John Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Läste detta på http://www.svenskaagg.se/?p=19901 Vad innehåller fodret till svenska höns? 60-70% spannmål som vete, korn, havre och rågvete. Fodret innehåller även proteinrika råvaror som soja, rapsprodukter (frö och mjöl) och/eller ärtor. Dessutom tillsätts kalk, vitaminer, mineraler, extra aminosyror och enzymer för att fodret ska motsvara hönans behov. Spannmål, soja och raps alltså. Är det verkligen bra att äta sådana ägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Bra fråga... Naturligtvis är det alltid bäst att äta ägg från höns som faktiskt är frigående på riktigt, alltså får gå runt på gården och picka i jorden och kanske hitta någon smaskig larv. Nu är ju våra vanliga ägg oftast inga Bullerbyägg, men man kan ju hoppas på att ekologiska och särskilt biodynamiska ägg är lite bättre än "vanliga" ägg. Den stora frågan här är förstås om man ska äta de dåliga industriäggen – och det bör man nog göra, så länge det inte finns bättre alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Fast jag tror ifs att hönan är gjord för mer spannmål än människan. Fast hönan vi har idag är ju framavlad helt annorlunda än ursprungshönan. Dagens morgontanke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Det är väl så med nästan all mat. Fet fisk som lax är ju bra, men skall den då verkligen vara odlad i kasse med okänt foder? Vad äter våra grisar som ger oss vårt bacon? Grönsakerna vattnas med ... vadå? Rötslamblandat vatten med tungmetaller? Kycklingarna i kycklingfabrikerna, vad äter dom egentligen? Dagen dystra morgontankar ... Det är nog säkrast att hålla sig till en äkta whiskey. Gott Nytt på er! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag har egna höns och de får havre, vete och lite andra sorters frön beroende på årstid. Sedan äter de gräs och maskar och andra insekter. De får grönsaker som vitkål, morötter och så gillar de filmjölk. De käkar bröd ibland och de är mycket förtjusta i frukt, särskilt bananer. När vi har ätit räkor så får de skalen och då är det fest På sommaren fiskar vi och kokt gädda är mums särskilt för de små kycklingarna. Äggen smakar väldigt gott även om jag indirekt äter både vete och mask,hehehehe. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Bra fråga... Naturligtvis är det alltid bäst att äta ägg från höns som faktiskt är frigående på riktigt, alltså får gå runt på gården och picka i jorden och kanske hitta någon smaskig larv. Nu är ju våra vanliga ägg oftast inga Bullerbyägg, men man kan ju hoppas på att ekologiska och särskilt biodynamiska ägg är lite bättre än "vanliga" ägg. Jag köpte ekologiska och kravmärkta ägg från Svenska Ägg/Stjärnägg och det visade sig att det är spannmålet de utfodras med som är ekologiskt. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag har egna höns och de får havre, vete och lite andra sorters frön beroende på årstid. Sedan äter de gräs och maskar och andra insekter. De får grönsaker som vitkål, morötter och så gillar de filmjölk. De käkar bröd ibland och de är mycket förtjusta i frukt, särskilt bananer. När vi har ätit räkor så får de skalen och då är det fest På sommaren fiskar vi och kokt gädda är mums särskilt för de små kycklingarna. Äggen smakar väldigt gott även om jag indirekt äter både vete och mask,hehehehe. Ja.. jag är vegetarian in proxy.. äter djur som ätit en massa växter.. sen äter jag upp dem! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad menar ni som inte tycker att man ska utfodra värphöns med spannmål att man ska ge dem istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad menar ni som inte tycker att man ska utfodra värphöns med spannmål att man ska ge dem istället? Höns mår säkert inte dåligt av att äta en del spannmål och fröer, så länge de får tillgång till andra vegetabilier i form av gräs/ogräs, grönsaker och helst kan fånga någon mask eller insekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad menar ni som inte tycker att man ska utfodra värphöns med spannmål att man ska ge dem istället? Höns är omnivorer som vi, de äter det mesta, men näringsammansättning i ägg och kött blir bättre om de oxå får animalisk föda! De får tydligen en del omega-3 från gräs och andra örter samt larver och insekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Nästa fråga är då förstås: Hur mycket kan ni tänka er att betala per ägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad menar ni som inte tycker att man ska utfodra värphöns med spannmål att man ska ge dem istället? Vad jag har förstått så får äggen en bra omega3/omega6 kvot om de får gå fritt ute och komplettera sin kost med insekter och maskar. Kanske man kan utfordra dem med linfrön också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Nästa fråga är då förstås: Hur mycket kan ni tänka er att betala per ägg? Bra fråga, men som så mycket annat är det ju relativt. Ekologiska ägg verkar kosta från drygt 3 kr/st och uppåt. De jag brukar köpa kostar ungefär 5 kr. I Italien har jag köpt superägg för ca 13 kr/st, vilket definitivt känns dyrt. Om konsumenten tycker sig köpa bättre och nyttigare ägg från höns som mår bra, och samtidigt kan stöda en ekologiskt hållbar produktion, så går det att ta ut höga priser. Alla kanske inte kan ta sig råd att köpa de allra värsta lyxäggen, men dagens äggpriser är väldigt låga sett till vad man får för pengarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad jag har förstått så får äggen en bra omega3/omega6 kvot om de får gå fritt ute och komplettera sin kost med insekter och maskar. Kanske man kan utfordra dem med linfrön också? Höns får tydligen redan linfrön eller torskleverolja, så det är ju alltid något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vi talar alltså om kommersiell äggproduktion. Eller hur? Den som producerar något för försäljning gör det för att tjäna pengar. Är ni med på det? Företaget ska göra vinst, eller hur? Vi snackar inte Bullerbyn. Vi snackar företagsekonomi. Så tala om för mig hur en liten äggproducent med låt oss säga 5 000-20 000 höns ska föda värpönens så att de lägger en stor mängd ägg som kan säljas och ändå uppfylla forummedlemmarnas krav? Hur gör man på vintern om det är snö och brist på både gräs och insekter? Föder upp fluglarver till hönsen? Vad skulle ni betala för äggen då? Hur vill ni ha det? Det är liksom inte rimligt att de går ute och pickar i sig godsaker året runt om man har 5 000-20 000 höns. Vill ni ha ägg från såna höns får ni hålla dem själva, det går bra det också. Jag är intresserad. Det här kan vara en nisch för mig. Berätta vad ni vill ha och vad ni vill betala! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Totto, jag undrar hur de gör i USA? Där har de ägg som de kallar "pastured" eggs. Vi har ju en starkt varierande årstid här och det är klart att hönsen inte kan gå ute under vintern.Något jag har saknat är KRAV märkta omega 3 ägg, finns inte nu (för mig är KRAV märkningen viktigare än att det är omega 3 ägg).http://www.kronagg.se/Vara%20Produkter/Premium%20agg/Omega%203.aspx Exempel på äggproduktion som verkar bra: http://www.kallmossagard.n.nu/aggboden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Precis. Jag snackar kommersiell uppfödning, inte 300-450 värphöns. Det är hobby eller kanske komplement. Man ska kunna försörja sig tycker då jag. Vad tycker du? Det står de flesta fritt att ha några höns till husbehov, om man inte bor i lägenhet förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Självklart måste man kunna tjäna pengar på sitt arbete. Jag är själv egenföretagare och jobbar inte ideelt (med något litet undantag). Jag har ingen koll på kommersiell äggproduktion, så tyvärr kan jag inte tala om för dig som producent hur du bör arbeta. Däremot kan jag säga att jag gärna betalar ett högre pris för goda och nyttiga ägg värpta av höns som behandlas bra. Det kanske är omöjligt att producera bra ägg i stor skala, så jag är glad över att det finns mindre producenter som klarar att leverera till butikerna där jag handlar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Totto, jag undrar hur de gör i USA? Där har de ägg som de kallar "pastured" eggs. Vi har ju en starkt varierande årstid här och det är klart att hönsen inte kan gå ute under vintern. Något jag har saknat är KRAV märkta omega 3 ägg, finns inte nu (för mig är KRAV märkningen viktigare än att det är omega 3 ägg). http://www.kronagg.se/Vara%20Produkter/Premium%20agg/Omega%203.aspx Exempel på äggproduktion som verkar bra: http://www.kallmossagard.n.nu/aggboden Inte för att jag vanligtvis brukar referera till Dr. Mercola, men du kanske finner denna video intressant. Där rekommenderar han att man ska hålla sig borta från omega3-äggen, samt att man bör undvika att äta äggvitan, samt undvika att hetta upp äggen i stekpanna (scrambled). Jag läste också i en av kommentarerna en som kände en ägguppfödare. Han sa att de inkluderar olika ämnen i fodret för att gulan ska få dess mörkgula färg. Dessvärre mycket fusk i matindustrin. Om man ska äta ägg är det nog bäst att ha egna höns eller köpa från någon ärlig person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Bra Ulf, då vet du något om förhållanden för företagare men jag kan tala om för dig och de andra här på forumet att lantbruksföretag inte är särskilt lönsamma, trots hårt arbete. Vilka är småproducenterna som leverar till de butiker där du handlar? Hur många höns håller dessa småproducenter? Jag frågar för att jag är intresserad. Min man och jag håller på att utvärdera verksamheten för vi behöver förändra produktionen för att få lite bättre ekonomi i företaget. Vi skulle hellre satsa på slaktdjur men smådjursslakteri finns inte där vi bor, så kaniner, ankor och kyckling går bort. Tyvärr. Vi hade gärna satsat på kaninuppfödning. Nischad ägguppfödning kan vara ett alternativ. Det är därför jag vill veta vad folk här vill ha, och vad det kan tänka sig att betala för ägg av god kvalitet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Inte för att jag vanligtvis brukar referera till Dr. Mercola, men du kanske finner denna video intressant. Där rekommenderar han att man ska hålla sig borta från omega3-äggen, samt att man bör undvika att äta äggvitan, samt undvika att hetta upp äggen i stekpanna (scrambled). Jag läste också i en av kommentarerna en som kände en ägguppfödare. Han sa att de inkluderar olika ämnen i fodret för att gulan ska få dess mörkgula färg. Dessvärre mycket fusk i matindustrin. Om man ska äta ägg är det nog bäst att ha egna höns eller köpa från någon ärlig person. Kanske du kort kan sammanfatta videon? Varför bör man undvika omega 3-ägg, äggvita och äggröra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Bra Ulf, då vet du något om förhållanden för företagare men jag kan tala om för dig och de andra här på forumet att lantbruksföretag inte är särskilt lönsamma, trots hårt arbete. Vilka är småproducenterna som leverar till de butiker där du handlar? Jag brukar köpa ekologiska ägg från Sanda hönseri och ekologiska/biodynamiska ägg från Solmarka gård. Det verkar vara de bästa äggen som finns i butikerna där jag bor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Jag vill ha ägg som smakar bra, har höga näringsvärden och en bra omega3/6-kvot (räcker med 1:1 för mig, bara inte omega 6 dominerar). Kan inte mycket om hönsfoder men jag tror att det som gör att ägg får bra näringsvärde och omega-kvot är att de får gå ute i solen och äta det som finns på marken (utöver det foder de får). Köper mina ägg här: http://ekodirekt.jetshop.se/agg-15-st-extralarge-p-598-c-353.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Kanske du kort kan sammanfatta videon? Varför bör man undvika omega 3-ägg, äggvita och äggröra? Han snackar om att exempelvis kolesterolet och andra näringsämnen tar skada och oxiderar vid exempelvis stekning. Angående att man ska undvika omega3-märkta ägg är att de äter foder med växtbaserad omega3 där fettsyrorna förmodligen har oxiderat, samt att äggen är mer "perishable". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Han snackar om att exempelvis kolesterolet och andra näringsämnen tar skada och oxiderar vid exempelvis stekning. Angående att man ska undvika omega3-märkta ägg är att de äter foder med växtbaserad omega3 där fettsyrorna förmodligen har oxiderat, samt att äggen är mer "perishable". Apropå ägg och oxiderat kolesterol vid tillagning hittade jag följande: http://terrificfitness.com.au/2013/are-scrambled-eggs-bad-for-you/ Omelett eller äggröra är alltså mycket riktigt sämsta sättet att tillreda ägg, men om man tillagar den på låg värme och äter den direkt hinner inte kolesterolet oxideras i nämnvärd utsträckning. Jag fortsätter alltså lugnt äta att äta omelett. Jag köper inte omega 3-ägg, men de låter ju inte särskilt lockande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Man kan ju inte bara prata om styckpris på ägg. Jag köper ägg direkt av några olika producenter här i närheten. Två stora producenter och en hobbyproducent. Hobbyproducentens ägg är inte bara mycket dyrare utan också mycket mindre, vilket gör dem ännu dyrare i praktiken. Man måste ju dessutom se till nettokilopriset (dvs. utan skal, eftersom ett mindre ägg har en större viktandel skal än ett större). För mig, som storkonsument av ägg, så märks det ju på matkontot om man köper dyra eller billiga ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag noterade en skillnad på gulans färg när jag använde ägg från två olika producenter i samma måltid: Jag antar att vad hönorna äter har betydelse för färgen. Vilken färg skulle ni säga är bäst, den ljusa eller den mörka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jag vill ha ägg som smakar bra, har höga näringsvärden och en bra omega3/6-kvot (räcker med 1:1 för mig, bara inte omega 6 dominerar). Kan inte mycket om hönsfoder men jag tror att det som gör att ägg får bra näringsvärde och omega-kvot är att de får gå ute i solen och äta det som finns på marken (utöver det foder de får). Köper mina ägg här: http://ekodirekt.jetshop.se/agg-15-st-extralarge-p-598-c-353.aspx Fast det framgår väl inte vilket foder de får? De ägg jag pratade om i min ursprungspost var också Krav-märkta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenåst Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag noterade en skillnad på gulans färg när jag använde ägg från två olika producenter i samma måltid: gulor.jpg Jag antar att vad hönorna äter har betydelse för färgen. Vilken färg skulle ni säga är bäst, den ljusa eller den mörka? Vi har egna höns hemma för eget bruk och det märks stor skillnad mellan färgen på gulorna mellan sommar och vinter. Under sommaren när de kan gå ute och äta det de hittar i gräset så blir gulorna mycket mörkare nästan så det går åt orange. Medans under vintern blir gulorna mycket ljusare. Så jag skulle säga att de mörkare är bättre då hönsen har ätit mycket mer varierat då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Aha! Då kan man kanske åtgå ifrån att den äggproducent som levererar de mörkaste gulorna har lite bättre foder. Vi har egna höns hemma för eget bruk och det märks stor skillnad mellan färgen på gulorna mellan sommar och vinter. Under sommaren när de kan gå ute och äta det de hittar i gräset så blir gulorna mycket mörkare nästan så det går åt orange. Medans under vintern blir gulorna mycket ljusare. Så jag skulle säga att de mörkare är bättre då hönsen har ätit mycket mer varierat då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag köper ägg från en liten producent här i närheten. De är inte "hobby"-odlare, dvs de gör det för att tjäna pengar, men har givetvis flera strängar på sin lyra. Hönsen går i mobila hus (med tak) som flyttas var dag, så att de får färskt gräs förutom sitt foder. De kallar dem gräsbetes-ägg. Nu på vintern kan de också gå ut, men det blir ju inte så mycket ägg, så då köper jag krav-ägg i affären. De äggen har inte alls lika gul gula. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Färgen på gulan speglar vilken färg det är på fodret. Höns som går ute värper ägg med varmgul gula sommartid. Man kan också ge dem annat med färg i. Jag har träffat på ägg med blekorange gula, undrar vad de hönsen fick. Det har hänt att vi gett hönsen räkskal, då blir det en röd ring i gulan, festligt men osäljbart förstås. Vi säljer en del ägg, men det är en blygsam del av verksamheten. Våra utsocknes kunder, d.v.s. stockholmare, undrar ofta vad i allsindar vi ger hönsen för att få den fina färgen på gulan och de har alla möjliga gissningar, men de gissar alla fel. Det är de gröna växterna som ger färgen. Man kan ge dem lucernmjöl för fin färg i kommersiell uppfödning. Jag skulle tro att alla dessa goda ägg ni köper kommer från höns som föds med huvudsakligen spannmål i någon form. Hur vet man vilken fördelning det är mellan omega 3 och omega 6? Har äggen intyg eller är det bara något som uppfödarna påstår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag köper ekologiska ägg ibland, inte alltid. Men då har jag märkt att gulorna är: 1. små 2. väldigt bleka 3. och ganska smaklösa ..jämfört med icke-ekologiska ägg (köper alltid på ICA, provar olika sorter. Hur kommer det sig? Nu köper jag XL-ägg med stor, fin, smakrik gula. Jag vill ju inte gärna köpa ekologiska ägg om det smakar tristare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kärstin Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Totto, jag undrar hur de gör i USA? Där har de ägg som de kallar "pastured" eggs. Vi har ju en starkt varierande årstid här och det är klart att hönsen inte kan gå ute under vintern. Något jag har saknat är KRAV märkta omega 3 ägg, finns inte nu (för mig är KRAV märkningen viktigare än att det är omega 3 ägg). http://www.kronagg.se/Vara%20Produkter/Premium%20agg/Omega%203.aspx Exempel på äggproduktion som verkar bra: http://www.kallmossagard.n.nu/aggboden Googla Joel Salatin eller egg-mobiles! Spännande läsning. I Sverige finns ekoproducenter som har flyttbara höshus med utegårdar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Vad menar ni som inte tycker att man ska utfodra värphöns med spannmål att man ska ge dem istället? Vi talar alltså om kommersiell äggproduktion. Eller hur? Den som producerar något för försäljning gör det för att tjäna pengar. Är ni med på det? Företaget ska göra vinst, eller hur? Vi snackar inte Bullerbyn. Vi snackar företagsekonomi. Så tala om för mig hur en liten äggproducent med låt oss säga 5 000-20 000 höns ska föda värpönens så att de lägger en stor mängd ägg som kan säljas och ändå uppfylla forummedlemmarnas krav? Hur gör man på vintern om det är snö och brist på både gräs och insekter? Föder upp fluglarver till hönsen? Vad skulle ni betala för äggen då? Hur vill ni ha det? Det är liksom inte rimligt att de går ute och pickar i sig godsaker året runt om man har 5 000-20 000 höns. Vill ni ha ägg från såna höns får ni hålla dem själva, det går bra det också. Jag är intresserad. Det här kan vara en nisch för mig. Berätta vad ni vill ha och vad ni vill betala! Jag köper ägg från en liten producent här i närheten. De är inte "hobby"-odlare, dvs de gör det för att tjäna pengar, men har givetvis flera strängar på sin lyra. Hönsen går i mobila hus (med tak) som flyttas var dag, så att de får färskt gräs förutom sitt foder. De kallar dem gräsbetes-ägg. Nu på vintern kan de också gå ut, men det blir ju inte så mycket ägg, så då köper jag krav-ägg i affären. De äggen har inte alls lika gul gula. Gräsbetesägg låter väl som en hit, skulle inte ensilage med högt proteininnhåll kunna funka i kommersiell uppfödning? Får väl bli lite soja också eller ärtor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Gräsbetesägg låter väl som en hit. Håller med (men kanske inte om sojan...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Läste denna artikel om hönors naturliga föda. Den är inte vegetariskt, utan de behöver protein från mask/flugor annars får de brist på "methanione" (sv?) Chickens on an unsupplemented vegetarian diet typically fall short of an essential protein-based amino acid known as methionine, and without it, they fall ill. Worse, the birds will also turn on each other, pecking at each other in search of nutrients, and these incidents can escalate into a henhouse bloodbath, farmers say. “They’re really like little raptors - they want meat,” said Blake Alexandre, the owner of a 30,000 chicken operation in far northern California that keeps its birds on pasture. “The idea that they ought to be vegetarians is ridiculous.” "The market for organic eggs and chickens has been expanding rapidly, according to USDA figures. Tens of millions of organic chickens are raised in the U.S. a year, counting both those for laying eggs and those for eating. The vast majority of those organic chickens are fed a ration of corn and soy beans that is supplemented with a synthetic version of methionine. That might sound like a reasonable solution. But because this synthetic methionine is not from an organic source - or even a merely natural one - the federal organic program has been limiting how much farmers may feed their flocks. And those limits on artificial methionine, some farmers complain, have now been set so low that they harm the chickens." http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/04/29/consumers-love-chickens-that-are-vegetarian-fed-never-mind-what-the-birds-want-to-eat/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Läste denna artikel om hönors naturliga föda. Den är inte vegetariskt, utan de behöver protein från mask/flugor annars får de brist på "methanione" (sv?) Chickens on an unsupplemented vegetarian diet typically fall short of an essential protein-based amino acid known as methionine, and without it, they fall ill. Worse, the birds will also turn on each other, pecking at each other in search of nutrients, and these incidents can escalate into a henhouse bloodbath, farmers say. “They’re really like little raptors - they want meat,” said Blake Alexandre, the owner of a 30,000 chicken operation in far northern California that keeps its birds on pasture. “The idea that they ought to be vegetarians is ridiculous.” "The market for organic eggs and chickens has been expanding rapidly, according to USDA figures. Tens of millions of organic chickens are raised in the U.S. a year, counting both those for laying eggs and those for eating. The vast majority of those organic chickens are fed a ration of corn and soy beans that is supplemented with a synthetic version of methionine. That might sound like a reasonable solution. But because this synthetic methionine is not from an organic source - or even a merely natural one - the federal organic program has been limiting how much farmers may feed their flocks. And those limits on artificial methionine, some farmers complain, have now been set so low that they harm the chickens." http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/04/29/consumers-love-chickens-that-are-vegetarian-fed-never-mind-what-the-birds-want-to-eat/ Det heter metionin på svenska också. En essentiell aminosyra. Ja, att hönor skulle vara vegetarianer kan man direkt dementera om man ser dem i deras rätta miljö - utomhus! Dyker det upp en fet daggmask kan det nästan bli slagsmål! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalaskurre Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Jag köper ekologiska ägg ibland, inte alltid. Men då har jag märkt att gulorna är: 1. små 2. väldigt bleka 3. och ganska smaklösa ..jämfört med icke-ekologiska ägg (köper alltid på ICA, provar olika sorter. Hur kommer det sig? Nu köper jag XL-ägg med stor, fin, smakrik gula. Jag vill ju inte gärna köpa ekologiska ägg om det smakar tristare... Beror kanske på hur de får vara... burhönor med ekologiskt foder eller frigående sprätthönor. Köper mina ägg på torget nuförtiden, från producenten direkt, de är inte ekologiskt "märkta" men nog närproducerade och hönorna har möjlighet att gå ute också "lyckliga hönor". Gulan är betydligt gulare, vitan fastare (färskare ägg, vitan rinner inte ut vid stekning) men äggen varierar en del i storlek. Och i mitt tycke smakar de också bättre! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Jag köper ekologiska ägg ibland, inte alltid. Men då har jag märkt att gulorna är: 1. små 2. väldigt bleka 3. och ganska smaklösa ..jämfört med icke-ekologiska ägg (köper alltid på ICA, provar olika sorter. Hur kommer det sig? Nu köper jag XL-ägg med stor, fin, smakrik gula. Jag vill ju inte gärna köpa ekologiska ägg om det smakar tristare... Det kan ju bero på att de icke-ekologiska äggen har ätit foder med färgämne: http://sv.wikipedia.org/wiki/Astaxantin Mina hönor som går ute och pickar i sig gröngräs på sommaren har väldigt gula gulor då - ser ut som man har saffran i! Man ska tydligen kunna uppnå samma effekt även under vinterhalvåret genom att ge dem torkade nässlor...men jag har inte hittills lyckats plocka så mycket nässlor på sommaren att det räckt en hel vinter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Det är väldigt, väldigt få kommersiella äggproducenter som låter hönorna gå ute. Därför att då gäller inte salmonellaförsäkringen. Jag har inte hittat en enda äggproducent i mitt närområde, som låter värphönorna gå ute. Endast kyckling, men då kanske det är andra krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Formen på äggen verkar ha ändrat sig? Jag minns inte att äggen var så perfekt ovala från min ungdom, dvs rullade man iväg ett ägg så gjorde den en cirkel förr i tiden. Nu rullar rakt ned på golvet och skvätter upp på bänkar och strumpor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts