Jump to content

Går upp i vikt.


Kristoffer
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har nu kört lchf en vecka och lyckats gått upp ett kilo. Vet att många skrivit om detta tidigare och att man ska ge det tid, men vill ändå skriva om mig och hoppas på bra förslag. Att se om något händer om 4 månader och göra ändringar då känns för avlägset, samt att det nästan är sommar då =)

 

Jag vill gå ner 15kg tills i sommar och har fortfarande mer än hälften kvar då till "normalvikt".

 

Jag har testat lchf, gi och kcal-minus många gånger tidigare men inget senaste 8 månaderna men nu är det dags på riktigt. Kanske har någon lchf-beredskap i kroppen.

 

Förut har jag ätit närmare 0g kolhydrat men har blivit väldigt yr så nu har jag bakat mandelbröd och äter mer sallad, detta försök.

 

Om jag tänker på vad jag ätit så är det följande:

Frukost: ett mandelbröd+smör+ost eller julskinka med fransk senap. En kopp kaffe

Lunch: rester från middag

Middag: skagen+lchfbröd/stroganoff/köttfärssås/hamburgare+mandelbröd/kyckling+bea.

 

Åt första 3 dagarna carbzones bröd för att komma igång men har kastat dessa nu och har bakat mandelbröd.

 

Har gjort såser med grädde 40% och creme fraishe 34% och kryddor. Har ätit ungefär lika mycket som i vanliga fall, förmodligen mindre.

Har endast druckit vatten och ramlösa under dessa dagar.

 

Har haft 5gr kh gräns och har ätit coleslaw som tillbehör med 5gr kolhydrat. Brödet innehåller 3gr per fralla. Har kanske fått i mig 2-3dl grädde per dag. Sallad har jag ätit 2-3dl per måltid (tycker om sallad och blandar med rapsolja och vinäger).

 

Har svårt att uppskatta mängd kh per dag.

Men kan ev. vara lite mer en 20 om jag har otur?

 

Har någon kväll ätit några ostbitar och oliver när jag varit sugen på något.

 

Om jag tänker på det har jag ätit en halv burk köpbea med 2gr kh till många måltider och det är ca 800kcal fett. Ska jag begränsa?

 

I övrigt har jag blivit stundvis piggare och känner mig lugnare, men min prio just nu är vikt och sedan får välmående komma.

 

Just nu är mina regler: allt under 5gr/kh per 100 gram och sen äter jag rätt mycket känns det som.

Ska jag iatället minimera allt tex 2 kokta ägg till frukost och sen 1kycklingfile+1msk bea och lite broccoli? Då minskar kcal rejält men det låter rätt tråkigt. Fördelen är ju att det skulle ge resultat garanterat. 2000kcal begränsning fungerar bra på mig men jag vill helst inte räkna.

 

Tack så länge, håller tummarna på bra synpunkter =)

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket har du misshandlat din kropp tidigare? En kropp måste känna sej trygg för att släppa ifrån sej fettet. Annars spar den allt för nästa svältperiod.

Försök att köra en månad i alla fall med bra mat innan du börjar experimentera. Det är ju inte riktig beachsäsong förrän om ett halvår ;-)

Många rekommenderat att ta bort ost, grädde och creme fraiche för att öka viktnedgången. Det kan du ju testa redan nu. Smör är OK att äta.

Hur mycket mandelbröd äter du? Det innehåller hyfsat mycket kolisar. Kör smör på en skinkskiva i stället ibland. Bra att du skrotat LC-bröd. Sånt är bara ruffel & båg.

När du varit igång några månader så du har en stabil ämnersomsättning kan du börja med periodisk fasta för de sista kilona. Men börja inte experimentera för tidigt! Då kan du som sagt missa hela målet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Stoscha.

 

Hur många dieter jag försökt med går knappt att räkna. Vilket förmodligen är en förklaring och jag är alltid uppe varv, men det tycker jag känns bättre redan nu. Första gången jag provade lchf gick jag ner 5kg (vatten) på två veckor och det var en rolig pepp. Åt rätt lika då men tånkte nog mer på kcal och använde inga mandelmjöl eller sådant.

 

Tänker nog inte börja med kolhydrater efter en vecka, det känns onödigt, men kanske försöka hålla mer koll på komhydraterna så att det inte blir för mycket och sedan utvärdera i slutet på januari. Det kan det ju vara värt.

 

Men bara en tanke. Äter jag kcalminus så fungerar det på en gång och hade metabolismen varit så skadad hade väl inte det fungerat heller? Men det här är ju betydligt enklare och trevligare att följa =)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De vanligaste felen man kan göra som nybörjare som behöver gå ner i vikt:

 

- fortsätta äta efter samma mönster som innan och behålla olika vanor som inte behövs. - Dvs. kasta brödet och ät endast när du är hungrig!

- använda sig av nätets olika recept utan kolhydratberäkning. - Välj bara recept med info om kolhydrater. Allt är inte LCHF fast det står i texten !

- tro att maten är tillräckligt fet utan extra fett. - Man behöver tillföra fett för att slippa hunger och äta mindre!

- äta för mycket proteiner som hämmar viktnedgång. - Håll koll genom nätets gratistjänster vad du stoppar dig och i vilka mängder !

- äta för mycket mjölkprodukter t.ex grädde. - Hindrar viktnegång ibland och kan behöva begränsas.

- äta choklad för tröst som att premiera sig. - Skippa allt sött, så får du tag på det nya livet lättare.

- att tro LCHF är en bantningskur. - LCHF handlar om viktnormalisering i det långa loppet samt livstilsförändring. Lägre vikt får man på köpet.

- sätta upp tidsmässiga mål. - Det är din kropp som bestämmer i vilken takt den vill gå ner i vikt och inte din hjärna. Låt därför kroppen bestämma , så blir du inte besviken.

 

Mina små erfarenheter från en viktresa...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...