Erik 2

Sötningsmedel värre än socker - Prof. Göran Petersson

Recommended Posts

En informativ rapport om sötningsmedel från 2012, av Chalmers Professorn Göran Petersson.

Han har skrivit flera intressanta rapporter som finns tillgängliga här: http://publications.lib.chalmers.se/lists/publications/people/html/index.xsql?ids=5651&lyear=1900&hyear=2020

Den hade varit ännu mer intressant om han tagit upp frågan om sötningsmedel påverkar insulinet.

Citat:

Sötning förbisedd hälsorisk

När tillsatt socker nu minskar av hälsoskäl ökar risken att potenta sötningsmedel ersätter. Dessa medför lätt ökat sötsug åtföljt av bukfetma och diabetes 2 oavsett etnisk folkgrupp.

Sockerfria sötningsmedel motverkar för stunden blodsockerhöjning. Över en längre tid visar tillämpad forskning att potenta sötningsmedel medför viktökning. Detta sker både via störd reglering av ätandet och via sötsug som ökar det totala sockerintaget.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag erkänna att jag inte tycker att Göran Petersson rapporter håller den kvalité man kan förvänta sig, även om han likt Rössner har professors titel. Ja, för den som lider av sötsug är nog inte sötningsmedel något bra val. För många andra funkar det dock utmärkt bra för viktnedgång att byta ut sockersötade produkter mot sötningsmedelssötade produkter.

Min generella ståndpunkt är att all mat med söt smak bör minimeras vid LCHF men att någon enstaka efterrätt till söndagsmiddagen är OK och för den som vill undvika insulinpåslag så finns det två bra alternativ som är naturliga och väl beprövade: Stevia och sockeralkoholen Erythritol.

Den isländske bloggaren Kris Gunnars (eller Kristján Már Gunnarsson som han heter på riktigt) har ett par vetenskapligt seriösa genomgångar av dess två sötningsmedel här:

http://authoritynutrition.com/erythritol/

http://authoritynutrition.com/why-is-stevia-good-for-you/

Lite annorlunda budskap och vetenskapliga referenser jämfört med Göran Petersson, inte sant?!?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Kris Gunnars så passerar Erythritol genom kroppen utan att brytas ned.

Hur går det när Erythritol hamnar i avloppen och sedan i åar/floder/sjöar/hav?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia håller med Kris Gunnars: "In the body, most of the erythritol is absorbed into the bloodstream in the small intestine, and then for the most part excreted unchanged in the urine. About 10% enters the colon.[4]"

Erytritol är fermenterade glukosmolekyler, det låter inte som något naturen skulle fara illa av. Erytritol finns naturligt i en del vegetabilier.

Jag håller annars med Per Wikholm om att med avseende mänsklig konsumtion är stevia och erytritol att föredra, om man ska söta mat någon gång emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med att det inte bryts ner i naturen osv, när vi människan, är väck. Då kommer jorden återhämta sig rätt snabbt. Vi har inte varit här länge. Jorden däremot har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erythritol bryts inte ned av oss människor men väl av vår omgivande natur. Det finns naturligt i t ex svampar och päron som bevisligen är nedbrytbara. Däremot är jag desto oroligare för det artificeilla sötningsmedlet sukralos (NutraSweet) som är en klorerad organisk molekyl som ackumuleras i naturen. Forskare lovar heligt och dyrt att det är ofarligt med det gjorde man även med andra klorerade organiska föreningar som DDT och PCB.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har vi tyckandet igen. Feta äter och dricker lightdryck alltså gör lightläsk folk feta, med samma logik hittar man sjuka människor på sjukhus, alltså gör sjukhus människor sjuka.

Det är ju naturligtvis trams.

Jag dricker läsk ibland och då enbart sockerfri, märker inget extra sockersug av det, skulle vara intressant att ta hundra slumpmässiga personer och låta hälften enbart dricka sockerfria drycker och den andra som vanligt och jämföra över tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har vi tyckandet igen. Feta äter och dricker lightdryck alltså gör lightläsk folk feta, med samma logik hittar man sjuka människor på sjukhus, alltså gör sjukhus människor sjuka.

Det är ju naturligtvis trams.

Jag dricker läsk ibland och då enbart sockerfri, märker inget extra sockersug av det, skulle vara intressant att ta hundra slumpmässiga personer och låta hälften enbart dricka sockerfria drycker och den andra som vanligt och jämföra över tid.

Människor är ju olika. En del har inte förstört sina kroppar ännu, så de tål sötningsmedel. Andra måste vara mer försiktiga. 

Jag använder väldigt sällan sött nu för tiden eftersom jag upplever matens smak mycket mer nu, men OM jag nångång sötar för min egen skull använder jag helst the real thing faktiskt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under min tid som lchffare har använd nustevia från usa.. en burk brukar räcka ca.2år så mycket blir det inte. Har inte nånsin fått varken blodsockerhöjning eller sötsug till något annat.

Skulle vilja påstå att min kropp är väldigt sönder om vi tänker på det metabola. Men vad som gör att jag tål detta vet inte jag. Jag använder det mest bara till te för att det ska smaka bättre men testade faktisk i somras att göra hallon och jordgubbssylta av frysta bär, dem ska man ju kokas ändå för och det var lyckat. Det mesta åt min dotter men det var gott med turkish yougurt.. mer har det inte blivit sen när jag slutade mjölkprodukter helt bortsett smör..

Jag ser stevia som helt ok för även en lchffare och bryr inte så mycket om skrivelser om subsitut hit och dit.. jag tycker att vi gott kan äta gott och behöver inte ha dålig samvete för det. Sedan har vi ju som individer olika förutsättningar vad vi kan äta och inte men det bör ju alla själva ta reda på och bestämma från de kriterier.. ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg