MKJ Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Min sambo har köpt sötpotatis men vi har aldrig haft det tidigare och har ingen aning om hur man använder den. Har man den istället för vanlig potatis eller vad? Finns det några fördelar med sötpotatis i jämförelse med vanlig potatis? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Det är ungefär samma kh-innehåll i bägge, men sötpotatis tillhör ett annat släkte än nattskatte, så där finns inga solaniner. Rotfrukter av typen sötpotatis har ätits i stor mängd och säkert med stor förtjusning av våra metabolt friska förfäder under lång tid 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Ugnsbakad med smör och salt som tillbehör till en god köttbit. Det går också göra underbar pure på dem. Som bas i ugnsrostade grönsaker i övrigt. Den är som namnet säger sötare i smaken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Min sambo har köpt sötpotatis men vi har aldrig haft det tidigare och har ingen aning om hur man använder den. Har man den istället för vanlig potatis eller vad? Finns det några fördelar med sötpotatis i jämförelse med vanlig potatis? Vet inte om näringen, men det är jättegott och är man restriktiv med kolhydraterna behöver man ju inte överäta Ungsbakad som klyftpotatis tycker jag väldigt mycket om. Vi burkar behålla skalet på, passar med såser som passar till vanlig potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Typ det godaste som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Hittade en informativ jämförelse mellan sötpotatis, potatis, yams och vindruvor: Like so many modern foods, the standard American sweet potato has been bred for sweetness. Here is data from http://nutritiondata.com comparing 100 g of potatoes, yams, sweet potatoes, and grapes for sugar, starch, and fiber content: Food Sugar (g) Starch (g) Fiber (g) Potato 1.2 17.3 2.2 Yam 0.5 23.1 3.9 Sweet potato 6.5 7.5 3.3 Grapes 15.5 0.0 0.9 http://perfecthealthdiet.com/2011/01/what%E2%80%99s-the-trouble-with-sweet-potatoes/ EDIT: Tabellen såg fin ut innan jag postade det jag skrivit. Gå till originalsidan så syns det överskådligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Funkar också ypperligt att ha i soppor eller grytor. Det är även gott att skära upp i mindre bitar och ångkoka. Kommande dagarna kommer jag exempelvis göra en soppa på pumpa, broccoli, sötpotatis och lite annat smått och gott. Mixa med mixerstav så det får en krämig och mustig konsistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Hittade en informativ jämförelse mellan sötpotatis, potatis, yams och vindruvor: Like so many modern foods, the standard American sweet potato has been bred for sweetness. Here is data from http://nutritiondata.com comparing 100 g of potatoes, yams, sweet potatoes, and grapes for sugar, starch, and fiber content: Food Sugar (g) Starch (g) Fiber (g) Potato 1.2 17.3 2.2 Yam 0.5 23.1 3.9 Sweet potato 6.5 7.5 3.3 Grapes 15.5 0.0 0.9 http://perfecthealthdiet.com/2011/01/what%E2%80%99s-the-trouble-with-sweet-potatoes/ EDIT: Tabellen såg fin ut innan jag postade det jag skrivit. Gå till originalsidan så syns det överskådligare. Då verkar sötpotatisen ligga bra till. Utan att veta tror jag att stärkelse kan trigga sug mer än socker (men det kanske är individuellt). Har märkt det på senaste tiden när jag ätit potatis ett par gånger. Suget drar igång men en dessert i mycket moderata mängder gör det inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Enligt Matt Lalondes presentation ligger dock den vita potatisen bättre till ur näringssynpunkt. Personligen glufsar jag gärna i mig av båda dock! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Enligt Matt Lalondes presentation ligger dock den vita potatisen bättre till ur näringssynpunkt. Personligen glufsar jag gärna i mig av båda dock! Fast ett innehåll av solaniner i potatis är väl ingen höjdare precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Hittade en informativ jämförelse mellan sötpotatis, potatis, yams och vindruvor: Like so many modern foods, the standard American sweet potato has been bred for sweetness. Here is data from http://nutritiondata.com comparing 100 g of potatoes, yams, sweet potatoes, and grapes for sugar, starch, and fiber content: Food Sugar (g) Starch (g) Fiber (g) Potato 1.2 17.3 2.2 Yam 0.5 23.1 3.9 Sweet potato 6.5 7.5 3.3 Grapes 15.5 0.0 0.9 http://perfecthealthdiet.com/2011/01/what%E2%80%99s-the-trouble-with-sweet-potatoes/ EDIT: Tabellen såg fin ut innan jag postade det jag skrivit. Gå till originalsidan så syns det överskådligare. Enligt tabellen är det ju betydligt mer socker i sötpotatis än i vanlig potatis men mindre stärkelse. Är det en fördel eller nackdel? Smakar sötpotatis sött? Det står också att den innehåller oxalsyra. Spännande skall det bli att smaka! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Den är härlig naturlig mat och utmärkt till festliga tillfällen som t ex Nyårs Afton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Sitter precis och nommar i mig ugnsbakad sötpotatis. (Klyftor, olivolja, salt, vitpeppar och gurkmeja). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Enligt tabellen är det ju betydligt mer socker i sötpotatis än i vanlig potatis men mindre stärkelse. Är det en fördel eller nackdel? Smakar sötpotatis sött? Det står också att den innehåller oxalsyra. Spännande skall det bli att smaka! Det är just sockerinnehållet som får sötpotatisen att smaka lite sött. Är man metabolt oskadd spelar det nog ingen roll, annars får man testa sig fram, eller helt enkelt undvika bägge. Jag har inte ätit sötpotatis på länge, jag minns man fick det till kalkonmiddagen till Thanksgiving i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Det är otroligt gott, synd att det inte var bättre ur vår synpunkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Den heter väl "batat" på svenska? Hur som helst väldigt god i grytor mm och jag tror nån tipsade i en annan tråd att man kunde rosta tunna skivor i ugnen som chips (men det har jag aldrig provat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Sötpotatisgratäng - med chili & timjan - gudagott till en go köttbitmen den må heta potatis - innehåller inte samma funktion av stärkelse - så den förtjockar inte grädden -mera som en * rotfrukt * fast ugnsbakar man den - får man passa den noga - blir klar på ett killevipp!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Sötpotatisgratäng - med chili & timjan - gudagott till en go köttbit men den må heta potatis - innehåller inte samma funktion av stärkelse - så den förtjockar inte grädden - mera som en * rotfrukt * fast ugnsbakar man den - får man passa den noga - blir klar på ett killevipp!! Blir klar på ett killevipp lät ju intressant. Vi har en gammal spis med enbart varmluft och den gnisslar och låter så man tror den skall ge upp när som helst. Inte så kul att höra på heller och jag vågar inte gå ifrån den ifall fläkten skulle lägga av. Därför undviker jag sådant som tar lång tid i ugnen. Hur lång tid tar det att ugnsbaka sötpotatis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 runt 20-30 minuter på 200 grader - beroende på storlek man skurit dem i .. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Fast ett innehåll av solaniner i potatis är väl ingen höjdare precis. Frågan är om solaninet i potatisen är värre än oxalsyran i sötpotatisen. Oxalsyra minskar ju upptaget av mineraler. Jag tror att båda är ok att äta men jag skulle gärna vilja att det fanns uppgifter på solaninhalten i alla potatissorter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Frågan är om solaninet i potatisen är värre än oxalsyran i sötpotatisen. Oxalsyra minskar ju upptaget av mineraler. Jag tror att båda är ok att äta men jag skulle gärna vilja att det fanns uppgifter på solaninhalten i alla potatissorter. Ja det är ju en bra fråga. Små mängder av antingen solanin eller oxalsyra är nog inte mycket att bekymra sig om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Vi kokade en sötpotatis med skal och provade. Jag tycker smaken liknar riktiga vintermorötter som är kokade. Sådana är svåra att få tag i numera. Tack för alla tips. Vi provar nog fler sätt men nu tyckte vi att det var enkelt att koka till att börja med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Skära i centimeterstora kuber. Koka och krydda dem sen med lite kanel, valnötter och valfri sorts fett (olivolja och smör är gott båda två, säkert inte otäckt med kokosolja heller). Vill man vara äventyrlig är det inte kattskit att ha i lite lönnsirap med fettet men då är vi inne på hal mark för många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Skära i centimeterstora kuber. Koka och krydda dem sen med lite kanel, valnötter och valfri sorts fett (olivolja och smör är gott båda två, säkert inte otäckt med kokosolja heller). Vill man vara äventyrlig är det inte kattskit att ha i lite lönnsirap med fettet men då är vi inne på hal mark för många. Låter intressant! Är sötpotatis ganska beständig vid kokning även när man skalar och skär i kuber? Alltså att inte så mycket lakas ur och hamnar i vattnet. Skulle man göra så med potatis skulle det nog bli ganska simmigt. Hur länge kokar du kuberna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Låter intressant! Är sötpotatis ganska beständig vid kokning även när man skalar och skär i kuber? Alltså att inte så mycket lakas ur och hamnar i vattnet. Skulle man göra så med potatis skulle det nog bli ganska simmigt. Hur länge kokar du kuberna? Jag är hopplös på att ta tider. :-) Jag bara skär och ploppar i kokande vatten och petar sen otåligt i dem med en sån där potatispinne tills jag känner att de är klara, haha! Nästa gång ska jag göra dem i ugnen (men det verkar inte vara nåt bra alternativ för dig med allt oväsendet ur ugnen) för det känns som ett lite mindre otåligt sätt och dessutom effektivt vad gäller att få kryddorna att gotta in sig i kuberna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Jag är hopplös på att ta tider. :-) Jag bara skär och ploppar i kokande vatten och petar sen otåligt i dem med en sån där potatispinne tills jag känner att de är klara, haha! Nästa gång ska jag göra dem i ugnen (men det verkar inte vara nåt bra alternativ för dig med allt oväsendet ur ugnen) för det känns som ett lite mindre otåligt sätt och dessutom effektivt vad gäller att få kryddorna att gotta in sig i kuberna. Hur var det med frågan om beständighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinker Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 För det första så är Sötpotatis en perenn ört, stjälkarna är dock ettåriga och växten lever vidare genom sina rotknölar. Vi skivar dom i en skärmaskin och förkokar i grädde med pressad vitlök. Sen i en form och med ost på och in i ugnen och gratinera en stund. Ätes gärna med en god sås och kött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Det verkar vara många här som vurmar för sötpotatis. Äter ni vanlig potatis och andra rotfrukter också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Tycker inte det hör hemma i LCHF kosten över huvud taget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Jag tro inte det är något problem att äta rotfrukter ofta om man är metabolt frisk, men det är nog ingen bra idé att äta både HC och HF samtidigt hur naturligt rotfrukter än är Själv äter jag en mindre mängd, mer som garnityr eller som smaksättare i grytor. Kommer inte "sötpotatis-vurmen" från paleo-förespråkarna? Ett par färskpotatisar till midsommar slinker dock ner till sillen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Det verkar vara många här som vurmar för sötpotatis. Äter ni vanlig potatis och andra rotfrukter också? Jag äter inte sötpotatis, och inte vanlig potatis heller (utom vid högtidliga tillfällen som surströmmingsskivan). Det jag sträcker mej till är rödbetor och jordärtsskockor ungefär och i de fallen med en rejäl gräddskvätt eller smör och salt. Mina erfarenheter av sötpotatis är pre-LCHF och var inte särskilt frekvent då heller. En kul grej när man skulle lyxa till det lite, typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts