Jump to content

Yrsel och nackbesvär efter ca ett år och ett halvt år med LCHF

Linda24

Recommended Posts

Hej.

Jag har en fråga. Jag har ätit LCHF i snart 1½ år och har på sista tiden (ca 6 månader) fått riktigt ont i nacken och yrsel på det. Det känns som att mina nackmuskler har dragit ihop sig och blivit jättekorta och därför ger mig yrsel. Jag har gått till sjukgymnast och massör, men det gör bara det hela värre. Jag har även gått till en kiropraktor och det har hjälpt en del, men inte tagit bort problemet. Jag är nu lite rädd att min LCHF-kost är det som gör att mina muskler inte mår så bra. Jag tränar inget, mer än vardagsmotion och ett och annat Crosstrainerpass när jag har tid.

Jag äter inte strikt, men eftersom jag inte tål gluten eller stärkelse särskilt bra så består min kost av laktosfri youghurt med en nötblandning och lite hallon och ett eller två ägg på morgonen. Lunch består av rester från middagen som brukar vara menyer som är från olika LCHF-recept. Det blir mycket kött och sås och rätt mycket ägg och bacon. Det blir dessutom mycket mejeriprodukter, mycket grädde, creme fraise och liknande (laktosfria då eftersom jag inte tål laktos heller)  Vi är dock kanske inte så duktiga på att äta grönsaker som vi borde vara, men vi försöker. På helgerna kan jag fuska ibland och ta typ en eller två godisbitar, men annars är jag rätt försiktig med liknande saker. Jag tål ju inte gluten så att hålla sig från kakor och liknande är ett måste.

Kan min värk bero på att jag äter fel på något sätt? Såg videon med Peter Attilla där han pratar om att han åt för mycket protein och fick yrsel och muskelvärk (nu är han ju atlet, någon jag inte är) men kan det ligga något i det även om man inte tränar speciellt mycket? Jag har aldrig haft nackproblem innan iallfall inte på det här sättet. Jag hatar att må så här dåligt och jag blir trött och inaktiv av att ha ont hela tiden. :-(

Någon som varit med om något liknande? 

(Jag äter LCHF för att min mage var kass ("ibs" ) och inte för att gå ner i vikt.)

Har du uteslutit alla andra tänkbara orsaker? Jag har själv liknande problem och de kan starta med saker som det tar bra mycket funderande att komma underfull med. T ex en ny fåtölj som jag sitter lite annorlunda i när jag stickar eller ny, större datorskärm som gör att jag böjer huvudet aningen mer uppåt. En sak som jag inte kom på själv, utan fick hjälp med av en sjukgymnast att inse, är att progressiva glasögon lätt gör att man  böjer huvudet lite framåt-uppåt vilket inte är bra för nackmusklerna. 

Några tankar bara.  :)

Det kan vara så att du egentligen är överrörlig i nacken istället

Kroppen försöker då skydda sig genom att spänna upp muskulaturen

Att manipulera nacken för mycket i det läget kan vara kontraproduktivt

Tveksamt om det kan finnas en kostkoppling bakom men du kan ju tex testa att växla in mer omega-3 rikt käk som kan hjälpa till att lindra eventuella inflammationer och kanske minska ner på mejerierna

Hej.

Jag har en fråga. Jag har ätit LCHF i snart 1½ år och har på sista tiden (ca 6 månader) fått riktigt ont i nacken och yrsel på det. Det känns som att mina nackmuskler har dragit ihop sig och blivit jättekorta och därför ger mig yrsel. Jag har gått till sjukgymnast och massör, men det gör bara det hela värre. Jag har även gått till en kiropraktor och det har hjälpt en del, men inte tagit bort problemet. Jag är nu lite rädd att min LCHF-kost är det som gör att mina muskler inte mår så bra. Jag tränar inget, mer än vardagsmotion och ett och annat Crosstrainerpass när jag har tid.

Jag äter inte strikt, men eftersom jag inte tål gluten eller stärkelse särskilt bra så består min kost av laktosfri youghurt med en nötblandning och lite hallon och ett eller två ägg på morgonen. Lunch består av rester från middagen som brukar vara menyer som är från olika LCHF-recept. Det blir mycket kött och sås och rätt mycket ägg och bacon. Det blir dessutom mycket mejeriprodukter, mycket grädde, creme fraise och liknande (laktosfria då eftersom jag inte tål laktos heller)  Vi är dock kanske inte så duktiga på att äta grönsaker som vi borde vara, men vi försöker. På helgerna kan jag fuska ibland och ta typ en eller två godisbitar, men annars är jag rätt försiktig med liknande saker. Jag tål ju inte gluten så att hålla sig från kakor och liknande är ett måste.

Kan min värk bero på att jag äter fel på något sätt? Såg videon med Peter Attilla där han pratar om att han åt för mycket protein och fick yrsel och muskelvärk (nu är han ju atlet, någon jag inte är) men kan det ligga något i det även om man inte tränar speciellt mycket? Jag har aldrig haft nackproblem innan iallfall inte på det här sättet. Jag hatar att må så här dåligt och jag blir trött och inaktiv av att ha ont hela tiden. :-(

Någon som varit med om något liknande? 

(Jag äter LCHF för att min mage var kass ("ibs" ) och inte för att gå ner i vikt.)

Jag hade liknande som du , besvären höll i sig i säkert 1 år för mig med krampande nack/hals muskler som nackspärr,men för mig var det 2 år innan LCHF ,det som hjälpte mig var styrketräning för nacke , program och övningar fick jag av sjukgymnasten(,"dra på" halsduk även innomhus )undvik drag och kyla på halsen. evenentuellt anti-inflammatorisk medicin av läkare så att det går lättare att komma igång med att röra på huvudet.kan även vara värt att testa Magnesium tillskott jag läste att det kan hjälpa i någon annan tråd på forumet.Hoppas att det går över snart.

Om LCHF kosten skulle påverka nacken tror jag att du skulle känt det redan i början, men inte nu efter 1 ½ år.

När det gäller nacksmärtor så kan det bero på så väldigt mycket, liksom magen är det ett centra för stress/oro, och också den delen av kroppen som tar mest stryk av att sitta framför datorn. Det kan också vara nåt så enkelt som en dålig kudde eller madrass. Du säger att du inte motionerar så ofta, och det är kanske något som kan hjälpa dig? Promenader räcker fint, och det är inte heller skadligt. Motion har ju också det goda med sig att det frigör endorfiner så att man känner smärta mindre, och så blir man glad! Tänk igenom alla delar av ditt liv, då kan du komma på vad som troligen är orsaken till nackvärken. Det kan vara psykologiskt, fysiskt eller båda, och när du väl kommit fram till vad det är, så kan du göra något åt det. Jag är life-coach, och ett av mina hjälpmedel är "livshjulet" , en modell där man går igenom alla aspekter sitt liv. Du kan hitta hjulet på internet, alldeles gratis ; )

Håller också med de andra - tala med en sjukgymnast om vilka övningar som kan hjälpa, och håll nacken varm som Chippen sa. Lycka till!

Anna

Hej Linda24!

Både IBS, nackproblem och yrsel kan vara sköldkörtelsymtom, och speciellt med tanke på att du har en glutenintolerans så är sannolikheten ganska hög för att även få sköldkörtelproblem. Har du fått utrett detta mycket noga? Jag har skrivit i några tidigare trådar att många läkare tyvärr inte är uppdaterade och att man behöver läsa på, speciellt symtomlistorna. Eftersom sjukdomen kräver livsuppehållande medicin är det inget som skall negligeras. Dessutom är en tidig behandling alltid bäst.

Dessa bloggar har mycket bra info:

www.hypotyreos.se och http://skoldkortel.blogspot.se/