AnnikaJ Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Nu kan jag inte så mycket om dieter, säjer han i krönikan. Nä,nä ! Men han vet mer än SBU-rapporten. Äter man mindre och rör sig mer så går man ned i vikt är hans budskap. Har vi hört det förut? Vad vore vi utan våra krönikörer som i kraft av kändisskap anser sig själva veta mer än andra och därför kan uttala sig om det mesta i tillvaron, inklusive, som han formulerar det "den djävulska 5:2dieten"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Hans ex var ju med i Anna Skipper varför rådde han inte henne detta Hon har gått över tillLCHF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Alex Shulman är en patetisk liten skit som gör allt han kan för att få uppmärksamhet. Varför bry sig? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Schulmans jobb är att snacka skit och skriva krönikor som får många klick. Vi andra behöver inte bry oss. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Läser inte vad han brukar skriva för har nog bättre bloggar som jag kan använda min tid för, som här tex. men en reflektion får jag till tanken.. enligt trådstartaren så skriver han och säger att "han inte vet så mycket om dieter"... men ändå har han en åsikt om dem... ok, vi har åsiktsfrihet i landet, gäller väl även när vi erkänner vår egen okunskap och dumhet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Alex Schulman är i mina ögon en provokatör och posör. Undrade just varför det inte fanns en länk i första inlägget, men det är nog för att krönikan än så länge bara finns tryckt på papper - hittar inte att den blivit upplagd på nätet än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Alex Schulman är i mina ögon en provokatör och posör. Undrade just varför det inte fanns en länk i första inlägget, men det är nog för att krönikan än så länge bara finns tryckt på papper - hittar inte att den blivit upplagd på nätet än. Gå in på aftonbladet så finns den där ett tag sen han skrev den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Men han har ju delvis rätt. För att gå ner i vikt måste man inta mindre energi än man gör av med. Frågan är väl snarare hur mycket vi gör av med. Svårt att mäta... Att röra sig kan ju göra att man gör av med mer energi. Baksidan är att man kan bli hungrig av det också, men det har jag själv aldrig upplevt, inte med LCHF mat i magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Gå in på aftonbladet så finns den där ett tag sen han skrev den. Hade ju varit bra om du länkat, men nu har jag hittat den... http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article17348984.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Hade ju varit bra om du länkat, men nu har jag hittat den... http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article17348984.ab Jag vet inte hur man gör det är inte bra på det här. Förlåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Det jag personligen upplevde som mest kränkande i artikeln var slutklämmen om joggingskor. Innan jag började med LCHF för två år sedan hade jag desperat med hjälp av mycket löpning försökt tappa vikt sedan 2006. Resultat? Jag fick god kondition och ökade ett antal kilo i vikt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Schulmans kännemärke är ju att kränka så många som möjligt, alltid. Men om han pratar om sunt förnuft tycker man väl att han skulle ha tillräckligt av den varan själv för att inse att blaskornas variant av en diet inte har särskilt mycket med verklighet och hälsa att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Det stora problemet är väl egentligen att de som personen ifråga försöker kränka, känner sig också kränkta ? Det blir ett ekorrhjul som endast kränkaren och median tjänar på. Alla andra är mer eller mindre förlorare och utnyttjade. Slutar vi istället vara lättkränkta, tappar kränkarna och provokatörerna allt de har. Deras makt minskar. Det blir inget kvar ! Ingrorera därför dem och behandla åsikterna som luft... är min melodi. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Nu tänker jag frejdligt knalla ut på den yttre delen av en gren: efter vad jag har sett på bild verkar Schulman tillhöra dem som är födda på mållinjen; han har en ganska uttalad ektomorf kroppsbyggnad. (Min favoritkroppstyp på en man men det hör inte hit.) Min grabb äter bra, har 3% kroppsfett, stark och frisk och gillar att röra på sig; promenader, kampsport, löpning, styrka allt efter behag. Skulle han uttrycka sig på det viset skulle jag inte ge honom stryk men kanske sätta mig på honom (jag väger en hel del mer trots att han är 20 cm längre än mig). Lång, tanig och stark. Jag har suttit still på min rumpa och jag har tränat upp till 9 timmar i veckan en period och vad hände på vågen? Exakt samma vare sig jag motionerar eller inte: inte ett jota! Motionerar jag mår jag bättre, blir starkare och piggare men ned i vikt går jag inte. Det gör jag med kosten (bl.a. genom att ge f*n i att äta den där mackan han rekommenderar att man ger 5:2-an, hehe). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Men han har ju delvis rätt. För att gå ner i vikt måste man inta mindre energi än man gör av med. Frågan är väl snarare hur mycket vi gör av med. Svårt att mäta... Att röra sig kan ju göra att man gör av med mer energi. Baksidan är att man kan bli hungrig av det också, men det har jag själv aldrig upplevt, inte med LCHF mat i magen. Om man ser till analysen av 5:2 tycker jag inte att han är helt fel ute. TV-programmet som introducerade det hela konceptet där fastade man intermittent för att sedan äta hamburgare med bröd och pommes. Knappast optimalt ur hälsosynpunkt och allvarligt hur många äter inte 5:2 för att sedan kunna ta kanelbullen till eftermiddagsfikat en vanlig tisdag? * Till den andra slutsatsen att äta lite mindre och springa lite mer där är han helt fel ute. Vi är inte vad vi äter utan vi är vad vi förbränner av det vi äter. Det är möjligt att man äter mindre kalorier med LCHF (jag mäter inte så jag vet inte) men det är inte det som huvudpoängen. Saken är den att vi ställer om våra kroppar till fettdrift, äter så att att den producerar och använder ketonkroppar som bränsle, då sköter metabolismen om förbränningen själv. Kroppen verkar ju vilja vara frisk och i balans om den får bestämma själv . * Därför tycker jag att vi som äter LCHF, inte ska tala så mycket om att vi äter mindre kalorier, utan försöka hjälpa omvärlden att förstå det andra sambandet, att det finns ett alternativ till att drivas av kolhydrat/glykos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts