Gå till innehåll

Fettdrift - experiment 2014

Recommended Posts

Hej!

Är ny på forumet men har följt kostdoktorn samt LCHF (periodare, 50/50 sunt/missbruk) en längre tid. På juldagen bestämde jag mig att inleda "experiment 2014":

• bort med allt socker

• hamna i optimal ketos för att få kroppen att gå på fettdrift

• öka träningsdosen rejält för bättre prestanda samt minskad fett%/ökad muskelmassa

• förbättra mina tider från en Svensk klassiker 2013

• sist men inte ökad livskvalitet

Läste igenom Jonas Bergqvist senaste bok på Julaftonsmorgon (drömkroppen på 8 veckor). Jonas nya bok, mycket inspiration från Colting samt all fakta från Kostdoktorn blev startskottet för mitt experiment.

Idag, 6 dagar senare ,kom den beställda ketonmätaren, var spänd om knappt en vecka med LCHF, PF och träning skulle ta mig till fettdrift!

Första mätningen....2.0! (Kvällsmätning, 18:00)

Skall följa upp inom en vecka för att se om jag ligger kvar.

Mål:

• genomföra klassikerloppen på fettdrift, har eventuellt tänkt "train low, race high" för att boosta systemet, med bättre resultat än 2013.

• samma sak med MTB lopp, Vasan/Birken m.fl

• förbättrad figur, ökad muskelmassa/minskad fett%

Uppdateringar kommer, synpunkter mottages tacksamt!

Vore kul att höra från fler som tänker i samma banor och satsar på långlopp på fettdrift som bas.

Tack till Andreas för en fin och inspirerande blogg, mycket viktigt budskap som kommer att förändra mycket för många de närmaste åren.

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma tänk men börjar uppenbarligen på en annan nivå än du... ;)

Min plan är att köra igång med framför allt styrketräning, då jag med nytt jobb från och med torsdag, får möjlighet att kunna träna på lunchen.

Kör en fettfasta just nu för att repa kroppen efter julens för höga intag av mjölksocker (ost och grädde) samt socker (sill och senap).

Tänker försöka få till konditionsträning också - hoppas på snö snart. Har målet satt mot beach 2014... B)

Har läst Martina Johanssons bok Fettfrälst men även funderat på Jonas Bergqvists...får se om det blir ett inköp...

Länk till inlägg

Nivån spelar ingen roll, ambitionen är det viktiga...viljan att lyckas är det som gäller ;-)

Jonas bok är bra, mycket "kände jag igen" men det berör säkert på all timmars förstudie på olika webbsidor. Skall kika på Fettfrälst.

Lycka till och uppdatera med framgångar och eventuella motgångar...vi behöver alla stöttning, jag vet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hejsan!

Jag har också en blodketonmätare men jag har nästan slutat använda den...är ganska osäker på vad den säger egentligen...om du är låg i kolhydrater...så kommer huvuddelen av din energi oundvikligen komma från "ketoner"...möjligtvis kan det vara ett mått på hur effektiv din fettförbränning är.

Hursomhelst enligt de teorier som finns så bör du nog mäta morgonen (när kroppen är i "fasta").

Lycka till med nyårslöftet :)

...och jag är avis på dig som klarar att genomföra klassikern!

Hej!
Är ny på forumet men har följt kostdoktorn samt LCHF (periodare, 50/50 sunt/missbruk) en längre tid. På juldagen bestämde jag mig att inleda "experiment 2014":
• bort med allt socker
• öka träningsdosen rejält för bättre prestanda samt minskad fett%/ökad muskelmassa
• förbättra mina tider från en Svensk klassiker 2013
• sist men inte ökad livskvalitet

Läste igenom Jonas Bergqvist senaste bok på Julaftonsmorgon (drömkroppen på 8 veckor). Jonas nya bok, mycket inspiration från Colting samt all fakta från Kostdoktorn blev startskottet för mitt experiment.

Idag, 6 dagar senare ,kom den beställda ketonmätaren, var spänd om knappt en vecka med LCHF, PF och träning skulle ta mig till fettdrift!
Första mätningen....2.0! (Kvällsmätning, 18:00)
Skall följa upp inom en vecka för att se om jag ligger kvar.

Mål:
• genomföra klassikerloppen på fettdrift, har eventuellt tänkt "train low, race high" för att boosta systemet, med bättre resultat än 2013.
• samma sak med MTB lopp, Vasan/Birken m.fl
• förbättrad figur, ökad muskelmassa/minskad fett%

Uppdateringar kommer, synpunkter mottages tacksamt!
Vore kul att höra från fler som tänker i samma banor och satsar på långlopp på fettdrift som bas.

Tack till Andreas för en fin och inspirerande blogg, mycket viktigt budskap som kommer att förändra mycket för många de närmaste åren.

Länk till inlägg

Tack Peter

Klassikerloppen är härliga, försök vet ja ;-)

Jag skall mäta nu på morgonen.

Det jag vill se/få bevisat svart på vitt med ketonmätningen är att jag verkligen går på 100% fettdrift. Tror att detta kommer att hjälpa mig med motivationen att hålla mig borta från det vita giftet.

Någon som har bra tips på vart man köper ketonstickor till Glucomen? Till bättre pris än 25 kronor styck...

Har även beställt en Tanita BC-1000 (kropsanalysvåg) som kopplas mot träningsklocka. Också detta för att höja motivationen, se om jag ändrar fett%/muskelmassa. Någon som har erfarenhet/testat?

Vad tror ni om mitt tänk, träna på Low carb, tävla med socker som boost? Tänker att använda Winforce booster (små shots med koffein och socker, enkla att få i sig varje timme och lätta att bära).

Jag tar idag D vitamin, kommer att börja med Omega3, magnesium samt BCAA på fastande mage innan träning (8 gram innan varje träningstillfälle, enligt Jonas B rekommendation i boken).

Uppdaterar när jag tagit morgon ketontest...

Länk till inlägg

Hej Largu.

Jag har tränat i stort sätt hela livet, är idag 37år har familj med allt de innebär av avsaknad av tid för träning.

Jag började äta lågkolhydratkost för snart ett år sedan, till saken hör att jag inte är överviktig öht ( har ett BMI runt 18 så en smal kroppsbyggnad alltså ) utan detta handlar mest om välmående och för att slippa diabetes som båda mina föräldrar fått på ålderns höst.

Jag har genom åren tränat ungefär två tillfällen per vecka. När jag åt vanlig "sockerstinn" mat så hade jag full kraft på gymmet i ca 45min sen var jag helt trasig. Nu på lågkolhydrat kost så kör jag fullt ös med tung styrketräning i 1 timme och 40min och har ändå bra med kraft kvar på sista repet. Jag kan alltså träna 3.5 timmar i veckan nu mot 1.5 timmar tidigare utan att behöva avsätta fler träningstillfällen i ett redan proppfullt familjenschema. Klart det händer saker med musklerna när man ökar träningen på detta sätt. Riktigt skönt.

Lågkolhydratkost är grymt när man ska träna hårt. Jag äter ganska strikt lågkolhydratkost det ända kolhydraterna som jag får i mig är från sallad tomat gurka paprika och stekta aubergine, zucchini lök och liknande. Utesluter helt pasta ris potatis bröd majs och liknande. Givetvis inget socker i övrigt.

Jag äter proteintillskott (innehåller 0,5% kolhydrater) tre ggr per dag för att hålla proteinsyntesen i gång och det märks verkligen på muskelmassan.

Lycka till.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack Lello!

Mycket bra uppmuntran, sånt behövs.

Jag har hittills nästan uteslutande kört kondition (spinning och löpning) men skall växla över till större del styrka.

Hyfsat strikt LCHF med BCAA är tanken.

Länk till inlägg

Du behöver inte vara i optimal ketos för att erhålla fördelarna. Bara du äter rätt, kommer du alltid hamna i ketos. Dock kan minsta avsteg också kasta dig ur tills dui erhållit stabilitet i ketos. Djupet är sedan beroende på hur länge du ätit på ett korrekt sätt och vad du äter. Det brukar ta flera månader... kanske uppemot ett halv år innan ketosen stabiliserar sig.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack Lello!

Mycket bra uppmuntran, sånt behövs.

Jag har hittills nästan uteslutande kört kondition (spinning och löpning) men skall växla över till större del styrka.

Hyfsat strikt LCHF med BCAA är tanken.

Varför extra BCAA? 

Länk till inlägg

Liten uppdatering från mig också.

Minus 4 kg hittills, sen nyår. Det mesta säkert vattenkilon som jag drog på mig under julhelgen, men det känns bra ändå! :)

Har fått erbjudande av en jobbarkompis att hänga med på work-out i anslutning till jobbet på torsdagar, så det tänkte jag hoppa på. Det visar sig att hon även styrketränar i de lokaler vi har till förfogande så jag ska försöka få med henne dit nån lunch.

Kosten funkar bra - håller jag mig till det jag tål så är det inga problem.

Har gjort Martina "Fettfrälst"s Ketobollar att ha vid behov och de funkar bra - mättande och närande!

Träningen ska jag komma igång med nu till veckan. Har bara blivit nån enstaka promenad hittills då det varit rysligt halt!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej Zara

Lägger till Aminosyror på prov (bra, enligt Jonas Bergqvist. Bättre muskelbyggnad)

Vad är hans grund för det? tar du det direkt efter fastande träning? Så länge du ser till att proteinbehovet över dagen är täckt så lär inte BCAA göra mycket skillnad förutom att det kostar pengar. Dock om man tränar fastande kan det stimulera proteinsyntesen om det tas efter träning, men så göra ju även vassle eller typ map ;) . Det bästa är ju att äta vanlig mat. jag kan ju dock se nyttan om man har svårt att nå upp i sitt dagliga behov av proteiner pga till exempel deff/lågt kaloriintag.  

Men du får gärna återkomma med rapport om du tycker dig känna någon skillnad! 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag läste boken "drömkroppen på 8 veckor" på julafton...det var startskottet ;-)

Följer de rekommendationerna inkl BCAA.

Kör 16-8 PF, tar 5-8 gram BCAA innan pass (spinning och styrka) på fastande mage. Träningen samt syra avslutar fastan. Riktig mat efter träning. Jag lägger ut värde fortsättningsvis inkl utveckling fett% och muskelmassa. Väger mig varje morgon (jag är hemma) på min nya Tanita BC1000 våg :-)

Länk till inlägg

Jag läste boken "drömkroppen på 8 veckor" på julafton...det var startskottet ;-)

Följer de rekommendationerna inkl BCAA.

Kör 16-8 PF, tar 5-8 gram BCAA innan pass (spinning och styrka) på fastande mage. Träningen samt syra avslutar fastan. Riktig mat efter träning. Jag lägger ut värde fortsättningsvis inkl utveckling fett% och muskelmassa. Väger mig varje morgon (jag är hemma) på min nya Tanita BC1000 våg :-)

Hoppas det fungerar bra! 

Länk till inlägg

Håller med Zara här.. proteintillskottet är för att man deffar/håller koll på kalorierna.. för mindre fettvävnad.. utan att minska på musklerna.

Vad man kan säga om diverse proteintillskott är att de verkar helt ofarligt men gör att man kommer upp i aminosyror utan att få i sig för mycket kalorier.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Håller med Zara här.. proteintillskottet är för att man deffar/håller koll på kalorierna.. för mindre fettvävnad.. utan att minska på musklerna.

Vad man kan säga om diverse proteintillskott är att de verkar helt ofarligt men gör att man kommer upp i aminosyror utan att få i sig för mycket kalorier.

Eventuellt också om man tränar fastande, men då efter träning för att stimulera proteinsyntesen, OM man inte hinner äta efteråt. 

Personligen fårstår jag inte alls detta trixandet och hoppandet med olika "tillskott" men så länge det inte skadar... 

• Gilla 2
Länk till inlägg

dagens uppdatering (2014-01-13 05:30)

86 kg, 91cm. ketoner 5,2!

Stenhård spinning 75 min distans igår på fasta, intag av BCAA innan passet. en måltid direkt efter passet (13:30)

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Tack Peter

Klassikerloppen är härliga, försök vet ja ;-)

Jag skall mäta nu på morgonen.

Det jag vill se/få bevisat svart på vitt med ketonmätningen är att jag verkligen går på 100% fettdrift. Tror att detta kommer att hjälpa mig med motivationen att hålla mig borta från det vita giftet.

Någon som har bra tips på vart man köper ketonstickor till Glucomen? Till bättre pris än 25 kronor styck...

Har även beställt en Tanita BC-1000 (kropsanalysvåg) som kopplas mot träningsklocka. Också detta för att höja motivationen, se om jag ändrar fett%/muskelmassa. Någon som har erfarenhet/testat?

Vad tror ni om mitt tänk, träna på Low carb, tävla med socker som boost? Tänker att använda Winforce booster (små shots med koffein och socker, enkla att få i sig varje timme och lätta att bära).

Jag tar idag D vitamin, kommer att börja med Omega3, magnesium samt BCAA på fastande mage innan träning (8 gram innan varje träningstillfälle, enligt Jonas B rekommendation i boken).

Uppdaterar när jag tagit morgon ketontest...

Oj, du kör verkligen hela registret!! Men visst är det kul med lite siffror! har under senaste 3 åren regelbundet scannat mig på Tanitavåg samtidigt som jag lagt om kosten. Äter sedan ett år tillbaka en måttlig-liberal lchf, tränar CrossFit + löptränar/cyklar och har gått från en fett% på 24 till 19-20...  Mår kanon på denna kost, sluppit magbekymmer och bygger verkligen muskler! Gjorda mina första pull-ups häromdagen utan gummiband! Ska tilläggas att jag är kvinna o 52 år! Lycka till med din träning!

Länk till inlägg

Tänkte bara tips om att det kan vara bra att göra en kalipermätning då och då och komplettera med den fett% ni får från vågen då den kan skilja ganska mycket.   

Länk till inlägg

Hade missat att även Jonas Bergqvist gett ut en humbugbok om träning. Det ligger iofs lite i linje med vad jag förväntat mig...

Det finns inga drömkroppar som byggs på 8 veckor med en träningsdos på 2 pass/vecka. Tja, frånsett om man inte sätter definitionen på drömkropp väldigt lågt.

Så att utgå från en sådan bok känns som lite knepigt i sammanhanget...

Hursomhelst, lycka till!

Länk till inlägg

Allt är relativt ;-)

Är införstådd med att detta tar längre än 8 veckor. Dock så tror jag att det är möjligt att ställa om till fettdrift på två månader. Och sedan alla andra fördelar. Med LCHF och ökad träning!

Länk till inlägg

Largu,

Jo, jag kommenterade bara boken med den "marknadsföringsorienterade" titeln...

Fettdriftsomställninen kan ta längre tid än så för full effekt men visst finns det potentiellt mycket fördelar generellt sätt med lågkolhydratkost och träning.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Inga problem. Jonas själv kommenterade faktiskt detta själv i ett annat forum "en bok idag måste ha en slagkraftig titel" typ...

Tack för lyckönskningen, det blir spännande att se :-)

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Hej! Spännande projekt! Jag gör ett liknande men på lägre nivå. Startade för 2 1/2 år sedan med målet att en gång i livet få uppleva hur det är att ha bra kondition, gå ner i vikt samt få en bättre självdisciplin när det gäller träning och kost. Var då 41 år och såg det som sista chansen innan det skulle bli för mycket uppförsbacke. Levde ett relativt aktivt liv redan innan men utan regelbunden träning och med ganska många extra kilon. Min första strategi var att anmäla mig till öppet spår för att skrämma mig själv till träning (tanken på 90 km otränad hade bra skrämselkraft). Började äta lchf för lite mer än ett år och snöade in på hur det fungerar med främst konditionsträning (har tidigare HATAT konditionsträning). Peter Attia har nog varit den största inspiratören. Numer väger jag ca 12-14 kilo mindre än för ett år sedan och jag orkar springa 20 km i ett tempo jag tidigare fick kämpa med i 2 km. Jag ska åka öppet spår för tredje gången nu och planen är att springa ett maratonlopp i höst. Inget av det här sker i någon hög hastighet men det är inte heller min ambition (även om jag numer springer en hel del backintervaller så jag kanske lurar mig själv  ;)). Jag äter under 30 gram kolisar/dag men äter mer ibland men ganska sällan (medvetna avsteg, jag vill hitta en nivå som funkar resten av livet). Till öppet spår tänker jag äta strikt lchf och under loppet blir det bara kolisar i form av slow-release typ (tror jag det heter) som inte påverkar blocksocker och ketoner. I övrigt vatten och egen medtagen sportdryck utan socker. Precis samma upplägg som vid träning och som efter lite experimenterande funkar perfekt för mig. 

Det jag bl a funnit från mitt projekt so far

* Jag har ett allmäntillstånd som är "lättare" och jag har lättare att få saker gjorda och komma iväg att träna. 

* Träningspass på flera timmar utan att äta kolhydrater är inga problem - men den största vinsten är att jag vid t ex intensiva arbetsdagar inte behöver äta alls för att fungera (och om jag äter som jag ska så är jag lika pigg som innan). Jag upplever mig vara ständigt energifylld och på tå utan skiftningar (om jag skött mig som jag ska). 

* Ibland så upplever jag mig vara kanske 10-20% under min vanliga energinivå vid träning, om jag kör hög intensitet länge. Numer så gör dock de här slow-release kolisarna att det inte är något problem längre. 

* Återhämtningen går (enl min upplevelse obs) grymt mkt fortare på lchf. Inte muskelstelhet o dyl kanske så mycket som energinivån. Jag borde vara tröttare dagen efter mycket träning helt enkelt  :)

Jag har en blodketonmätare som jag använt 1 gång. För krångligt och dessutom dyrt med stickor. Har inte hittat ngt ställe där man kan köpa dem billigare. Jag tycker dessutom att jag kan känna vilket tillstånd jag helst vill vara i (det som blir vid mycket strikt kolisintag). Såg nu att det fanns en mätare för utandning för bara en 5hundring så det kanske kan vara ngt. http://primal.grokking.se/2014/01/20/ketorevolution/

Bra ide med vågen, visste inte att de fanns för en så relativt billig penning. Sätter upp den på önskelistan  :D

Apropå race high, jag är inte säker på att det tillför något att trycka i sig socker om du är i rejäl fettdrift. Jag har läst inlägg här på forumet från de som inte upplevt någon sänkning av prestationsförmåga trots 0 kolisar. Vad jag förstår så går dock det lite stick i stäv med teorin och för mig verkar det inte funka (ja eller jag funkar som teorin :lol: ). Personligen föredrar jag något som behåller mig i en stadig och jämn nivå av energi istället för att åka upp och ner. Citerar Peter Attia om den typ av slow-release kolisar jag tagit upp efter honom och som jag är så förtjust i att jag inte kan hålla mig från att rek dem så fort jag får möjlighet: 

"Today I simply refer to Superstarch as “superior technology.”  If Superstarch is an iPhone 5, all other sports nutrition products are rotary phones.  They simply don’t belong in the same sentence."

WebRep

currentVote

noRating
noWeight

Mer på: http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/introduction-to-superstarch-part-i

Efter att ha följt PA ganska noggrant under det senaste året så är mitt intryck att han är en av de mest trovärdiga och noggranna inom det här området och han har ingen koppling till företaget i sig utan tycker bara att produkten är grym (precis som jag). F ö har jag hört att JB är den som ska bli återförsäljare för UCAN (superstarch) i Sverige. Har inte läst hans bok bara sett föreläs på you tube. Han verkar duktig (även om jag håller med kommentaren ovan om titel etc). Han har en bra bit upp till PA tycker jag ;)    

Länk till inlägg

Hej Magnus. Tack för ditt svar.

Intressant med ditt tips om slow release...har sökt något sådant. Skall ta mig en titt på det, köper man det i Sverige?

Lycka till med din satsning, låter som ett riktigt livsstilslyft!

Länk till inlägg

Tack, livsstilslyft var ett passande ord!  :)

Jag har köpt från UCAN Norge men det funkar inte i längden, sist betalade jag tull på 600 tror jag för varor för 2500. Inget fel på service och fick fraktfritt över 2 lakan men annars kostar det typ en 5hundring. Är nog bättre att beställa från eu-land. Testar nog detta nästa gång om inte svenska shopen kommit igång då, verkar kosta 18 euro att skicka; http://www.generationucan.nl/ucan-zonder-proteinen/ 

Om du inte kan holländska så läs om produkten här; http://www.generationucan.com

Lycka till!  

Länk till inlägg

Vad jag vet så säljs UCAN bara via webbshop, i alla fall utanför USA/Canada. Det är fortfarande ganska nytt. 

Jag tycker produkterna är inget annat än fantastiska. Att dricka 2-4 deciliter (beroende på hur starkt man vill blanda) en halvtimme innan aktivitet och sedan ha en jämn energinivå under 2 timmar (utan påverkan på blodsocker och ketoner) var min sista pusselbit efter att ha börjat använda biosteels sportdryck (som jag också snappat upp via Peter A). De 2 och lchf passar mig och min träning perfekt. 

Länk till inlägg

Jag har beställt från Norge ett par ggr men p g a både dyr postgång och skatt så rek jag inte det. Kolla med någon av eu-länderna som säljer. Jag beställde Biosteels sockerfria sportdryck från England häromdagen och frakten var en femtedel jmf med Norge. Det ska finnas en UCAN återförsäljare där som kanske går att beställa från. 

Enl UCAN själva så har de alldeles nyss kommit överens med svensk återförsäljare, så förhoppningsvis kommer det igång snart. 

Länk till inlägg

Ok. Bara att hålla utkik då. Hur använder du Ucan/biosteel? Dosering? Mängd? Timing? Vilka pass? Innan/under/efter?

Håller själv på med Ironman-triathlon. Har kört 10 st med blandade nutrition planer. De första har varit klassiska med Vitargo flera dagar innan och sen flera flaskor på både cyklingen och löpningen i kombination med bars och gel. För varje tävling har jag mer och mer korrigerat mitt intag. Äter liberal-Lchf med energifördelningen 30,10,60 E% (P, kh, F) Mycket protein och grönsaker i kombination med fullfeta produkter. Ingen pasta, ris, potatis etc. Enda kolhydratkällan utöver mejeriprodukter och rotfrukter är knäckebröd. Ironman Kalmar 2013 så körde jag hela tävlingen på ca 1500 kcal i form av tunn utspädd Vitargo performance med 30 min intervaller med start 90 min in och sen hela vägen i mål. Kom på plats 98 med tiden 9:55. I år ska jag satsa ännu mer och frågan är hur mycket man våga ändra gällande näringsintaget under tävlingen? Givetvis ska jag testa innan. För tillfället på mina långpass löpning (2h) så kör jag bara 5 g Bcaa och kaffe innan och ibland någon msk kokosolja. Finns olika teorier om man ska köra train low compete high med vanlig sportdryck men ha en riktigt bra fettdrift i botten. Det anser jag att jag har. Eller ska man köra helt på Ucan och fettdrift med ost och kokosolja som tilltugg under tävlingen? Ben Greenfield har många olika teorier om saken men fick gå över på rena kolhydrater i slutet på sin sista Ironman efter att kört uteslutande Ucan och ketoner som bränsle fram tills dess. Några som har erfarenheter av detta?

Mvh Robban

Länk till inlägg