Jump to content

Min syster är gravid och har epilepsi- är ketogen kost då att föredra?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Min syster har haft epilepsi sedan tonåren och måste ta mediciner, annars får hon epileptiska anfall. Efter att jag började på LCHF för 2.5 år sedan så läste jag att en ketogen kost tydligen ska vara mycket bra för epileptiker. Jag berättade detta för henne, varpå hon frågade sin läkare om detta. Min syster tyckte att det lät rimligt, eftersom hon själv upplevt att hon får mer känningar då hon ätit mycket socker. 

Tyvärr är hennes läkare av den äldre versionen och påstår att kosten inte alls påverkar epilepsin (eller så kanske hon inte får lov att säga detta?). 

Nu är det så att min syster är gravid och måste därför sluta med en del av sina epilepsimediciner. Risken för anfall, och därmed risken för skador på barnet, ökar ju då tyvärr. Så därför börjar hon fundera på att äta en ketogen kost under graviditeten. Vad säger ni som kan mycket om detta, skulle det vara en bra idé eller skulle ni rekommendera något annat? Hon är såklart jätteorolig för att barnet ska ta skada, så hon vill verkligen göra allt för att den ska bli så frisk som möjligt!

Tacksam för svar!

Och Gott Nytt År på er alla!

Ketogen kost har använts i decennier för att hjälpa barn med epilepsi. Här en länk till en studie som visat mycket goda resultat: http://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(08)70092-9/fulltext

Här en studie som visat goda resultat hos vuxna: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1528-1157.1999.tb01589.x/full

Ett alternativ till ketogen kost (alltså med så få kolhydrater att kroppen är i ketos för det mesta, kanske högst 50 g per dag) kan vara att testa supplementering med kokosfett http://www.coconutresearchcenter.org/, säg 50 g per dag.

Rent allmänt bör det också sägas att eftersom människan mfl djur utvecklat två olika system för energiförsörjning (glukos resp fett/ketoner), så är båda "tänkta" att användas. Att genom svält eller kolhydratrestriktion framkalla ketos måste alltså under alla omständigheter betraktas som minimum helt ofarligt.

Förmodligen är det något med hjärnan i ketondrift som gör att anfallen mildras.

Din systers läkare bör inte besväras med fler frågor som rör hennes hälsa, synes det mig.

• Like 7

Jag skulle definitivt rekommendera ketogen kost, och rejäla doser cocosfett.

Hjärnan verkar få en lugnare energiförsörjning av ketoner än av glucos och därmed verkar epilepsianfallen minska och även bli mildare.

En av fördelarna med cocosfett är att det uteslutande "serverar" hjärnan ketoner oavsett vilken kost man äter.

Jag håller med Kjell angående läkaren hon har, kanske läge att försöka byta.

• Like 3

Tack för bra svar!

Så det är inte alls skadligt för barnet att äta en ketogen kost under graviditeten? Den kan växa ordentligt och så? Borde ju inte vara några problem kan jag tycka, eftersom inuiterna föder friska barn utan problem =). 

Hon hade frågat sin läkare om hon skulle äta en ketogen kost under graviditeten och fick då svaret att "jag skulle inte rekommendera det. eftersom det är viktigt att "få i sig lite av allt" (hatar det uttrycket!) när man är gravid"

Jodå Ketogen diet är lindrande för de flesta epileptiker.. det man skall tänka på vid graviditet är att man inte helt plötsligt skall göra stora kostomställningar med häftiga hormonsvängningar.. av rena säkerhetsskäl.

Och hon skall genast börja använda cocosfett som främsta fettkälla.. då den i sig är mest ketogen.. många av de mest hard core ketogena dieterna använder nästan bara cocosfett.

Så det blir till en början att lära sig recept med cocosfett, men jag har det som främsta stekfett.

Sen så.. när folk säger att man skall äta allt, så vet man att de har noll koll på näringslära.. det är ett uttalande utan förpliktigande.

• Like 2

Tack för bra svar!

Så det är inte alls skadligt för barnet att äta en ketogen kost under graviditeten? Den kan växa ordentligt och så? Borde ju inte vara några problem kan jag tycka, eftersom inuiterna föder friska barn utan problem =). 

Hon hade frågat sin läkare om hon skulle äta en ketogen kost under graviditeten och fick då svaret att "jag skulle inte rekommendera det. eftersom det är viktigt att "få i sig lite av allt" (hatar det uttrycket!) när man är gravid"

Nej det är inga problem att få i sig alla näringsämnen man behöver för både mor o barn med ett minimum av kolhydrater. Önska henne lycka till!

• Like 1

Min gravida tjej äter liberal lchf, ibland lite striktare när jag får välja. Hon mår utmärkt och alla värden hos barnmorskan är superbra. Inga kräkningar och pigg som tusan. Dom mäter ju blodsockret hos gravida av en anledning. Och lchf-kost är ju som bekant bra för att hålla nere det. Vår barnmorska är helt med på noterna, hon sa vid första besöket när min tjej frågade om hennes diet: "Jaha, ja halva personalen här på kliniken äter ju lchf eller GI, det ska inte vara några problem om man mår bra av den"

Önskar din syster lycka till!

• Like 5

T ex ägg innehåller ju absolut precis allt utom C-vitamin. Och gul och röd paprika innehåller hästlängder mer C-vitamin än någon apelsin, så babyn kommer att må kanon på LCHF. Sen beror det ju på hur mamman mår med alla konstga hormonstormar, cravings och annat tok som man har för sej under en graviditet.

• Like 2

T ex ägg innehåller ju absolut precis allt utom C-vitamin. Och gul och röd paprika innehåller hästlängder mer C-vitamin än någon apelsin, så babyn kommer att må kanon på LCHF. Sen beror det ju på hur mamman mår med alla konstga hormonstormar, cravings och annat tok som man har för sej under en graviditet.

Tyvärr så är hon väldigt dålig på att äta grönsaker och tycker inte alls om paprika =(. Vad mer än paprika finns det mycket C-vitamin i? Spenat och broccoli vet jag att hon tycker om.

Jag har ätit LCHF under min senaste graviditet och mådde betydligt bättre än under mina andra graviditeter på "normalkost". Jag hade enorma hälsovinster. Jag skulle aldrig våga bli gravid igen på normalkost men nu när jag provat vara gravid på LCHF kanske vi vågar få ännu ett barn. LCHF gjorde att vi vågade prova få vårt tredje (eller fjärde, beroende på hur man vill räkna) barn :) inte någon småsak.

Jag skulle aldrig vara rädd för LCHF under en graviditet. Snarare vara rädd för normalkost under graviditet.

• Like 4

Min gravida tjej äter liberal lchf, ibland lite striktare när jag får välja. Hon mår utmärkt och alla värden hos barnmorskan är superbra. Inga kräkningar och pigg som tusan. Dom mäter ju blodsockret hos gravida av en anledning. Och lchf-kost är ju som bekant bra för att hålla nere det. Vår barnmorska är helt med på noterna, hon sa vid första besöket när min tjej frågade om hennes diet: "Jaha, ja halva personalen här på kliniken äter ju lchf eller GI, det ska inte vara några problem om man mår bra av den"

Önskar din syster lycka till!

Tack =)

Jodå Ketogen diet är lindrande för de flesta epileptiker.. det man skall tänka på vid graviditet är att man inte helt plötsligt skall göra stora kostomställningar med häftiga hormonsvängningar.. av rena säkerhetsskäl.

Och hon skall genast börja använda cocosfett som främsta fettkälla.. då den i sig är mest ketogen.. många av de mest hard core ketogena dieterna använder nästan bara cocosfett.

Så det blir till en början att lära sig recept med cocosfett, men jag har det som främsta stekfett.

Sen så.. när folk säger att man skall äta allt, så vet man att de har noll koll på näringslära.. det är ett uttalande utan förpliktigande.

Kan man inte bara ersätta smör i olika recept med kokosfett istället? Hur mycket kokosfett per dag skulle du säga att hon behöver äta?

Tyvärr så är hon väldigt dålig på att äta grönsaker och tycker inte alls om paprika =(. Vad mer än paprika finns det mycket C-vitamin i? Spenat och broccoli vet jag att hon tycker om.

Spenat och broccoli är jättebra. Vitkål har mycke c-vitamin. Annars kan hon ju dricka limevatten?

• Like 1

Kan man inte bara ersätta smör i olika recept med kokosfett istället? Hur mycket kokosfett per dag skulle du säga att hon behöver äta?

Man kan ju alldrig ersätta allt annat fett, men tex så steker jag i det.. det är faktist bättre att steka i än smör!

Så alla gånger man smälter fett så kan man ta cocosfett.. sen så kan jag montera i lite smör på slutet för smakens skull.

Och det finns de som inte gillar feta köttbitar, de tar det ofta i sitt kaffe, vilket inte jag gör för det förstör min aptit.. man vill inte äta på väldigt länge, bra för de som bantar med IF men inte för mig som vill äta på fasta tider.. och då vill jag vara hungrig!

Att inte vara hungrig vid en måltid är ungefär lika roligt som att pussa sin syster!

Som gravid ska man undvika för stora mängder lever pga det höga innehållet av A-vitamin (påstås ge utvecklingsskador på fostret). Opastöriserade mjuka ostar och vakumförpackad fisk riskerar innehålla listeria. Listeria är livsfarligt för fostret. Ost och fisk som upphettas tillräckligt för att ta död på listeriabakterien är ok. Man kan kanske tycka risken är liten men vart fjärde paket fisk hade listeria enligt en nyhetsartikel för något år sedan.

Vi har själva drabbats av något motsvarande så jag är extra rädd för infektioner under graviditet.

• Like 3

Som gravid ska man undvika för stora mängder lever pga det höga innehållet av A-vitamin (påstås ge utvecklingsskador på fostret). Opastöriserade mjuka ostar och vakumförpackad fisk riskerar innehålla listeria. Listeria är livsfarligt för fostret. Ost och fisk som upphettas tillräckligt för att ta död på listeriabakterien är ok. Man kan kanske tycka risken är liten men vart fjärde paket fisk hade listeria enligt en nyhetsartikel för något år sedan.

Vi har själva drabbats av något motsvarande så jag är extra rädd för infektioner under graviditet.

Hur vet man vilka fiskar som innehåller listeria? Hon älskar både lax och makrill. 

Hur vet man vilka fiskar som innehåller listeria? Hon älskar både lax och makrill. 

Det är väl gravade och råa fiskar som kan innehålla listeria.. så hon kan fortfarande äta kokt/stekt lax/makrill!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Listeria

Sen så har de ett talesätt i Frankrike, som lyder ungefär som så att; "osthandlaren är den första som får reda på att en kvinna är gravid"!

Handlar mest om att i Frankrike, så finns det gott om "artisane" opastöriserade ostar!

• Like 2

Listeriabakterien är mycket vanlig och kan finnas i all färdigmat, inte bara fisk. Den dör av upphettning till 70 grader Celsius. 

Lite info från smittskyddsinstitutet: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/listeriainfektion/

Listeriabakterien är vanligt förekommande i vår omgivning. Den finns i jord, vatten och i tarmen hos många däggdjur, inklusive människan. 

[...]

Bakterien är vanligt förekommande, men symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder listeriabakterier genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bl.a. gravida kvinnor, svårt sjuka och äldre personer.

[...]

Människan kan smittas från infekterade djur eller via födan. Listeriabakterier är tåliga bakterier som kan växa i kylskåpstemperaturer. Typiska risklivsmedel för infektion med listeriabakterier är därför livsmedelsprodukter med långa hållbarhetstider till exempel rökt och gravad lax, opastöriserade och pastöriserade dessertostar, färdigrätter och förpackade charkvaror som till exempel smörgåspålägg.

En helt annan komplikation med fisk är att vissa fiskar innehåller ganska mycket tungmetaller, t ex kvicksilver, och andra fettlösliga gifter som PCB. Fettlösliga gifter anrikas i djuren och koncentrationen blir därför högre ju högre upp i näringskedjan man kommer och med åldern på djuret. Dessa fiskar ska man undvika när man är gravid. Det gäller fram för allt insjöfisk och fisk från Östersjön, men även vissa tonfisksorter (blåfenad och gulfenad tonfisk, båda exklusiva fiskar som man inte hittar i våra vanliga tonfiskburkar) och andra rovfiskar som befinner sig högt upp i näringskedjan. SLV har en lång komplicerad lista med fiskar och hur ofta man maximalt får äta dessa som gravid. Många som läser listan tolkar den som att "gud vad krångligt - fisk verkar farligt när man är gravid, jag skippar fisk helt och hållet", vilket sannolikt är den sämsta tänkbara effekten av listan, mycket sämre än om någon gravid skulle råka äta ett par östersjöabborrar vid något tillfälle. Listans ursprung är tydligen mätningar på fiskarhustrur (på den tiden dessa fanns), som antagligen levde i mycket hög utsträckning på just fisk från Östersjön och insjöfisk. Jag menar, vem äter gädda, lake och abborre regelbundet nuförtiden?

Lax och makrill från de stora haven kan man äta utan risk. 

Det är som här skrivits kall fisk som ska undvikas. Typ gravad lax.

I vårt fall fick vi aldrig klarhet i vad som gick snett men man kunde inte utesluta en bakterieinfektion. Jag hade dock inte ätit "farlig fisk"eller mjuk ost före så jag skyller istället på omänsklig stress som jag inte hade erfarenheten att klara av då. Så samvetet är rent. Man kan aldrig göra alla dom rätta sakerna. Men man kan göra det man kan.

• Like 3

Jag tänkte på det här med cocosfettet; spelar det någon roll om det är deodoriserat eller odeodoriserat?

Jag har letat efter svar på denna fråga och det är inte helt lätt att hitta. Ställde en fråga hos Fethälsa, Mats Lindgren http://fethalsa.wordpress.com/2013/12/27/god-fet-fortsattning/#comments angående detta och fick följande svar:

Hej Fundersam, så länge kokosfettet är ekologiskt och kallpressat är det prima vara enligt mig oavsett om man tagit bort smaken eller inte. Jag vet att http://www.crearome.se har bägge sorterna.

Gott nytt,

/Mats

Eftersom jag bara inte kan äta det med lukt (har verkligen försökt) så kommer jag att testa under en rejäl period att äta deodoriserat, så får jag se vad som händer rent hälsomässigt. 

• Like 2

Jag skulle definitivt rekommendera ketogen kost, och rejäla doser cocosfett.

Hjärnan verkar få en lugnare energiförsörjning av ketoner än av glucos och därmed verkar epilepsianfallen minska och även bli mildare.

En av fördelarna med cocosfett är att det uteslutande "serverar" hjärnan ketoner oavsett vilken kost man äter.

Jag håller med Kjell angående läkaren hon har, kanske läge att försöka byta.

Off-topic, men för mig viktig fråga.

Detta tycker jag låter oerhört intressant kära Syster....detta att kokosfett:  ""serverar" hjärnan ketoner oavsett vilken kost man äter."

En bekant till mig har fått en godartad hjärntumör bortoppererat - och fått att veta, att risken är stor att nya tumörer kan komma att utvecklas.  Hon har havt ett par epilepsi-liknande attacker (flera år emellam attackerna), men har inte fått epilepsi-diagnos. Hon känner till LCHF och ketogen kost, men käner sig inte motiverad att ändra vanor just nu. Hennes hjärnläkare har sagt till henne, att hon inte kan påverka sin tumörrisk genom koständring. . Jag tror dock att hon kommar att vara mkt intresserad om hon kan uppnå fettdrift av hjärnan vid att innta mer kokosfett utan att gå helt över till LCHF.

Min fråga är därför om du har en god käll-henvisning - link - till ditt udsagn. Tack för svar  :) 

Detta tycker jag låter oerhört intressant kära Syster....detta att kokosfett:  ""serverar" hjärnan ketoner oavsett vilken kost man äter."

En bekant till mig har fått en godartad hjärntumör bortoppererat - och fått att veta, att risken är stor att nya tumörer kan komma att utvecklas.  Hon har havt ett par epilepsi-liknande attacker (flera år emellam attackerna), men har inte fått epilepsi-diagnos. Hon känner till LCHF och ketogen kost, men käner sig inte motiverad att ändra vanor just nu. Hennes hjärnläkare har sagt till henne, att hon inte kan påverka sin tumörrisk genom koständring. . Jag tror dock att hon kommar att vara mkt intresserad om hon kan uppnå fettdrift av hjärnan vid att innta mer kokosfett utan att gå helt över till LCHF.

Min fråga är därför om du har en god käll-henvisning - link - till ditt udsagn. Tack för svar  :) 

Tyvärr har jag nog inte någon "vetenskaplig" studie på det här med kokosfett och ketoner till hjärnan. Jag kan hänvisa till Bruce Fifes bok Stoppa Alzheimers, och andra berättelser om de som blivit klart bättre i både epilepsi, alzheimers, ADHD och vidare, med kokosolja.

De medellånga fettsyrorna som finns i kokosolja tas tydligen mycket lätt upp av kroppen utan att det behövs några stora "omvandlingar" innan ketonerna når hjärnan. Kanske någon annan här har någon bra referens :)

Vad synd att din bekant inte vill prova en ketogen kost, för det bästa resultatet bör man nog uppnå med det i kombination av kokosolja. Men då man läser om de med alzheimers så verkar de kunna få en positiv effekt av "bara" kokosolja och jag tror att det rekommenderas 5 msk per dag.

Hoppas nån här har "lite mer på fötterna" om detta :)

• Like 2

Här skriver Bruce Fife om detta med att MCT ger ketoner i blodet oavsett kosten i övrigt: http://www.coconutresearchcenter.org/Conquering%20Alzheimers%20with%20Coconut%20Ketones.htm

Här http://diabetes.diabetesjournals.org/content/18/2/96.abstract kan man läsa om ett test vad som hände med ketonnivå i blod efter intag av MCT.

Här en bra artikel om MCT: http://nutritionreview.org/2013/04/medium-chain-triglycerides-mcts/

Citat ur den: "The energy-enhancing properties of MCTs are attributed to the fact that they cross the double mitochondrial membrane very rapidly, and do not require the presence of carnitine, as do LCTs (Fig. 2). The result is an excess of acetyl-coA, which then follows various metabolic pathways, both in the mitochondria (Krebs Cycle) and in the cytosol, resulting in the production of ketones. Scientists attribute the increased energy from consumption of MCTs to the rapid formation of ketone bodies. MCTs are thus a good choice for anyone who has increased energy needs, as following major surgery, during normal or stunted growth, to enhance athletic performance, and to counteract the decreased energy production that results from aging."

Längre upp i denna tråd har jag postat länkar till ett par studier som visar kraftig reduktion i epileptiska anfall med hjälp av ketogen kost.

Hoppas det går fint med din bekant!

• Like 3

Medium-Chain Fatty Acids Improve Cognitive Function in Intensively Treated Type 1 Diabetic Patients and Support In Vitro Synaptic Transmission During Acute Hypoglycemia

Kathleen A. Page,1 Anne Williamson,2 Namyi Yu,3 Ewan C. McNay,4 James Dzuira,5 Rory J. McCrimmon,1 and Robert S. Sherwin1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2671041/

[...] Medium-chain triglycerides, constituents of coconut and palm kernel oils, are medium-chain fatty acid esters of glycerol. Medium-chain triglycerides have a favorable safety profile and are used to treat a variety of disorders (10–12). They offer a readily available noncarbohydrate fuel source because they are rapidly absorbed and quickly metabolized into medium-chain fatty acids (10). Medium-chain fatty acids do not require chylomicrons for transport or carnitine for entry into mitochondria (10). As a result, metabolism of medium-chain fatty acids promotes the generation of ketones (10). Furthermore, animal data suggest that medium-chain fatty acids can readily cross the blood-brain barrier (BBB) and be oxidized by the brain (13). Thus, medium-chain fatty acids may provide both a direct and an indirect brain fuel source via the generation of ketones, [...]

Referens 10 i texten ovan:

Traul KA, Driedger A, Ingle DL, Nakhasi D.: Review of the toxicologic properties of medium-chain triglycerides. Food Chem Toxicol 2000; 38: 79– 98. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691599001064

[...] The hepatic mitochondrial metabolism of MCFAs such as caprylic and capric acid ultimately results in an excess of acetyl-CoA which in turn results in the production of acetate, CO2 and ketone bodies, with a minor portion serving to lengthen endogenous fatty acids (Bach and Babayan, 1982). [...]

Medium-chain triglycerides: an update, Bach and Bayban, 1982:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6814231

[...] The MCTs [...] are available and are rapidly oxidized. The result is an excess of acetyl-CoA [...] A large part of the actetyl-CoA is then redirected toward the synthesis of ketone bodies. [...]

Min kommentar: de fetter man hittar i kokosolja (medium-chain fatty acids, MCFA) omvandlas alltså gärna av kroppen till ketoner. Orsaken är att de oxideras så snabbt att ett överskott av acetyl-CoA uppstår och för att bli av med det syntetiseras ketoner.

Men inte bara det, det finns även vissa indikationer på att dessa fettsyror kan direkt passera blod-hjärn-barriären och därmed kunna användas som bränsle för hjärnan även utan att först omvandlas till ketoner i levern. Dock verkar de flesta MCFA ta vägen via levern och många av dessa (men inte alla) blir ketoner.

• Like 2

En viktig sak att påpeka är att det kanske inte är ketonerna i sig som ger färre epilepsianfall, utan avsaknad av blodsockersvängningar. För att hålla blodsockret på en konstant fastenivå måste man begränsa kolhydratintaget.

Vad gäller Alzheimer är teorin att hjärnan inte längre kan använda glukos lika bra och därför sakta svälter ihjäl. Då hjälper det naturligtvis att erbjuda annat bränsle (ketoner).

• Like 4

När det gäller Alzheimer och demens i allmänhet verkar det som det är både förmågan att "mata" hjärna med bränsle i form av ketoner och kontroll på blodsocker. MCT olja som läkemedel har prövats i mild eller måttlig Alzheimer (under namnet Axona) och just nu pågår studie med liraglutide som stimulerar insulin bildning för att kontrollera blodsocker vid D2, varför man inte kommer på att en ketogen kost gör samma sak är lite sorgligt.

http://www.alzheimers.org.uk/site/scripts/news_article.php?newsID=1779

• Like 3

Min syster frågade nu om det är OK ifall hon bara någon enstaka gång under graviditeten skulle stoppa i sig en bit choklad/glass/chips, men om hon gör det så hamnar hon väl ur ketos direkt och riskerar då ett anfall? Jag sa till henne; "är en chokladbit verkligen värd ditt barns liv?", jag menar, det rör ju sig bara om dryg 9 månader utan choklad. Problemet är att hon är ett chokladmonster!! =P....Men nu har hon ju inte bara sig själv att tänka på, så det är dags att äta bra, för bebisens skull!

Om det är choklad som är cravings bör ju lite 85% lätta upp det hela och det är ju OK om det inte är mängder. Är man i ketos ordentligt ramlar man inte ur av "tillåtet" fusk i rimliga mängder.

Som tur är är ju de där små aliens man har rätt duktiga på att se till att få vad de behöver och det är moderskeppet som blir tömt på alla förråd...

Jag vet inget om epilepsi men nog skulle jag vara mer orolig för modern än barnet ändå eftersom kroppen är designad för att skydda dem så långt det är möjligt.

Min syster frågade nu om det är OK ifall hon bara någon enstaka gång under graviditeten skulle stoppa i sig en bit choklad/glass/chips, men om hon gör det så hamnar hon väl ur ketos direkt och riskerar då ett anfall? Jag sa till henne; "är en chokladbit verkligen värd ditt barns liv?", jag menar, det rör ju sig bara om dryg 9 månader utan choklad. Problemet är att hon är ett chokladmonster!! =P....Men nu har hon ju inte bara sig själv att tänka på, så det är dags att äta bra, för bebisens skull!

Se om du kan hitta Vivanis 92% choklad (finns att beställa på LCHF butiken tror jag). En kaka har 10 gr kolhydrater och den är inte beskt. Den består mest av kakao och fett, väldigt ketogen :P

• Like 1

Nämen altså.. är hon frisk förutom sin epilepsi så klarar ju hennes kropp av lite oilka fördelningar av macronutrienter.

Så ketogent som möjligt är väl rådet, helst då så hon slipper medecin.. i övrigt så näringsrik mat som möjligt.. och som redan nämnts, barnet tar det som den behöver av modern.

Frågan är väl om ketogen diet gör så hon slipper sin medecin under graviditeten.. och hur strikt hon i så fall måste vara?

Om det är choklad som är cravings bör ju lite 85% lätta upp det hela och det är ju OK om det inte är mängder. Är man i ketos ordentligt ramlar man inte ur av "tillåtet" fusk i rimliga mängder.

Som tur är är ju de där små aliens man har rätt duktiga på att se till att få vad de behöver och det är moderskeppet som blir tömt på alla förråd...

Jag vet inget om epilepsi men nog skulle jag vara mer orolig för modern än barnet ändå eftersom kroppen är designad för att skydda dem så långt det är möjligt.

Det som är störst risk för barnet är ju om min syster får ett epileptiskt anfall, eftersom all syretillförseln till barnet då stryps vilket kan leda till fosterskador

Nämen altså.. är hon frisk förutom sin epilepsi så klarar ju hennes kropp av lite oilka fördelningar av macronutrienter.

Så ketogent som möjligt är väl rådet, helst då så hon slipper medecin.. i övrigt så näringsrik mat som möjligt.. och som redan nämnts, barnet tar det som den behöver av modern.

Frågan är väl om ketogen diet gör så hon slipper sin medecin under graviditeten.. och hur strikt hon i så fall måste vara?

Hon har fått dra ned sin medicin till att börja med och ska sedan trappa ner tills hon slutar helt. Det är därför risken för epileptiska anfall ökar, eftersom hon inte tar lika mycket medicin. 

Kanske du redan har kollat upp: Det verkar ju ha gjorts en del studier med positiva resultat angående ketogen kost och epilepsi. Kanske kan vara värt att läsa igenom lite abstrakt? Jag sökte "ketogenic diet epilepsy" Och så kan man välja "vetenskapliga artiklar" på google så hittar man en del del.

tex

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1528-1157.1999.tb01589.x/full

• Like 1