Jump to content

Blandad kost - råd!


MalinB
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu i juletid med släktkalas så fick man ju förklara och försvara en hel del. Både kul och tröttsamt  <_<. Men en formulering dröjer sig kvar i hjärnan, och jag ber därför om hjälp att reda ut den.

 

Jag äter personligen LCHF sedan två år. Min man äter blandat och våra barn äter "normalt" - bröd, pasta, potatis, kakor och godis. Till frukost och middagen (kl 18) som äts i hemmet lagar jag samma mat till min man och mig. Jag månar om hans hälsa och tvingar ingen. Alla får äta av våra grönsaker och gräddsåser (etc). Men till lunchen äter han det han vill och har möjlighet till, med avseende på jobbets (mindre välutrustade) situation, arbetskompisarnas val/behov, tidstillgång osv. 

2 mål av 3 är således LCHF, 1 mål HCHF. Nu till frågan: är att BLANDA mer farligt än att äta strikt LCHF? Jag menar att en måltid är skild från en annan, min svägerska menar dess motsats. Att på grund av pastan till lunch blir middagens gräddsås farlig. 

Kaloritänket ställer till det, då jag inte tror på det, och därför har svårt att förstå hur hon tänker.... Men är kolhydraternas signal till kroppen så långtgående att de påverkar även nästa måltid (hur kolhydratfattig den än är).

 

Vad är kunskap och vad är känslor i denna härva?? Hjälp mig!

 

Mina hälsovinster är enorma, men för min man finns ju inte den drivkraften utan bara förebyggande önskan från min sida om en lång ålderdom tillsammans så friska det går! 

 

Julefrid till alla!!

/Malin

Link to comment
Share on other sites

Om han äter varierat varje dag tror jag inte det är farligare än vad andra äter varje dag. Jag skulle nog försökt hålla koll på vikten dock. För mycket av allt blir aldrig bra i längden.

Flera av mina släktingar får mindre energi från stärkelse och socker än livsmedelsverket rekomenderar och mer från fett. De säger att de inte blir så hungriga då, trots att de fortfarande äter fler kolhydrater än ens den liberale LCHF:aren.

 

Faran, så som jag tolkar MKJs svar ligger i att äta lchf några dagar och sen skifta till kolhydrater en annan dag. När han äter kolhydrater varje dag tror inte jag det är någon skillnad mot andra kolhydratätare. Hans kropp går runt på socker ändå, men eftersom det ändå blir såpass lite, tror jag det är bättre än om han alltid ätit en kost som till största delen bestod av kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Det innebär ju att din man äter i princip en liberalare variant än du och det kan knappast vara ett problem om man är frisk och inte går upp i vikt av den. Eftersom han äter lite mer kolhydrater varje dag så påverkas inte hans insulinkänslighet heller som MKJ spekulerar i.

Det är individuellt hur mycket kolhydrater som tål/behöver och om han vräker i sig massa skräpmat och läsk då han inte äter hemma så är det knappast något problem.

Link to comment
Share on other sites

Om lunchens raffinerade kolhydrater skulle vara "farliga" när det är dags för gräddsåsen på kvällen, så måste man fråga sig exakt på vilket sätt hon menar. Om lunchen gav en blodsocker- och insulinspik så är den för länge sedan borta när det är dags för middag, vilket för mig blir att middagen lever på sina egna meriter. Och är den då LCHF så får man gynnsamma effekter av det i form av t.ex. utebliven blodsocker- och insulinspik.

Det kunde vara intressant om han provade ren LCHF i t.ex. 2-4 veckor för att se eventuella effekter av minskade raffinerade kolhydrater eller gluten. Kanske han skulle må bättre än han trodde möjligt, även om han redan menar sig må bra!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att det sägs att det tar ca 3 dagar med kolhydratrik mat innan man får bättre glukostolerans så borde det vara förenat med risk att blanda.

 

Jag skummade visst lite fort när jag läste frågan. Jag trodde det var dig det gällde och utgick då ifrån LCHF. När det gäller blandkostare så beror det nog mycket på hur MYCKET man äter också. Inte bara hur man blandar.

 

Sedan beror det också på om man rör sig mycket på dagen eller inte.

 

Går man uppåt i vikt av det man äter så var det något som inte blev bra. Är man tröttare efter maten än innan så var det också något som inte blev bra.

 

Har man bukfetma, högt blodtryck eller andra tecken på att kroppen är i olag är man ju också känsligare än om man är smal, frisk och vältränad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

... är att BLANDA mer farligt än att äta strikt LCHF? 

 

Eftersom varken blandkost eller strikt LCHF är farligt, är inte ditt sätt att äta det heller. Det enda som händer, är egentligen bara att effekten av LCH kanske försvinner eller uteblir.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om lunchens raffinerade kolhydrater skulle vara "farliga" när det är dags för gräddsåsen på kvällen, så måste man fråga sig exakt på vilket sätt hon menar. Om lunchen gav en blodsocker- och insulinspik så är den för länge sedan borta när det är dags för middag, vilket för mig blir att middagen lever på sina egna meriter. Och är den då LCHF så får man gynnsamma effekter av det i form av t.ex. utebliven blodsocker- och insulinspik.

Det kunde vara intressant om han provade ren LCHF i t.ex. 2-4 veckor för att se eventuella effekter av minskade raffinerade kolhydrater eller gluten. Kanske han skulle må bättre än han trodde möjligt, även om han redan menar sig må bra!

Tack för ditt svar!!!!!

Ja (haha!) om jag kunde övertala.... Får nog ta (sommar)semester veckor till det då jag har "full koll" på honom :-D Skämt åsido, Hans jobbarkompisar verkar tycka att jag är en Hitler-fru så jag får ligga lite lågt med min OCH hans image ;-) Men nja... alla positiva effekter förutsätter ju att man från början mår dåligt, vilket han inte säger sig göra (gott så!). Men absolut att han kan må ännu bättre - det kan jag ju intyga från att gå från liberalare till striktare LCHF vilket EXTRA uppsving det blev!!! :-)

Nu när jag tänker och analyserar själv så är det ju här KÄNSLOR inblandade. Och då kan man inte tala logik. Är det fettspöket som härskar så hjälper det inte att man säger att spöken inte finns! Rädslan lyder inte efter logik! Förmodligen är hon rädd att antalet kalorier (summa per dag) blir för mycket. Men alltså - ställer retorisk fråga - äter vi LCHF:are sååååå mycket mer kalorier????? Är det DEN logiska kullerbyttan som fick oss att trilla dit? Hon tänker inte på de BORTTAGNA kalorierna från pastan/riset/potatisen, hon tänker bara på den adderade gräddsåsen???? Själv har jag sedan länge slutat tänka på kalorier - har fullt upp med kolhydraternas undvikande, men måste ju prata med svägerskan på "hennes språk/nivå". 

Jaja! Jag har lite mindre (blandkost)skräck idag i alla fall!! Vill ju inte göra att älsklingen blir än mer rund... ;-) Än en gång tack för svar! //Malin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om han äter varierat varje dag tror jag inte det är farligare än vad andra äter varje dag. Jag skulle nog försökt hålla koll på vikten dock. För mycket av allt blir aldrig bra i längden.

Flera av mina släktingar får mindre energi från stärkelse och socker än livsmedelsverket rekomenderar och mer från fett. De säger att de inte blir så hungriga då, trots att de fortfarande äter fler kolhydrater än ens den liberale LCHF:aren.

 

Faran, så som jag tolkar MKJs svar ligger i att äta lchf några dagar och sen skifta till kolhydrater en annan dag. När han äter kolhydrater varje dag tror inte jag det är någon skillnad mot andra kolhydratätare. Hans kropp går runt på socker ändå, men eftersom det ändå blir såpass lite, tror jag det är bättre än om han alltid ätit en kost som till största delen bestod av kolhydrater.

Tack för ditt svar!

JAg tänker så här: kanske kan vi på detta sätt bromsa hans (påbörjade)viktuppgång (från L till XL på 5 år). Dock inte gå NER i vikt. Det är och förblir ett initiativ och ansvar som måste komma från honom själv.... med förändrad kost, motion, stress mm mm. Hur mycket jag än älskar honom, måste det komma inifrån.

Hans kost idag är bättre än sämst - ja så ser jag på det också - även fast inte jättebäst :-D

//Malin

Link to comment
Share on other sites

Jag skummade visst lite fort när jag läste frågan. Jag trodde det var dig det gällde och utgick då ifrån LCHF. När det gäller blandkostare så beror det nog mycket på hur MYCKET man äter också. Inte bara hur man blandar.

 

Sedan beror det också på om man rör sig mycket på dagen eller inte.

 

Går man uppåt i vikt av det man äter så var det något som inte blev bra. Är man tröttare efter maten än innan så var det också något som inte blev bra.

 

Har man bukfetma, högt blodtryck eller andra tecken på att kroppen är i olag är man ju också känsligare än om man är smal, frisk och vältränad.

Tack för ditt svar!

Nej makens jobb är datorn (stackarn!) så det blir bara lite fingervals ;-) Inte mycket tid heller till motion, dessvärre, med stressigt jobb. Har inte hört om han gått upp i vikt sen jag började göra gemensam mat till oss (inge exakt datum på det faktiskt... det bara gled över på det....) men i alla fall denna hösten. Jag kanske skulle be honom om den infon, utan att såra någon, just med tanke på hans systers oro. Hmmm bra taktik!  Ja tur att man kan skratta åt cirkusen!! 

//Malin

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar!

Nej makens jobb är datorn (stackarn!) så det blir bara lite fingervals ;-) Inte mycket tid heller till motion, dessvärre, med stressigt jobb. Har inte hört om han gått upp i vikt sen jag började göra gemensam mat till oss (inge exakt datum på det faktiskt... det bara gled över på det....) men i alla fall denna hösten. Jag kanske skulle be honom om den infon, utan att såra någon, just med tanke på hans systers oro. Hmmm bra taktik!  Ja tur att man kan skratta åt cirkusen!! 

//Malin

 

Ett sätt att försöka få maken att äta hälsosammare är ju också att införa mer grönsaker i kosthållningen och minska på spannmål och socker. Jag har ju själv ätit mig frisk och smal med blandkost. Jag har aldrig testat LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Huvudbuskapet som jag uppfattat det är väl att ju mer riktig mat som intas ju bättre. Därför kan det ju inte vara dåligt att öka inslagen av "riktig" mat och få bort snabba kolhydrater och substitutprodukter (light, margarin etc.). Mer riktig mat som man blir mätt på = mindre skräpmat som man inte blir mätt på. Sen naturligtvis får man hålla ett vakande öga på vikt och mående i allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...