bergj Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hej!Jag är vegetarian, äter dock fisk (annars hade det varit svårt..) och i och med att jag inte äter kött är det nästan en förutsättning för mig att äta ost, keso, grädde, nötter (äter nästan enbart paranötter) för variationen i kosten. Detta är något som ofta rekommenderas i små mängder för viktminskning. Jag önskar viktminskning men ser också detta som en långsiktigt kosthållning då jag mår väldigt bra av den framförallt tack vare balanserat blodsocker och inget sockersug (har varit en riktig sockertorsk). Att bara äta ägg, smör, fisk, vissa grönsaker blir inte hållbart för mig. Jag tänker inte börja äta kött även om jag känner till fördelarna med det i lchf-kosten. Jag dricker inte mjölk eller äter stora mängder nötter varje dag, men det blir en skvätt mjölk i kaffet ibland, grädde i matlagningen, nötter, en bit ost eller 1 dl rysk yoghurt som mellanmål. Ett annat dilemma som halvvegetarian är att jag helst inte äter sojaprodukter, quorn och liknande som är väldigt konstlat, försöker hålla mig till naturliga råvaror. Kanske är det så att jag behöver introducera lite mer grönsaker, bra bönor och linser för variationen och för att kunna behålla denna kosthållning långsiktigt. Jag äter idag 20-40 kolhydrater om dagen, men tycker det är svårt att komma ned i de lägre nivåerna. Jag tränar rätt hårt 5 dagar i veckan så tänker att det är okej att inte vara superstrikt. Hur har ni andra vegetarianer gjort? Med mjölkprodukter? Hur strikt lchf? Vore väldigt givande att höra era erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Välkommen fuskvegetarianen! Rekommenderar boken LCHF för vegetarianer.(Mamma kör typ lika som dig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bergj Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Välkommen fuskvegetarianen! Rekommenderar boken LCHF för vegetarianer. (Mamma kör typ lika som dig). Tack! MVH fuskveggon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag är inte vegetarian, men gillar att äta någon vegetarisk rätt ibland. Jag är stolt vän till en av medförfattarna, till ovan nämnda bok Hon driver även den här bloggen; Raringens LCHF. Jag ska nog köpa boken, kan vara kul att ha. Det ska tydligen vara recept, i nästa nummer av 'Mat och hälsa', också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts