Jump to content

Skadas pancreas av LCHF?

Kristoffer

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som kanske någon kan ge svar på.

Om man äter kolhydratfattig kost så avstannar betacellernas insulinproduktion eftersom att det inte finns någon/liten mängd glukos att lagra?

Vad händer med insulinproduktionen i framtiden om den avstannats under en längre tid? Finns det några studier som visar hur bra en person klarar en glukosbelastning efter en lågkolhydratdiet? Finns det en risk att utveckla typ 2 diabetes pga understimulering av betacellerna relaterat till en lågkolhydratdiet?

Jag har sökt efter svar hela morgonen men finner inget relevant svar.

Någon här som kan svara på detta?

Hej!

Jag har en fråga som kanske någon kan ge svar på.

Om man äter kolhydratfattig kost så avstannar betacellernas insulinproduktion eftersom att det inte finns någon/liten mängd glukos att lagra?

Vad händer med insulinproduktionen i framtiden om den avstannats under en längre tid? Finns det några studier som visar hur bra en person klarar en glukosbelastning efter en lågkolhydratdiet? Finns det en risk att utveckla typ 2 diabetes pga understimulering av betacellerna relaterat till en lågkolhydratdiet?

Jag har sökt efter svar hela morgonen men finner inget relevant svar.

Någon här som kan svara på detta?

Mmm...det är en intressant fråga om väldigt strikt LCHF på lång sikt kan ställa till med problem, rent allmänt är det tänkbart att väldigt låga insulinnivåer över lång tid skulle kunna vara till nackdel...jag tror inte att det finns några säkra svar på det...men som Kjell säger sannolikt är det ingen fara...och möjligtvis så kan det ju också vara hälsosamt :)

Hm, jag har lurat lite på det där eftersom just "LCHF-iga" kulturer som inuiter och nordamerikanska indianer har enorma problem med övervikt och diabetes men så insåg jag att det har ju indierna också och de har ju länge levt på en annan sida av diet-spektrat med en kost med mycket kolhydrater (bönor, frukt o.s.v.)

Personligen ser jag absolut ingen som helst poäng med att hålla kolhydratsintaget nere av principskäl. Livet är kort och rotsaker, frukt och bönor är ju inte djävulen själv eller ens onyttigt så mitt måtto är go for it så länge din kropp spinner som en katt och mår bra.  :) Det kan den göra för en del vid 20 gr om dan och vid 100 gr om dan hos andra.Jag tror man ligger bra till om man håller sig från spannmål (framförallt modernt vete), rent socker/fruktos och otäcka industrioljor. Vad därutöver är gott (beroende på individ förstås).

• Like 4

Det är långt ifrån bara kolhydrater som triggar insulin-utsöndring. Här står det lite grann om bla. insulin; http://www.jonasbergqvist.se/sidor/balansera-dina-hormoner/

Många är oroliga för att LCHF leder till för lite glukos i blodet. Kroppen kan producera eget av pancreas alfa celler, så glukoshalten blir nog aldrig ett problem så länge dessa alfa celler fungerar, men hos vissa diabetiker har även dessa alfa celler problem - se Ann Fernholm, ett sötare blod.

Jag är mycket mer orolig för vad vissa kolhydrater - de som innehåller gluten - gör med pancreas än vad avsaknaden av kolhydrater kan tänkas göra. William Davis tex. skriver bla. i sin Brödberoende att samvariationen mellan celiaki och Diabetes typ 1 är mycket större än vad som rimligen kan förklaras av bara slumpen.

• Like 2

Hm, jag har lurat lite på det där eftersom just "LCHF-iga" kulturer som inuiter och nordamerikanska indianer har enorma problem med övervikt och diabetes men så insåg jag att det har ju indierna också och de har ju länge levt på en annan sida av diet-spektrat med en kost med mycket kolhydrater (bönor, frukt o.s.v.)

Personligen ser jag absolut ingen som helst poäng med att hålla kolhydratsintaget nere av principskäl. Livet är kort och rotsaker, frukt och bönor är ju inte djävulen själv eller ens onyttigt så mitt måtto är go for it så länge din kropp spinner som en katt och mår bra.  :) Det kan den göra för en del vid 20 gr om dan och vid 100 gr om dan hos andra.Jag tror man ligger bra till om man håller sig från spannmål (framförallt modernt vete), rent socker/fruktos och otäcka industrioljor. Vad därutöver är gott (beroende på individ förstås).

Men jag trodde att " "LCHF-iga" kulturer som inuiter och nordamerikanska indianer" fick sina problem efter de börjat med den kost som är vanlig i USA, innan hade de inte problem med övervikt m m?

Klart att man går upp i vikt då insulinnivåerna är höga...

• Like 1

Men jag trodde att " "LCHF-iga" kulturer som inuiter och nordamerikanska indianer" fick sina problem efter de börjat med den kost som är vanlig i USA, innan hade de inte problem med övervikt m m?

Klart att man går upp i vikt då insulinnivåerna är höga...

Jo jag vet. De verkar däremot vara extra känsliga och bli extra sjuka i just diabetes. Alla blir ju sjuka av vår "välbalanserade västerländska kost" men det verkar slå lite olika tungt. Jag lurade på just det, att deras traditionella kost och alltså den de genom generationer finslipats mot varit en högfettskost med begränsat inslag av kolhydrater. Att det kanske var därför. Men nu visar det sig ju att både Kina och Indien står inför en ohygglig stegring av just sockersjuka och de borde ju i så fall ha lite skydd genom en vältränad kolhydratsmetabolism. Min fundering var alltså helt bortåt väggarna. Så kan det gå när man bara lutar sig mot observationsdata, haha!

Det finns ju de som vill skylla det på en ökad konsumtion av fett och kött men det är ju inte problemet hos nordamerikanska indianer och iniuter; de som blivit sjuka av modern kost äter med all sannolikhet mindre av båda. 

Summa summarum: mjöl, socker och växtoljor är skitmat överallt på hela jorden för alla människor. Om man av en eller annan anledning nedreglerar intaget av en macronutrient så anpassar sig kroppen men det verkar inte vara, för en frisk människa, några svårigheter att ställa om kroppen.

Nu tål jag inte gluten men jag blev inte sjuk som en räv av det förr. Då kunde jag äta pasta till lunch och en macka när jag kom hem utan att något värre hände än att jag fes obehagligt mycket (sen pågick en massa annan skit i kroppen som jag inte visste om då men det är en annan femma). Om jag skulle äta en portion pasta eller en macka NU skulle jag börja rapa och fisa inom 20 minuter, få svinont i magen och sen vara "slarvig i rumpan" i något dygn och sen ledvärk i 1-3 dagar som lök på laxen. Min kropp har nedreglerat de enzymer som krävs för nedbrytningen eftersom jag, begripligt nog  :P , undviker spannmål som pesten numera.

• Like 6

Insulinkänsligheten förbättras alltid på LCHF, vilket betyder att det insulin som betacellerna producerar kommer vara i paritet med den mängd glukos som finns i blodet. Har man en taskig insulinkänslighet så är insulinreceptorerna mindre känsliga och då måste ofta betacellerna producera för stora mängder insulin för att glukosen i blodet ska kunna tas upp.

Näe.. det är inte farligt för bukspottkörteln att äta LCHF!

Det som händer när man utveklar diabetes typ 2 är att hyperinsulinemi leder till ökad fettlagring i alla vävnader.. som leder till ett tillsånd som kallas för steatos.. dvs överdriven fettinlagring i cellerna, det tränger till slut undan cellkärnan och förloppet slutar i sk nekros.. cellen dör.. och ersätts av ärrvävnad.

Det mest kända är sk fettlever, men steatosen bildas även i bukspottkötel och hjärtat.

Hur som helst när de insulinproducerande cellerna utsätts för steatos så minskar deras förmåga att utsöndra insulin.

Jag tycker ändå att det kan vara värt att tänka på att om kolhydratkonsumtionen ligger från noll till kanske cirka tjugo gram om dagen ...så finns egentligen inga starka  evolutionära "argument" för att det skulle vara nyttigt...det ska man nog fundera över om man har en hyfsat god metabol status.

Jag tycker ändå att det kan vara värt att tänka på att om kolhydratkonsumtionen ligger från noll till kanske cirka tjugo gram om dagen ...så finns egentligen inga starka  evolutionära "argument" för att det skulle vara nyttigt...det ska man nog fundera över om man har en hyfsat god metabol status.

Håller med. De senaste 2-3 miljonerna år (fram till jordbruket) har vi nog ätit sådär 150-300 g kh per dag... Ännu mer om man backar mer, men då var vi ju inte riktigt människor.

Håller med. De senaste 2-3 miljonerna år (fram till jordbruket) har vi nog ätit sådär 150-300 g kh per dag... Ännu mer om man backar mer, men då var vi ju inte riktigt människor.

Hmm, nu är jag inte alls duktig på evolutionen och hela den "biten" :)  men hur fick dom i sig 300g kolhydrater per dag, utan spannmål, raffinerat socker, förädlad frukt och allt annat elände vi har tillgång till idag.

Stärkelse i form av rötter och dylikt förstår jag att man åt, men var det så kolhydratrikt?

För mellan 1-2 miljoner år sedan började vi samla rotfrukter som vi värmde/lagade med eld. Det betyder inte att man kan veta hur stora mängder vi åt på den tiden, men man kan jämföra med nyligen levande jägare-samlare. För drygt 10 år sedan publicerades en sammanställning av 229 sådana folk, och ett antal av dem åt kring 40E% kh, vilket ju blir cirka 300 g. Så det är därför jag tror detta varit den övre gränsen under den period vi varit någorlunda lika som vi är idag, alltså typ människor.

• Like 4

Bukspottkörteln -
en av de organ vi inte - kan ersätta
blir de waccko där - ä de mången time kört
Tror dock - sockerfri kost - den mån stärkelsefri gör nytta i längden -
Säger ja som ska festa på stärkelse imorron - hmrrff  - en annan historia - 
enligt mej utan helt utom vetanskapligt bevis
tror jag LCHF kost skonar organ som bukspottkörteln
den slipper ligga i jobba så hårt - om man lever någorlunda strikt efter LCHF

sen också naturligtvis förstått - de måste ha ärtflikta faktorer - även om läkare så påvisar de inte har -
så tror ja detta -
en mer sak då ja väljer LCHF - å hoppas slippa nån påverkan på bukspottkörteln - i negativ - bildning
Jo visst - även jag mänsklig å trillar dit på gosaker - å kommer trilla dit
dagar som imorron -
sen får man ju se va lite potatis så illa ? just denna dagen ?
Men de ska ni veta - jag med ...farfar å far - som dog just i bukspottcancer tänker till - Mycke -
ser man nån form av genetrisk ecvation - Vem vet - vad ödet bär på !!
Är de kosten som avgör - eller redan genetriska faktorer ?

Man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. Det finns ingenting som är så ärftligt som defekter, så nog tror jag att man ska göra vad man kan för att minska belastningen på sin skröpliga lekamen.

En potatis hit eller dit är väl ingen katastrof. Jag har... Hemska tanke! ... till och med ätit BRÖD i helgen. Jämtländsk korntunnbröd till dopp i grytan! OCH en skink"stut" med tunn bröd. Sist var till surströmmingen i september, så det är ju bara att räkna ut att det blir betydligt lägre belastning än tidigare.

Men man måste ju alltid välja sina strider. Kroppen orkar ju inte om den måste fajtas jämt.

• Like 1

Man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. Det finns ingenting som är så ärftligt som defekter, så nog tror jag att man ska göra vad man kan för att minska belastningen på sin skröpliga lekamen.

En potatis hit eller dit är väl ingen katastrof. Jag har... Hemska tanke! ... till och med ätit BRÖD i helgen. Jämtländsk korntunnbröd till dopp i grytan! OCH en skink"stut" med tunn bröd. Sist var till surströmmingen i september, så det är ju bara att räkna ut att det blir betydligt lägre belastning än tidigare.

Men man måste ju alltid välja sina strider. Kroppen orkar ju inte om den måste fajtas jämt.

Gick det bra  ;) ?

Hmm, nu är jag inte alls duktig på evolutionen och hela den "biten" :)  men hur fick dom i sig 300g kolhydrater per dag, utan spannmål, raffinerat socker, förädlad frukt och allt annat elände vi har tillgång till idag.

Stärkelse i form av rötter och dylikt förstår jag att man åt, men var det så kolhydratrikt?

Jag fattar inte heller hur det får i sig å mycket, det är vårt att komma upp i dom värdena utan spannmål och tillgång till en affär med frukt och grönsaker i överflöd.

Jag fattar inte heller hur det får i sig å mycket, det är vårt att komma upp i dom värdena utan spannmål och tillgång till en affär med frukt och grönsaker i överflöd.

Detta är studien som jag refererade till ovan, där man menar att jägare-samlare åt upp till 40E% kolhydrater i genomsnitt: http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full

Här uppskattar man det dagliga intaket till 3000 kcal per dag http://www.bvsde.paho.org/texcom/cd050644/saris.pdf

Så det blir 1200 kcal från kh, dividera med 4 kcal per g så får vi 300 g.

• Like 1

Har du sett BBC-programmet "Människans ursprung" som sändes på SVT? Där besöker programledaren ursprungsfolket Hadza som lever på ungefär samma plats där människan utvecklades (Rift Valley). Givetvis har klimatet skiftat med epokerna, och jag misstänker att området är mer torrt idag.

Där får man följa när de jagar och samlar mat. Bland annat grävde de upp stärkelserika rötter och lade på elden. De var också väldigt förtjusta i honung som utgjorde en relativt stor del av kaloriintaget. Frukt och bär var också högt uppskattade.

Sen jagade männen också så mycket det kunde. Mestadels var det dock små djur som fastnade på kroken, och majoriteten av gångerna kom de hem tomhänta.

Sen ska man ju komma ihåg att de spenderade mer eller mindre hela dagarna att försöka hitta mat.

PS. Jag ser nu att programserien finns tillgänglig på YT. Om jag inte minns fel är det del två som behandlar kost mest.

Bra exempel. Hadzabe lever fortfarande stenåldersliv just där människan utvecklades. Så här beskrivs deras kost: "During the wet season, the diet is composed mostly of honey, some fruit, tubers, and occasional meat. The contribution of meat to the diet increases in the dry season, when game become concentrated around sources of water."

http://www.stone-age-experience.com/tribes

• Like 2

Hur sammanfattar vi då det ni diskuterar ?

Att kolhydrater i begränsade mängder direkt från naturen och med olika tillgång beroende på säsongsvariationer, är sällan skadligt som sådan. Däremot ökar riskerna dock rejält när ev. säsongsbetonad fasta/återställning uteblir p.g.a kontinuerlig tillgång kolhydrater och speciellt när de tillsätts industriellt ?

• Like 2

Hur sammanfattar vi då det ni diskuterar ?

Att kolhydrater i begränsade mängder direkt från naturen och med olika tillgång beroende på säsongsvariationer, är sällan skadligt som sådan. Däremot ökar riskerna dock rejält när ev. säsongsbetonad fasta/återställning uteblir p.g.a kontinuerlig tillgång kolhydrater och speciellt när de tillsätts industriellt ?

Ja, jag tror att det är den dagliga konsumtionen av stora mängden högraffinerade kolhydrater i form av t.ex. mjölmat eller socker som gör att man skadas metabolt. 

Tror inte det finns något exempel på folk som skadats metabolt av naturligt intag av rotfrukter eller frukt. Sedan verkar det ju som att har man väl blivit skadad, så får man vara försiktig med även de naturliga kolhydraterna.

• Like 2