quaero Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Hej, undrar hur man räknar kolhydrater i t.ex. Wasa Fiber Balance. På förpackningen står det: Fantastiska faktaFullkornsrågmjöl (58%), vetekli (26%), sesamfrö (8,1%), havregryn (8,1%), vetegroddar, salt, jäst. 66 g fullkornsingredienser har använts för att baka 100 g produkt. Näringsinnehåll per 100g per skiva Energivǟrde kJ (kcal) 1450 (350) 140 (35) Protein 13 g 1,5 g Kolhydrater 48 g 5 g (varav sockerarter) 2,5 g 0,3 g Fett 6,5 g 0,5 g (varav mättat fett) 1,5 g 0,2 g Fiber 24 g 2,5 g Natrium 0,5 g <0,1 g Ska jag dra av fiber från kolhydrater? Dvs 48 - 24 = 24g per 100g? 2,5 g per skiva är ju inte så farligt i så fall.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag tror att större delen av fibrerna är icke vattenlösliga, alltså de åker bara med som bulk genom matsmältningsorganet. Tänk också på att där är gluten och liknande potentiellt giftiga ämnen i sådant bröd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Det normala i Sverige är väl att fiber inte ingår i kolhydraterna. Så du får räkna med 5 g per skiva. Men det verkar ändå ganska lågt jämfört med annat knäckebröd (mycket snabb googling) där jag såg 60-70 g/100 g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 i USA drar man av fibrerna från kolhydrater, men i Sverige räknas de var för sej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Det normala i Sverige är väl att fiber inte ingår i kolhydraterna. Så du får räkna med 5 g per skiva. Men det verkar ändå ganska lågt jämfört med annat knäckebröd (mycket snabb googling) där jag såg 60-70 g/100 g. Hur menar du då? Jag har funderat en del över hur mycket energi man egentligen tillgodogör sig ur grovt bröd så frågan är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quaero Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 I alla fall på wikipedia stå det så här: " I näringsdeklarationer på livsmedel räknas inte fiber som kolhydrater, utan anges separat." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 I alla fall på wikipedia stå det så här: " I näringsdeklarationer på livsmedel räknas inte fiber som kolhydrater, utan anges separat." Frågan är då om man kan tillgodogöra sig alla kolhydrater i t ex vetekli och hur mycket som egentligen räknas som fibrer. Vetekli anges i Livsmedelsdatabasen innehålla 30,4 gram kolhydrater och 294 kcal per 100 gram. Kan kroppen verkligen ta upp hela den mängden kolhydrater ur vetekli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Om du äter LCHF på grund av diabetes så ska du inte ens tänka på att äta knäckebröd. När jag fick diabetes för 12 årsedan var det första min diabetessköterska varnade för . Hon sa lägg det i vatten se vad som händer det löses upp och höjer blodsockret snabb och länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Den siffra du ska räkna med är precis som Effie skriver 5 g KH per skiva eller 48 g/100g. För produkter producerade i EU ska man inte dra bort några fibrer från kolhydratsmängden. Produkter från USA och andra länder kan man inte vara säker på att de följer EU:s principer. T ex vad gäller nötter som USA är en storproducent av har jag själv stött på exempel ute i butik som uppenbarligen är märkta på det amerikanska sättet där fibrer ska dras av. MKJ:s fråga är befogad. Livsmedelsverket mäter hur mycket kolhydrater som finns i en produkt inte hur mycket den mänskliga kroppen verkligen kan ta upp. Så om du eldar upp vetekliet i kaminen vet du att du får ut lika mycket kolhydrater och kcal som anges på paketet men stoppar du det i munnen vet du inget säkert. Hela korn och frön eller mycket grovmalda sådana passerar förmodligen till stor del rakt igenom tarmen, möjligen blir det föda för tarmbakterier i tjocktarmen som ger oss lite kortkedjiga fettsyror tillbaka som tack för maten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Det är inte bara kolhydrat mägnden det berorpå hur blodsockret höjs potatis höjer inte lika mycket som potatismos på grund av strukturen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Den siffra du ska räkna med är precis som Effie skriver 5 g KH per skiva eller 48 g/100g. För produkter producerade i EU ska man inte dra bort några fibrer från kolhydratsmängden. Produkter från USA och andra länder kan man inte vara säker på att de följer EU:s principer. T ex vad gäller nötter som USA är en storproducent av har jag själv stött på exempel ute i butik som uppenbarligen är märkta på det amerikanska sättet där fibrer ska dras av. MKJ:s fråga är befogad. Livsmedelsverket mäter hur mycket kolhydrater som finns i en produkt inte hur mycket den mänskliga kroppen verkligen kan ta upp. Så om du eldar upp vetekliet i kaminen vet du att du får ut lika mycket kolhydrater och kcal som anges på paketet men stoppar du det i munnen vet du inget säkert. Hela korn och frön eller mycket grovmalda sådana passerar förmodligen till stor del rakt igenom tarmen, möjligen blir det föda för tarmbakterier i tjocktarmen som ger oss lite kortkedjiga fettsyror tillbaka som tack för maten. Jag fattar ju inte riktigt det där med att dra av för fibrer eller inte. Hur skulle t ex vetekli deklareras på det ena och det andra sättet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quaero Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Jag fattar ju inte riktigt det där med att dra av för fibrer eller inte. Hur skulle t ex vetekli deklareras på det ena och det andra sättet? USA: Carbs: 72 g Fiber: 24 g Dra av för att få "net carbs" EU: Carbs: 48 g Fiber: 24 g Man behöver inte dra av. Carbs = net carbs. Makes sense? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts