meppalottan

[Tips] Nyårsmat

Recommended Posts

Nu är julmaten slut och det är dags för Nyårsfirande. Och jag har inga bra idéer om vad jag ska bjuda på. Jo, avocados och rökt lax till förrätten är köpt, men sen då???
Vad ska ni äta för gott på Nyårsafton?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oxfile är ju aldrig fel :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller hummer och torr champagne!  :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Picanha! Något av det godaste jag någonsin ätit. Köttet är mört och mycket välsmakande. Och jag gav 120 kr/kg på Hötorgshallen (y)

http://www.picanha.se/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi fick en raclettgrill i julklapp, och det är ju perfekt LCHF-mat så den ska invigas på nyårsafton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig är julmaten inte slut än. Jag var och handlade ca. 12 kg REA-julskinka för otroliga 20:- kilot häromdagen  ;) Fest året om...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här blir det...

Heta räkor på isbergssalladsbädd

Oxfile med rödvinssås, Grönsallad, Cold slow med selleri och äpple, Ruccola med champinjoner, körsbärstomater och sockerärtor i en dressing av kvibille och grädde. Brysselkål, Ärtor och Klyftpotatis till icke LCHF:are.

Chokladkaka (LCHF) med hallon, hjortron och creme fraiche blandad med grädde.

Konstig blandning kanske, men jag tror och hoppas att det kan funka både för LCHF:are och icke LCHF:are :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ätit nyårsmiddag idag. Det blev bara en huvudrätt, eventuellt blir det kanske tinade hallon och vispad grädde lite senare om någon orkar. Imorgon ska vi på vegetariskt knytis - så det är bäst att passa på.

Det blev flamberad oxfilé, stekt grön sparris, hemslagen bea, strimlade råa sugarsnaps och en grönsallad. Alla var mycket nöjda.

Jag kan dela med mig av det bästa och enklaste (kokar ingen lag) receptet på hemgjord bea:

Blanda en tsk torkad dragon med en halv msk vitvinsvinäger - låt stå i 10 min, blanda 3 äggulor med 3 msk vatten, smält 150 gram smör som får svalna, blanda vinäger och dragon med äggulor och vatten, värm på medelvärme samtidigt som du vispar, när det börjar tjockna tar du kastrullen från plattan och vispar i det avsvalnade smöret lite i sänder. Krydda med 2 kryddmått salt och 1 kryddmått nymald vitpeppar. Om man vill kan man droppa i ca 10 droppar tryffelolja.

Verkligen jätteenkelt och inget man behöver vara rädd för. Jag har aldrig misslyckats med den såsen. Alla pratar alltid om att det är så läskigt att koka egen bea men det är faktiskt inget svårt och så mycket godare!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ha bästa vänninan här på käk -
Blir kolhydratsrikt -
förrätt - Creame ninon me bacon & ostchips
varmrätt - marinerad helstekt ryggbiff , rödvinsreduction , ugnsgratinerat potatisstomp , smörstekta hari covertes me rölök & röd balsam vinäger
dessert - hemgjord choklad & hasselnötsglass me varma hallon å chokladsås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha... det är ert fel att jag blev sugen på skinka. Nu sitter jag här och skriver samt gottar i mig samtidigt tunna skivor med julskinka med ost och stark senap på B)  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sista dagen på året kan man synda rejält - * mitt motto *
sen bota sina * kolydratssynder - nästkommande år * ave maria ja syndat ätit potatis ... **
:P men de ja de  - å me så jävla ont - å inte får träna som ja vill * då vill ja tycka extra synd om mej själv * :( 
Jaaaaaaa sån blir just JAG när jag inte kan göra som ja vill  .. - å må socker vara en last - ska ja inge äta - nono !!
men potatis ----- ett socker i sitt slag - stärkelsen -  får de bli :rolleyes: Yummmy !!
sen får de bli som de blir - sockerkoma - kolydratslast belastning - å gott vin ----------- YUMMY - igen :wacko:
så imorn ska de firas - vart lagom bra å go hele julen .......... så tar ut hele allt imorron !
Som en fyverkiipjäs - kaboommmmmmmm - :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig är julmaten inte slut än. Jag var och handlade ca. 12 kg REA-julskinka för otroliga 20:- kilot häromdagen  ;) Fest året om...

Det är ju perfekt att göra quiche lorraine på julskinka. Det är standardrätten här i trettonhelgen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ungefär så där är min också, bara att jag inte är så noga med vilken sorts ost det är. Jag brukar ha paprikapulver i stället för muscot, men jag tror jag ska prova muscot nångång också. Det är en fantastisk krydda ihop med vitlök dessutom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips... Har inhandlat rostbiff, och rättika.. så jag bjuder nog på gratäng med stekt rostbiff och kryddsmör.. och så en rejäl sallad.. Var och handlade sent ikväll och de flesta 'fina' köttstyckena var slut.

vi blir ju 8 stycken, och bara jag är lchf-människa, men då jag ska fixa maten, så blir det sån mat jag äter. =O)) Ska bli såå spännande vad dom andra kommer att tycka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kommer inget märka om du kokar även litet potatis åt dem för kamouflagets skull...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får se. Jag jobbar i natt. Många gånger snackar vi ihop oss, om att ta med något, men det har inte blivit så i år. Om tid finnes, jag jobbar på sjukhus, så blir det en symbolisk skålning, vid 12-slaget och beskådande av fyrverkerier. För mig blir det nog vatten eller något annat, då de alkoholfria alternativen ofta är sötade. Jag ska nog bidra med några goda ostar. Gott Nytt År!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ska vi äta färsk gösfilé med skirat smör, blomkålspuré och nån rödbeta. Några kuber stekt sidfläsk till det. Jag längtar redan.

Förrätt blir soppa på jordärtskocka. Även den strösslad med lite sidfläsk :)

På nyår struntar jag faktiskt i om det blir nån rotfrukt hit eller dit.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här vankas det entrecote på älg, chokladmousse à la 56kilo, sydafrikansk torr skumpa  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ska vi äta färsk gösfilé med skirat smör, blomkålspuré och nån rödbeta. Några kuber stekt sidfläsk till det. Jag längtar redan.

Förrätt blir soppa på jordärtskocka. Även den strösslad med lite sidfläsk :)

På nyår struntar jag faktiskt i om det blir nån rotfrukt hit eller dit.

låter precis som en rätt jag gjorde häromdagen (din gös asså). Kan även rekommendera snabbtstekta kapris till som garnityr (såna där stora cocktail-varianter du vet) Svingott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mej blir det....

Förrätt en sallad på: Grillade päron, rostade valnötter, ruccola, och någon kallrökt inhemsk skinka jag inte minns namnet på. Och någon god dressing till förstås.

Huvudrätt: hängmörad och gräsbetad kåtte, rotsellripure, mustig rödvinsås (från myllimäkis nya såsbok), citronsmör samt lite snabbfrästa rökta sidfläskkuber som garnityr.

Dessert: Vetifan....antingen bojkottar jag det eller....mja...popcorn?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska ha lammstek i kväll. Till det blir det ratatouille och sallad. Vaniljpanacotta till efterrätt. Förrätt tror jag vi skippar som det ser ut nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En trevlig konserv med foie gras med tryffel väntar i kylen och den kommer ätas med lite fint portvin till sen vankas det entrecote från gräsbetesdjur med en fräsch sallad till som kommer serveras med en god champange, det är trots allt nyår.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter precis som en rätt jag gjorde häromdagen (din gös asså). Kan även rekommendera snabbtstekta kapris till som garnityr (såna där stora cocktail-varianter du vet) Svingott

Kapris är verkligen inte fel! Det lät gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friskt vågat, hälften vunnet tänkte jag. Sålunda serverades det hasselbackskålrabbi till älgfilén idag.

Jag kan meddela att det smakade helt okej!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg