Jump to content

Enkelt upplägg strikt LCHF?

Helena83

Recommended Posts

Har ätit LCHF i ungefär 2 år nu, och mår väldigt bra av att äta strikt. Både under julen (och i ärlighetens namn ett bra tag innan det) har det blivit rätt mycket nötter, choklad och liknande LCHF-"vänligt".

Har dock halkat in på ett sidospår med alldeles för mycket kolhydrater från bl.a. pepparkakor, naturgodis och diverse annat. Utöver det äter jag generellt för mycket protein, utan att jag har använt något verktyg (som Matdagboken) för att få koll på det. 

Överväger en variant av MBC som frukost, men då jag inte dricker kaffe skulle jag vilja ha en variant UTAN det. Hur kan det se ut? Tänker på ägg, kakao, smör och.....? Några tips på något gott? Vill undvika sötningsmedel då det triggar igång mitt sockersug. 

Äter primärt ekologiska ägg som proteinkälla (istället för kött) och vill gärna fortsätta med det. 

Det jag vill göra nu är att satsa på en väldigt enkel och strikt LCHF, för att komma ifrån sockersuget och för att komma på rätt spår igen. Det gör inget om det blir rätt enformigt! Har sökt en del på nätet och kollat runt här, då jag både känner att jag mår både psykiskt och fysiskt dåligt av att äta som jag gör just nu. Hoppas nu på att kunna få ta del av den samlade kunskapen här inne. :)

Vad har ni för tips, råd och - framförallt - enkla recept på strikta frukostar, luncher och middagar (gärna med ägg som bas)? 

MBC är ju kaffe mixat med smör/kokosfett. Det är inget som hindrar att man byter kaffet mot något annat.

Om du mixar ägg, smör/kokosfett, hett vatten och någon smaksättning, så kallas det äggmjölk. Du hittar massvis med recept, och idéer för smaksättning om du googlar på detta. Kakao. Vaniljpulver. Smaksatta teer. Kryddor som kardemumma/kanel/nejlikor. Det finns de som testat att göra soppa av det, med stekt köttfärs i.

Strikt frukost har jag svårt att ge förslag om, eftersom jag inte äter frukost längre. Till brunch på lediga dagar brukar jag äta omelett av olika slag; ofta med korv eller bacon i botten, och någon ost (getost) ovanpå). Till lunch när jag jobbar blir det rester från någon middag.

Äggmjölk är ju ett bra alternativ! Jag brukar göra min med smör, ägg, kakao och hett vatten - smakar som varm choklad. :)

Ägg är ju överhuvudtaget ett mycket bra livsmedel - innehåller allt du behöver förutom C-vitamin.

Själv föredrar jag dem stekta, mår bäst på det av nån anledning.

Har precis inlett en fettfasta för att komma över "baksmällan" efter julen med för mycket mjölprodukter i form av ost och grädde och för mycket socker i form av sill och senap.

Har köpt Martina Johanssons bok "Fettfrälst" och utgår från hennes förslag, får se hur det funkar...

http://www.highfatfitness.net

Jag gör en slags ägg-gröt till frukost. Nu äter jag rätt mycket, men man kan lätt modifiera mängden så den passar var och en.

5 ägg

5 msk vispgrädde

1 handfull mandlar, kanske ca 20 st

Salt

Kanel

Kokosfett eller smör, kanske ca 2 msk

1/2 äpple

Blanda ägg, vispgrädde, salt och kanel och grovhackade mandlar (jag vill ha dem grovhackade så det blir lite tuggmotstånd) i en skål. Smält kokosfett eller smör i lagom mängd på svag värme i en kastrull. Häll i smeten. Rör om lite då och då tills det blir som en äggröra i konsistensen. Ha inte för varmt i kastrullen... det blir lätt bränt. Häll upp i djuptallrik. Tärna ett halvt äpple och blanda i med extra kanel (jag gillar kanel) och vispgrädde.

Detta gör jag numera varje morgon och det är både gott och riktigt mättande.

• Like 1

Mitt matfönster sträcker sig från 12 till ca 20. Vid 12-tiden dricker jag en MB-tea gjord av kokosolja och smör (ca en msk var). Detta håller mig mätt och nöjd hela eftermiddagen men som mellis äter jag alltid två kokta ägg och eventuellt en morot.

Kvällsmat varierar: grönsaksoppor med en hel del kokosolja i (broccoli, tomat, spenat). Olika fiskar med sallad eller blomkålsröror. 

Ganska ensidigt men jag är mätt, lugn och nöjd. Är dock sockerberoende och kämpar med det. Jag kan dock också unna mig ett par steviasötade chokladbollar ibland har jag märkt - de är så mäktiga att jag blir mätt av dem och de startar inget sockersug: smör, lite sötning, kakao, vaniljpulver, linfrön, sesamfrön, lite havregryn).

Lycka till!

• Like 1

Äggmjölk är ju ett bra alternativ! Jag brukar göra min med smör, ägg, kakao och hett vatten - smakar som varm choklad. :)

Ägg är ju överhuvudtaget ett mycket bra livsmedel - innehåller allt du behöver förutom C-vitamin.

Själv föredrar jag dem stekta, mår bäst på det av nån anledning.

Har precis inlett en fettfasta för att komma över "baksmällan" efter julen med för mycket mjölprodukter i form av ost och grädde och för mycket socker i form av sill och senap.

Har köpt Martina Johanssons bok "Fettfrälst" och utgår från hennes förslag, får se hur det funkar...

http://www.highfatfitness.net

Mitt matfönster sträcker sig från 12 till ca 20. Vid 12-tiden dricker jag en MB-tea gjord av kokosolja och smör (ca en msk var). Detta håller mig mätt och nöjd hela eftermiddagen men som mellis äter jag alltid två kokta ägg och eventuellt en morot.

Kvällsmat varierar: grönsaksoppor med en hel del kokosolja i (broccoli, tomat, spenat). Olika fiskar med sallad eller blomkålsröror. 

Ganska ensidigt men jag är mätt, lugn och nöjd. Är dock sockerberoende och kämpar med det. Jag kan dock också unna mig ett par steviasötade chokladbollar ibland har jag märkt - de är så mäktiga att jag blir mätt av dem och de startar inget sockersug: smör, lite sötning, kakao, vaniljpulver, linfrön, sesamfrön, lite havregryn).

Lycka till!

Lycka till!

Har ätit LCHF i ungefär 2 år nu, och mår väldigt bra av att äta strikt. Både under julen (och i ärlighetens namn ett bra tag innan det) har det blivit rätt mycket nötter, choklad och liknande LCHF-"vänligt".

Har dock halkat in på ett sidospår med alldeles för mycket kolhydrater från bl.a. pepparkakor, naturgodis och diverse annat. Utöver det äter jag generellt för mycket protein, utan att jag har använt något verktyg (som Matdagboken) för att få koll på det. 

Överväger en variant av MBC som frukost, men då jag inte dricker kaffe skulle jag vilja ha en variant UTAN det. Hur kan det se ut? Tänker på ägg, kakao, smör och.....? Några tips på något gott? Vill undvika sötningsmedel då det triggar igång mitt sockersug. 

Äter primärt ekologiska ägg som proteinkälla (istället för kött) och vill gärna fortsätta med det. 

Det jag vill göra nu är att satsa på en väldigt enkel och strikt LCHF, för att komma ifrån sockersuget och för att komma på rätt spår igen. Det gör inget om det blir rätt enformigt! Har sökt en del på nätet och kollat runt här, då jag både känner att jag mår både psykiskt och fysiskt dåligt av att äta som jag gör just nu. Hoppas nu på att kunna få ta del av den samlade kunskapen här inne. :)

Vad har ni för tips, råd och - framförallt - enkla recept på strikta frukostar, luncher och middagar (gärna med ägg som bas)? 

Det enklaste är ju att fortsätta äta julmat året om men utan godiset. Fest varje dag är litet av min "matmelodi", fast det brukar bli för mycket goda ostar och aningen för ofta. Men det får man nog leva med, eftersom det är fest  ;) Med fest menar jag mat som jag gillar och älskar.

Jag äter inget som man bör äta enligt någon annat, utan uteslutande sådant som jag gillar. Jag äter inte heller när man bör äta eller när folk i allmänhet gör det, utan när jag själv tycker jag vill äta. Alltså, ät dina lågkolhydratälsklingsätter samt när det passat dig. Ät middag som morgonmat om andan faller på.

Strunt i andras tyckande och gör som du själv vill...det är det viktigaste ! Då rullar det bara på av sig själv...