FitnessRita Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Hej, jag har provat lchf men har ganska Lågt blodtryck allmänt och blir ännu lägre med lchf. Någon som har det så?? Vad kan man göra åt det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Det är rätt vanligt med lägre blodtryck på LCHF än vanlig kost, inte bara pga minskad fettvävnad utan även för att man binder mindre vätska via salter. "Naturfolk" som testats uppvisar ofta blodtryck, även i hög ålder, som för oss upplevs som förvånansvärt låga, men dessa människor mår nästan alltid utmärkt. Så det du kallar lågt blodtryck kan mycket väl vara helt normalt. Eventuella besvär i början borde då kunna gå över med tid. Vad var ditt blodtryck före LCHF och vad är det nu? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Tusen tack för ditt svar Kjell! Jag har ett blodtryck i snitt 100/68 på natten 80/60, har provat lchf i några veckor i sommras men mådde inte så bra av den va trött och yr men tog aldrig någon blodtryck då.men vill så gärna börja igen för jag tyckte om maten och blev mätt och endå gi k ner i vikt:) men e rädd att jag tuppar av pga blodtrycket:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Ett tips om man har ett lågt blodtryck redan innan, och upplever att det blir ännu lägre med LCHF är att dricka några glas extra vatten och ta lite extra salt. Många gånger är det omställningbesvär och man mår bättre efter några veckor då kroppen har gått över till fettförbränning och vant sig. Man kissar ur sig mycket vätska de första veckorna och därmed mycket salt, vilket sänker blodtrycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Tusen tack för ditt svar Kjell! Jag har ett blodtryck i snitt 100/68 på natten 80/60, har provat lchf i några veckor i sommras men mådde inte så bra av den va trött och yr men tog aldrig någon blodtryck då.men vill så gärna börja igen för jag tyckte om maten och blev mätt och endå gi k ner i vikt:) men e rädd att jag tuppar av pga blodtrycket:( Ett blodtryck på 100/68 skulle jag beteckna som helt normalt, baserat på samstämmiga resultat i fyra studier av jägar-samlar-populationer - du ligger i mitten av vad de uppmättes till (grovt 80-120 / 55-85). Genomsnittet i Sverige är 126/86 (kvinnor, män något högre). Hoppas Systers tips för att lindra besvären kan hjälpa, för jag inser ju att om ditt blodtryck ger dig problem så är det kanske en klen tröst att det är "normalt"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Tack så mycket underbara Kjell och Syster som tog er tiden att svara mig!! Ska ge mig in på det igen, e ju jättedålig på att dricka så jag ska ta till mig alla råd jag fick!! God fortsättning på er❤ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Jag upplevde samma efter att jag började med LCHF med lägre tryck som gav mig yrsel när jag reste mig upp. Pratade med läkare om det som dock tyckte det var jättebra med lågt blodtryck så länge man inte svimmade av det... Men jag testade med lite mer vatten och salt och det hjälpte. Kör bl.a. extrasaltat smör. Nu har jag mycket mindre besvär :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Hej, jag har provat lchf men har ganska Lågt blodtryck allmänt och blir ännu lägre med lchf. Någon som har det så?? Vad kan man göra åt det? Hade 120/90 innan LCHF och det gick på några månader ned till 95/ 60. Det är samma värde jag hade som ung. Det konstiga är bara att jag inte har några större problem med det. Det är bara när jag suttit på huk länge och plötsligt reser mej som det kan bli lite dimmigt. Däremot kan jag hoppa ur sängen på morgonen utan problem. Fattar inte varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Pröva med lakritspulver det skrevs i en annan tråd en som fått högt blodtryck avdet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Tack så mycket ?ska prova det☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Tack så mycket ska prova det☺ Nja, jag avråder till att försöka få upp blodtrycket med lakritspulver, då det i stora mängder kan ge klart farligare biverkningar än lågt blodtryck Handlar i och för sig om ganska stora mängder lakrits, men jag tror man måste upp i ganska stora mängder innan det blir någon påverkan på blodtrycket, om du inte redan har ett högt blodtryck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 FitnessRita - jag tycker inte du ska försöka få upp ditt blodtryck. Det är ju alldeles utmärkt. I första hand tycker jag du ska vänja dig vid det låga trycket. Såvida detta inte ger obehag som inte går att klara, förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 ?tack? största problemet är att jag är yr och trött hela tiden:( kanske måste satsa mer på konditions träning för att få upp trycket lite eller stabilisera den? Bad tycker ni??❤ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 tack största problemet är att jag är yr och trött hela tiden:( kanske måste satsa mer på konditions träning för att få upp trycket lite eller stabilisera den? Bad tycker ni??❤ Hur lång tid har du ätit LCHF denna perioden? (Jag fiskar efter att du ska härda ut ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 tack största problemet är att jag är yr och trött hela tiden:( kanske måste satsa mer på konditions träning för att få upp trycket lite eller stabilisera den? Bad tycker ni??❤ Yr och trött hela tiden tycker jag inte låter friskt. Äter du D-vitamin? Det kan ge enorma piggelinvinster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Jag äter inte lchf nu men vill börja, fast lite nervös ifall mitt tryck sjunker ännu mer. har ätit lchf i somras men mådde inte så jättebra av det men då åt jag bara 4 veckor..skulle kanske väntar ett tag innan jag gav upp ...börjat käka d vitaminer för 1 vecka sen:) tack gör att ni tar er tid o skriva ner goda råd o tips!!!❤❤ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 4 veckor kan ligga inom omställningsperioden.. och då kan man vara trött och hängig! Ta du och trappa ner nästa gång du försöker.. då undviker du tröttheten av glukosbristen iallafall.. låt det ta tre månader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Rita, du ska gå till doktorn och kolla dina blodvärden, kortisol, folat, B12, sköldkörtel och järnvärden, inte bara Hb utan hela surven.Normalt blodtryck blir man inte yr av, så blir man yr är det nåt som inte är som det ska. Folat är fastevärde, så be dem kolla andra såna värden när du ändå är där, kolesterol t ex som ett komplementprov till sköldkörteln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Tack för alla goda råd??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Jag har själv ungf samma tryck som du och har fått att veta att det är helt ok. Lågt tryck är endast ett problem om du upplever gener av det. T.ex. rätt mkt yrsel. Att resa sig plötslig och känna lite yrsel är normalt, men inte att ha yrsel ofta och utan plotsliga resningar. Jag tror du skall vara mkt varsam med att själv göra något för att höja ditt blodtryck....inget att experimentera med. Sånt skall göras med kunnig läkarhjälp. Yrsel kan komma av så mycket. Vattenbrist är klassisk. Om det inte hjälper att dricka mer vatten då skulle jag själv uppsöka läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Tack Carl?jag är ursel på att dricka vatten men ska försöka få i mig i alla fall 1,5 liter om dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Tack Carljag är ursel på att dricka vatten men ska försöka få i mig i alla fall 1,5 liter om dan Glöm inte att se till att du får i dej ordentligt med salt. Saltbrist kan man bli väldigt svag och ynklig av. Du kan inte överdosera salt, det enda som händer är att du blir törstig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Kanske resorb kan man dricka nåt glas om dan där e ju bra salter i de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 En kopp buljong per dag kanske? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Kanske resorb kan man dricka nåt glas om dan där e ju bra salter i de? Nja, då får du i dig 3 gram socker med varje tablett, mycket bättre med en kopp buljong som Johanna föreslog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitnessRita Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Tack så mycket!!!! Brukar göra kycklingsoppa med massa grönsaker i ska nog göra en stor gryta och bara dricka vätskan med lite extra salt i, går de oxå bra tror ni ?❤ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts