Jaca

"Fuskfasta" modell 6:1

Recommended Posts

Jag skulle bara vilja dela med mig av min "historia" och mina upplevelser kring den relativt nya idén om att fastedagar kan vara lösningen på allmänhetens viktproblem, på samma sätt som lågkolhydratkost kan vara det. Alltså ett sätt att minska i vikt utan större ansträngning. Jag har hela tiden bara haft en fastedag per vecka, och började direkt efter att jag sett dokumentären i SVT, den med Michael Mosley. Alltså får man väl kalla min dietmodell för 6:1, snarare än 5:2. Och 6:1 fungerar helt fantastiskt! 

Det är en långsam, stadig viktminskning. Detta är min 41:a vecka, alltså fastedag nr. 41, och jag har snart gått ner 7kg. Från BMI 22,6 (alltså normalvikt för vuxna kvinnor) till 20,1 (låg vikt för vuxna kvinnor). 

Fastedagarna upplever jag som väldigt lätta att hantera. Jag personligen äter endast 600kcal på totalt 34 timmar, fördelat på tre små måltider. Mestadels keso, frukt, hemmagjorda soppor med magert protein och grönsaker. Det är självklart olika från vecka till vecka hur hungrig jag är under en fastedag, men oftast känner jag varken av något magknip eller ens hungerkänslor. Det räcker att dricka té och ta en promenad om det någon gång skulle bli lite gurgel i magen:) 

Innan jag började fasta hade jag nyligen övergett LCHF efter en testperiod på 18 månader. Upplevde även den kostmodellen som relativt enkel att följa, men jag fick ingen viktminskning att tala om, utan istället en massa långa perioder med magknip och diarré som inte ville ge med sig. Dessa problem har jag tack o lov varit fri ifrån sedan jag började med normalkost och fasta. Jätteskönt!

Hoppas att någon kan inspireras av min historia. Och lycka till!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat på detta med 5:2 senaste tiden, då jag fortfarande har ett par enstaka irriterande kilon som inte vill försvinna. Större delen av min övervikt har jag tappat på en ganska liberal LCHF, och är egentligen hyfsat smal i dag i större delen av kroppen, med undantag för just den där lilla bulan på magen med dom sista envisa 3-5 kilona.

Jag har försökt att strikta till kosten och att äta ännu mindre kolhydrater, men jag har insett att det inte fungerar i längden då min mage förr eller senare kraschar och jag kan känna mig väldigt trött och hängig. Jag har trott att detta bara var tillfälliga övergångsbesvär, men när det fortfarande sitter i efter flera månader, så slutar det med att man ger upp tillslut. Och trots flera försök, så slutar det på samma sätt varje gång. Och så fort jag återgår till min lite liberalare LCHF med mer kolhydrater, så fungerar magen och kroppen betydligt bättre. Så det är helt enkelt inget alternativ för mig längre.

Men jag tänkte på detta med 6:1, skulle det räcka med kanske en dag i veckan för att tappa dom där sista kilona, eller är dessa två dagar som är det vanligaste att föredra? Jag tänkte eftersom jag inte har någon större övervikt längre, så kanske det är onödigt att vara så extrem och att det skulle vara enklare med bara en dag. Så jag ville bara höra mig för om det är flera än TS här på forumet som har testat endast 6:1 och vad ni har för erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början när jag fastade körde jag 6:1 eftersom det passade mitt schema bättre. Jag började gå ner i vikt på det också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början när jag fastade körde jag 6:1 eftersom det passade mitt schema bättre. Jag började gå ner i vikt på det också.

Så du kör inte 6:1 alls längre? Hur länge körde du med den metoden och hur mycket gick du ner under den perioden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du kör inte 6:1 alls längre? Hur länge körde du med den metoden och hur mycket gick du ner under den perioden?

6:1 i 2 månader kanske. Efter det kör jag 5:2. Jag hade inte gått ner ett gram på LCHF i 3 år, men tog 6 kg på lika många månader med pf.

Ny platå i 4 månader därefter och nu börjar det röra sej liiite nedåt igen.

Testa! Jag fastar främst av hälsoskäl även viktförändringen är en trevlig bieffekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag är sugen på att testa. Jag har kört en ganska liberal LCHF kombinerat med PF där jag fastar varje dag och sen har ett bestämt ätfönster och detta har jag haft lite olika upplägg på i perioder. Jag tyckte det verkade enklare eftersom man då äter på samma sätt varje dag och behöver inte tänka så mycket på det där.

Men nu när jag börjat inse att jag står still och att dom sista enstaka kilona inte vill försvinna, så var jag sugen på att lägga till 6:1 eller 5:2. Det enda var väl att jag var lite rädd för att det skulle bli för jobbigt att behöva tänka på att man ska äta annorlunda en eller två dagar i veckan, istället för att köra samma upplägg varje dag, som jag kör just nu. Men jag antar att man vänjer sig efter ett tag och att det blir lättare.

Men det var därför jag hoppades att 6:1 kunde hjälpa mig med dom sista kilona, så att jag bara behövde lägga till endast en dag med lite större kalorirestriktion och med lite annorlunda kostupplägg och att jag resten av dagarna kunde köra på som vanligt. Men i värsta fall får jag väl testa med en dag till senare, ifall inte 6:1 räcker hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fastar inte med annan mat utan enbart kalorifri vätska i 20-22 timmar och äter som vanligt därefter

http://bradpilon.com/weight-loss/fasting-for-weight-loss/what-to-eat-after-you-fast/

Jag har också funderat på det där ibland med att köra helt utan mat och att bara dricka under fastan. Men jag är tveksam om det passar mig. Jag har märkt att jag kan ha problem med sömnen ibland om jag inte äter något, och jag läste att det fanns tips om att åtminstone äta en måltid till kvällen innan läggdags för att man ska kunna somna in lättare ifall man har problem med sådant. Så jag hade eventuellt tänkt köra på det isåfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på det där ibland med att köra helt utan mat och att bara dricka under fastan. Men jag är tveksam om det passar mig. Jag har märkt att jag kan ha problem med sömnen ibland om jag inte äter något, och jag läste att det fanns tips om att åtminstone äta en måltid till kvällen innan läggdags för att man ska kunna somna in lättare ifall man har problem med sådant. Så jag hade eventuellt tänkt köra på det isåfall.

För mej så har middagen en social funktion så den byter jag inte bort. Jag äter middag med maken och fastar med vatten och rött/grönt te (även kallt) tills nästa middag. Glöm inte att ta lite salt. Lätt att få dimhjärna annars.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade fasta idag. Det gick förvånansvärt bra. Passar bra att bara dricka när det är så varmt. Ska fortsätta en eller två dagar i veckan. Är nyfiken på vad det ger för hälsan. Har provat 5:2 tidigare med att äta 600 kalorier fastedagen men det funkade inte, var hungrig hela tiden. Därför var jag skeptisk men som sagt det gick strålande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade fasta idag. Det gick förvånansvärt bra. Passar bra att bara dricka när det är så varmt. Ska fortsätta en eller två dagar i veckan. Är nyfiken på vad det ger för hälsan. Har provat 5:2 tidigare med att äta 600 kalorier fastedagen men det funkade inte, var hungrig hela tiden. Därför var jag skeptisk men som sagt det gick strålande.

Fasta med LCHF som grund är en baggis. Jag har provat fasta på 70-80-talet när jag var kolhydratsdriven och det var en plåga utan like.

Jag märker även idag att fasta är skitjobbigt om vi gjort en "godisresa" eller nåt... Dvs vi haft nån frossardag med sånt som egentligen inte är människoföda. Då är jag hur hungrig som helst ett par dagar efteråt innan jag fått ketogenlugnet i kroppen igen. Jag är SÅ lycklig att jag hittat nåt som gör att jag kan käna mej mänsklig större delen av tiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg