Jump to content

Hjälp mig, jag har högt blodtryck.

kostrådgiverskan
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har högt blodtryck och har ätit medicin för det i flera år. Medicinen är som två mediciner i ett med en del vattendrivande. Jag äter lchf med enstaka svackor. Mitt blodtryck ha pendlat från lågt till högt och jag har haft en massa underliga besvär. Ju mer strikt jag har varit med lchf ju konstigare besvär. Enligt min doktor så har jag även kronisk njurinflammation. Jag har frågat min doktor om vad det egentligen är för fel på mig och får inga svar mer än att jag ska fortsätta äta medicin och gå på årliga kontroller. Mina prover har varit toppenfina i många år förutom att jag har lite för mycket urinsyra i blodet. Det senaste halvåret har jag fått åka in på akuten av konstiga besvär som svullnad i kroppen, men även då visar proverna att jag mår toppenbra, bra hjärta, inga proppar mm. Så nu kontaktade jag doktorn för att få hjälp då blodtrycket svänger och jag har en massa andra underliga besvär. Fick naturligtvis inte prata med doktorn utan en snorkig sjuksköterska som inte ville lyssna. Hon lovade att doktorn skulle ringa men inte ett ljud. Jag kollade på fass om min medicin och där hittade jag alla mina besvär under biverkningar.

Jag slutade på eget bevåg med min medicin den 26/12 och mår väl inte så där överväldigande bra. Jag har tagit till allt jag kan komma på för att bota mig själv. Jag har dragit ner rejält på kaffedrickande, dricker mycket vatten med en nypa havssalt i, msm-pulver, chlorella, vetegräs, maskroste, strikt lchf med råa grönsaker och promenader. Samt 5000ie D-vitamin, 2g fiskolja, c-vitamin några gram och positivt tänkande.

Mitt blodtryck har jag mätt varje dag och det ligger mellan 138/89 till 160/100 min puls har gått ner från 82 till runt 60-64. Jag samlar vatten under natten och har haft lite huvudvärk. Jag har googlat runt på lösningar på detta men hittar inget vettigt.

Jag skulle bli så glad om någon här inne har någon erfarenhet av detta. Jag vill ge mig själv och min kropp en chans att bli frisk och tänker att det kanske är så att jag ska ge detta en månad kanske och blir det inte bättre med blodtrycket så vet jag inte vad jag ska göra :( Jag mår dåligt av medicinen och dåligt utan. Fy fasen alltså vad ledsamt!

• Like 2

Så tufft det låter, men vilken fighter du är!

26/12 är ju inte så länge sedan. Jag har ingen erfarenhet av den medicinen, men av många andra, och biverkningarna av medicinen och utsättningen har ofta tagit åtminstone en månad. Sedan tänker jag att eftersom medicinen du tagit varit vätskedrivande så är kroppens vätskebalans rubbad, och det vet jag kan ta ganska lång tid för kroppen att hitta tlllbaka i. 

Jag hoppas verkligen att du får må bättre snart, du kämpar ju uppenbarligen hårt för det!
Kram och pepp!

• Like 1

Hoppas verkligen att du kommer någon vart. Jag tror också att man måste ge det hela en tid innan förgiftningseffekterna i kroppen gått ur. Om det inte skulle funka framöver utan du måste gå tillbaka till medicin, kräv att få en annan sort som du inte mår lika dåligt på. Man ska inte behöva ha biverkningar av medicin så att livskvaliten försämras.

Jag hittade ett naturrecept på urindrivande. Ingefära ska väl vara inflammationshämmande också har jag får mej, så det är rena hälsokosten :-)

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7164d1b9cb4622390757f4-recepthjalpcitroningefaradryck

• Like 1

Det finns ju flera olika typer av blodtrycksmedicin, och olika personer reagerar olika på de olika typerna. Jag har haft beta-blockerare mest hela livet ända till för några år sedan då jag började träna och upptäckte att jag inte fick upp pulsen som alla andra. När jag slutade med dem förändrades livet och jag orkade mycket mer. Gissa om jag var arg att jag varit så trött och slö under hela perioden och aldrig orkat något. (Jag har också provat den urindrivande sorten men den påverkade aldrig mitt tryck något alls.) När jag bad att få sluta med dem (beta-blockerarna) fick jag ACE-hämmare och fick rethosta som jag gick med i nästan ett år utan att fatta varför. Jag mådde mycket bättre i övrig. När jag äntligen fattade att det var p.g.a. tabletterna jag hostade fick jag byta till ARB (all-blockerare).

Problemet nu är att trycket fortfarande ligger lite högt eftersom jag gått upp cirka 10 kilo sedan jag började med LCHF. Det verkar som om mitt höga blodtryck är kopplat väldigt starkt till vikten. Trycket låg perfekt med den nya medicinen innan viktökningen. Även som normalviktig har jag ett högre tryck än andra. Nu utreds jag igen och ska snart få ta ett 24-timmarstryck.

Jag tycker att du ska be att få göra ett 24-timmarstryck och sedan be att få prova den senaste och modernaste medicinen som kostar lite mer för Landstinget. Jag har märkt att de gärna provar alla andra varianter först där patentet gått ut och det finns generika.

Jag tycker inte att du ska gå med ett för högt tryck för länge, utan i samråd med din läkare prova ut en medicin som passar dig!

• Like 2

Du är en pärla rakt igenom Monki!

Bara för att du skrev om detta tänkte jag att jag borde nog gå igenom Fass på mina mediciner också... Alla mina medicinska problem finns som mycket sällsynta biverkningar, både bristen på immunförsvar och mina hiskeliga kolesterolvärden... Ska inte läkarna veta om sånt, så kan de ju antingen byta ut min medicin eller sluta hetsa upp sej så?

Så jag är inte sjuk, jag äter bara medicin... Kanske skulle kolla hur jag mår utan de där betablockerarna i alla fall...

• Like 1

För en hel massa år sen kollade min läkare nåt medan jag satt bredvid. Jag var gravid så hon ville kolla att det skulle gå bra. Det stod nåt i stil med "konsultera läkare innan preparatet används vid graviditet". Läkarens kommentar: -"Hur ska jag kunna veta om inte de som tillverkar det vet?!"

Så nej, det är inte alls säkert att läkarna vet... :(

• Like 3

Hej!

Jag har högt blodtryck och har ätit medicin för det i flera år. Medicinen är som två mediciner i ett med en del vattendrivande. Jag äter lchf med enstaka svackor. Mitt blodtryck ha pendlat från lågt till högt och jag har haft en massa underliga besvär. Ju mer strikt jag har varit med lchf ju konstigare besvär. Enligt min doktor så har jag även kronisk njurinflammation. Jag har frågat min doktor om vad det egentligen är för fel på mig och får inga svar mer än att jag ska fortsätta äta medicin och gå på årliga kontroller. Mina prover har varit toppenfina i många år förutom att jag har lite för mycket urinsyra i blodet. Det senaste halvåret har jag fått åka in på akuten av konstiga besvär som svullnad i kroppen, men även då visar proverna att jag mår toppenbra, bra hjärta, inga proppar mm. Så nu kontaktade jag doktorn för att få hjälp då blodtrycket svänger och jag har en massa andra underliga besvär. Fick naturligtvis inte prata med doktorn utan en snorkig sjuksköterska som inte ville lyssna. Hon lovade att doktorn skulle ringa men inte ett ljud. Jag kollade på fass om min medicin och där hittade jag alla mina besvär under biverkningar.

Jag slutade på eget bevåg med min medicin den 26/12 och mår väl inte så där överväldigande bra. Jag har tagit till allt jag kan komma på för att bota mig själv. Jag har dragit ner rejält på kaffedrickande, dricker mycket vatten med en nypa havssalt i, msm-pulver, chlorella, vetegräs, maskroste, strikt lchf med råa grönsaker och promenader. Samt 5000ie D-vitamin, 2g fiskolja, c-vitamin några gram och positivt tänkande.

Mitt blodtryck har jag mätt varje dag och det ligger mellan 138/89 till 160/100 min puls har gått ner från 82 till runt 60-64. Jag samlar vatten under natten och har haft lite huvudvärk. Jag har googlat runt på lösningar på detta men hittar inget vettigt.

Jag skulle bli så glad om någon här inne har någon erfarenhet av detta. Jag vill ge mig själv och min kropp en chans att bli frisk och tänker att det kanske är så att jag ska ge detta en månad kanske och blir det inte bättre med blodtrycket så vet jag inte vad jag ska göra :( Jag mår dåligt av medicinen och dåligt utan. Fy fasen alltså vad ledsamt!

Jag är av den åsikten att man måste hitta och behandla grundorsaken till ett medicinskt problem, och inte symtomen.

Och jag undrar om inte ditt grundproblem sitter i njurarna, hur pass skadade är de med en kronisk njurinflammation, är du ordentligt utredd?

De symtom du lider av, kan alla härröra från njurarna, högt bloddtryck, svullnad, hög urinsyra, huvudvärk o.s.v

Jag beundrar dig för din positiva inställning, som du även "smittar" mig (oss) på forumet med, trots att du inte alltid mår bra :)

• Like 7

Jag är av den åsikten att man måste hitta och behandla grundorsaken till ett medicinskt problem, och inte symtomen.

Och jag undrar om inte ditt grundproblem sitter i njurarna, hur pass skadade är de med en kronisk njurinflammation, är du ordentligt utredd?

De symtom du lider av, kan alla härröra från njurarna, högt bloddtryck, svullnad, hög urinsyra, huvudvärk o.s.v

Jag beundrar dig för din positiva inställning, som du även "smittar" mig (oss) på forumet med, trots att du inte alltid mår bra :)

Jag håller i princip med dig men om man verkligen skall prata om grundproblem så är ju också frågan varför njurarna inte mår bra.

• Like 1

Håller med Syster. Orsaken till ditt höga tryck kan vara kopplat till njurarna. Nu när de började utreda mig igen (p.g.a. att trycket ökat igen) kollade de först upp natrium- och kaliumvärden. Skulle tro att dessa värden är kopplade till njurarna. Dessa värden var normala hos mig så jag antar att mitt nu högre tryck är kopplat till min viktökning.

Be att de utreder om ditt höga tryck beror på din njurfunktion. Sedan är det aldrig fel att börja gå till en ny läkare som kanske vill "börja om från början" för att ta reda på vad som är grundproblemet.

• Like 3

Hej!

Har du fått problemen efter att du började med LCHF?

• Like 1

Det där med att dricka mycket vatten läser man överallt, hur är det egentligen, är det solklart att man ska dricka mer än törsten talar om för en? Och sen ta vätskedrivande för att sänka blodtrycket? Dricka mycket om man har lågt och lite om man har högt tryck skulle ju kunna vara logiskt, nja, jag tor på törsten.

• Like 2

Jag har fått mer och mer problem ju mer jag äter lchf. Jag tror det beror på att min kropp har blivit friskare och friskare så jag blir känsligare för tabletterna. Jag äter inget socker, inget spannmål och jag äter mindre kött/fisk/fågel. Jag äter nästan ingenting med fler än en ingrediens. Jag dricker ingen alkohol, bara vatten, te eller kaffe och då är det vatten från egen brunn med reningsverk och inga gifter. I höstas så började jag även motionera regelbundet och jag gick ner några kilon i vikt och då började det krångla som tusan. Med den kost jag äter så borde jag inte få giktanfall och svullnader i kroppen. Jag ska avvakta några dagar och se vart blodtrycket tar vägen och stiger det mer eller blir jobbigt så får de göra en ordentlig koll. 

Jag har fått mer och mer problem ju mer jag äter lchf. Jag tror det beror på att min kropp har blivit friskare och friskare så jag blir känsligare för tabletterna. Jag äter inget socker, inget spannmål och jag äter mindre kött/fisk/fågel. Jag äter nästan ingenting med fler än en ingrediens. Jag dricker ingen alkohol, bara vatten, te eller kaffe och då är det vatten från egen brunn med reningsverk och inga gifter. I höstas så började jag även motionera regelbundet och jag gick ner några kilon i vikt och då började det krångla som tusan. Med den kost jag äter så borde jag inte få giktanfall och svullnader i kroppen. Jag ska avvakta några dagar och se vart blodtrycket tar vägen och stiger det mer eller blir jobbigt så får de göra en ordentlig koll. 

Det här med njurinflammation, eller glomerulonefrit är ju lite lurigt, beroende på vilken kapacitet njurarna har att rena blodet.

Jag tror att LCHF-kosten är det bästa man kan äta, men samtidigt ska du kanske, beroende på njurarnas kapacitet vara lite restriktiv med proteiner och även mycket vätska.

Vätska är bra, men inte om njurarna inte hinner eller orkar med att skicka ut överskottet, då samlas det som ödem i kroppen.

Proteiner kan också vara jobbigt för njurarna, och även de kan orsaka ödem och högt blodtryck om man äter mer än man behöver vid en njursjukdom.

Har du räknat på hur många gram proteiner du får i dig per dag?

Det skulle också vara väldigt intressant att veta vad du har för Kreatinin-värde, ett väldigt vanligt prov som visar hur njurarna mår.

Kanske paleolitisk kost (stenålderskost) skulle passa dig bättre. Alltså grönsaker i alla dess former plus normala mängder kött och fisk. Skillnaden mellan paleo och LCHF är framförallt att man inte äter mjölkprodukter och att man äter fettsnålt. Paleo innebär också att man minimerar saltintaget. Har man problem med njurarna och samlar vatten är det extra viktigt att hålla nere saltintaget.

Sedan kan det vara lite vanskligt att sluta tvärt med läkemedlen eftersom högt blodtryck i sig kan skada njurarna. Har du haft något äggviteläckage? Alltså proteinläckage.

Jag håller i princip med dig men om man verkligen skall prata om grundproblem så är ju också frågan varför njurarna inte mår bra.

Det skulle nog vara mångas dröm (inte läkemedelsföretagens) att kunna svara på varför en grundsjukdom uppstår :)

Många orsaker är medfödda små defekter, virusar, bakterier, genförändringar, miljöpåverkan o.s.v

Vid en kronisk njurinflammation så är en orsak till exempel en obehandlad halsfluss med Betahemolytiska streptokocker, som kan ägt rum för många år sedan, och det kan man ju inte behandla idag, bara ge kroppen de bästa förutsättningarna.

• Like 1

Jag försöker ligga runt 1 g protein per kilo kroppsvikt. De senaste tre-fyra åren så säger doktorn att alla mina värden är kanonbra förutom förhöjt urinsyravärde som legat lite över 400 tror jag. Hon säger också att mina njurar funkar fint. 

Var ute för en stund sedan och tog en promenad i rejält tempo och sen hem och äta mat. Sen vila och tog blodtrycket som låg på 139/97, uj vad jag blev glad. Faktiskt så glad att jag fick nåt blött i ögat. 

Jag talade med min mamma nyss och det verkar vara ärftligt med högt blodtryck och njurproblem. 

Jag kanske ska dra ner proteinerna till hälften ett tag och se om njurarna blir gladare. Jag tycker jag letar överallt för info angående njurar, högt blodtryck mm. Men det är inte lätt att hitta något mer än att man ska ha medicin.

Jag har en massa ekologiskt ingefärapulver hemma, så det blir att prova med det också, samt citron. 

Tack så mycket alla ni som skriver, ni värmer mitt hjärta och jag blir så glad. Fasen, nu blev jag blöt i ögat igen. 

• Like 3

Jag försöker ligga runt 1 g protein per kilo kroppsvikt. De senaste tre-fyra åren så säger doktorn att alla mina värden är kanonbra förutom förhöjt urinsyravärde som legat lite över 400 tror jag. Hon säger också att mina njurar funkar fint. 

Var ute för en stund sedan och tog en promenad i rejält tempo och sen hem och äta mat. Sen vila och tog blodtrycket som låg på 139/97, uj vad jag blev glad. Faktiskt så glad att jag fick nåt blött i ögat. 

Jag talade med min mamma nyss och det verkar vara ärftligt med högt blodtryck och njurproblem. 

Jag kanske ska dra ner proteinerna till hälften ett tag och se om njurarna blir gladare. Jag tycker jag letar överallt för info angående njurar, högt blodtryck mm. Men det är inte lätt att hitta något mer än att man ska ha medicin.

Jag har en massa ekologiskt ingefärapulver hemma, så det blir att prova med det också, samt citron. 

Tack så mycket alla ni som skriver, ni värmer mitt hjärta och jag blir så glad. Fasen, nu blev jag blöt i ögat igen. 

Jag vet inte om jag är ute i det blå nu, men hur kan de ha gett dig diagnosen kronisk njurinflammation om du har kanonbra värden :)

Jag tycker att halvera proteinintaget en jättebra idè som är värd att testa :)

• Like 1

Ja det är konstig. Kanske har jag någon gång haft sämre värden. Det var i samband med att jag flyttade till Värmland för 7 år sedan som jag fick veta av en at-läkare att jag hade kronisk njurinflammation genom att titta igenom mina journaler från min förra stad i Dalarna.. Jag blev helt ställd då ingen informerat mig om det. Men lydig som jag är tog jag medicinen. Jag har vid några tillfällen försökt prata med min doktor om vad det egentligen är för fel på mig. Men tydligen så är det liksom ett antagande att jag har njurinflammation och att det troligtvis är ärftligt.. Jag har aldrig ifrågasatt egentligen då jag alltid trott på det doktorn säger. 

Fast jag har haft njursten som fastnat och upprepade urinvägsinfektioner så kanske mina njurar är känsliga.

Så bra Monki! Jag tänkte just fråga om du kunde se kopplingar mellan fysisk aktivitet och matintag till variationerna i blodryck.

Vad äter du en vanlig dag?

Jag dricker ett glas vatten med msm-pulver och ett glas vatten med vetegräs och chlorellapulver när jag går upp. Sen en kopp kaffe med en tsk kokosfett.

Sen framåt 10-12 så äter jag tre ägg med varierade tillbehör och tillagningssätt. Kokta ägg med ca 20 g smör eller stekta ägg med 35 g bacon eller omelett med tomat.

Sen före lunch tar jag d-vitamin, omega 3 samt c-vitamin.

Sen runt 14-16 äter jag nåt kött/fisk/fågel med grönsaker. Oftast blir det nån köttfärsblandning med wookgrönsaker och smör och vitlök.

Sen så äter jag runt 18 mitt sista mål och då blir det ungefär samma som lunch.

Sen kan det bli en kopp te. På fredagarna festar jag till det på kvällen med kaffe och vispad grädde.

Så ser det ut för det mesta. Grönsakerna äter jag ibland som råkost och ibland steker jag dom,ibland kokar jag dom och ibland gör jag grönsaksgratäng.

Oftast blir det två och en halv måltid och då blir den halva måltiden nåt lättare, kanske soppa.

Ja detta är en vanlig dag för mig.

Jag dricker ett glas vatten med msm-pulver och ett glas vatten med vetegräs och chlorellapulver när jag går upp. Sen en kopp kaffe med en tsk kokosfett.

Sen framåt 10-12 så äter jag tre ägg med varierade tillbehör och tillagningssätt. Kokta ägg med ca 20 g smör eller stekta ägg med 35 g bacon eller omelett med tomat.

Sen före lunch tar jag d-vitamin, omega 3 samt c-vitamin.

Sen runt 14-16 äter jag nåt kött/fisk/fågel med grönsaker. Oftast blir det nån köttfärsblandning med wookgrönsaker och smör och vitlök.

Sen så äter jag runt 18 mitt sista mål och då blir det ungefär samma som lunch.

Sen kan det bli en kopp te. På fredagarna festar jag till det på kvällen med kaffe och vispad grädde.

Så ser det ut för det mesta. Grönsakerna äter jag ibland som råkost och ibland steker jag dom,ibland kokar jag dom och ibland gör jag grönsaksgratäng.

Oftast blir det två och en halv måltid och då blir den halva måltiden nåt lättare, kanske soppa.

Ja detta är en vanlig dag för mig.

Har du räknat ihop det någon gång så du vet hur många gram det blir av kött/fisk/ägg respektive smör/grädde och grönsaker?

Har du skrivit in det någonstans och fått fram hur mycket det blir i mineraler, vitaminer, fett och protein?

Nja. Jag har vid några tillfällen räknat ut hur mycket jag äter och då blev en vanlig dag så här: fett 136 g, proteiner 77 g, kolhydrater 19 g  antal kalorier 1607 och jag hoppas väl att jag får i mig de vitaminer och mineraler jag behöver genom tillskotten. Jag har aldrig mätt det och jag vet inte heller hur man gör och var man kan göra det

Jag väger för det mesta köttet så det blir runt 100-150 gram kött per portion, rå vikt.

Nja. Jag har vid några tillfällen räknat ut hur mycket jag äter och då blev en vanlig dag så här: fett 136 g, proteiner 77 g, kolhydrater 19 g  antal kalorier 1607 och jag hoppas väl att jag får i mig de vitaminer och mineraler jag behöver genom tillskotten. Jag har aldrig mätt det och jag vet inte heller hur man gör och var man kan göra det

Jag väger för det mesta köttet så det blir runt 100-150 gram kött per portion, rå vikt.

Det är inte så lätt att få rätt mineralbalans med hjälp av tillskott. Dagsbehovet av kalium t ex är ju relativt stort och det brukar man oftast inte äta som tillskott, troligen därför att hjärtat är känsligt för svängningar i kalium. Har för mig att man bör få i sig dubbelt så mycket kalium som natrium och att överskott på natrium kan göra att man får vatten i kroppen.

• Like 1

Lite förslag om saker du skulle kunna prova; ta bort äggvitan och ät bara äggula. Jag reagerar ibland på proteinet från äggvitan. Kanske testa 1-2 veckor och se? Nötter, om du äter det, gör att jag får ont i området kring binjurarna... vet inte om proteinet i dom är svårmälta också. Förutom det kan det vara bra att lägga till lite fermenterade grönsaker.

(Äggula innehåller mycket näring också, så det är bra för micronutrienterna)

• Like 2

Det stod i tidningen häromdagen om en undersökning där man lyckades få liknande effekt som blodtryckssänkande medicin av en kombination av kanel och magnesium.

Samtidigt måste man vara försiktig med kanel eftersom det innehåller ett ämne som kan vara skadligt att överdosera.

• Like 1

Samtidigt måste man vara försiktig med kanel eftersom det innehåller ett ämne som kan vara skadligt att överdosera.

Det är smakämnet kumarin i kanelen som är skadligt i höga doser. Det finns mindre av kumarin i ceylonkanel, och mer i cassiakanel som oftast finns i Sverige att köpa. Man räknar med att ungefär en tesked kanel per dag är säkert att äta.

• Like 3

Det är smakämnet kumarin i kanelen som är skadligt i höga doser. Det finns mindre av kumarin i ceylonkanel, och mer i cassiakanel som oftast finns i Sverige att köpa. Man räknar med att ungefär en tesked kanel per dag är säkert att äta.

Det var intressant eftersom jag tycker det är gott med kanel men inte vetat hur mycket jag vågar ta. Har du någon källa till uppgiften om att man äta en tesked per dag utan risk?

• Like 1

Det var intressant eftersom jag tycker det är gott med kanel men inte vetat hur mycket jag vågar ta. Har du någon källa till uppgiften om att man äta en tesked per dag utan risk?

Här finner du lite information om kanel, komplett med referenser och dylikt.

http://nutritionfacts.org/index.php?s=cinnamon

Du kan börja med videon som heter "The safer cinnamon".

• Like 2

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3wtUnlgWgaw

Föreläsning på youtube, 11 min. Magnesiumbrist (Mg) kan bero på

A stress

B Diuretika (kaffe alkohol, blodtrycksmediciner)

C Högt intag av raffinerade kolhydrater

Mg-brist kan orsaka högt blodtryck.

För att kolla Mg-brist: Be läkaren kolla magnesiumhalten i CELLERNA ett så kallat spectrocelltest.

En rotfyllning kan även ligga bakom högt blodtryck.

www.bravara.se/tandhalsa.htm

Igår skypade jag med min mamma och jag skrämde nog skiten ur henne när hon såg hur jag mådde och dessutom berättade att jag slutat ta min medicin. Ja och med handen på hjärtat så skrämde jag nog mig själv också. Men ibland så kommer man till en punkt när något måste göras. Så jag kände att det var "do or die" som gällde. Jag vet inte om jag är dum eller om jag gör rätt.

Ja min mamma tror jag är allergisk så igår bytte jag min dunkudde mot en syntetisk kudde, jag flyttade även ut alla mina krukväxter ur sovrummet till ett annat rum. 

Jag tog till mig det mesta ni andra skrivit och förutom alla tillskott så struntade jag i det salta vattnet och drack "som vanligt". Jag käkade magnesium, kanel och ingefära.

Så i morse vaknade jag utsövd och var nästan inte ett dugg svullen och ta mig fan om inte blodtrycket har varit hyfsat hela dan .

Som ni förstår så är jag så jädrans glad, fast jag ska inte ta ut för mycket i förskott. Men så sketet jag mådde igår lika bra mår jag idag. :) :)

Tack åter igen alla mina underbara forumkamrater. Ha en underbar helg!

• Like 7

Jag har mått ganska så bra och trycket har hållit sig ganska lugnt även om det inte varit jättebra. Men i förrgår så tog det ett skutt och jag mådde rätt kasst. Jag kände mig uppgiven och tänkte att nu fick jag väl ge mig och ringa och få tabletter. På kvällen så blev jag så otroligt sugen på smörgås så jag tog mig ett par kneipskivor och tänkte att nu går det väl helt åt skogen. Men det gick en stund och då märkte jag att jag helt plötsligt mådde mycket, mycket bättre och det var ganska otippat.Jag tog mitt blodtryck och det hade gått ner rejält :) Jag blev såklart lite fundersam om det hade med smörgåsarna att göra. Jag har ju ätit ganska strikt LCHF för att det ska vara blodtryckssänkande.

Så igår la jag till ett äpple samt mindre del proteiner och mera kolhydrater och likadant idag och idag var mitt blodtryck helt normalt!!

Vad säger ni om det?

:)

• Like 1

Äkta kanel från Ceylon finns att köpa tex här: http://www.grongava.se/shop/product/kanel-pulver-akta-50g-urtekram

Urtekrams äkta kanel är helt underbar! Smakar som kanel ska, mild och fin. Även Utekrams kokosolja smakar jättebra - inte alls med den där "lite äckliga" bismaken som alla annan kokosolja jag smakat har. Urtekram finns att köpa på Coop där jag bor. Står i hyllorna bland lite annat ekologiskt såsom nötter etc.

Jag har mått ganska så bra och trycket har hållit sig ganska lugnt även om det inte varit jättebra. Men i förrgår så tog det ett skutt och jag mådde rätt kasst. Jag kände mig uppgiven och tänkte att nu fick jag väl ge mig och ringa och få tabletter. På kvällen så blev jag så otroligt sugen på smörgås så jag tog mig ett par kneipskivor och tänkte att nu går det väl helt åt skogen. Men det gick en stund och då märkte jag att jag helt plötsligt mådde mycket, mycket bättre och det var ganska otippat.Jag tog mitt blodtryck och det hade gått ner rejält :) Jag blev såklart lite fundersam om det hade med smörgåsarna att göra. Jag har ju ätit ganska strikt LCHF för att det ska vara blodtryckssänkande.

Så igår la jag till ett äpple samt mindre del proteiner och mera kolhydrater och likadant idag och idag var mitt blodtryck helt normalt!!

Vad säger ni om det?

:)

Intressant och skönt att du mår bättre igen!

• Like 1

Du kanske ska lägga till lite kolisar planerat. Då kan du ju välja de sorter du vill.

Jag trodde du inte tålde gluten och mjölk, men det kanske går bra när du varit utan så länge att ta lite ibland.

Det viktigaste är ju hälsan och välmåendet och då får man ju experimentera lite och fixa sin egen variant

• Like 1

• 2 weeks later...

Tänkte bara skriva och berätta hur det gått för mig. Inte bra alls, tyvärr. Blodtrycket ville inte gå ner och jag började äta mina tabletter igen och mår piss med dom också. Men nu har jag äntligen fått tag i min doktor och jag ska börja med en ny sorts tablett i mycket lägre dos. Så jag känner mig glad.Hon trodde också att alla mina besvär var biverkningar. Jag börjar bli trött att se den där uppsvullna michelinkäringen varje morgon,hehe. Så är det. Nu hoppas jag på att få må riktigt bra framöver så jag orkar motionera igen :) :)

Ha det gött alla!

• Like 6

• 2 weeks later...

Den nya tabletten var inte bra. Jag blev jättedålig och sedan dess har hela kroppen varit i olag och trycket högt. Fick tag i min doktor igen så nu provar jag en vätskedrivande tablett istället och ta mig fan så verkar det funka :)

Nu ska man ju inte ropa hej......

Men två mornar i rad har jag sett mig själv i spegeln på morgonen och inte michelintanten. Vätskan börjar försvinna, vikten går neråt och likaså mitt blodtryck. Känns för jäkla bra :)

Ville bara skriva det ifall nån undrar,hehe. 

God helg!

• Like 5

Intressant att vätskedrivande sänker blodtrycket. Mamma har haft lite svullna anklar och jag är lite orolig för hennes blodtryck när hon har det. (Hon tar redan läkemedel mot högt blodtryck.)

Äter du enbart vätskedrivande nu eller blodtrycksmedicin också?

Intressant att vätskedrivande sänker blodtrycket. Mamma har haft lite svullna anklar och jag är lite orolig för hennes blodtryck när hon har det. (Hon tar redan läkemedel mot högt blodtryck.)

Jag äter en tablett som heter Esidrex och ska vara enbart vattendrivande men då vattnet försvinner så sänks blodtrycket automatiskt. Det är den enda tablett jag äter :) När jag läste om den så står det att den är mot vätska i kroppen.

• Like 1

En biverkning av vissa blodtrycksmediciner är just svullna anklar - kolla upp det, om ni inte gjort det redan.

Jag äter en tablett som heter Esidrex och ska vara enbart vattendrivande men då vattnet försvinner så sänks blodtrycket automatiskt. Det är den enda tablett jag äter :) När jag läste om den så står det att den är mot vätska i kroppen.

Vad bra Monki att du har fått en tablett som verkar funka :)

Tänk på att den som sagt är vätskedrivande och då även tar med sig salt ut ur kroppen. Du som äter i princip bara rena produkter utan en massa tillsatta konstigheter och salt ska (du har nog tänkt på det själv redan) tänka på att få i dig lite mera extra salt, framförallt kalium, så att du inte får den "berömda omställningsdimman" med trötthet, huvudvärk och illamående :)

• Like 3