Jump to content

Återhämtning och kolhydrater

stroker49

Recommended Posts

Det beror på... :P

Det har att göra med en hel rad olika saker. De viktigaste faktorerna är nog vad det är för typ av träning man utfört och när man har tänkt träna igen.

Om träningen främst varit anaerobisk, och skett under en period på över en timme, samt om man tänkt träna igen redan dagen efter, kan det vara en god idé att äta mer kolhydrater just efter träningen för snabbare återhämtning.

Ja, det hjälper. Åtminstone för mig. Återhämtar mig betydligt bättre efter ett tungt konditionspass om jag tar lite kolhydrater efteråt. Styrketräning går bättre utan, men även där känner jag att återhämtningen blir bättre om jag fyller på med kolhydrater med jämna mellanrum. Inte nödvändigtvis efter varje pass, men har jag kört väldigt tungt varannan dag under en längre tid kan jag bli väldigt orkeslös till slut om jag aldrig laddar upp glykogenlagren.

För mig räcker kolhydraterna jag får i mig genom grönsaker och dylikt för återhämtning efter träning, kan ev. ta någon frukt också efter håra pass. Efter total utmattning (typ efter tävling) så har jag dock en förmåga att trycka i mig kolhydrater, typ pizza. Inte en anning om det hjälper återhämtningen dock  :P.   

• Like 1

Det har sagts mig att man återhämtar sig bättre på en kolhydratrik kost efter träning. Är det så?

Fel.. däremot så fyller du på glykogendepåerna utan att förlora så mycket muskler.. okej det kan väl oxå vara någon sorts återhämtning!

Altså.. vad det handlar om är att återställa glukosnivåerna i kroppen.. och det e ju jättebra.. speciellt om man lever på 60E% kolisar och kolhydratladdar före varje ansträngning för maximal glykolys och anaerob ansträngning!

Såå.. det är nog en glidande skalla från maximal kolhydrat beroende till ketos.. i det sista stadiet kan det väl vara bra att öka något med långsamma kolhydrater före en större ansträngning och fylla på med lite snabba efteråt.. utan att gå till excesser!

• 2 weeks later...

Det har sagts mig att man återhämtar sig bättre på en kolhydratrik kost efter träning. Är det så?

Prova! 95% av alla påståenden om kost och träning tenderar utgå från det kolhydratdriftade prerekvisitet, dvs "normalkost", så redan där har vi en möjlig felkälla eller åtminstone variabel att ta höjd för.

Den där typen av detaljerat optimerande kan vara av betydelse för den som redan gör allt annat rätt. För majoriteten är det dessvärre bara en variant på navelskådande.

• Like 1