Popular Post Kjell Granelli Posted December 27, 2013 Popular Post Share Posted December 27, 2013 Stötte på en referens idag till australiensaren David Gillespie http://sweetpoison.com.au/?page_id=560 som för några år sedan skrev boken "Sweet Poison", men nu handlar det om faran med överintag av fleromättat fett. I den korta videon på sidan jag länkade till förklarar han hur cellväggarna runtom i kroppen kommer innehålla mer fleromättat fett om man äter mycket av det. Om många cellväggar byggs med fleromättat fett ökar helt enkelt den oxidativa stressen i kroppen dramatiskt. Samtidigt förklarar han att människor började i stor skala med fleromättade fetter från diverse fröer för 100-200 år sedan. Inte bara CVD ökar som ett resultat av detta, utan enligt Gillespie även olika sorters cancer samt autoimmun sjukdom. Hans bok var svår att finna, till slut beställde jag den i Australien på länken ovan. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Fleromättat fett oxiderar ju i kroppen så oerhört mycket lättare/fortare än mättat fett. Minns inte var jag läste det, men det var en australiensisk hudläkare som hade noterat en ökad frekvens av hudcancer bland sina patienter. När han försökte hitta en gemensam länk visade det sig att majoriteten av dessa patienter hade bytt ut mättat fett mot s.k. "nyttigt" enkel- och fleromättat fett. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Tror ni att fleromättat fett är skadligt oavsett var det kommer ifrån och hur det är hanterat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Näe.. vissa av dem är essentiella! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Tror ni att fleromättat fett är skadligt oavsett var det kommer ifrån och hur det är hanterat? Små mängder omega 3 och 6 är essentiella. Det kan vi få i oss via kosten, särskilt om vi äter gräsuppfött kött och viltfångad fisk. Nu är det ju så att fettet i maten vi äter ytterst sällan är 100 % mättat, fleromättat eller enkelomättat, så vi får i oss en mix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Tror ni att fleromättat fett är skadligt oavsett var det kommer ifrån och hur det är hanterat? Några få gram per dag behövs för vår överlevnad. Men den genomsnittliga konsumtionen ligger tydligen på 35 gånger den mängd omega-6 vi fått i oss under äldre stenåldern. Trist, men oerhört lönsamt för industrin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Hm, var går då gränsen för när det är skadligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Hm, var går då gränsen för när det är skadligt? Det tror jag inte någon kan säga. Min mening när det gäller fleromättade fettsyror är att man ska äta behovet men inte mer. Resten blir då mättat och enkelomättat. Alltså smör, ister, ghee, kokosfett, olivolja och liknande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Det tror jag inte någon kan säga. Min mening när det gäller fleromättade fettsyror är att man ska äta behovet men inte mer. Resten blir då mättat och enkelomättat. Alltså smör, ister, ghee, kokosfett, olivolja och liknande. Vad är då behovet? Allt fleromättat fett är väl inte omega 6? Anser du att omega 6 är skadligare än annat fleromättat fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Vad är då behovet? Allt fleromättat fett är väl inte omega 6? Anser du att omega 6 är skadligare än annat fleromättat fett? Kan du inte berätta vad du tycker och tror om fleromättade fetter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Kan du inte berätta vad du tycker och tror om fleromättade fetter? Det är ju inte lätt att veta vad man skall tro men om jag skall tro något så är det nog att dom är ok så länge man inte processat dom så att deras ursprungliga egenskaper är förstörda. Sedan är det ju aldrig bra med ensidig kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prototypejohn Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Angående fleromättat fett är det inte essentiella. Innebörden av ordet essentiell skulle ge dem status av att om vi inte får i oss dem så dör vi. De är inte essentiella! Det finns mycket forskning, som skaparen av tråden skrev, som tyder på att det är högst skadliga för kroppen! Att minska intag av fleromättat fett skulle jag lägga som 1a på topplistan av vad man bör tänka på om man är intresserad av sin hälsa! Fleromättat fett har visats Sänka immunförsvar Störa vävnaders användande av sköldkörtelhormon skada celler sänka metabolismen reagera i blodet och skada "reactive oxygen species" som skadar vävnad Många har kanske hört att man inte ska steka i oljor? Det är för att de reagerar med syre och väldigt mkt så i varma miljöer! Så, som alla vet är vi människor varmblodiga. Så ni kan gissa vad som händer när du har massa fleromättat fett i kroppen. Precis, det fortsätter att oxideras i kroppen och skapar dessa fria radikaler. Som alla säkert även har hört mkt om är ju anti-oxidanter och deras hälsofrämjande förmågor. Men vad låter bäst av dessa två fall. Ät saker som skapar fria radikaler i kroppen för att sedan försöka minska deras skada med anti-oxidanter? Eller, Ät inte saker som oxiderar i kroppen och låt de naturliga anti-oxidaterna vi får i oss av en hälsosam kost ta hand om de små mängder fria radikal som finns (från tex avgaser, etc, finns även små mängder omättat fett i nästan allt fett) Många har antagligen hör lite prat här o där om att "är inte cocosolja bra? va de inte nån som sa det". Det finns faktiskt väldigt mkt som visar på cocosoljans (väldigt hög andel mättat fett) förmåga att stimulera till steroida (uppbyggande, hälsosamma) hormoner, samt dess anti-oxidativa skydd, cellskyddande effekt, samt hör och häpna, dess förmåga att tillåta kroppen att använda glukos (socker) till produktion av energi även då man har ätit fett. Det finns även bevisat att vid kost då man tagit bort de så kallade "essentiella fettsyrorna" så har man fått samma effekt som forskare lyckats påvisa med hjälp av fastande, skydd för celler samt längre livslängd. Och sist, jag personligen mår bättre än jag gjort på väldigt länge sen jag började följa råd av forskaren vid namn Ray Peat (som ni kan se i referenserna under). Referenser: http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml http://raypeat.com/articles/articles/coconut-oil.shtml http://raypeat.com/articles/articles/unsaturated-oils.shtml 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Angående fleromättat fett är det inte essentiella. Innebörden av ordet essentiell skulle ge dem status av att om vi inte får i oss dem så dör vi. De är inte essentiella! Det finns mycket forskning, som skaparen av tråden skrev, som tyder på att det är högst skadliga för kroppen! Att minska intag av fleromättat fett skulle jag lägga som 1a på topplistan av vad man bör tänka på om man är intresserad av sin hälsa! Fleromättat fett har visats Sänka immunförsvar Störa vävnaders användande av sköldkörtelhormon skada celler sänka metabolismen reagera i blodet och skada "reactive oxygen species" som skadar vävnad Jag antar det är Omega-6 och inte Omega-3 du pratar om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Angående fleromättat fett är det inte essentiella. Innebörden av ordet essentiell skulle ge dem status av att om vi inte får i oss dem så dör vi. De är inte essentiella! Det finns mycket forskning, som skaparen av tråden skrev, som tyder på att det är högst skadliga för kroppen! Att minska intag av fleromättat fett skulle jag lägga som 1a på topplistan av vad man bör tänka på om man är intresserad av sin hälsa! Fleromättat fett har visats Sänka immunförsvar Störa vävnaders användande av sköldkörtelhormon skada celler sänka metabolismen reagera i blodet och skada "reactive oxygen species" som skadar vävnad Många har kanske hört att man inte ska steka i oljor? Det är för att de reagerar med syre och väldigt mkt så i varma miljöer! Så, som alla vet är vi människor varmblodiga. Så ni kan gissa vad som händer när du har massa fleromättat fett i kroppen. Precis, det fortsätter att oxideras i kroppen och skapar dessa fria radikaler. Som alla säkert även har hört mkt om är ju anti-oxidanter och deras hälsofrämjande förmågor. Men vad låter bäst av dessa två fall. Ät saker som skapar fria radikaler i kroppen för att sedan försöka minska deras skada med anti-oxidanter? Eller, Ät inte saker som oxiderar i kroppen och låt de naturliga anti-oxidaterna vi får i oss av en hälsosam kost ta hand om de små mängder fria radikal som finns (från tex avgaser, etc, finns även små mängder omättat fett i nästan allt fett) Många har antagligen hör lite prat här o där om att "är inte cocosolja bra? va de inte nån som sa det". Det finns faktiskt väldigt mkt som visar på cocosoljans (väldigt hög andel mättat fett) förmåga att stimulera till steroida (uppbyggande, hälsosamma) hormoner, samt dess anti-oxidativa skydd, cellskyddande effekt, samt hör och häpna, dess förmåga att tillåta kroppen att använda glukos (socker) till produktion av energi även då man har ätit fett. Det finns även bevisat att vid kost då man tagit bort de så kallade "essentiella fettsyrorna" så har man fått samma effekt som forskare lyckats påvisa med hjälp av fastande, skydd för celler samt längre livslängd. Och sist, jag personligen mår bättre än jag gjort på väldigt länge sen jag började följa råd av forskaren vid namn Ray Peat (som ni kan se i referenserna under). Referenser: http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml http://raypeat.com/articles/articles/coconut-oil.shtml http://raypeat.com/articles/articles/unsaturated-oils.shtml Anser du att man bör undvika fleromättade fetter helt eller var drar du gränsen? Hur ser du på enkelomättade fetter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Vad är då behovet? Allt fleromättat fett är väl inte omega 6? Anser du att omega 6 är skadligare än annat fleromättat fett? SLV anger behovet av omega-3 till 2,5-3 g per dag http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/. Det verkar rimligt. Detta är alltså sådant fett man bl.a. får från fet fisk, men man kan också köpa tillskott med de två långkedjiga DHA o EPA http://www.kostdoktorn.se/omega-3. Mycket tyder på att relationen mellan omega 6 och omega 3 under vår evolution varit cirka 1 (se t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10471132 eller http://www.direct-ms.org/pdf/NutritionFats/Simopoulos%20Omega%20ratio%2006.pdf). Det skulle då betyda att ett lämpligt intag av omega 6 också är 2,5-3 g, dvs 5-10 ggr mindre än SLV rekommenderar och minst 15 ggr mindre än den vanliga kosten. Ett säkert intag av omega 6 är förmodligen upp till 3 ggr omega 3, baserat på studier av jägar-samlar-populationer som haft denna kvot och uppenbarligen varit fria från folksjukdomar (Staffan Lindeberg, "Food And Western Disease", s 46). Min rekommendation: Undvik solrosolja, majsolja, sojaolja samt industriellt producerade produkter med dessa eller märkta "vegetabilisk olja". Rumstempererad rapsolja ok då och då; rumstempererad olivolja ok varje dag. Ät fet fisk några gånger per vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Angående fleromättat fett är det inte essentiella. Innebörden av ordet essentiell skulle ge dem status av att om vi inte får i oss dem så dör vi. De är inte essentiella! Det finns mycket forskning, som skaparen av tråden skrev, som tyder på att det är högst skadliga för kroppen! Att minska intag av fleromättat fett skulle jag lägga som 1a på topplistan av vad man bör tänka på om man är intresserad av sin hälsa! Fleromättat fett har visats Sänka immunförsvar Störa vävnaders användande av sköldkörtelhormon skada celler sänka metabolismen reagera i blodet och skada "reactive oxygen species" som skadar vävnad Många har kanske hört att man inte ska steka i oljor? Det är för att de reagerar med syre och väldigt mkt så i varma miljöer! Så, som alla vet är vi människor varmblodiga. Så ni kan gissa vad som händer när du har massa fleromättat fett i kroppen. Precis, det fortsätter att oxideras i kroppen och skapar dessa fria radikaler. Som alla säkert även har hört mkt om är ju anti-oxidanter och deras hälsofrämjande förmågor. Men vad låter bäst av dessa två fall. Ät saker som skapar fria radikaler i kroppen för att sedan försöka minska deras skada med anti-oxidanter? Eller, Ät inte saker som oxiderar i kroppen och låt de naturliga anti-oxidaterna vi får i oss av en hälsosam kost ta hand om de små mängder fria radikal som finns (från tex avgaser, etc, finns även små mängder omättat fett i nästan allt fett) Många har antagligen hör lite prat här o där om att "är inte cocosolja bra? va de inte nån som sa det". Det finns faktiskt väldigt mkt som visar på cocosoljans (väldigt hög andel mättat fett) förmåga att stimulera till steroida (uppbyggande, hälsosamma) hormoner, samt dess anti-oxidativa skydd, cellskyddande effekt, samt hör och häpna, dess förmåga att tillåta kroppen att använda glukos (socker) till produktion av energi även då man har ätit fett. Det finns även bevisat att vid kost då man tagit bort de så kallade "essentiella fettsyrorna" så har man fått samma effekt som forskare lyckats påvisa med hjälp av fastande, skydd för celler samt längre livslängd. Och sist, jag personligen mår bättre än jag gjort på väldigt länge sen jag började följa råd av forskaren vid namn Ray Peat (som ni kan se i referenserna under). Referenser: http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml http://raypeat.com/articles/articles/coconut-oil.shtml http://raypeat.com/articles/articles/unsaturated-oils.shtml Tack för ett intressant inlägg och länkar. Du menar alltså att inte ens några gram vardera av omega 6 o 3 är nödvändiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 SLV anger behovet av omega-3 till 2,5-3 g per dag http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/. Det verkar rimligt. Detta är alltså sådant fett man bl.a. får från fet fisk, men man kan också köpa tillskott med de två långkedjiga DHA o EPA http://www.kostdoktorn.se/omega-3. Mycket tyder på att relationen mellan omega 6 och omega 3 under vår evolution varit cirka 1 (se t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10471132 eller http://www.direct-ms.org/pdf/NutritionFats/Simopoulos%20Omega%20ratio%2006.pdf). Det skulle då betyda att ett lämpligt intag av omega 6 också är 2,5-3 g, dvs 5-10 ggr mindre än SLV rekommenderar och minst 15 ggr mindre än den vanliga kosten. Ett säkert intag av omega 6 är förmodligen upp till 3 ggr omega 3, baserat på studier av jägar-samlar-populationer som haft denna kvot och uppenbarligen varit fria från folksjukdomar (Staffan Lindeberg, "Food And Western Disease", s 46). Min rekommendation: Undvik solrosolja, majsolja, sojaolja samt industriellt producerade produkter med dessa eller märkta "vegetabilisk olja". Rumstempererad rapsolja ok då och då; rumstempererad olivolja ok varje dag. Ät fet fisk några gånger per vecka. Tack för ett konkret svar. Jag håller med dig när det gäller oljorna och industriella produkter. Oljorna du nämner har jag aldrig köpt och jag har alltid undvikit produkter med ospecificerade vegetabiliska oljor. Däremot är jag inte övertygad om skadligheten av t ex omega 6 när dom ingår i livsmedel som t ex nötter, avokado, sesamfrön, pumpafrön och majs. Valnötter t ex innehåller 38 gram omega 6 per 100 gram. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Däremot är jag inte övertygad om skadligheten av t ex omega 6 när dom ingår i livsmedel som t ex nötter, avokado, sesamfrön, pumpafrön och majs. Valnötter t ex innehåller 38 gram omega 6 per 100 gram. Det har du en poäng i. Jag minns en referens på att vi ätit nötter i minst 20 miljoner år i vår utvecklingslinje. I vår ursprungliga miljö är nötter och fröer bara säsongsvisa tillgängliga - kanske de (liksom frukt o bär) är ok att frossa i då, men inte varje dag i decennium efter decennium? Bara en tanke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Det har du en poäng i. Jag minns en referens på att vi ätit nötter i minst 20 miljoner år i vår utvecklingslinje. I vår ursprungliga miljö är nötter och fröer bara säsongsvisa tillgängliga - kanske de (liksom frukt o bär) är ok att frossa i då, men inte varje dag i decennium efter decennium? Bara en tanke. Kanske de innehåller antioxidanter som gör dem nyttiga? Jag tror lax tex innehåller antioxidanter (ansvariga för den rosa färgen på laxköttet) som motverkar det fleromättade fettets tendens att oxidera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Kanske de innehåller antioxidanter som gör dem nyttiga? Jag tror lax tex innehåller antioxidanter (anvariga för den rosa färgen på laxköttet) som motverkar det fleromättade fettets tendens att oxidera. Det har du rätt i! Tänkte jag inte på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Det har du en poäng i. Jag minns en referens på att vi ätit nötter i minst 20 miljoner år i vår utvecklingslinje. I vår ursprungliga miljö är nötter och fröer bara säsongsvisa tillgängliga - kanske de (liksom frukt o bär) är ok att frossa i då, men inte varje dag i decennium efter decennium? Bara en tanke. Kanske man idag måste räkna in att vi får i oss så otroligt mycket mer Omega 6 än bara för 100 år sedan, det mesta av det vi äter har en alldeles snedfördelad kvot mellen Omega 6 och 3. Om vi inte uteslutande äter gräsbetat kött, ekologiska ägg, vildfångad fisk och skaldjur, ekologiska mejeriprodukter, och helt utesluter processad mat som korv, skinka o.s.v Jag tänker som så att vi kanske inte har lika stort utrymme idag för Omega 6-rika livsmedel som nötter och fröer om vi vill hålla en vettig kvot mellan fettsyrorna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Kanske man idag måste räkna in att vi får i oss så otroligt mycket mer Omega 6 än bara för 100 år sedan, det mesta av det vi äter har en alldeles snedfördelad kvot mellen Omega 6 och 3. Om vi inte uteslutande äter gräsbetat kött, ekologiska ägg, vildfångad fisk och skaldjur, ekologiska mejeriprodukter, och helt utesluter processad mat som korv, skinka o.s.v Jag tänker som så att vi kanske inte har lika stort utrymme idag för Omega 6-rika livsmedel som nötter och fröer om vi vill hålla en vettig kvot mellan fettsyrorna Även om odlad fisk har sämre kvot än vild fisk så är fortfarande omega 3 starkt dominerande. Jag är mer orolig över antibiotikan, färgämnena och antilössmedlet. Man ger antibiotika till våra djur, fiskar och man sprutar det på grönsaker/frukt. Jag undrar hur detta påverkar vår hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Kanske man idag måste räkna in att vi får i oss så otroligt mycket mer Omega 6 än bara för 100 år sedan, det mesta av det vi äter har en alldeles snedfördelad kvot mellen Omega 6 och 3. Om vi inte uteslutande äter gräsbetat kött, ekologiska ägg, vildfångad fisk och skaldjur, ekologiska mejeriprodukter, och helt utesluter processad mat som korv, skinka o.s.v Jag tänker som så att vi kanske inte har lika stort utrymme idag för Omega 6-rika livsmedel som nötter och fröer om vi vill hålla en vettig kvot mellan fettsyrorna Frågan är om där är något annat farligt med överintag av omega-6 än den oxiderande effekten? För om intaget är i form av naturligt förpackade livsmedel (ex nötter, lax) där det finns antioxidanter i sådan mängd att den uppenbarligen förhindrade farlig oxidation medan laxen eller mandeln levde, så kanske det är helt ok...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Frågan är om där är något annat farligt med överintag av omega-6 än den oxiderande effekten? För om intaget är i form av naturligt förpackade livsmedel (ex nötter, lax) där det finns antioxidanter i sådan mängd att den uppenbarligen förhindrade farlig oxidation medan laxen eller mandeln levde, så kanske det är helt ok...? Så kan det kanske vara, men i och med att vi idag har så mycket högre intag av Omega 6, och dålig kvot mellan fettsyrorna så är jag tveksam till att antioxidanterna "räcker till". Jag vet inte, jag bara spånar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Så kan det kanske vara, men i och med att vi idag har så mycket högre intag av Omega 6, och dålig kvot mellan fettsyrorna så är jag tveksam till att antioxidanterna "räcker till". Jag vet inte, jag bara spånar Jag har under tiden letat upp Loren Cordains alla referenser till just detta. Han varnar femtioelva gånger för oljorna, men är lite mildare när det gäller nötter. Fast han varnar också för omega 6/3 fördelningen i nötter samt även det stora innehållet att fett i sig, vilket kan pusha upp kaloriintaget utan att man märker vad man gör... Så det får bli fortsatt nötter och fröer men inga excesser. Bakade förresten häromdan LCHF-knäcket i nya "Allt om LCHF" (Expressen/GT/Kvällsposten) - där är bara fröer, fibrer, kryddor, kokosfett o vatten, inget mandelmjöl. Blev riktigt gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 där är bara fröer, fibrer, kryddor, kokosfett o vatten, inget mandelmjöl. Blev riktigt gott. Är det någon fördel att det inte innehåller mandelmjöl? Har inte nästan alla vi LCHF:are ändå en fantastiskt bra omega 6/3 fördelning, får en känsla av att alla här är "missbrukare av: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Angående fisk (specifikt lax) och omega 3. Majoriteten av laxen som säljs i butikerna är ju odlad och därmed med största sannolikhet matad med pellets. Omega 3-innehållet i vild lax kommer ju ursprungligen från alger som ätits av exempelvis krill och andra lägre i näringskedjan. Dessa pellets innehåller givetvis fisk, men frågan är huruvida tillverkningen av dessa pellets sker på ett sådant sätt som lämnar fettsyrorna intakta? En annan fråga jag har är vad som händer med dessa fetter vid upphettning? Omega 3 är ju en ganska instabil fettsyra som lätt oxiderar. Klarar verkligen dessa fetter en rond mot stekpannan eller 225 grader i ugnen? Jag vet inte svaret på dessa frågor, men någon annan kanske vet? Med vild lax finns en rad andra problem som mestadels rör överexploatering av haven. Varför inte satsa på att få sina essentiella fettsyror från vegetabiliska källor (linfrön, hampafrön, nötter etc) istället för att bidra till att sätta ytterligare press på de redan hårt ansträngda marina ekosystemen?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Är det någon fördel att det inte innehåller mandelmjöl? Har inte nästan alla vi LCHF:are ändå en fantastiskt bra omega 6/3 fördelning, får en känsla av att alla här är "missbrukare av: Njaee... bara med tanke på diskussionen ovan om att det kan bli för mycket nötter kanske. Men jämfört med att vi i våra tidigare liv vräkte i oss veteprodukter så är det nog inget att fundera så mycket på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Angående fisk (specifikt lax) och omega 3. Majoriteten av laxen som säljs i butikerna är ju odlad och därmed med största sannolikhet matad med pellets. Omega 3-innehållet i vild lax kommer ju ursprungligen från alger som ätits av exempelvis krill och andra lägre i näringskedjan. Dessa pellets innehåller givetvis fisk, men frågan är huruvida tillverkningen av dessa pellets sker på ett sådant sätt som lämnar fettsyrorna intakta? Jag köper en odlad lax som är matad med krill, samt odlad utan antibiotika, färgmedel och antilössmedel. Så odlad fisk behöver inte nödvändigtvis vara fel. Det är som vanligt att storskalig produktion där produkten måste vara billig är det som är problemet. Samma gäller spannmål/bönor/grönsaker och frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Njaee... bara med tanke på diskussionen ovan om att det kan bli för mycket nötter kanske. Men jämfört med att vi i våra tidigare liv vräkte i oss veteprodukter så är det nog inget att fundera så mycket på Som LCHF:are är man ju ändå tvungen att hålla nötkonsumtionen under rimlig kontroll...annars drar ju kolhydraterna iväg Paleo-människor skulle väl eventuellt riskera att "missbruka" nötter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Angående fisk (specifikt lax) och omega 3. Majoriteten av laxen som säljs i butikerna är ju odlad och därmed med största sannolikhet matad med pellets. Omega 3-innehållet i vild lax kommer ju ursprungligen från alger som ätits av exempelvis krill och andra lägre i näringskedjan. Dessa pellets innehåller givetvis fisk, men frågan är huruvida tillverkningen av dessa pellets sker på ett sådant sätt som lämnar fettsyrorna intakta? En annan fråga jag har är vad som händer med dessa fetter vid upphettning? Omega 3 är ju en ganska instabil fettsyra som lätt oxiderar. Klarar verkligen dessa fetter en rond mot stekpannan eller 225 grader i ugnen? Jag vet inte svaret på dessa frågor, men någon annan kanske vet? Med vild lax finns en rad andra problem som mestadels rör överexploatering av haven. Varför inte satsa på att få sina essentiella fettsyror från vegetabiliska källor (linfrön, hampafrön, nötter etc) istället för att bidra till att sätta ytterligare press på de redan hårt ansträngda marina ekosystemen?! Förmodligen oxiderar en hel del omega-3-molekyler i uppvärmningen. Men jag vet inte hur mycket. Och när jag inte vet svaret på en fråga, tar jag mig en titt i den evolutionära backspegeln. Den säger att vi lagat fisk o kött i minst en miljon (troligen 2) år, samt att detta möjliggjort matsmältningsorganens minskade omfång plus hjärnans stora volym, så jag bedömer det som sammantaget nyttigt. Inte för att det är något fel på linfrön, hampafrön, nötter heller för den delen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Jag köper en odlad lax som är matad med krill, samt odlad utan antibiotika, färgmedel och antilössmedel. Så odlad fisk behöver inte nödvändigtvis vara fel. Det är som vanligt att storskalig produktion där produkten måste vara billig är det som är problemet. Samma gäller spannmål/bönor/grönsaker och frukt. Intressant! Var köper du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Intressant! Var köper du den? Finns på eko-direkt i Stockholm. Jag har inget hemma just nu så jag kan inte kolla distributören men det borde stå på eko-direkts hemsida. Annars finns ju vanlig KRAV lax, och den är ialla fall utan antibiotika (vet inte hur det är med färgmedel och lössmedel, antar att de får KRAV märkt föda). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Inte för att det är något fel på linfrön, hampafrön, nötter heller för den delen Men nog skulle det kännas lite tunt med en middag bestående av detta?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Inte för att det är något fel på linfrön, hampafrön, nötter heller för den delen Men vi har väldigt svårt att tillgodogöra oss omega 3 från vegetabiliska källor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Men vi har väldigt svårt att tillgodogöra oss omega 3 från vegetabiliska källor. Helt enig. Långkedjigt DHA + EPA är vad vi behöver, liksom det finns i lax. Jag tänkte att man kunde knapra lite nötter medan man lagar maten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Helt enig. Långkedjigt DHA + EPA är vad vi behöver, liksom det finns i lax. Jag tänkte att man kunde knapra lite nötter medan man lagar maten På mig verkade det som Mikael föreslog linfön etc som en alternativ källa till långkejdigt Omega 3, men det är ju ganska ineffektivt eftersom vi är dåliga på att omvandla den omega 3 som finns i vegetabilier. Men det finns mycket annat bra i tex nötter (magnesium, B-vitaminer). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Här är länk till den lax jag köperhttp://ekodirekt.jetshop.se/laxfile-farsk-p-2235-c-117.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Men vi har väldigt svårt att tillgodogöra oss omega 3 från vegetabiliska källor. Detta argumentet har jag hört flera gånger och för mig är det rätt svårt att köpa. Kjell som gärna blickar tillbaka till vår evolution borde också ha problem med detta argument?! Visst finns det populationer som gärna sökt sig till stränder för att exploatera fisk och skaldjur, men långt ifrån alla hade tillgång till några stora källor av omega 3-rika födoämnen. Hur länge kan en människa leva utan dessa essentiella fettsyror? Om det vore sant att vi har så svårt att assimilera dessa fettsyror från växter, hur förklarar man då de tusentals veganer som inte har ätit animaliska produkter på 25 år och ändå är i god fysisk och mental hälsa? Enligt Cronometer.com innehåller ett huvud romansallad 44% av RDI av omega 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Detta argumentet har jag hört flera gånger och för mig är det rätt svårt att köpa. Kjell som gärna blickar tillbaka till vår evolution borde också ha problem med detta argument?! Visst finns det populationer som gärna sökt sig till stränder för att exploatera fisk och skaldjur, men långt ifrån alla hade tillgång till några stora källor av omega 3-rika födoämnen. Hur länge kan en människa leva utan dessa essentiella fettsyror? Om det vore sant att vi har så svårt att assimilera dessa fettsyror från växter, hur förklarar man då de tusentals veganer som inte har ätit animaliska produkter på 25 år och ändå är i god fysisk och mental hälsa? Enligt Cronometer.com innehåller ett huvud romansallad 44% av RDI av omega 3. Argument eller fakta? Men visst finns det omega 3 i vilt kött? Det är ju bara veganerna som får problem med omega 3 och dom har ju bara funnits sedan 70-talet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Detta argumentet har jag hört flera gånger och för mig är det rätt svårt att köpa. Kjell som gärna blickar tillbaka till vår evolution borde också ha problem med detta argument?! Visst finns det populationer som gärna sökt sig till stränder för att exploatera fisk och skaldjur, men långt ifrån alla hade tillgång till några stora källor av omega 3-rika födoämnen. Hur länge kan en människa leva utan dessa essentiella fettsyror? Om det vore sant att vi har så svårt att assimilera dessa fettsyror från växter, hur förklarar man då de tusentals veganer som inte har ätit animaliska produkter på 25 år och ändå är i god fysisk och mental hälsa? Enligt Cronometer.com innehåller ett huvud romansallad 44% av RDI av omega 3. Människor kan syntetisera EPA och DHA från ALA, den kortkedjiga form av omega 3 som finns i vegetabilier. Det är rimligt anta att denna förmåga tillkommit därför att vi haft nytta av den, kanske är den en rest som hängt med sedan vi åt endast obetydliga mängder animalier. Så svaret varför veganer klarar sig i decennier utan EPA eller DHA är säkert att kroppens syntetisering räcker till för överlevnad. Min spekulation är dock att om man får i sig några gram EPA o DHA så har det positiva effekter pga större mängd än kroppen själv kan tillverka. Såg förresten en referens till att kvinnors syntetisering av DHA är effektivare än mäns. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Som sagt.. det är inte modersyrorna av Omega-3/6 som är essentiella, utan de elongerade EPA, DHA, GLA, DGLA som vi behöver! Och det beror helt enkelt på att vi har en begränsad mängd ensymer för elongering och desaturering. http://www.dhaomega3.org/Overview/Conversion-Efficiency-of-ALA-to-DHA-in-Humans Sen som det redan nämnts så är det en himmelsvid skillnad mellan raffinerade högprocessade fleromättade oljor och när dessa förekommer i naturliga livsmedel med alla de vitaminer, antioxidanter och annat. För PUFA kan oxo användas som energi.. och det har lite företräde att förbrännas iomed att kroppen har en förkärlek att lagra mättat och enkelomätat fett! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Argument eller fakta? Men visst finns det omega 3 i vilt kött? Det är ju bara veganerna som får problem med omega 3 och dom har ju bara funnits sedan 70-talet. Ja det är det jag frågar mig. Du skriver det som fakta, men jag ser inga bevis för detta i empirin. Vilka problem är det veganer råkar ut för som är kopplat till brist på essentiella fettsyror? Eftersom dessa fettsyror är just essentiella så borde det ju innebära att man relativt konstant måste tillföra detta via kosten. Eller menar du att de som har varit veganer sen 80-talet har haft något slags "lager" av dessa fettsyror, som sakta men säkert utarmas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 De köper ju algolja ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Ja det är det jag frågar mig. Du skriver det som fakta, men jag ser inga bevis för detta i empirin. Vilka problem är det veganer råkar ut för som är kopplat till brist på essentiella fettsyror? Eftersom dessa fettsyror är just essentiella så borde det ju innebära att man relativt konstant måste tillföra detta via kosten. Eller menar du att de som har varit veganer sen 80-talet har haft något slags "lager" av dessa fettsyror, som sakta men säkert utarmas? Det är två olika frågor. En sak är att vi kanske inte behöver mycket extra långkedjiga omega 3 i kosten, eller att vi får tillräckligt via andra källor. Men om man nu påstår att vi behöver tillsätta långkedjiga omega 3 i kosten så verkar det vara väldigt oeffektivt att föreslå linfrö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Eller menar du att de som har varit veganer sen 80-talet har haft något slags "lager" av dessa fettsyror, som sakta men säkert utarmas? Enkel matematik säger att om man var 20 år när man blev vegan 1980, så bör man ha lagrat sådär 20-30 kg EPA+DHA i fettvävnaden för att klara sig... Det är för övrigt riktigt att de kan lagras i fettvävnaden och plockas fram vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Det är två olika frågor. En sak är att vi kanske inte behöver mycket extra långkedjiga omega 3 i kosten, eller att vi får tillräckligt via andra källor. Men om man nu påstår att vi behöver tillsätta långkedjiga omega 3 i kosten så verkar det vara väldigt oeffektivt att föreslå linfrö. Men hur kan du i ena inlägget säga att "Det är ju bara veganerna som får problem med omega 3" och sedan inte beskriva vilka åkommor dessa människor råkar ut för? Du får givetvis tro detta, men om du skriver sådana saker på ett offentligt forum tycker jag du borde vara hederlig nog att backa upp detta ganska kontroversiella uttalande. De flesta frukter, grönsaker, nötter och frön har en perfekt fördelning mellan omega 3 och 6 på mellan 1:1 till 1:4. Äter man en varierad kost av dessa livsmedel, samt undviker raffinerade oljor, behöver man inte oroa sig så mycket över detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Gräsbetande boskap och vilt innehåller en del omega 3 med rätt så bra balans mot omega 6. Stordriftskossor har ett mycket sämre förhållande med nästan inget omega 3 och mycket omega 6. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Men hur kan du i ena inlägget säga att "Det är ju bara veganerna som får problem med omega 3" och sedan inte beskriva vilka åkommor dessa människor råkar ut för? Du får givetvis tro detta, men om du skriver sådana saker på ett offentligt forum tycker jag du borde vara hederlig nog att backa upp detta ganska kontroversiella uttalande. De flesta frukter, grönsaker, nötter och frön har en perfekt fördelning mellan omega 3 och 6 på mellan 1:1 till 1:4. Äter man en varierad kost av dessa livsmedel, samt undviker raffinerade oljor, behöver man inte oroa sig så mycket över detta. Jag tycker inte du kan titta på veganer och säga att de är friska och därför måste vi kunna tillgodogöra omega 3 i vegetabilier. För det första kan vi ju diskutera om de är friska. Sen är de fråga hur lång tid det tar för problem att uppstå om de har en brist i kosten. Vi kan ju också diskutera hur mycket av omega 3 vi verkligen behöver för att överleva, om än inte vid optimal hälsa. Vad jag förstår har man undersökt hur effektivt vi kan omvandla de omega 3 som finns i vegetabilier och kommit fram till (om jag minns rätt?) typ 5%? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Jag tycker inte du kan titta på veganer och säga att de är friska och därför måste vi kunna tillgodogöra omega 3 i vegetabilier. För det första kan vi ju diskutera om de är friska. Sen är de fråga hur lång tid det tar för problem att uppstå om de har en brist i kosten. Vi kan ju också diskutera hur mycket av omega 3 vi verkligen behöver för att överleva, om än inte vid optimal hälsa. Vad jag förstår har man undersökt hur effektivt vi kan omvandla de omega 3 som finns i vegetabilier och kommit fram till (om jag minns rätt?) typ 5%? Vilka är dessa "man", och var kan jag hitta denna information? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts