Anders A Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 http://www.expressen.se/halsa/radda-ditt-hjarta-med-ett-apple-om-dagen/ "De positiva hälsoeffekterna liknar de man får när man äter statiner, kolesterolsänkande läkedel." Och där försvann min eventuella tilltro till denna undersökning 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 I så fall skulle jag vara frisk dom en nötkärna för den här hösten har jag ätit 1-5 äpplen per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Såg att något i äpplen kan motverka vissa skadliga bakterier. Kanske äpplen därmed motverkar inflammation i blodbanan, vilket ju minskar CVD. Fast om man skippar spannmål, socker och växtoljor så lär man ändå inte ha någon inflammation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Men vilken underbar artikel! "Forskarna har med hjälp av matematiska beräkningar kommit fram till " Mhm. Matematiska beräkningar, ja. Inga felmarginaler där inte.. "Forskarna beräknade att alla som äter en portion av frukt och grönsaker, till exempel ett äppl ," Frukt, ELLER grönsaker var det ja. Inget magiskt med frukt, inte ens äpplen. Så. Alltså. Vi som inte äter så mycket frukt behöver inte oroa oss - som vanligt alltså. Det finns inget i frukt som vi inte kan få genom andra grönsaker. Men artikeln hade väl inte låtit lika bra med "Rädda ditt hjärta med en litet broccolihuvud om dagen" 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Låter som en gammal skröna - just med äpplen -Farfar sa alltid .... ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen -skyddade varken mot de ena el andra -han rökte i å för sej pipa då å då - drack väldigt måttligt med alkoholLed inte av övervikt -men flertal hjärtinfarkter -till slut tog cancern han - bukspottkörteln - 76 år blev han -Tyvärr gick min egen far bort i samma cancer - 57 år gammalså tror knappast på nåt kan förebygga -Men alla kan nog må bättre av en genomtänkt kost !i sista änden de nog ödet som avgör var de barkar hän -ätit till å från strikt till å från inte - men inge socker - inge gluten - sen augusti 2011ändå sitter jag här idag med inflammation i bägge muskelfästena i ljumskarna -dessutom ska jag på röntgen för höfterna - å uppföljning av eventuellt överaktiv urinblåsa -Så hmmm ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Mnjaeä.. de har missuppfattat det helt! Det är som så.. att ett äpple om dagen håller doktorn borta.. men bara om man siktar bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Jag vet att ni inte är några jättestora fans av Dr. Greger, men det finns en rad studier som pekar på att just äpplen är gynnsamma i kampen mot cancer. Visserligen är studierna nedan in vitro eller epidemiologiska, men de kan ses som biståndsdelar i den samlade förståelsen. http://nutritionfacts.org/video/apple-skin-peeling-back-cancer/ http://nutritionfacts.org/video/apples-breast-cancer/ Huruvida liknande hälsofördelar också kan komma i form av grönsaker betvivlar jag inte ett dugg, men faktum är att folk tycker äpplen är ganska smakliga. Men förmodligen behövs det tyngre arsenaler än endast ett äpple om dagen ifall den övriga dieten består av onyttiga grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Här är några fler videos för er äppel-skeptiker: Dried apples vs. cholesterol http://nutritionfacts.org/video/dried-apples-versus-cholesterol/ Which fruit fights cancer better? http://nutritionfacts.org/video/which-fruit-fights-cancer-better/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Låter som en gammal skröna - just med äpplen - Farfar sa alltid .... ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen - skyddade varken mot de ena el andra - han rökte i å för sej pipa då å då - drack väldigt måttligt med alkohol Led inte av övervikt - men flertal hjärtinfarkter - till slut tog cancern han - bukspottkörteln - 76 år blev han - Tyvärr gick min egen far bort i samma cancer - 57 år gammal så tror knappast på nåt kan förebygga - Men alla kan nog må bättre av en genomtänkt kost ! i sista änden de nog ödet som avgör var de barkar hän - ätit till å från strikt till å från inte - men inge socker - inge gluten - sen augusti 2011 ändå sitter jag här idag med inflammation i bägge muskelfästena i ljumskarna - dessutom ska jag på röntgen för höfterna - å uppföljning av eventuellt överaktiv urinblåsa - Så hmmm ...... Det räcker nog inte att utesluta gluten och socker. Jag tror det är viktigt att äta mycket grönsaker också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Trodde inte ja skulle behöva vara så detaljerad -Klart ja äter grönsaker - dock mest vitkål , Bryssel , broccoli , rödlök , haricoverts , å blomkålFöljs mer naturligt att de fanns med i kosten - lixom !ibland slinker en annan morot in - dessutom rotselleri - å sötpotatis 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts