2014 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 http://www.ketonix.com/index.php?lang=svStötte på detta idag, har letat på internet och verkar inte finnas någon information av denna produkt, kan bero på att den är väldigt ny. Tänkte skaffa en blodmätare, men denna maskinen lockar mig mycket mer än att sticka mig i fingret hela tiden, tror ni den funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Har du verkligen letat på Internet? Första träffen på "Ketonix" är en Facebooksida. Är det din sida ? Andreas säljer säkert reklamplats på sin sajt om han tycker att det är en seriös produkt. Kontakta honom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2014 Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Har du verkligen letat på Internet? Första träffen på "Ketonix" är en Facebooksida. Är det din sida ? Andreas säljer säkert reklamplats på sin sajt om han tycker att det är en seriös produkt. Kontakta honom! Varken min sida eller produkt, men vill veta om detta verkar vara "riktigt", vill inte beställa hem något som inte fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Varken min sida eller produkt, men vill veta om detta verkar vara "riktigt", vill inte beställa hem något som inte fungerar. Det kan vara så och jag är kanske onödigt gnällig. Men en alldeles nyregistrerad forumdeltagare som i sitt första inlägg exponerar en produkt gör mig misstänksam. Någon moderator kan kanske tillrättavisa mig . När det gäller själva sakfrågan så är jag den typen som inte mäter och väger. Jag äter god mat med rätt fördelning av makronutrienter och blir mätt och belåten. Då mår jag bra, och huruvida ketonerna är si eller så struntar jag högaktningsfullt i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ketoner i utandningsluft är lika osäkert som i urin! Funkar i början men inte efter tre veckor då man blir allt mer adapterad.. då är det blodketoner som gäller. Håller med om att sticka sig i fingret inte är så kul.. skickade efter en sådan gratis, med 10 glukosstickor.. redan efter 7 slog jag ur hågen att köpa ketonstickor! Sen så.. som vetenskapen säger.. likaså flera av våra långvariga strikta LCHFare.. ketonhalten går upp och ner.. men vikt och välmående följer inte alltid ketonhalten ens i blodet. Det enklaste är att räkna kolhydrater.. ligger man under 100 så är man i ketos.. om man nu tror att det skall påverka något, i någon positiv rikning.. ju lägre mängd kolydrater ju djupare ketos! Och vill man inte väga och räkna kan man syfta på 20 gram om dagen via huvudräkning.. blir hur som helst inte mer än 50-60 vid felberäkningar! Keto-adaptation: what it is and how to adjust http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2014 Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Ketoner i utandningsluft är lika osäkert som i urin! Funkar i början men inte efter tre veckor då man blir allt mer adapterad.. då är det blodketoner som gäller. Håller med om att sticka sig i fingret inte är så kul.. skickade efter en sådan gratis, med 10 glukosstickor.. redan efter 7 slog jag ur hågen att köpa ketonstickor! Sen så.. som vetenskapen säger.. likaså flera av våra långvariga strikta LCHFare.. ketonhalten går upp och ner.. men vikt och välmående följer inte alltid ketonhalten ens i blodet. Det enklaste är att räkna kolhydrater.. ligger man under 100 så är man i ketos.. om man nu tror att det skall påverka något, i någon positiv rikning.. ju lägre mängd kolydrater ju djupare ketos! Och vill man inte väga och räkna kan man syfta på 20 gram om dagen via huvudräkning.. blir hur som helst inte mer än 50-60 vid felberäkningar! Keto-adaptation: what it is and how to adjust http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html Detta var exakt det svaret jag letade efter, tack så mycket! - Känner ändå att mäta ketoner känns som en väldigt skön garanti och ha, känner att det kunde ge mig en boost i motivation och självförtroende. Vågen går inte alltid att lita på, och verkligen inte ketostix heller! Verkar som att blodketonmätare är det ända alternativet då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caspar. Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Finns det någon som vet om man verkligen måste sticka sig i fingret? Jag har väldigt känsliga fingertoppar och känner av ett stick i flera dagar. Kan man istället sticka sig i t.ex utsidan av axeln där man också har ytliga blodkärl men inte är alls lika känslig och som är en kroppsdel man inte använder på samma sätt som fingrarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2014 Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Finns det någon som vet om man verkligen måste sticka sig i fingret? Jag har väldigt känsliga fingertoppar och känner av ett stick i flera dagar. Kan man istället sticka sig i t.ex utsidan av axeln där man också har ytliga blodkärl men inte är alls lika känslig och som är en kroppsdel man inte använder på samma sätt som fingrarna? Vet inte varför fingerstickande ska vara så specifikt, fingrarna känner man ju med! Det finns så många känsliga nerver, borde finnas en bättre lösning tycker man. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ketoner i utandningsluft är lika osäkert som i urin! Funkar i början men inte efter tre veckor då man blir allt mer adapterad.. då är det blodketoner som gäller. Håller med om att sticka sig i fingret inte är så kul.. skickade efter en sådan gratis, med 10 glukosstickor.. redan efter 7 slog jag ur hågen att köpa ketonstickor! Sen så.. som vetenskapen säger.. likaså flera av våra långvariga strikta LCHFare.. ketonhalten går upp och ner.. men vikt och välmående följer inte alltid ketonhalten ens i blodet. Det enklaste är att räkna kolhydrater.. ligger man under 100 så är man i ketos.. om man nu tror att det skall påverka något, i någon positiv rikning.. ju lägre mängd kolydrater ju djupare ketos! Och vill man inte väga och räkna kan man syfta på 20 gram om dagen via huvudräkning.. blir hur som helst inte mer än 50-60 vid felberäkningar! Keto-adaptation: what it is and how to adjust http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html Varför skulle mätning i utandningsluft vara like osäkert som mätning i urin. Volek & Phinney har ju varit inne på detta (o mätt då de gjort studier med en komplex apparat) även om jag inte sett att de utvecklat nån för hemmabruk. Huruvida denna apparat Ketonix är tillförlitlig är ju osäkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vet inte varför fingerstickande ska vara så specifikt, fingrarna känner man ju med! Det finns så många känsliga nerver, borde finnas en bättre lösning tycker man. Man kan ta ett prov för blodsocker i örsnibb, mage eller lår (värdet kan variera lite jämfört med fingret) så det borde vara möjligt att mäta ketoner på de ställena också tycker jag. Huvudsaken är att det är kapillärt blod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Som f.d ketonmätare säger jag så här. Man behöver inte mäta keroner, eftersom de ger sällan några besked. Lägg pengarna på hälsosamt mat istället, så får ni mest nytta av dem. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Varför skulle mätning i utandningsluft vara like osäkert som mätning i urin. Volek & Phinney har ju varit inne på detta (o mätt då de gjort studier med en komplex apparat) även om jag inte sett att de utvecklat nån för hemmabruk. Huruvida denna apparat Ketonix är tillförlitlig är ju osäkert. Jag extrapolerar det utifrån det att de flesta får en helt annan andedräkt efter ett tag på ketogen diet! I början stinker man av acceton, men det går över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Jag extrapolerar det utifrån det att de flesta får en helt annan andedräkt efter ett tag på ketogen diet! I början stinker man av acceton, men det går över. Som sagt med tanke på Volek & Phinneys funderingar på framtida egen-mätning av utadningsluft tror jag det kanske är lite långtgående slutsater. Tror mindre på denna apparat, mer betryggande om den var framtagen av någon ledande inom området (vilket INTE framgår av företagets sida). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketonix Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Hej Vill bara klargöra lite information om Ketonix'en ni diskuterar. LasseL: Det är inte "2014"'s sida. Jag har kontakt med Andreas för att annonsera. Jag som utvecklat den, gjorde det först för eget bruk. Jag har epilepsi och kan genom ketogen-diet och vara i ketos slippa medicinering. Det är viktigt för mig att ha en hög nivå av ketoner i blodet för att slippa krampanfall. För att hålla detta är en ketogen diet med ett förhållande på 3:1 ett säkert sätt. Jag har redan "menyer" som håller detta och behöver knappt väga eller räkna på intaget längre. På kalas är det bara ett lchf tänk. Efter är det mätning som visar om jag behöver göra något åt keton produktionen eller inte. Det är väldigt praktiskt att kunna mäta frekvent om man vill/måste ha ketoner i blodet. Modesty: Jag har kommunikation med Stephen Phinney (och Jeff) om Ketonix'en för att utveckla den. De har var sin.Zepp: Urin stickor mäter överflöd i urin. Ketonix mäter aceton i utandningsluft, indirekt från acetoacetatet i blodet, inte "spill". Det finns en tråd på reddit: http://en.reddit.com/r/keto/comments/1tnc0g/ketonix_breath_ketone_meter_looks_promising/ Åsikter om websidan tar jag gärna emot på ketonix@moose.se Med vänliga hälsningar Michel Lundell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts