår mycket bättre. (Från 77 kg till 67). Mitt mål var att gå ner från BMI "övervikt" till "normalvikt", och det har jag gjort. Jag är ju inte jättesmal nu heller, men trivs så mycket bättre och hälsan har blivit mycket bättre. Jag har nog kommit till en viktplatå nu, men jag tycker inte det gör så mycket, jag är jättenöjd och tycker det här är "jag" och att jag har en bra vikt.

Sedan är det så klart inte bra om man inte får resultat och då tappar motivationen. Det är nog väldigt olika på olika personer, vilken livssituation man har och allt sådant. Det har väl att göra med om man är en sådan person som vill ha resultat NU - då ska man kanske rivstarta med allt. Men om man inte  har det behovet och vill känna sig fram lite, så kanske man kan mjukstarta lite. En fördel för mig med att börja försiktigt, var att jag fick inga som helst omställningsbesvär.

Nu efter ett år så äter jag mer fett, och inget bröd alls. Jag känner inte längre någon tvekan. Har lärt mig att laga riktig, god mat med rena råvaror. Jag stortrivs med den här kosten.

Men det Stefan skriver är jättebra råd att följa.

Håller verkligen med om det också, att det är jätteviktigt att läsa på ordentligt, man ska veta varför den här kosten är bra. Det handlar inte bara om vikten, utan det handlar om att äta nyttig mat och må bra.

Jag hoppas att många ska hitta den här goda livsstilen!

• Like 5

Jag tror det finns en mängd olika sorters nybörjare och därför finns inget rätt sätt att börja med LCHF. Däremot tror jag det finns sätt som inte fungerar för någon.

Här är några tips som jag tror på.

1. Tänk på LCHF som ett hälsosammare sätt att äta. Sätt fokus på att ta bort läsk, strösocker, sirap, honung, bakverk, spannmål (ris, bröd, pasta, pizza, öl), margariner, majsolja, solrosolja, vindruvor, banan, torkad frukt, chips, pommes, choklad och godis ur din kost. De "livs"-medel jag räknade upp förtjänar inte att kallas mat (förutom frukten då kanske). När du slutar med dem börjar din kropp läkas och med tiden kanske du tex slipper värk, torr hud, jästinfektioner, trötthet, diabetes etc.

2. Läs "Ett sötare blod", "Forskningsfusket" och "Matrevolutionen". Läs också "Den hemlige kocken" och jag har sett andra rekommendera "Vegomyten".

3. Köp hem smör, riktig grädde, grönsaker, ekologiska ägg, fisk och kött från gräsbetande djur. Rensa ut allt gammalt och se till att inga chokladpuddingar och motsvarande hamnar i ditt kylskåp.

4. Gör aldrig undantag en hel dag. Begränsa sånt till enskilda måltider om du måste (tex en bröllopsmiddag) men ät då så strikt morgonmål du kan den dagen.

5. Drick aldrig läsk om du måste fuska någon gång. Minimera skadan. Välj vatten. Känn dig duktig.

6. Köp många lchf-kokböcker. Laga mat ur dem.

7. Ta det lugnt. Ðu ska ju hålla på hela livet.

8. Drick vatten med lite salt i om du börjar känna dig illamående.

• Like 1

Jag gick ner 45kg, från 130 till 85kg, på 11 månader med liberal LCHF och lite träning. Min historia finns under viktminskningshistorier.

Vi har alla så olika förutsättningar att det antagligen inte går att generalisera, men jag tror att för många, inklusive mig själv, skulle det fungera/fungerar om man börjar med att skaffa lite kunskap. Lär dig vilken mat som är bra för oss och varför, vilka livsmedel man bör undvika, och varför läs Andreas fantastiska "Matrevolutionen", osv. Detta kanske skapar ett intresse som du fördjupar dig i och då blir det nog ännu bättre, men en ytlig kunskap gör din nya livsstil enklare och trevligare.

Se till att du blir bättre på att välja rätt produkter till din kropp än din bil :)

Se till att du alltid har tillgång till den "rätta" maten i kyl o frys. Avsätt gärna några tillfällen att laga "storkök" av "bra" mat att lägga i frysen. För mig gjorde den "rätta" maten att jag minskade i vikt, mår fantastiskt bra och har fått en energi jag inte trodde var möjligt.

• Like 1

Et kosthold for resten av livet!

For at motivasjonen skal være på topp, bør man ha lest en eller flere bøker om emnet. Forstå at LCHF er rett kosthold for om du ønsker en god helse for resten av livet, ikke bare for å tape 5 kg. Det er ikke vanskelig om man veier 40 kilo for mye, om man har diabetes eller hjertesykdom etc.Fordi da vet man at det gjelder livet!

Om man er sukkeravhengig må man være villig til å gå gjennom en tøff tid med abstinenser før man kommer ut på den andre siden som friskere, slankere og full av energi.

Hilsen Bjørn (facebook: naturalnordic/diet)

• Rensa skafferiet, kyl och frys. Det får inte finnas kvar något hemma! Detta minimerar risken för återfall.

Om du lever tillsammans med någon/flera: Prata med dem innan du lägger om kosten, försök se till att de är med och äter "din" mat, stöttar dig osv. Det kan handla om enkla saker som att de/den du lever med kan försöka låta bli att äta godis och liknande framför dig, är införstådda med att du inte tänker koka nån pasta till maten när du lagar osv.

Om du äter LCHF för att bli av med sockerberoende: Hetsätningsbeteende kan sitta kvar länge. Tänk på att det är bättre att ha något LCHF-vänligt att kunna vräka i sig de första dagarna, än att gå på det söta när paniksuget kommer. Ha alltid kalla färsbiffar i kylen, fet ost och Bregott, kanske någon korv. Självklart är det ju meningen att man ska bli av med sitt sug och inte känna hunger hela tiden, men det är lättare sagt än gjort i början, så ät på bara! Min egen hunger var bottenlös i början, åt plocktallrik med kalla korvar och ostbitar varenda kväll. Men sedan släppte det faktiskt.

För er liksom jag inte kan rensa kyl, frys och skafferi (låter så lätt då) från allt dåligt på grund av andra familjemedlemmar. Se i alla fall till att era värsta fallgropar inte kommer in i huset. Klass, choklad, bakat och godis får min sambo klara sig utan tills jag har självkontrollen på plats. Annat är lugnt för min del men det skulle aldrig gå.

Min spontana tanke var att den här frågan var väl inte så svår att svara på. Sen började jag tänka.... Och läsa andras kommentarer.

Insåg att det inte är alldeles enkelt att ge bra råd, eftersom vi alla är så olika!

Min egen resa började över en natt, och jag hade inte den minsta aning om vad jag gav mig in på. Nej -  jag är inte uthållig, nej - jag var inte mentalt förberedd, nej - jag hade inte läst på om lchf, men jag har lyckats hittills.

Egentligen vill jag säga: bara börja! Allting löser sig vartefter dagarna går.

Min egen resa började med ägg, bacon, avokado, majonnäs och smör i mängder, jag tog bort allt som innehöll socker och spannmål. Sen ägnade jag timtals varje dag att läsa på om lchf. Jag tror jag har besökt vartenda dike man kan köra ner i, men har lyckats slira upp på rätt väg varje gång. Att jag kommit upp på vägen igen beror mycket på just detta forum, jisses vad frågor jag har ställt! Ibland har jag grävt ner mig för mycket i lchf, blivit förvirrad, försökt förstå - att greppa ALLT från början är kanske inte att rekommendera. Det var när insikten att vi alla är olika, alla reagerar vi olika på vissa livsmedel kom som jag själv lugnade ner mig. Jag måste inte förstå allt. Min lösning går ut på att om jag håller det enkelt med maten så kan jag sakta men säkert komma till insikt om hur just min kropp reagerar. Det finns inte ett sätt att "leva lchf", det var min största insikt.

• Like 5

Läs in dig, sätt in dig, bestäm dig, var konsekvent! Undantag funkar nog dåligt, i alla fall är det så för mig. Vi är olika, har olika anledningar till att äta LCHF, prova det som funkar för dig. Se till att hitta flyt i vardagen! Inspireras av recept, men hitta ett sätt att inte vara bunden av recepten. Använd fantasin! Det är svårt att misslyckas med grädde och smör i matlagningen. Det behöver inte vara komplicerat. Lycka till!

Och där vill jag tillägga: Undantag funkar inte, men att råka göra en miss innebär inte att allt är kört. Upp på banan igen och ät rätt. Sluta med "nu har jag ju ätit xxx, så då kan jag lika gärna äta yyy också så börjar jag om en annan dag!" Vad du har ätit och gjort kan du inte påverka, men du kan påverka det det du äter och gör nu.

• Like 6

Och där vill jag tillägga: Undantag funkar inte, men att råka göra en miss innebär inte att allt är kört. Upp på banan igen och ät rätt. Sluta med "nu har jag ju ätit xxx, så då kan jag lika gärna äta yyy också så börjar jag om en annan dag!" Vad du har ätit och gjort kan du inte påverka, men du kan påverka det det du äter och gör nu.

:)

Om du inte lider av metabolt syndrom, kanske bara vill gå ner i vikt, så gå inte ut för hårt om du har tur räcker en ganska liberal LCHF (innebär i princip att man skippar mjölprodukter och produkter som innehåller sockerarter, inklusive juice)

• Like 1

Bra drag här. Behöver inte tillföra så mycket! 

För många av er räcker det med att skippa allt som innehåller socker och mjöl. Det svåraste brukar vara kolhydraterna till maten som pasta, ris & potatis. Men även brödet är en pärs att vänja sig av med. Allt blir nytt, men det går bra. Snart sitter även ni och äter ostrullader med Bregott eller Philadelphiaost! :)

• 2 weeks later...

Jag konstaterar att det skrivs väldigt mycket på vårt forum - fast inte i den här tråden, uppenbarligen. Den behöver ligga högt uppe, lätt för nybörjare att hitta.

Och säkert finns det fler goda råd att komma med - fast jag kommer inte på några.

• Like 1

Här kan väl vi som har hållit på ett tag dela med oss av våra enklaste tips & råd. Alltså inga ketoner, gram och proportioner, utan bara det som behövs för att komma igång första veckorna, tills man är förbi övergångsperioden och har hunnit plugga in all den information som finns på nätet!

Det mesta finns ju så klart på kostdoktorns "Lchf för nybörjare" men det kan vara trevligt med lite levande information och diskussion här, och en möjlighet för allla nya som börjar nu till nyår att få lite bra kontakter. :)

Kör hårt...

Själv kommer jag att köra superstrikt med hård träning från och med nu, men jag tycker det är vansinnigt kul att hjälpa andra igång, precis som jag själv fick hjälp!

Har ni frågor ni vill ställa till mig så finns jag på http://lchfotraning.blogspot.se och jag svarar mer än gärna på alla frågor! Jag är inget ultraproffs, men jag har rätt bra koll... :D

Hej Hopp, provade att gå in på länken… Men jag nekades.  :(

Den här bloggen är endast öppen för inbjudna läsare.

http://lchfotraning.blogspot.com/

Det verkar inte som om du har bjudits in för att läsa den här bloggen. Om du tror att det är ett misstag bör du kontakta bloggskribenten och be att få en inbjudan.

• 3 weeks later...

Jag puffar den här tråden igen. Det finns säkert nya nybörjare som kanske inte hittar den bland allt annat, om den sjunker för djupt. Och det vore ju trist.

Och kanske finns det fler erfarna som kommer på något bra råd som inte står här. Jag gör det inte just nu.

• Like 2