Lisan Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Jag har nu varit två veckor på Bali och jag tycker det har fungerat bra att äta rätt. Jag äter mycket fisk och skaldjur och byter riset mot avokado. Jag köpte grädde och ost som jag gav till kocken på hotellet så han gör en extra smarrig omellet till frukost. Jag känner inget sug efter något speciellt men jag kan känna en viss saknad när någon beställer in en stor tallrik med underbar mango. Har ni lite tips och tankar runt lchf på resa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marits Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Helt enig med deg. Jeg reiser mye, men det går så fint å tilpasse maten,men jeg har alltid med meg en boks med kokusolje. Dette for å få være sikker på å få nok fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Härligt att du kunde få hjälp från hotellets kök. Själv bor jag helst med möjligheten att laga min egen mat. Det föränklar ju en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisan Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Bra med tips. Kokosolja finns det mycket här så det ska jag köpa. Just nu bor jag i en villa med kök men matlagning får vänta tills vi kommer hem. Restaurangerna på Bali är fantastiska så vi kommer äta ute varje dag. Jag gör mycket inköp här så jag är ganska aktiv om dagarna. Det är så härligt att slippa vara trött. När jag var här i april och inte åt lchf var jag så matt och trött på dagarna. Jag har alltid trott att det var värmen men nu förstår jag att det var antagligen all frukt jag åt. Den här resan har jag haft massor energi och idéerna flödar. Att man dessutom har fått en snyggare bikini kropp är ju en härlig bonus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Jag snor den här tråden för en anna fråga om mat på resa, nämligen om jag kan få tips vad jag kan föreslå Destination Gotland för att göra det möjligt för diabetiker att äta något vettigt på båten. Om man ska äta dagens rätt finns alternativet att byta ut potatisen mot rå broccoli. Jag har testat det och det är en rejäl portion broccoli, rapade kål hela dagen sen. För att bli mätt kompletterade jag med fem såna där småbyttor bregott. Det gick, men hur kul är det? Det finns sallader som Ulrika Davidsson har komponerat "minimalt med kolhydrater" men som jag minns innehåller de antingen matvete eller quinoa. Sen kan man beställa ceasarsallad och gotländsk hamburgare, båda kostar en bra bit över hundralappen. I övrigt finns det nachos, thaimat, pizza, pannkakor, smörgåsar i alla upptänkliga former samt kaffebröd. Något av detta är möjligen glutenfritt. Inget är diabetesvänligt. Jo, tror att det finns en sockerfri kaka! Jag vet inte om det är Ulrika Davidsson man ska snacka med eller rederiet, men är det nån som har tips på ett enkelt och bra sätt att ersätta brödet och potatisen med till dagens husman? Eller något annat som gör att man kan få till en acceptabel LCHF-måltid? Inte för att jag tror att rederiet lyssnar, men jag tänkte försöka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Senast jag var sjuk var när jag var på min senaste resa. Besökte Mauritius, Seychellerna och Hong Kong. Bästa maten var inte direkt tillgänglig på varken Mauritius eller Seychellerna. Hong Kong hade det bäst, då kunde man välja bra mat att äta (bodde på Hotel ICON) och man började känna sig mer frisk. Angående maten har jag inget bra tips, men däremot kan det vara bra att nämna att det är lättare att bli sjuk med den gamla socker/stärkelse fyllda maten då immunförsvaret försämras. Att gå barfota på stranden i Flic en Flac, Mauritius i Juli månad samtidigt som man har åkt många flygresor och ätit dålig mat kan orsaka en förkylning så att man är medveten om det och är extra försiktig. Här hemma kan man ju gå svettig ute i regnet och inte behöva oroa sig för att bli sjuk. Iaf för min del. För att man äter bra mat. Att äta kokosnöt på La Digue, Seychellerna hjälpte mot förkylningen en liten bit. Såg nu att tråden var rätt gammal så jag hoppas att din resa var bra och att du höll dig frisk borta i Bali. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts