Popular Post Per Wikholm Posted December 30, 2013 Popular Post Share Posted December 30, 2013 I nyårsnumret av Expressens bilaga "Allt om LCHF" presenteras LCHF.se's stora enkätundersökning med 950 respondenter om vad man äter mer respektive mindre av efter en kostomläggning till LCHF. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10397/Allt-om-LCHF-skriver-om-LCHF-ses-stora-kostundersokning.aspx 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Intressant! Det var verkligen en fröjd att betrakta staplarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Intressant... stämmer i stort på mig med utom chokladen, som jag äter betydligt mindre av, dvs "nada". Bären lyser också med sin frånvaro hos mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Tycker det stämmer väldigt bra. Betyder att vi alla är på rätt väg :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Jag hade svårt att svara på vissa frågor, minns jag. Jag åt tex inte mindre chips för jag har aldrig ätit chips. Men grafen ser riktigt fin ut 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Jo, det finns en del systematiska felkällor med en sådan här studie men detta var det enklaste och billigaste sättet att göra den på. Vad som upplevs "Betydligt mer" vad gäller konsumtionen av kryddor skiljer sig nog en hel del mot vad som upplevs som "betydligt mer" vad gäller vattenintag. Vi vet heller inte varifrån deltagarna startade. Om många startade från att ha varit veganer kommer t ex resultaten för kött, fisk och ägg att bli uppblåsta jämfört med Medelsvensson. Så när Jeanette fullt korrekt fyller i enkäten med att hon äter "Ungefär lika mycket" chips som vanligt d v s noll, får man intrycket att svaret representerar en Medelsvensson-konsumtion av chips. Så undersökningen ska tas med en nypa salt men den hade sannolikt inte blivit bättre om vi som i vanliga observationsstudier, bett deltagarna uppskatta exakt hur många portioner/gram/deciliter de åt av olika livsmedel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Ja, det var intressant, stämmer ganska bra på mig, utom vad gäller mjölken, tyvärr. Jag är en riktig mjölkdrickare, skulle nog behöva dra ner på det. Ägg, smör och grädde ökade drastiskt hos mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Tack för detta, spännande! Nu måste väl alla som upprörs över kosten kunna lugna ner sig? Riktigt låga nivåer på all tänkbar skräpmat och högt på grönsaker. En punkterad fördom mot LCHF? * Så var det rotfrukterna, då ... Tror det skulle vara en bra idé om synsättet för metabolt friska personer mjukades upp. Å andra sidan när man går i affärens grönsaksavdelning ser man att de flesta grönsaker faktiskt växer ovan jord. Frågan blir då vad alla "grönsaksfascister" egentligen jagar upp sig för ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 För att vara ärlig så trodde jag faktiskt att grönsaksstapeln skulle vara högre, haha. Svarar jag för mig själv så är det något alldeles otroligt vad grönsaker jag äter nu jämfört med innan. Och så många nya sorter jag vågat testa sen! Betydligt större intag av vatten stämmer med mig. Blir man törstigare på LCHF tro, eller är det att vanligt vatten egentligen är det som finns kvar när man tar bort läsk/saft osv? Ett par gånger har jag fått höra av de som inte äter lchf utan bara skräp (med tillhörande förstörda smaklökar) att de tycker vanligt vatten är tråkigt, till och med "äckligt". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Hoppas siffrorna får stor spridning. Ett sätt att göra detta med nivåer tydligare kunde vara att man för varje livsmedel skulle fått uppskatta sin startposition. Tex välja att av chipsen har jag tidigare konsumerat mellan mycket, inte just alls/mycket lite, eller mycket. Men jag medger att det inte är så lätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Vad F-n?! Det blir alltid jättekonstigt när jag ska svara från datorn. Hur tar man bort inlägg? Använder telefonen istället. Nåväl, här är det jag ville skriva: Härlig läsning! Och användbar. Tänk att ha detta på fickan och trycka i ansiktet på alla tvivlare som mumlar om näringsbrist, köttfrossa, ensidig kost, ohälsosamt... Finns det någon annan diet/livsstil som lyckas förändra folks matvanor SÅ mycket till det bättre? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts