Jump to content

Sockerskatt när nästan allt innehåller socker !? Sockerskatt på nyckelhålsmärkt yoghurt?

AnnikaJ

Recommended Posts

Dessutom mörkar man den verkliga andelen socker i vår kost vilket vi inte bör låta dom komma undan med längre

I statistiken kan vi idag se att vi i snitt käkar 40 kilo socker (sukros) per person och år

Men sen kommer det underliga i kråksången..

Man tycks "glömma" alla moderna sockerarter som härstammar tex från majs (HFC) och även sötningar som sker med fruktkoncentrat av olika slag

Trots att resultatet blir sötare än om det sötats med socker tycks dessa varianter glida under radarn som ett spökplan

Är det (o)medvetet eller av omsorg om sockerindustrin man glömmer dessa etxtra 20-30kg som också borde räknas in i den totala sockermängden?

• Like 5

Jag tror inte på sockerskatt eller andra tvångsåtgärder överhuvudtaget hur staten ska styra fria människor med egen hjärna i sk.fria värld/land. Sockerskatt finns vad jag förståt i tex, finland men fungerar det där, det är en annan sak. Folk köper det de vill ha oavsett vad det kostar..så socker som alkohol..tobak etc..

Jag tror mer på riktig forskning med statlig stöd utan inblandning av livs eller läkemedelsindustrin. Utbildning och ökad kunskap är den rätta vägen. Det finns en stor massa människor där ute som inte har en aning om vad socker betyder, var det finns i eller vad det till slut gör med deras kropp och hälsa. Stort okunskap som ytterliggare tyvärr drivs fram av de som vi ska lita på vad vi ska äta..tex.livsmedelsverket och våra köpta experter.

Detta är i stort sätt en politisk fråga men inget genom ökade skatter utan ökad intresse av våra folkvalda vad som verkligen behöver göras för folkhälsan i och med redan idag men även med sikte långt framåt...

Jag skulle med glädje rösta på den partin även om det bara skulle vara en enfrågesparti för ökad folkhälsa som tar detta allvart..

• Like 3

Jag tror inte heller på sockerskatt, utan det är smygsockringen vi behöver komma åt. Om jag köper sylt eller Mango Chatney skall det väl rimligen ingå socker och inte heller får jag bli förvånad om det är socker i kanelbullar. Varningstexter skulle jag gärna vilja ha däremot á la cigaretter för jag vill kunna välja som en verklig fri konsument.

• Like 3

Ser hellre straffskatt på Nyckelhålsmärkning, SLV och dietister med urusla kostråd! ^_^

Sen så vill jag ha varningsetiketter på socker, bröd, flingor, mjöl, läsk, godis.. osv.. med bilder på en amputerad, blind diabetiker! :unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

• Like 6

En fungerande sockerskatt är ett helt omöjligt politiskt och juridiskt projekt. Vad som är "tillsatt socker" och vad som är naturligt socker i en produkt med många ingedienser kommer aldrig att gå att bevisa. Jag skrev om bakgrunden till detta i går på LCHF.se och har även kommenterat på Kostdoktorn idag (#3, #15 samt #43). Glöm sockerskatt! Det kommer aldrig att fungera.

• Like 6

Skulle inte ett sådant skatt slå hårt mot tex.pensionerade gamlingar och stora barnfamiljer.. alla äter ju inte lchf.

Precis Copecca! Det går på goda grunder att slå fast att mycket sockerarter, framförallt fruktos är dåligt för den stillasittande majoritetsbefolkningen (dock ej för fysiskt aktiva)vilket skulle kunna utgöra grunden för en straffbeskattning på sockerarter. Börjar vi laborera med en allmän kolhydratsskatt blir läget radikalt annorlunda. Det är svårt att generellt bevisa att majoritetsbefolkningen far illa av alla kolhydrater även om undergrupper med metabolt syndrom definitivt gör det.
  • Like 3

För att införa en sockerskatt måste det först fastställas vad som är socker. Inte helt lätt idag, med alla olika sötningsmedel som är mer eller mindre farliga.

Men en läsk och godisskatt kanske inte hade varit dåligt. Samtidigt kan de ju ta bort skatten på frukt och grönt helt.

För att införa en sockerskatt måste det först fastställas vad som är socker. Inte helt lätt idag, med alla olika sötningsmedel som är mer eller mindre farliga.

Men en läsk och godisskatt kanske inte hade varit dåligt. Samtidigt kan de ju ta bort skatten på frukt och grönt helt.

Att blanda ihop frukt och grönsaker är en dålig idé näringsmässigt och gränsdragningen mellan frukt och grönsaker kan bli otydlig rent biologiskt. Visserligen kan man t.ex. slå fast att vissa frukter ska räknas som grönsaker eller hitta på något annat, men här är det nog också öppet för konstiga tolkningar.  

Personligen räknar jag frukt också till godis fast kanske i bättre packning. Nyttigheten kan verkligen diskuteras men kanske kan man välja det före ren godis. Själv lämnade jag det helt efter att gått över till lchf men var tvungen att smaka på mina egna äpplen i somras från mina säkert hundraåriga träd.. goa men väckte inte sug på mer. Att lämna frukten utanför skulle ju bara innebära ett legalicerad sätt rundgå skattningen, fruktjuice används redan som sötning i tex.i "ingen tillsatt socker" produkter... skulle då innebära bara mer sådant.

Nej, skattning skulle inte lösa några hälsoproblem enligt mig. Höjning av kunskapsnivån på alla sätt är enda vägen tycker jag.

• Like 1

Vad gäller frukt, så följer det med ganska bra ämnen också. Visserligen går de att hitta i grönsaker också, men jag tycker att bara för att jag inte tål frukt betyder inte det att ingen annan heller borde äta det. Jag tror det blir farligt när vi blir för fanatiska. Bara för att jag är frälst betyder inte det att alla andra också vill bli det.

Frukt är betydligt bättre än godis och ett bra alternativ för den som ändå vill ha något sött tycker jag.

Skatt är i grunden av ondo men vad sägs om att märka varor med snabba kolhydrater som "blodsockerhöjande"? Nån fin symbol som är tydlig på förpackningen.

En ypperlig idé!

• Like 2

Vad gäller frukt, så följer det med ganska bra ämnen också. Visserligen går de att hitta i grönsaker också, men jag tycker att bara för att jag inte tål frukt betyder inte det att ingen annan heller borde äta det. Jag tror det blir farligt när vi blir för fanatiska. Bara för att jag är frälst betyder inte det att alla andra också vill bli det.

Frukt är betydligt bättre än godis och ett bra alternativ för den som ändå vill ha något sött tycker jag.

Jag tycker att andra gärna får äta frukt om de vill, men jag kan inte gå med på att frukt är så pass nyttigt att det skulle förtjäna en skattelindring av hälsoskäl – grönsaker innehåller oerhört mycket mer näringsämnen. Att frukt är bättre än godis räcker liksom inte som argument.

• Like 1

Jag tror inte på pekpinneskatter. Dessutom är jag rädd, att någon stjärna kommer fram till att man måste ha fettskatt. Alla är ju tyvärr inte så vakna, som de flesta av oss här. Livsmedelsverket skulle istället jobba för att få bort socker ifrån ex. vanliga matlivsmedel som charkprodukter och smaksättare.

• Like 3

Jag är motståndare till sockerskatter (åtminstone tills dess någon kommit med ett förslag som låter bra och genomförbart, hur det nu ska gå till...).

Skulle en eventuell  läskskatt också vara skatt på juice? Skulle det vara skatt på drycker som använder konstgjorda sötningsmedel ? Ser ni svårigheterna ?  ;)

En skatt som gör nytta måste vara ordentligt kännbar, ju mer kännbar, desto större är risken att livsmedelsfabrikanterna försöker "runda" skatten, det kommer sannolikt finnas goda möjligheter att runda ett eventuellt  skatteförslag. (Edit:  risken finns ju att nya syntetiska söta produkter tas fram för att undvika skatt och det kan ju i värsta fall leda till total katastrof)

Ett icke kännbart förslag typ att lösgodis kostar 6.45 hektot istället istället för 5.95 hektot är meningslöst, möjligtvis kan det ge jobb åt några hundra byråkrater på livsmedels- och skatteverket, om man nu tycker att det är bra? ;)

Jag förstår faktiskt inte hur skatteförespråkarna resonerar, antagligen är de för ett icke kännbart förslag så man inför skatten bara för att markera att snabba kolhydrater är skadliga, typ? (Märk väl, i en lag kan man knappast använda begreppet "snabba" kolhydrater....och bara en dåre föreslår en allmän kolhydratskatt.  ;)

• Like 2