Jump to content

Carpal syndrom

Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Någon som har det?

Jag tror jag håller på börja få det. Jag var dum nog att köra fingerkrok på en fest då jag var full och skadade 5(!) fingrar för ett par månader sedan. Hade väldigt ont i början i senorna, värken har dock mer och mer gått över till carpalen vid handleden. Kan få ont där helt plötsligt (speciellt på morgonen) och det värker då i nerverna i hela handen ett tag tills man mjukat upp handen. Rädd det ska sprida sig till "musarm" och liknande.

Jag har haft det för många år sedan. Fick ha handledsstöd på natten för att vara säker på att jag inte sov med böjd handled. Och sedan förstås vara försiktig med ensidiga rörelser. Det tog ett tag, men läkte ut av sig självt. Kan fortfarande få lite problem ibland, särskilt om jag sitter mycket vid datorn. Men bara om jag använder musen, pekplattan ger inga besvär.

Nja, är det carpalen du fått så ska tummen och ibland även pekfingret domna bort

Är andra fingrar inblandade kan det vara nån annan nerv som är i kläm

CTS beror (som du kanske vet) till stor del på att senan som löper över nerverna styvnat och förtjockats

Skälet till det är troligen främst glykering (karamellisering) av vävnaden som sen förvärras tex av statiskt datorarbete

Det är alltså kolhydraterna som även här är grundorsak till problemet -_-

• Like 1

Jag har det och Jag märker DRASTISK skillnad på hur jag äter.. har varit jättebra i händerna sedan jag började med LCHF och efter mina katastrof veckor nu runt jul så kunde jag inte alls sova utan mina skenor och jag har haft väldiga besvär även på dagarna,, märker dock att det sakta men säkert börjar bli bättre nu när jag äter bra igen.

Har träffat läkare och fått någon diagnos? Fick du någon behandling när du skadade handen, träningsinstruktioner?

Om man har skadat sig kan man ju vara extra känslig för överansträngning ett tag framöver, speciellt när det gäller delar av kroppen men så mycket små strukturer som händerna. Har du gjort något särskilt senaste tiden som kan ha utlöst besvären?

Nja, är det carpalen du fått så ska tummen och ibland även pekfingret domna bort

Är andra fingrar inblandade kan det vara nån annan nerv som är i kläm

CTS beror (som du kanske vet) till stor del på att senan som löper över nerverna styvnat och förtjockats

Skälet till det är troligen främst glykering (karamellisering) av vävnaden som sen förvärras tex av statiskt datorarbete

Det är alltså kolhydraterna som även här är grundorsak till problemet -_-

Du har nog rätt Dufva, även om det nu inte stämde för Leo. Det är väl som så att risken ökar för detta med mycket "socker i kosten" precis som den gör med en mängd andra sjukdomar/diagnoser.

Jag har det... 

Jag har fått både handleden och armbågen opererat för att rädda funktionen i mina fingrar till högerhanden. Men tyvärr var det för sent ! Jag har tappat muskulaturen så att jag kan kan inte längre spreta ut fingrarna. Muskeln mellan tumme och pekfinger har också dött, så vrida upp nyckel i ett dörrlås fungerar inte heller. Jag har också tappat känseln tvärs över fingrarna från långfingrets topp tvärsöver hela lillfingret och en bit in på underarmen. Periodvis har jag svåra famtomsmärtor i fingrarna. "Klämkraften" har jag dock kvar.

Mitt råd är... sök hjälp så länge det är möjligt ! 

• Like 1

Tack för hjälpen alla :). Mitt stora problem är att jag förut varit så bra på fingerkrok och vann alltid, problem? Nja problemet är att jag typ kan stänga av smärta i mina fingrar med vilje och då märker jag inte när det går för långt. Har gjort illa fingrarna på judo och liknade pga det. Men de brukar bli bra efter ett halvår. Men denna gång har det blivit värre. Så  ja jag borde söka. Men vet inte vad en läkare kan göra då smärtorna är bara ibland. De lär inte se det när jag är där. Ska nog test handledskydd iofs.

Jag har opererat båda mina händer. Dock ej samtidigt... ^_^

Det som låter märkligt är att du har ont. Det hade aldrig jag, bara domningar i fingrarna, främst pek- och långfinger.

Har du provat att knacka lätt på insidan av handleden? Är det carpal så kan man känna ryckningar ut i speciellt långfinger. Så gjorde också ortopeden jag träffade vid undersökning.

Jag opererade högerhanden får några år sedan (oj, det är nog snart 10 år sedan...). För mig var deet som för JMW, dvs domningar och stickningar. Ingen direkt smärta. Operationen gick bra men 100% fri är jag inte. Har jag suttit och spelat länge vid datorn och använt musen mycket så känner jag av det men vi vanligt datorarbete känner jag ingenting. Jag använder rätt många kortkommandon istället för musen...

• 3 weeks later...

Jag har också fått diagnosen CTS på vänstra handen. Jag skulle lava ved i september då en nerv klämdes. Sen dess har jag domningar och stickningar hela tiden i tummen, pekfingret och långfingret men fullständig styrka i handen som tidigare. Äter strikt LCHF men det har inte hjälpt mot detta tyvärr.

Ska nu operera mig i mars för läkaren sa att eftersom jag hade domningarna 24/7 så skulle det bara bli värre och värre tills jag inte kunde använda handen längre. Men han trodde inte att jag skulle bli helt besvärsfri av operationen.

Som jag förstår av er som gjort operationen så är det enda utvägen. Stämmer det?

MikaelEdebro

Jag har av två olika läkare fått reda på att jag inte ska massera handen och ska helt inte använda den för mycket samt ligga med handstöd på natten så att jag inte ofrivilligt böjer handen.

På den filmsnutt du hänvisar till samt som ledde till fler olika filmsnuttar så masserar de som bara den.

Min fråga är nu:

Kommer CTS att försvinna med massagen eller är det bara en tillfällig lindring?

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta och kan ge nåot svar?

Vill ju helst inte operera mig om jag kan undvika det.

Vid karpaltunnelsyndrom kläms n.medianus i karpaltunneln vilket orsakar domningar/stickningar på handflatesida från tumme till halva ringfinger samt yttre del av samma fingrars baksida, måste dock inte kännas inom hela detta område. Kan även uppstå värk i hand samt en bit upp i underarm, men det typiska för inlämning av nerv är stickningar/domningar. Jag tror att det bästa är avlastinng, då detta ofta blir värre då man anänder handen. Ta ett besök hos en arbetsterapeut och se om du kan få en ortos som du kan ha på dig vid arbete eller andra aktivieter som kan reta det hela. Behövs ingen remiss och brukar inte vara så lång väntetid. Har man väl fått detta problem blir det lätt självunderhållande och man reirriterar det lätt.

Jo, ungefär så sa den läkare som ska operera mig också. Men alla de som masserar då? Får de bort smärtan/domningarna av massage?

Jag har blivit mycket mer ifrågasättande till sjukvården sen jag upptäckte LCHF än vad jag var innan. Och jag var enormt ifrågasättande innan ska tilläggas. :)

Kan jag hålla det i schack med bara massage så hade det varit mycket bättre. Har inte tid och lust att vara sjukskriven. Finns inte utrymme till det i min vardag. Jobbet går rätt så bra fast knäppa knappar och dra upp dragkedjor tar lite mer tid än vanligt. Jobbar i vården.

Jag vet inte om massage kan fungera,. Brukar ju vara så vid svårbehandlade problem att det finns en hel uppsjö med olika förslag på vad man skall göra. Du får väl helt enkelt prova. Fungerar det på dig är det ju bra. Blir du sämre får du ju sluta med det. Har svårt att tänka mig att du skulle kunna skada dig med denna behandlingsform, du känner ju direkt om det blir sämre. Så har du väl gjort med lchf också? Du hade väl inte fortsatt om allt blev sämre?

Jag vet inte om massage kan fungera,. Brukar ju vara så vid svårbehandlade problem att det finns en hel uppsjö med olika förslag på vad man skall göra. Du får väl helt enkelt prova. Fungerar det på dig är det ju bra. Blir du sämre får du ju sluta med det. Har svårt att tänka mig att du skulle kunna skada dig med denna behandlingsform, du känner ju direkt om det blir sämre. Så har du väl gjort med lchf också? Du hade väl inte fortsatt om allt blev sämre?

Ja, enligt läkaren kunde jag skada mig mer om jag provade massage eller annat som ex akupunktur. Enligt honom kunde det gå snabbt utför och utan bromsar om jag ansträngde handen.

Men det är väl därför jag inte riktigt tror på honom för jag har inte tagit det lugnt efter jag fått skadan och tills jag fått diagnosen (ca ½ år). Den har inte blivit värre under den här tiden. Jag ska beställa tid hos en massör i nästa vecka så får man se hur det går.

Med LCHF tog jag det väldigt försiktigt med också och hoppade inte bara på det. Men inte ens motståndarna sa att jag skulle bli jättedålig en dag senare om jag började med LCHF. Lite skillnad.

Men har alltid gillat att testa allternativbehandlingar till mina sjukdomar och lär väl aldrig sluta med det oavsett skrämselpropaganda.

• Like 1

(Carbal T)

Jag är opererad i båda händerna. Dom försökte med ultraljud, men det blev

Inte bättre. Op 92. Fortfarande bra. Ingen värk längre, (händerna domnade) Måste vart en bra kirurg.

De har inte ens föreslagit ultraljud för min del.

• 5 months later...

En fråga: är det någon som blivit av med carpaltunnelsyndrom genom viktnedgång?

Jag har carpaltunnelsyndrom i bägge händerna sedan november 2012 då jag satte igång en lång och intensiv renoveringsperiod. Det kommer och går i nivå av värkande domningar men är aldrig helt borta. Det blir inte bättre av strikt LCHF, utan styrs helt av ansträngningsgrad, skenor lindrar om natten. Nu börjar jag bli fumlig och ska till läkaren i slutet av augusti, men jag säger som kirurgen: "oskuret är bäst", så helst inte operation, eller är jag fånig? Har läst att övervikt påverkar, och det känns rimligt, när jag lägger t.ex. golv blir det som värst, då vinklas ju händerna maximalt och jag tänker mig att inlagrat fett trycker på nerverna i carpaltunneln. Eller är det någon som sett ett samband mellan carptunnelsyndrom och högt blodtryck (som jag också begåvats med)?

Jag har själv haft CTS för 2 år sedan innan jag började med LCHF. Jag hade jobbat för hårt med min segelbåt, slipa, måla etc och ytorna var rätt stora och jag var väl lite för ivrig.

CTS handlar om en inflammation som regel orsakat av överansträngning och som behandlas med starka inflammationsdämpande mediciner. Det gick över för mig och har inte kommit tillbaka därefter.

Vårdcentralen fixar detta med några mediciner. LCHF är nog inte tillräckligt inflammationsdämpande för att fixa detta men kan kanske vara till hjälp för att slippa återfall. Framförallt så är det viktigt att komma på orsaken och sedan anpassa sig så man inte överanstränger sig igen.

Får man återfall så är det operation som gäller.