Jump to content

Faran med överintag av fleromättat fett förklarad

Kjell Granelli
 Share

Recommended Posts

Här kanske.. från en förespråkare för plant based diet!

"Although, there are some vegans and vegetarians regularly consuming walnuts and flaxseeds (which supply adequate ALA) may produce enough DHA and EPA on their own and may not require supplementation. However, because this issue is so imperative to their health it should be confirmed with a blood test before assuming that the conversion level is adequate. In order to assure optimal production of DHA and EPA, without recommending that the consumption of fish or refined fish oils, I recommend taking a vegetable-sourced DHA supplement.  DHA is the more important of the two to supplement, since more ALA can be converted to EPA than to DHA, and because DHA can be naturally retro-converted to EPA internally.  However, taking a small amount of EPA in addition will help to assure adequacy, and a vegan form of EPA is now available."

http://www.drfuhrman.com/library/what_vegans_may_be_missing-DHA.aspx

Sen så.. verkar det som man/vissa gör samma misstag och klumpar ihop alla veganer och alla som äter LCHF i två homogena klumpar!

För det första så äter alla olika, en del äter mest skräpmat.. gäller förmodligen både veganer och LCHFare.. dvs man är som mäniskor är mest!

Sen på det så finns det olika individuella variationer, tex elongeringsförmåga av ALA.. och förmodligen får en del LCHFare i sig för mycket Omega-6!

• Like 3

Argument eller fakta?

Men visst finns det omega 3 i vilt kött? Det är ju bara veganerna som får problem med omega 3 och dom har ju bara funnits sedan 70-talet.

Enligt denna länk innehåller viltkött mer omega 3 än tamboskap (framgår inte om det gäller gräsbetat eller ej): Viltkött är magert och proteinrikt. Det lilla fett som finns i köttet har högre halt av Omega-3 än vad fett från tamboskap har. http://www.viltmat.nu/info/om_viltmat.

• Like 1

Enligt denna länk innehåller viltkött mer omega 3 än tamboskap (framgår inte om det gäller gräsbetat eller ej): Viltkött är magert och proteinrikt. Det lilla fett som finns i köttet har högre halt av Omega-3 än vad fett från tamboskap har. http://www.viltmat.nu/info/om_viltmat.

SLU har undersökt omega 3/omega 6 halten av gräsbetat kontra kommeriellt kött och då hade gräsbetat kvoter ungefär 1:1 och kommersiellt kött kunde ha kvoter upp emot 1:25. Hittar inte artikeln nu, tror det var en artikel i aftonbladet från 2007 om det..

• Like 1

Det var i SvD, här är den artikeln

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/daligt-fett-i-svenskt-kott_341622.svd

PS. Kvoten är ju en sak, den absoluta mängden en annan. Jag tror lax per 100 gr har MYCKET mer essentiellt omega 3 än gräsbetat kött. Återigen är frågan hur mycket vi behöver via kosten. Är kvoten viktigare än den absoluta mängden? Kanske det största problemet är överkonsumtion av omega 6, inte att vi äter för lite omega 3?

Jag tror det står lite om det (och refenser) i Födan vi är anpassad till av Jenny Reimers. Chris Kresser har skrivit om det här, tror han ger referenser.

PS. Det var 0.5% inte 5%.

Det är rätt svårt att dubbelkolla det han skriver då den enda referensen han uppger är några sidor ur en bok (i fysisk form).

Här kanske.. från en förespråkare för plant based diet!

Dr Fuhrman har mycket vettigt att säga. Dock är det i mina ögon ett problem att han har ett ekonomiskt intresse i frågan eftersom han säljer kosttillskott och dylikt.

Bland annat har några andra högprofilerade "plant based" doktorer kritiserat honom för detta (t ex Dr. Campbell och McDougall). I denna frågan litar jag hellre på exempelvis Dr Campbell, Dr Esselstyn, Dr. McDougall et al, som menar att inga kosttillskott utöver B12 är nödvändigt (förutsett att man äter en varierad och bra kost). Dessa gubbar verkar också klara sig rätt bra på sina egna dieter trots flera decennier utan animaliska produkter. Dr. Campbell fyller exempelvis 80 snart, och är fortfarande aktiv och rapp i skallen.

Förmodligen oxiderar en hel del omega-3-molekyler i uppvärmningen. Men jag vet inte hur mycket. Och när jag inte vet svaret på en fråga, tar jag mig en titt i den evolutionära backspegeln. Den säger att vi lagat fisk o kött i minst en miljon (troligen 2) år, samt att detta möjliggjort matsmältningsorganens minskade omfång plus hjärnans stora volym, så jag bedömer det som sammantaget nyttigt.

Inte för att det är något fel på linfrön, hampafrön, nötter heller för den delen  :)

Men, är det inte så att animaliska omega-3 fettsyror inte oxiderar lika lätt, jämförelsevis som vegetabiliska?

De tål mer värme helt enkelt, jag har tyvärr ingen referens till detta påstående/fråga :)

Men, är det inte så att animaliska omega-3 fettsyror inte oxiderar lika lätt, jämförelsevis som vegetabiliska?

De tål mer värme helt enkelt, jag har tyvärr ingen referens till detta påstående/fråga :)

Inte helt säker, men när jag läst om olika typer av fettsyrors benägenhet att oxidera så har man alltid bunkat ihop mättade / enkelomättade resp fleromättade. Jag tror att om mättade har index 1 så har enkelomättade index 10 och fleromättade index 100, alltså hur lätt de oxiderar. Så jag tror att olika fleromättade fettsyror har ungefär samma benägenhet att oxidera, men det vore fint att få en expertåsikt på det  :)

• Like 1

• 1 month later...

hej alla, jag är ny här på kostdoktorns forum!

Jag har på senare tid fastnat lite för dessa galna teorier på nätet som bla TS boktips handlar om och tänkte komma med några synpunkter i denna tråd:

Det mesta som diskuterats i tråden är essentiella fettsyror och förhållandet Omega3-Omega6, är inte det ganska irrelevant? De kvantiteter man bör få i sig av dessa är väl 2-3 gram om dagen? De eventuella skadliga nivåerna av fleromättat fett är mångdubbelt större än så och i västerländsk mat kommer dom uteslutande från nötter, frön och framförallt vegetabiliska oljor, vars omega 3 innehåll ändå är irrelevant eftersom vi behöver animaliskt omega 3.

En fråga till TS, läste du boken? Är du frälst? Har du minskat ner på PUFA?

Så kan det kanske vara, men i och med att vi idag har så mycket högre intag av Omega 6, och dålig kvot mellan fettsyrorna så är jag tveksam till att antioxidanterna "räcker till".

Jag vet inte, jag bara spånar :)

En person som äter LCHF och har inkluderat nötter äter nog mer omega 6 än en blandkostare som jag i alla fall. Inkluderar man fröknäcke och annat med pumpafrön, linfrön och sesamfrön så blir det nog väldigt mycket mer.

En person som äter LCHF och har inkluderat nötter äter nog mer omega 6 än en blandkostare som jag i alla fall. Inkluderar man fröknäcke och annat med pumpafrön, linfrön och sesamfrön så blir det nog väldigt mycket mer.

Jag förstår inte riktigt MKJ, hur du menar, varför skulle en person som äter LCHF få i sig mer Omega 6, än en som äter blandkost?

Tvärtom skulle jag vilja påstå, då vi utesluter många produkter som är Omega-6-rika.

Jag förstår inte riktigt MKJ, hur du menar, varför skulle en person som äter LCHF få i sig mer Omega 6, än en som äter blandkost?

Tvärtom skulle jag vilja påstå, då vi utesluter många produkter som är Omega-6-rika.

Vilka produkter tänker du på?

Som jag förstår det blir det riktigt farligt när man får i sig stora mängder omega-6 från växtoljor, margarin eller olika industriellt producerade matvaror (ex såser), eftersom de då inte är naturligt förpackade tillsammans med antioxidanter.

Om jag tolkat saken rätt finns det fog för att tro att vi ätit nötter och fröer i minst 20 miljoner år, så det skrämmer mig inte omedelbart.

Växtoljorna började öka för cirka 100 år sedan och är helt nya i vår ekologi.

Sedan är det riktigt som MKJ påpekar, att det är inga problem för en blandkostare att minimera omega-6.

• Like 2

Jag kan inte komma på så mycket med omega 6 fett som jag äter dagligen. Ett tag åt jag jordnötssmör varje dag och ibland äter jag lite nötter och jag äter en del avokado men långa tider har jag inte ätit något sådant alls. Hur mycket det är i avokado vet jag inte men det andra innehåller ju en hel del omega 6.

I mitt inlägg skrev jag att det gällde LCHF-are som äter nötter och frön.

Det är rätt svårt att dubbelkolla det han skriver då den enda referensen han uppger är några sidor ur en bok (i fysisk form).

Snubblade över dessa referenser angående att vi är dåliga på att uppta omega 3 ur vegetabiliska källor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9637947

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20734237

http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24261532

• Like 1

Ett inlägg om mättat och fleromättat fett

Saturated fats are the only fats you should cook with on a regular basis.  This is because poly-unsaturated fats do something very bad when they get heated up: they oxidize and produce Advanced Glycation End-Products (AGEs).  This means two things:  they do go rancid much more easily and, if they do produce AGEs, they can cause oxidative damage to the cells in your body.

“Wait, wait, wait.  What are AGEs?” you say.  Good question.  Without delving too deeply into the biochemistry, AGEs are produced inside your body when sugar molecules (most often fructose) bind to fat or protein.  The resulting molecule can cause oxidative damage and inflammation, and is generally considered to be one of the major contributors to aging.  Don’t freak out too much because some production of AGEs is normal and healthy.  The problem is when our bodies produce too much or when we consume too much in our food.  The best way to limit your body’s production of AGEs is to limit your intake of carbohydrates, especially fructose. You don’t need to go crazy; maybe try and keep under 100g of carbohydrates a day (unless you’re trying to lose weight, and then aim for 30-50g).  And while it probably isn’t as important, it’s also generally sensible to try and limit your consumption of AGEs.  This means not burning your food and not cooking with polyunsaturated fats (like olive, sesame, and flax oils).

http://www.thepaleomom.com/2011/12/which-fats-should-you-eat.html

• Like 2

And while it probably isn’t as important, it’s also generally sensible to try and limit your consumption of AGEs.  This means not burning your food and not cooking with polyunsaturated fats (like olive, sesame, and flax oils).

http://www.thepaleomom.com/2011/12/which-fats-should-you-eat.html

Sen när klassas olivolja som fleromättat? Olivolja innehåller 73% enkelomättat och 14% mättat fett. Paleomamman måste göra sin hemläxa (alt. korrekturläsa)!

• Like 1

Sen när klassas olivolja som fleromättat? Olivolja innehåller 73% enkelomättat och 14% mättat fett. Paleomamman måste göra sin hemläxa (alt. korrekturläsa)!

Olivolja innehåller 8-9% fleromättat, kanske hon tycker det är för mycket? Sesamolja innehåller ca 40%. Mättat fett är ju de mest stabila, enkelomättat mindre stabilt och fleromättat minst stabilt, så kanske hon tycker att mängden enkelomättat tillsammans med mängden fleromättat gör olivolja ett sämre alternativ att laga mat med, men bra för salladen.

• Like 3

En fråga. Om det är så att vi inte kan tillgodogöra oss omega 3 från vegetabiliska källor som tex linfrö eller chiafrön, hur är det med omega 6? 

Samma!  :wacko:

Altså.. man får skilja på vilken funktion de har i olika system.. för som energi kan vi använda bägge i vegetabilisk form.

Men det man menar är att vår elongering och desatuering till eikosanoider inte är tillräcklig.

Man brukar säga att det fungerar upp till 10% av vårt behov, resten måste vi ha redan elongerade och/eller desatuerade via födan.

Sen så.. funktionen med elongering/desatuering är volymberoende, så äter man övervägande omega-6, (det är det väl ingen som gör va?) så bildas mest GLA och DGLA vilka bildar AA.

Men det handlar om de 10% som vi själva kan bilda, det mesta av de derivat av O3 och O6 som vi behöver och som är essentiella får vi från animalisk föda, de har gjort jobbet åt oss.. Mikael får sitt från algolja.

757px-EFA_to_Eicosanoids.svg.png

• Like 4

Det där var över mitt huvud. Här är några snuttar från en informationssida om omega 3 och 6

I kroppen kan flera fettsyror med längre kolkedja och fler dubbelbindningar bildas i cellerna. Från linolsyra bildas bl.a. arakidonsyra (20:4 n-6, AA), medan eikosapentaensyra (20:5 n-3, EPA), dokosapentaensyra (22:5 n-3, DPA) och dokosahexaensyra (22:6 n-3, DHA) bildas från alfa-linolensyra.

Betydelsen av förhållandet mellan omega-6- och omega-3-fettsyror för sjukdomsrisk är dock kontroversiell (1). Dels är det inte alltid klart vilka fettsyror som ska räknas in i kvoten och dels är det oklart i vilken utsträckning det absoluta intaget av de olika fettsyrorna påverkar omsättning och inlagring i vävnaderna. Djurstudier visar att kvoten mellan linol- och alfa-linolensyra i dieten påverkar omvandlingen till långa fettsyror även om det absoluta intaget varierar. Kontrollerade försök på människa har inte kunnat påvisa detta, utan pekar på att det absoluta intaget är av större betydelse än kvoten. Tolkningen av sådana studier försvåras dock av att försökspersonernas intag av fettsyrorna före studien avspeglas i kroppens fettreserver och cellmembran och därmed påverkar resultaten.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/

Dumfrågan från mig som inte riktigt orkat plöja igenom hela tråden.

Jag har stött på det här om alla PUFA förut, och funderar då över: hur går det för de folkslag som äter MYCKET fisk, som lever på fisk nästan helt? Har ni skrivit om det kanske? 

Själv äter jag hemfermenterad sill varje morgon (50 gram) samt enbart vilt och gräsbeteskött (nöt/får) eller KRAV-fläsk (de är ju allätare, så det blir ju inte gräsbetes, men säkert får de även mat som jag inte är övertygad om är biologiskt riktig, men jag äter det ändå 1 gång/vecka ungefär i form av ugnsgrillade revben eller pulled-varianter). Allt utom kanske fläskköttet, borde ha bra fettsammansättning.

Dumfrågan från mig som inte riktigt orkat plöja igenom hela tråden.

Jag har stött på det här om alla PUFA förut, och funderar då över: hur går det för de folkslag som äter MYCKET fisk, som lever på fisk nästan helt? Har ni skrivit om det kanske? 

Själv äter jag hemfermenterad sill varje morgon (50 gram) samt enbart vilt och gräsbeteskött (nöt/får) eller KRAV-fläsk (de är ju allätare, så det blir ju inte gräsbetes, men säkert får de även mat som jag inte är övertygad om är biologiskt riktig, men jag äter det ändå 1 gång/vecka ungefär i form av ugnsgrillade revben eller pulled-varianter). Allt utom kanske fläskköttet, borde ha bra fettsammansättning.

Finns en del kunskap om detta.. främst Inuiter, de har/hade högre dödlighet i hjärnblödning, dvs stroke.

De dödde oxå lättare av sårskador, dvs blödningar.

Det handlar altså inte bara om fisk utan om djur anpassade för arktiska/antarktiska förhållanden.

Grejen är att du alldrig på något vis kan komma upp till de nivåerna på den kosten som Inuiter kunde göra.. det enda det leder till för dig är att köpa Omega-3 olja är bortkastade pengar!

• Like 1